All,
Druk bezig met de marsen. Heb me een beetje verdiept in hoe Mamoli het wil en hoe DKM het doen (Dick, Ketting, Mondfeld).
Mamoli wijkt wel heel erg af van de werkelijke bouw. Vandaar dat ik besloten heb een hybride te maken van de DKM methode en Mamoli

De afwijking op de DKM methode is dat ik niet 24 snaphanen gebruik maar de spreiding van Mamoli hanteer (12 snaphanen) . Ik weet dat dit niet juist is maar omdat dit de eerste keer is dat ik dit maak, en afwijk van de bouwbeschrijving zoek ik even een goede middenweg. Had ik het goed willen doen dan had ik eerst de snaphanen met potlood op de bodem van de mars moeten uitlijnen voordat ik alles al aan de mast geplakt heb. Dat is nu te laat.
Zo stelt Mamoli het voor. Let vooral op de lengte van de snaphanen (282) en de plaats van de schoprand (283). Mamoli monteert de jufferblokken op de de schoprand terwijl DKM deze op de bodem van de mars monteren dmv gaten door de vloer.

Hier zoals het bij DKM wordt voorgesteld:

Goed, hierbij alvast een tussenresultaat van de mars op de grote mast. Uiteraard wordt straks alles zwart gemaakt en de schoprand moet nog gemonteerd worden. Gaat vanavond gebeuren.

Nou dat was het weer even.
Hans