Auteur Topic: Constructo Albatros schooner 1:55  (gelezen 1599 keer)

Offline long

• Vol matroos
  • **
Constructo Albatros schooner 1:55
« Gepost op: november 02, 2010, 21:10:04 pm »
Bij deze wat foto's van mijn eerste houtbouw, eigenlijk überhaupt van mijn eerste modelbouw. Ik ben al een tijdje bezig en er is al heel wat af. Een verslag hiervan staat op de site die ik hier waarschijnlijk niet mag noemen. Hier even een snelle update voor de liefhebber:

En hieronder kun je zien hoe het er op het moment voor staat.

Ik heb ook meteen al een vraag  :cool:. Over de kanonnen. In het boekje staan ze als volgt.

Ik wil ze voorzien van wielen, zoals op 1 van de voorgaande foto's, dat vind ik er net wat minder speelgoedachtig uitzien. Wat denken jullie? Hoe zijn ze het meest 'natuurgetrouw'? Overigens wil ik de kanonnen ook voorzien van touwen, voor het opvangen van de terugslag. Ik ben hard aan het proberen deze touwen te twijnen...

Johan

Offline JanV

• Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Roosendaal
    • Zuidwester Modelbouw Club
Re: Constructo Albatros schooner 1:55
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2010, 21:16:29 pm »
chapeau voor een eerste model ziet het er zeker goed uit, ga zo door.
Jan

lid van: Zuidwester Modelbouw Club, zie voor meer info: www.zmcmodelbouw.nl
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic)

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2010, 21:26:08 pm »
Tot zover ziet er erg goed uit.

Dick
Groeten, Dick

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Afgebouwd: Norske Lowe van Billing boats
               San Juan Nepocumeno van   Artesania.
In aanbouw: H.M.S. Bounty van Artesania 1:48

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2010, 21:36:14 pm »
Heel erg mooi en clean gebouwd ! Ik heb mijn best gedaan, maar kan er niets op aanmerken   :drink:

Citaat
de site die ik hier waarschijnlijk niet mag noemen

Bedoel je Modelbrouwers ?  :grin: Die mag je noemen hoor, net zo als iedere andere modelbouwsite (maar noem ons daar dan ook af en toe even  :angel: )
Als het niet buigt dan breekt het

Online Shipbuilder

• Master of Plasticdisaster
  • Global Moderator
  • Kapitein
  • Rotjeknorbewoner
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2010, 21:39:27 pm »
Ziet er goed uit, je werkt ook heel secuur zo te zien :cool:

Die wielen onder de kanonnen volgens de handl. kunnen echt niet :shocked:
Die zelfgemaakte zijn veel beter :drink:
Bij twijfel iets meer.....

grtz. Kees

Offline ISOLA2

• Kapitein
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2010, 21:41:40 pm »
Die mag gezien worden  :drink:
Groetjes

René

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2010, 21:49:28 pm »
ziet er heel goed uit   :cool:

de kanonnen  :sad:  de wielen kan je proberen zelv te maken  maar zou eerst deze tog eens proberen  als ze geschilderd zijn ziet het er  mischien wel redelijk uit.

wel zou ik met een vijltje proberen wat trapjes in het paart te vijlen want die schuine kant is echt mismakelijk.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Mr. Mark

• Officier
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2010, 21:59:52 pm »
1 woord: Keurig  :grin:

Offline jpdl

• Officier
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2010, 22:01:18 pm »
He Johan, krijg ik nu ineens concurrentie. :green: :green: :green:
Leuk dat je ook op deze site zit. Het ziet er goed uit tot nu toe. Je kunt hier
echt veel leren heb ik al gemerkt.
Veel succes.

jean-pierre

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Global Moderator
  • Kapitein
« Reactie #9 Gepost op: november 03, 2010, 16:30:45 pm »
Ha, nog een dubbel bouwverslag, de kit lijkt me best van goede kwaliteit zo te zien (en de bouwer(s) uiteraard ook  :grin:)

Jack

Offline long

• Vol matroos
  • **
« Reactie #10 Gepost op: november 11, 2010, 20:57:26 pm »
Vandaag ben ik bezig geweest nog wat talierepen te maken. Deze moeten gemaakt worden van een messing draad (0.5mm doorsnee) die om de jufferblokken gedraaid moet worden, zoals in 1 van de foto's hierboven te zien is. Dat is op zich wel te doen, maar soms gaat het niet helemaal goed en zitten er een paar lelijke draaien in.
Hierdoor heb ik een paar cm van de draad verspilt en nu heb ik dus niet genoeg meer :sad:.

Heeft iemand een idee waar ik redelijk goedkoop aan een stukje van dat draad kan komen? De meeste webwinkels hebben deze afmeting niet. Op conrad.nl hebben ze het wel, daar kost het maar 49 cent, maar moet ik wel 7,- verzendkosten betalen en heb ik ook meteen 5 meter... (Ik snap niet dat ze niet wat meer bij de kit hebben gedaan voor die prijs. Er zat maar 1 meter in, terwijl ik tegen de 90 cm nodig had!) Iemand een goede suggestie?

Johan

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #11 Gepost op: november 11, 2010, 21:20:56 pm »
De meeste modelbouwwinkels verkopen messingdraad in verschillende diktes. Ik weet niet waar je woont, maar in de meeste steden is toch wel zo'n zaak te vinden.
Als het niet buigt dan breekt het

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #12 Gepost op: november 11, 2010, 22:24:54 pm »
Johan, nagenoeg alle modelbouwwinkels hebben wel een voorraad.
Ook online geen probleem: http://www.netshop.nl/shop/krikkem/contents/nl/d548.html
of http://www.muco-modelbouw.nl/index.php?lang_id=1&c_id=607&ref_change=outside
en er zijn er nog wel meer.
Groeten
Wim

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #13 Gepost op: november 11, 2010, 22:31:16 pm »
J-ohan, ga eens naar de hobby-kunsthandel winkels , die o.a. ook kralen, verf, doek, enz... verkopen, die bezitten bobijntjes van messing draad van 0,3mm.  0,5 mmm. 0,8 mm. Op zo'n bobintje zit bijna 200 meter draad en je hebt het ook voor een paar Eurie....
In Belgie deketen kunst-hobby winkel "Lucas"
http://www.lucascreativ.be/nl-BE/Schilderen.aspx
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline long

• Vol matroos
  • **
« Reactie #14 Gepost op: december 07, 2010, 10:04:15 am »
Zo, bij deze weer eens een (mondelinge) update. Ik heb ondertussen 2 stukken messing van ongeveer een meter binnengekregen en de laatste 2 talierepen gemaakt. Nog bedankt voor de tips, ik heb een mail gestuurd naar een winkel hier in Nederland, die het per brievenbuspost wilden versturen) Het messing werd wat minder zwart dan wat er bij de kit zat, maar de verschillen zijn klein.
De talierepen zitten er nu allemaal op. Ondertussen heb ik ook de boegspriet gemaakt. Gewoon een accuboor tussen mijn benen geklemd, het rondhout erin (met tape aan de onderkant) en een schuurpapiertje ertegen. Dat ging allemaal prima en ik ben best blij met het resultaat.
De ankers, die ik nieuw binnengekregen had van Constructo heb ik ook deels in elkaar gezet. Ik moet nu nog touwtjes ter versteviging rond het houten gedeelte doen. Het touw bij de kit is echter meer groenachtig dan zwart. Het liefst heb ik het gewoon zwart als ik het om de ankers doe, hoe zouden jullie dat aanpakken? Ik heb nog wel een potje matzwarte modelbouwverf staan. Is het een idee om het touw gewoon aan te brengen en dan met een kwast wat verdunde verf erop te doen?

Overigens heb ik ook nog even naar de kanonnen gekeken. Ik ben het ermee eens dat de ronding in de paarden van de kanonnen niet echt mooi is en dat een trapsgewijs verloop beter zou zijn, maar gezien de vorm die er nu inzit wordt het moeilijk om dat erin te vijlen. Sowieso wil ik terugslag touwen aan gaan brengen, die dan over dat gedeelte van de paarden heen vallen, waardoor het minder zichtbaar zal zijn. Ik laat het dus denk ik maar zo.

Nog een laatste vraag: Voor het bevestigen van de talierepen heb ik secondenlijm gebruikt. Nu wil dat nog wel eens een beetje wit uitslaan. Gelukkig ging het steeds beter met morsen, maar ik vroeg me af of er een manier is om dit witte een beetje minder te maken. Het is niet heel storend, maar als ik het een beetje weg kan halen is dat altijd meegenomen natuurlijk!

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C