Auteur Topic: De Friesland 1663 - Mamoli Kit schaal 1:75 (die van Drububu/Hans)  (gelezen 33995 keer)

Offline Drububu

• Meesterschilder
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Schuitenfröbelaar
    • Hans Modelbouw Site
De Friesland 1663 - Mamoli Kit schaal 1:75 (die van Drububu/Hans)
« Gepost op: december 13, 2010, 21:59:23 pm »
Bij deze de volgende foto's

Inmiddels heb ik de spanten op de valse kiel gezet. De spanten heb ik zelf maar gemaakt aangezien ik niet tevreden was over de set die door Mamoli geleverd wordt in de kit. Daarna heb ik nog een set van de importeur gehad maar ook daar was ik niet helemaal tevreden over. Dus dan maar zelf doen.

Uitzagen en inelkaar zetten

De blokjes tegen de spanten aan heb ik gebruikt om de spanten recht te zetten en vast te plakken. Samen met de winkelhaak en een geodriehoek heb ik de spanten rechtgezet. Daarna de blokjes met een haakse hoek vastgeplakt aan de spant en aan de valse kiel. Nadat ik tevreden was heb ik vervolgens de spant nog een keer wat extra lijm gegeven zodat ie ook rechtstreeks aan de valse kiel geplakt zit.

Ook de inkepingen zitten redelijk op dezelfde hoogte. Deze inkepingen zijn gemaakt om de kanonspoorten in vast te zetten. Deze frames worden door Mamoli geleverd in de vorm van loden vierkanten. De bedoeling is dat je die in de inkepingen plaatst. Vervolgens dien je eromheen te beplanken en dan met een schuurpapiertje het lood gladschuren aan de beplanking. Maar lood vind ik niks in een boot van de 17e eeuw. Die dingen ga ik zelf maken. Als gevolg daarvan maakt het me nu niet zoveel uit dat die gleufjes niet helemaal gelijk zitten. Dat pas ik tzt wel aan.

Inclusief het valse dek:

Tenslotte nog wat literatuur die ik nu aan het bestuderen ben.

Ik hoor graag jullie op- en/of aanmerkingen.

Volgende stap is het beplanken van het dek.

Wordt vervolgd.

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: De Friesland 1663 - Kit
« Reactie #1 Gepost op: december 13, 2010, 22:33:41 pm »
ik zie daar 2 tuben pu lijm liggen  ? gebruik je geen hout lijm ?

damn zonde van de spanten je schip staat in de stijgers en je hebt nog niets uit de kid kunnen gebruiken  :cry:

het ziet er anders wel mooi en verzorgt uit  8)

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Online wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #2 Gepost op: december 13, 2010, 22:45:52 pm »
Succes verder met de Friesland en genoeg leesvoer zo te zien.
Goed gezien Dirk van die lijm, die gaat Hans vast niet gebruiken om hout te lijmen (hoewel Mark er ook fan van is).
Groeten
Wim

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #3 Gepost op: december 13, 2010, 22:56:04 pm »
De spanten zitten er nietjes recht op, dus het begin is goed ! (ik mis de proost-smiley)
Maar toch, de spanten zijn nog steeds niet symmetrisch, maar dat zal wel komen doordat de tekeningen dat ook niet zijn. Tip voor de volgende keer: leg de uitsnedes van de spanten ook eens omgekeerd op het hout en kijk of de omtrek dan het zelfde is. Grote kans dat je flinke verschillen zult zien.

En wat betreft de lijm: weg met die Uhu Hart ! Gewone, witte houtlijm is veel makkelijker in het gebruik.
Als het niet buigt dan breekt het

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #4 Gepost op: december 13, 2010, 23:15:35 pm »
Ze zijn me weer net voor maar ben het volkomen met de mensen eens er is niet beter als witte houtlijm.
Verder ziet het er goed uit Hans  en je bent al net zoals ik, geen twijfel wat je uit de kit niet mooi vindt gewoon de kliko in. :mrgreen:

Dick
Groeten, Dick

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Afgebouwd: Norske Lowe van Billing boats
               San Juan Nepocumeno van   Artesania.
In aanbouw: H.M.S. Bounty van Artesania 1:48

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #5 Gepost op: december 14, 2010, 07:56:32 am »
 welkom en non eens veel succes met je bouwproject.

Doe aub die lijmen weg en zorg dat een een  witte pva lijm beschikbaar krijgt.  Liefst in de twee soorten D2 die bij zowel Pattex als Bison beschikbaar zijn.
De trage en de 5 min. versie.
Dan even naar de apotheek om een injectiespuitje van 2 CC en een injectie naald. de injectie naald maakt je bot door de kop even tegen een slijpsteentje te houden. Via de keuken zorg je dat je een glazen kruidenpotje kan bemachtigen. :lol:

In je injectie naald doe je PVA lijm .
 In je glazen potje doe je gewoon een bodempje water.
Werk je niet met je lijm, dan staat de spuit met haar naald in je glazen potje met de naald onder water.  Je lijm droogt nooit uit en is altijd grijpbaar en je kan nu dosis lijm ter grote van een speldeknop geven.

Nog een ander onontbeerlijk stuk gereedschap is een aantal Lego blokjes.  Daarmee spannen wij spanten haaks op valse kielen en nog ander zaken  die haaks moeten zijn.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #6 Gepost op: december 14, 2010, 08:04:04 am »
Citaat
Ook de inkepingen zitten redelijk op dezelfde hoogte. Deze inkepingen zijn gemaakt om de kanonspoorten in vast te zetten. Deze frames worden door Mamoli geleverd in de vorm van loden vierkanten. De bedoeling is dat je die in de inkepingen plaatst. Vervolgens dien je eromheen te beplanken en dan met een schuurpapiertje het lood gladschuren aan de beplanking. Maar lood vind ik niks in een boot van de 17e eeuw. Die dingen ga ik zelf maken. Als gevolg daarvan maakt het me nu niet zoveel uit dat die gleufjes niet helemaal gelijk zitten. Dat pas ik tzt wel aan.

Denk eraan dat als je de friesland maakt dat de vloer van de konstabelkamer( achteraan) niet de zeeg mag volgen  van het overloop dek.
De konstabelkamer vloer loopt evenwijdig met de  waterlijn. en dat zorgt voor een eigenaardig optisch effect. de laatste 3-4  kanonnen  op de onderste rij schijnen dus  plots naar beneden te vallen als je naar de geschutspoorten kijkt.
Voor de geschutspoorten kan je best dus ipv die loden deurtjes mooie bijna vierkante  kadertjes te maken.  Enkele voorbeelden ervan vindt je wel bij enkel bouwbeschrijvingen hier.

PS mooie verzameling boeken.  NU nog een Copy van Wtisen en eentje van Van Ijk. en je bent gesteld qua lectuur. :wink: :D
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #7 Gepost op: december 14, 2010, 08:11:01 am »
om je spanten te kontroleren?
zorg dat je  een mooie buigzame lat hout vind. Natuurlijk pertfect recht.
Hou die lat langs je romp en tracht steeds min 5 spanten te overspannen. niet met de vingers op je latje drukken  en je zal zien waar je spanten wat te veel uitsteken en waar je desnoods wat moet bijvullen.  Via de lat methode ga je ook kijken hoever je je spanten moet gaan afschuinen. Het ideaal  zou zijn dat het latje perfect aanlicht tegen  alle 5 spanten.
Ga zo heel je schip langs. vanaf het rahout tot aan de zandstrook.

Niet zo dus met die middenvinger die in het geniep het latje naar beneden drukt/

maar zo

Grtz Erik

Offline Drububu

• Meesterschilder
  • Kapitein
  • Schuitenfröbelaar
    • Hans Modelbouw Site
« Reactie #8 Gepost op: december 14, 2010, 08:41:25 am »
Bedankt voor alle tips.

Die UHU lijm heb ik alleen gebruikt om de blokjes tegen de valse kiel te plakken. Ik vind het voordeel van deze lijm dat ie snel droogt. Maar... om jullie gerust te stellen... vanaf het moment dat het echte werk begint ga ik ook over naar witte houtlijm. Trouwens bedankt voor de tip Beagle met die spuit  :idea:. Dat ga ik ook proberen!

Dan het feit dat de spanten niet symetrisch zijn. Ja dat klopt wel. Maar het is nu toch echt minimaal. Ik heb eerst een kopie van de bouwtekening van de spanten gemaakt, die uitgeknipt en dubbelgevouwen. Om te zien of de spanten op tekening wel symetrisch zijn. Dat blijkt het geval. Daarna heb ik ze zelf dmv karbonpapier overgenomen van de tekening op triplex. En vervolgens met de elektrische figuurzaag uitgesneden. De vorm van de romp ziet er goed uit. Bij de spanten die ik bij de kit kreeg zat er aan de bakboord een deuk achterin het schip en een bolling aan de voorkant. Dat is er nu uit. Als je langs het schip afkijkt van achter naar voor dan ziet het er symetrisch uit. De minimale afwijking die er nu inzit accepteer ik. Overigens ga ik de test met dat latje ook nog doen zoals Beagle dat demonstreert. De ergste awijkingen werk ik uiteraard weg.

Sowieso heb ik gisteren de hoogte en de hoeken van alle spanten nog eens opgemeten want ik zag dat de laatste 3 spanten van de spiegel en (als ik het goed heb) van het kampagnedek die stonden te scheef. Nu was ik bang dat mijn valse kiel op de bouw niet recht heeft gestaan waardoor alle spanten scheef op de kiel zouden staan. Maar dat valt gelukkig mee. De afwijking van de hoogten en de hoeken vallen binnen 1 mm en dat vind ik, als beginner, acceptabel. Het is en blijft handwerk en ik ben geen robot. De laatste 3 spanten heb ik gelukkig nog goed van de valse kiel kunnen halen dus die ga ik er vanavond opzetten.

En nu is het even wachten tot mijn fineerpakket binnenkomt wat ik besteld heb bij de Arnhemse Fijnhouthandel (nee geen sponsor hoor). Want het dek sluit op 3 spanten niet helemaal goed aan. Een beetje teveel weggeschuurd bij het opmeten tijdens het passen van de spanten  :oops: Dat zal ik met fineer nog wat ophogen zodat het dek mooi afbolt langs de randen en niet krom staat.

Dat van die geschutspoorten wist ik maar toch bedankt Beagle. De eerste keer toen ik zag hoe geschutspoorten in een schip zitten (of met termen gezegd: dat de geschutspoorten de zeeg niet volgen) dacht ik dat dat een fout in het ontwerp was. Nu weet ik inmiddels wel beter en daarom ben ik des te blijer dat de inkepingen in de spanten vrijwel iop een rechte lijn zitten (getest met een laser-waterpas). Moet nog wel wat aan gefrot worden maar dat komt goed.

Waauw... bedankt voor alle nuttige tips en reacties. Ik ben blij dat jack mij even opmerkzaam maakte op dit forum.  :wink:

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #9 Gepost op: december 14, 2010, 08:54:37 am »
@Drububu, wat een nicknaam zeg.  dat ga ik maar gemakkelijkshalve afkorten tot "Dru" ,typt wat gemakkelijker;

We volgen je capriolen wel. Nog een raad ---> niet te snel lijmen.

Je zal de eerste niet zijn op dit forum die na het posten geconfronteerd word met ongenadige kriteik en die terug het laatste gepresteerde gaat verwijderen.
Hog hoger Jij de lat legt, hoe kritischer dit publiek hier wordt.
Natuurlijk is die kommentaar goed bedoelt.  maar Macro foto's zijn nu eenmaal ook ongenadig en ze laten ook de kleinset  fout ziet.

Grtz Erik

Offline Drububu

• Meesterschilder
  • Kapitein
  • Schuitenfröbelaar
    • Hans Modelbouw Site
« Reactie #10 Gepost op: december 14, 2010, 09:00:34 am »
PS mooie verzameling boeken.  NU nog een Copy van Wtisen en eentje van Van Ijk. en je bent gesteld qua lectuur. :wink: :D

Dat boek van Witsen hebben ze bij Nautiek.nl maar voor 165 euries. Ik heb al 200 euries betaald voor het boek van Dik over de zeven provincien. Ik denk dat mijn vrouw de lol er niet meer van gaat inzien als ik nu ook nog eens 165 euries ga betalen voor het boek van Witsen.   :wink:

@Drububu, wat een nicknaam zeg.  dat ga ik maar gemakkelijkshalve afkorten tot "Dru" ,typt wat gemakkelijker;

We volgen je capriolen wel. Nog een raad ---> niet te snel lijmen.

Je zal de eerste niet zijn op dit forum die na het posten geconfronteerd word met ongenadige kriteik en die terug het laatste gepresteerde gaat verwijderen.
Hog hoger Jij de lat legt, hoe kritischer dit publiek hier wordt.
Natuurlijk is die kommentaar goed bedoelt.  maar Macro foto's zijn nu eenmaal ook ongenadig en ze laten ook de kleinset  fout ziet.

Goeie tip. Ik zal voortaan eerst dryfit foto's plaatsen voordat ik de zaak definitief ga vastlijmen. En kritiek levern mag hoor. Graag zelfs. Zo lang ik er maar wat mee kan.
Ow enne... je mag ook Hans zeggen hoor. Laat Drububu maar achterwege!

Hans

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #11 Gepost op: december 14, 2010, 10:15:33 am »
Je gaat voortvarend te werk Hans, Leuk project die Friesland en als ik het zo bekijk kun je hem net zo goed als scratchproject neerzetten. Je hebt je bibliotheek op orde en je hebt ook nog leren schrijven. Nooit weg op zo'n forum. Succes!
Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #12 Gepost op: december 14, 2010, 10:53:33 am »
Dat boek van Witsen hebben ze bij Nautiek.nl maar voor 165 euries. Ik heb al 200 euries betaald voor het boek van Dik over de zeven provincien. Ik denk dat mijn vrouw de lol er niet meer van gaat inzien als ik nu ook nog eens 165 euries ga betalen voor het boek van Witsen.   :wink:

Goeie tip. Ik zal voortaan eerst dryfit foto's plaatsen voordat ik de zaak definitief ga vastlijmen. En kritiek levern mag hoor. Graag zelfs. Zo lang ik er maar wat mee kan.
Ow enne... je mag ook Hans zeggen hoor. Laat Drububu maar achterwege!

Hans

Als je niet te veel opziet tegen een hele stapel kopietjes door je printertje heen:
http://dbnl.nl/tekst/wits008arch01_01/downloads.php
en
http://books.google.com/books?id=n1VbAAAAQAAJ&pg=PP17&dq=ijk+opengesteld+scheepsbouwkunst&hl=nl&ei=bD4HTYm8CoSbOrDZodEJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CC0Q6AEwAA#v=onepage&q&f=false

Jan

Offline Drububu

• Meesterschilder
  • Kapitein
  • Schuitenfröbelaar
    • Hans Modelbouw Site
« Reactie #13 Gepost op: december 14, 2010, 10:56:34 am »
Bedankt voor je compliment Jean.

En bedankt voor de link Jan. Ik zag hem al op dit forum staan en heb het hele boek van Witsen gedownload. Maar ik betwijfel of ik het ga lezen. Oud Hollands is nou niet zo mijn ding. Maar wel leuk om te hebben.

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #14 Gepost op: december 14, 2010, 11:34:05 am »
Maar ik betwijfel of ik het ga lezen. Oud Hollands is nou niet zo mijn ding. Maar wel leuk om te hebben.
als je ooit gaat scratchen en wat meer accuraat de Hollandse scheepsbouw in model wil namaken zal je wel door dat oud hollands even moeten doorworstelen. want die twee beoeken worden op heel de wereld door zowat iedereen als referentie gezien. en wij hebben hier een paar fanaten aan boord , die je dan met argusogen volgen en alles gaan toetsen to.v  Witsen en Van Ijk. :P :P

en gelukkig valt dat oud nederlands nog mee hoor.  Onlangs las ik ergens dat tot voor 1810 er geen off. regels bestonden om nederlands te schrijven en dat iedereen dat deed zoals het hem uitkwam met meestal die hoogdravende  retorica stijl van schrijven als het over een boek ging. 

Tip  een gescreven F lees je als S en DT regels bestonden ook nie

Grtz Erik

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C