Auteur Topic: doorsnede pinas 1:28 ---> Voltooid  (gelezen 54342 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: doorsnede pinas 1:28
« Reactie #15 Gepost op: oktober 29, 2010, 12:25:47 pm »
de stukken zijn bijna gezaagt.

nu moet alles nog aan elkaar  gemaakt worden.

hoe dit moet gebeuren is me nog niet helemaal duidelijk .

witsen klapt dat de  knieén met 2 bouten aan het buikstuk gemaakt worden, maar over de oplangen en de stutten vind ik niet direct iets terug.

ik vermoed dat deze  dus ook alemaal gebout worden zodat alles goed aan elkaar hangt.

omdat de buikstukken en de oplangen 1 voet breed zijn en de knieén en de stutten 7 duim heb ik  2 duim over voor de moer die er buiten komt.

nu zoek ik  draadstangen van 1of 2 mm er door te maken met langs elke kant een klijn moertje er op.

dit moet  tog te maken zijn denk ik op deze schaal als ik natuurlijk de draadstangetjes kan vinden. zal straks  eens  naar de  winkel rijden om te zien of ik iets kan vinden  :wink:

Ik weet echt niet meer waar ik het gelezen heb, maar: in shell first (Witsen) worden de diverse spantdelen voornamelijk aan de berghouten en de wegers vastgemaakt, maar worden de spantdelen zelf niet als zodanig aanelkaar bevestigd (spanten als zelfstandige bouwdelen bestaan eigenlijk niet: kijk maar wat je zelf deed in je eerdere modellen: eerst vlak, daarna liggers, daarna kimboeisel, daarna oplangen en stutten. Jij hebt je oplangen in je fluitmodel ook niet met nageltjes vastgemaakt aan de buikstukken: je hebt ze er tussen geschoven, en ze blijven daar zitten omdat ze vastzitten aan onderste bergout, en omdat er vervolgens aan de binnenkant een balkweger tegenaan gespijkerd zit.

Jan

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #16 Gepost op: oktober 29, 2010, 13:28:46 pm »
Draad stangen?  :huh: bestond dat al in die tijd, hoe werden die dan gemaakt?
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #17 Gepost op: oktober 29, 2010, 13:31:33 pm »
ja jan dat is zo maar ...

het buikstuk met de  2 bouten door,  is enkel denk ik voor  het hals spant om de oplangen aan te maken zodat men de scheergang kan maken.

je zou dus gelijk kunnen hebben maar ik moet nu wel  de helespant kunnen maken zonder dat er ergens balkwagers zitten.

heb dus besloten om er houten  nagels door te maken want het verhaaltje met de bouten kan niet want dan zitten de bouten in de weg en kunnen de spanten niet aansluiten.

straks doe ik er wel een foto bij  :wink:

witsen spreekt van bouten rené   ik vermoed dus een soort van draadstang  of een lange bout met een moer op

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #18 Gepost op: oktober 29, 2010, 14:05:37 pm »
Even gegoogeld

De Brit Sir Joseph Whitworth is de uitvinder van de universele schroefdraad (1841). Later is deze tot British Standard verheven.

Weet er iemand wanneer de eerste schroefdraad werd gebruikt?

@ Dirk die schroefdraad en moertjes van 1 en 2 mm kosten te veel zeker in messing, kun je geen deuvels gebruiken?
Groetjes

René

Offline luc

• Officier
« Reactie #19 Gepost op: oktober 29, 2010, 14:11:06 pm »
in de modelbouw winkel heb ik draadstangen gevonden van 2mm . in de dhz-winkels liggen ze vanaf 3 mm

Ik weet dat de ezelshoofden ook draadstangen hadden. Dit waren eigenlijk metalen baren die aan de ene kant een plaat op hadden zodat het niet in het hout kon getrokken worden en aan de andere kant was er een soort van vierkante sleuf in het metaal gemaakt.

Deze sleuf stak voor de helft uit het ezelshoofd en een stuk erin.Door nu een spie in de gleuf erin te kloppen zal het ijzer verder naar buiten geduwd worden en zullen de houten delen aangespannen worden.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #20 Gepost op: oktober 29, 2010, 15:07:40 pm »
hoi rené  ik heb er inderdaad houten nagels in gemaakt maar later  moet ik er wel hebben.

ik kan ook gewoon kleine boutjes kopen en de  kop er af zagen dat zie ik dan wel weer.
 van de schroefdraad weet ik ook niet maar het zou wel tof zijn  moesten we dat weten  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #21 Gepost op: oktober 29, 2010, 15:27:51 pm »
zoek niet verder want ik heb ze gevonden

een bout was toen een grote vierkante nagel

en ik vond nog iets   :grin:

ik denk wel dat ze toen al draad konden draaien
dit is een soort van knechtje  voor onder het schip te zetten als men het op zijn zij liet vallen om te   brewen of te nagelen

duidelijk de schroefdraad te zien

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #22 Gepost op: oktober 29, 2010, 15:38:03 pm »
en dan nog de  beloofde foto s

de spanten nog in hun ruwe vorm

en de nagels van de verbindingen

nog heel veel spanten te maken

Offline defries

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #23 Gepost op: oktober 29, 2010, 17:35:24 pm »
goh dirk wat ga jij snel zeg

ruud
groet ruud

viegen1946

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: oktober 29, 2010, 17:41:43 pm »
Dirk,

Dit is pas bouwen, heel veel succes en plezier.

Wim

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #25 Gepost op: oktober 29, 2010, 18:02:19 pm »
voor het volgende schip vinden we Dirk op de batavia werf  :grin: :wink: :green:
gaat hij ineens maar op schaal 1:1

Je gaat weer als een speer.!!!  voor mij is het wel de eerste keer dat ik spantenbouw zie op die schaal..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #26 Gepost op: oktober 29, 2010, 18:14:40 pm »
thx  mannen

erik op msw  de engelse  forum word tog wel veel in deze schaal gebouwt hoor vooral 1:24  is redelijk in trek, daar dat zal mischien makelijker rekenen  in engelse maten  :grin:

ik heb daar nog eens  gaan neuzen bij de doorsnedes. er worden er ook een paar op de hann metode gemaakt maar ik zie bij één tog wel een verschil  onderaan de plaat.  hij zaagt namelijk geen inkepingen  in voor de spanten, maar legt een balkje er tussen. of dit nu makelijker is weet ik niet.

Offline luc

• Officier
« Reactie #27 Gepost op: oktober 29, 2010, 18:24:30 pm »
dit was de methode die ik aan bertus had voorgesteld, alleen heeft deze bovenkant ook ggen inkepingen
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #28 Gepost op: oktober 29, 2010, 18:31:55 pm »
ok luc maar  ik denk niet echt  dat dit makelijker is.

het is mischien een beetje minder werk omdat je  geen inkepingen moet maken  maar dan moet je wel al je spanten gaan fixeren op de plaat.

ik ben er nog over na aan het denken maar denk voorlopig nog dat ik bertus achterna ga met de plank

Dick

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: oktober 29, 2010, 19:26:59 pm »
voor het volgende schip vinden we Dirk op de batavia werf  :grin: :wink: :green:
gaat hij ineens maar op schaal 1:1

Je gaat weer als een speer.!!!  voor mij is het wel de eerste keer dat ik spantenbouw zie op die schaal..

Je hebt gelijk, Dirk zou de juiste man zijn om de Batavia werf nieuw leven in te blazen en eind volgend jaar la de 7P in het water.

Dick