Auteur Topic: craceleren  (gelezen 1421 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
craceleren
« Gepost op: november 09, 2010, 19:12:55 pm »
op mijn zoektocht naar een  nieuwe manier van  ( schilderen ) voor mijn doorsnede kwam ik dit tegen

http://www.decoratieveverftechnieken.nl/craqueleren.html?gclid=COKogp3FlKUCFcOJDgodCTlbiw

heeft iemand dit al gedaan of gezien  want  ik denk dat je hier mischien een heel mooi rezultaat mee kunt bereiken  in ouderdom
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
Re: craceleren
« Reactie #1 Gepost op: november 10, 2010, 05:49:31 am »
Dirk

iedreen die iets met schilderijen te maken heeft kent die producten.

Het is de bedoeling van de vernis op een schilderij kleine of grote verouderinhggs barsten in de vernis te geven.
Maar om dat nu op een model toie te paseen ?

Je wil je model verouderen,  ( maar dan moet je ook weten dat de echte oude modellen  ook vernist zijn of gewoon in hout, doch die vernis is niet dezelfde vernis als van een schilderij.)
Op een schilderij is dat steeds "Damar" vernis, verkregen door een bepaalde hars dat opgelost wordt.   Damar hars heeft de eigenschap dat het ten allen tijden verwijderbaar is...

De huis-tuin vernis is niet gemaakt uit "Damar hars" maar uit "Shellak hars" ( anders evenggoglen)   en wordt kei en kei hard. Daarom zal je op een model in eender welk museum nooit een craquelee romp vinden. Wil je verouderen dan moet je gaan spelen met  het hout donkerr vernissen. en vooral door heel suptiel in de voegen en de hoeken zogenaamde stopophopingen na te bootsen.

Ik zou dus zeggen,,, craquelee op een model is "Not DONE"
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: craceleren
« Reactie #2 Gepost op: november 10, 2010, 06:29:25 am »
ok  thx erik  schellak  ken ik wel uit de gitaarbouw,

en als het craculeren niet gedaan word  ga ik dat ook maar niet doen  het zal waarschijnlijk ook te grof over komen op schaal mischien.

dan ga ik wel  uit kijken naar iets anders met tinten van vernis zoals je aangeeft.

of met die antiekwas staat op dezelvde link ,  moet er nog eens goed over na denken dan.

alvast bedankt  :wink:

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself