Bedankt voor alle tips.
Die UHU lijm heb ik alleen gebruikt om de blokjes tegen de valse kiel te plakken. Ik vind het voordeel van deze lijm dat ie snel droogt. Maar... om jullie gerust te stellen... vanaf het moment dat het echte werk begint ga ik ook over naar witte houtlijm. Trouwens bedankt voor de tip Beagle met die spuit

. Dat ga ik ook proberen!
Dan het feit dat de spanten niet symetrisch zijn. Ja dat klopt wel. Maar het is nu toch echt minimaal. Ik heb eerst een kopie van de bouwtekening van de spanten gemaakt, die uitgeknipt en dubbelgevouwen. Om te zien of de spanten op tekening wel symetrisch zijn. Dat blijkt het geval. Daarna heb ik ze zelf dmv karbonpapier overgenomen van de tekening op triplex. En vervolgens met de elektrische figuurzaag uitgesneden. De vorm van de romp ziet er goed uit. Bij de spanten die ik bij de kit kreeg zat er aan de bakboord een deuk achterin het schip en een bolling aan de voorkant. Dat is er nu uit. Als je langs het schip afkijkt van achter naar voor dan ziet het er symetrisch uit. De minimale afwijking die er nu inzit accepteer ik. Overigens ga ik de test met dat latje ook nog doen zoals Beagle dat demonstreert. De ergste awijkingen werk ik uiteraard weg.
Sowieso heb ik gisteren de hoogte en de hoeken van alle spanten nog eens opgemeten want ik zag dat de laatste 3 spanten van de spiegel en (als ik het goed heb) van het kampagnedek die stonden te scheef. Nu was ik bang dat mijn valse kiel op de bouw niet recht heeft gestaan waardoor alle spanten scheef op de kiel zouden staan. Maar dat valt gelukkig mee. De afwijking van de hoogten en de hoeken vallen binnen 1 mm en dat vind ik, als beginner, acceptabel. Het is en blijft handwerk en ik ben geen robot. De laatste 3 spanten heb ik gelukkig nog goed van de valse kiel kunnen halen dus die ga ik er vanavond opzetten.
En nu is het even wachten tot mijn fineerpakket binnenkomt wat ik besteld heb bij de Arnhemse Fijnhouthandel (nee geen sponsor hoor). Want het dek sluit op 3 spanten niet helemaal goed aan. Een beetje teveel weggeschuurd bij het opmeten tijdens het passen van de spanten

Dat zal ik met fineer nog wat ophogen zodat het dek mooi afbolt langs de randen en niet krom staat.
Dat van die geschutspoorten wist ik maar toch bedankt Beagle. De eerste keer toen ik zag hoe geschutspoorten in een schip zitten (of met termen gezegd: dat de geschutspoorten de zeeg niet volgen) dacht ik dat dat een fout in het ontwerp was. Nu weet ik inmiddels wel beter en daarom ben ik des te blijer dat de inkepingen in de spanten vrijwel iop een rechte lijn zitten (getest met een laser-waterpas). Moet nog wel wat aan gefrot worden maar dat komt goed.
Waauw... bedankt voor alle nuttige tips en reacties. Ik ben blij dat jack mij even opmerkzaam maakte op dit forum.