Auteur Topic: Shipbuilder's "tussendoortje" 1:41  (gelezen 14109 keer)

Offline jpdl

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Shipbuilder's "tussendoortje"
« Reactie #15 Gepost op: november 08, 2010, 05:04:32 am »
Nou Kees,

ik dacht dat dit een tussendoortje was. Je hebt al bijna een half schip af in één dag.
Het ziet er wel strak uit allemaal. En het dek is ook mooi bol geworden.
Succes verder,

jean-pierre

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: november 08, 2010, 06:18:58 am »
nou nou Kees.

Ben je soms bij onze Dirk in de leer gegaan.......

Ik debk dat ik een claase van gebruikers ga bijmaken.... --> ferari-bouwer    :grin: :wink:
Je gaat hier ook als een speer.
Wat me opvalt is de dikte van de eerste laag planken. of is het scheepje zo klein?

de beplanking is wel heel mooi aangebracht. dat kan ik niet verbeteren...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: november 08, 2010, 08:26:49 am »
De begin van de bouw was vorig weekend, dus het valt wel mee qua snelheid :wink:
In 1e instantie was ik niet van plan er een bouwverslag van bij te houden, want ik ben ook nog bezig met
de Evergreen, Halifax, AV,.......maar bij nader inzien toch wel leuk om dit ook te laten zien.
Zelf zie ikhet als een opwarmertje voor m'n te beginnen admiralty project van hout :afro:
Ik zit nog op materiaal te wachten.

@Erik de latjes van de 1e beplanking zijn de standaard 2mm uit de kit, maar op de foto lijken ze dikker door de diagonaal doorsnede
bij de roerbalk. De romplengte is 39cm.

long

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: november 08, 2010, 09:51:22 am »
Alle mensen! Ik heb er volgens mij een half jaar over gedaan om zover te komen als jij in een week bent! Niet te geloven zeg. En het ziet er ook superstrak uit! Hele mooie romp!

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #19 Gepost op: november 08, 2010, 09:57:54 am »
Dat is een strakke beplanking Kees  :drink:
Groetjes

René

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: november 08, 2010, 11:00:41 am »
De verschansing heeft bij dit model een hoop afwateringsgaten.
Dus eerst afgemeten, rekening houdend met de spantkoppen die later geplaatst worden.

Drie gaatjes boren voor elk afwateringsgat.

En ja hoor, het 1e gaatje zat net een 10e van een milimeter in het dek, dus een klein stukje opvulling.
Toen wist ik wel hoe ik het boortje moest houden om precies boven het dek uit te komen :green:

Alle 3 gaten met elkaar verbonden en we hebben de juiste vorm van de afwateringsgaten.

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: november 08, 2010, 11:15:30 am »
De afwateringsgaten in de verschansing moeten coresponderen met de watergangen op het dek:

De watergangen heb ik in 3 delen aan beide kanten gemaakt. Het middelste deel van te voren voorzien van
sleufjes op de hoogte van de afwateringsgaten in de verschansing.

Op de laatste foto is trouwens de bolling van het dek goed te zien. Met een vlak dek had dit er volgens mij heel vreemd uit gezien.

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #22 Gepost op: november 08, 2010, 12:01:39 pm »
Kees,

de afwateringsgaten zitter er mooi in zeg. Het lijkt me wel lastig te
doen. Maar ik kan je alleen maar complimenteren.

jean-pierre

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #23 Gepost op: november 08, 2010, 12:27:55 pm »
het ziet er alle maal goed uit kees.  de kid  moet  denk ook wel goed passen want het gaat alemaal bizonder vlot vooruit  :cool:

wel spijtig  dat de spiegel een beetje gekraakt is  maar die dingen kunnen gebeuren  :sad:.

ging  je  nu ook breewnaden  tussen de  beplanking langs buiten doen  of heb ik dat  fout gelezen.  :drink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #24 Gepost op: november 08, 2010, 13:02:49 pm »
Schitterend! Wat jij een tussendoortje noemt is voor mij een project van een paar jaar.... :screen: :screen:

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: november 08, 2010, 13:11:00 pm »
Nu zit ik met een dilemma....

Zoals hier te zien is de binnenkant van de verschansing reeds dubbel beplankt, zo ook de spiege.
En ik ben begonnen met buitenkant voor de 2e keer beplanken.
Tot het barkhout is dat  hier Mukaly fineer, uit eigen voorraad, wat ik gebruikt heb.
Deze kleur vind ik mooier dan het bleke hout van de kit wat ik wel voor het dek gebruikt heb.

a. Nu kan ik het  me zelf makkelijk maken en het voorbeeld van AL volgen; het ows met het donkere fineer van de kit beplanken.
    Dan krijgen we dus een heel mooi showroom model.

b. Of ik beplank de rest met het lichte Mukaly fineer en maak er met acrylwashes en beits een gebruikt
    schaalmodel van een schip van met een wit ows. Zoals ik bij de Halifax gedaan heb.

De 1e 4 replys zijn wat mij betreft doorslaggevend, ik wil niet al te lang wachten met dit tussendoortje :razz:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: november 08, 2010, 13:15:14 pm »
Kees,

de afwateringsgaten zitter er mooi in zeg. Het lijkt me wel lastig te
doen. Maar ik kan je alleen maar complimenteren.

jean-pierre
Dank je JP, het was vooral een secuurwerkje.
Ik heb de watergangen eerst de juiste vorm gegeven, zodat ze strak tegen de binnenkant van de verschansing lagen.
Toen met een potlood met scherpe punt de plaatsen van de afwateringsgaten afgetekend op de binnenkant van de watergangen.
Vervolgens een kwestie van scalperen en vijlen :wink:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: november 08, 2010, 13:54:45 pm »
het ziet er alle maal goed uit kees.  de kid  moet  denk ook wel goed passen want het gaat alemaal bizonder vlot vooruit  :cool:

wel spijtig  dat de spiegel een beetje gekraakt is  maar die dingen kunnen gebeuren  :sad:.

ging  je  nu ook breewnaden  tussen de  beplanking langs buiten doen  of heb ik dat  fout gelezen.  :drink:
De pasvorm van de kit is middelmatig Dirk. Zo is de kielbalk te kort om het roer achter de spiegel te laten uitkomen en
ik had de fouten in dekbolling en spiegelvorm al genoemd.
Het is bedoelt als een instapmodel, maar zaken zoals die afwateringsgaten moet je zelf verzinnen en maken :rolleyes:

Voor mij een leuke kit om te bouwen, maar voor een beginner toch een hele uitdaging :wink:

Breeuwnaden tussen de romplanken doe ik misschien dmv een wash.
De schaal is 1:41, dus ik wil het niet al te veel laten opvalen.

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: november 08, 2010, 13:58:29 pm »
Schitterend! Wat jij een tussendoortje noemt is voor mij een project van een paar jaar.... :screen: :screen:

Jack
Dank je Jack,
dit model is wel heel wat simpeler dan de dingen die ik van jouw gezien heb :razz:

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #29 Gepost op: november 08, 2010, 14:14:06 pm »
Oei, das een moeilijke vraag voor ons. Ligt helemaal aan jouw eigen voorkeur wat je met dit scheepje wil doen.
Persoonlijk zou ik voor optie b gaan.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven