Auteur Topic: doorsnede pinas 1:28 ---> Voltooid  (gelezen 54563 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
doorsnede pinas 1:28 ---> Voltooid
« Gepost op: oktober 27, 2010, 18:32:10 pm »
door snede pinas .

deze doorsnede gaat  in een redelijk grote schaal gemaakt worden.  1:28.3  of 1 cm is 1 voet om gemakkelijk te rekenen voor me zelv.
eerst al wat hout zagen voor de spanten

en dan heb ik het eerste buikstuk gezaagt  deze gaat als mal dienen voor de anderen

of het nu helemaal  de hann metode is  betwijfel ik wel omdat hij zijn spanten anders maakt.
ik ga ze dus maken  zodat ze  nog redelijk historis corect zijn  buiten de inkeping  aan de kielbalk.

eerst ga ik dus alle spanten  geheel maken uit 4 stukken zoals toen gebruikelijk was en dan gaan we  verder met de hann metode  door de spanten onderste boven in een mal te zetten met de kielbalk naar boven.

het is dus een beetje een mix geworden .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
Re: doorsnede pinas 1:28
« Reactie #1 Gepost op: oktober 27, 2010, 18:46:02 pm »
Tja, bij Hahn heb je natuurlijk de stukken hout al goed verlijmd voor je de spanten uitzaagt, maar je verzaagd wel vrij veel hout. Denk er wel om dat je je spanten verlengd

pauwels

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: oktober 27, 2010, 19:05:28 pm »
Dirk weer veel sucses toegewenst met de nieuwe bouwmethode, ik kijk volgende week wel weer.

een spant bestaat toch uit 7 stukkies?

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #3 Gepost op: oktober 27, 2010, 19:17:06 pm »
Dirk succes met de bouw. Ik vind dit wel interesant, het is voor mij weer eens iets anders.
Ik ben benieuwd en blijf je zeker volgen, al zal ik sommige dingen niet helemaal begrijpen.

Veel plezier jean-pierre

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #4 Gepost op: oktober 27, 2010, 19:20:58 pm »
zal ik doen bertus.
henk  je hebt gelijk hoor ik telde het buikstuk en 1 kant van  het schip het zijn  dus 7 stukken in het geheel voor de gehele spant.
thx jp
de vragen zullen zeker nog komen  want ook  dit is nieuw voor mij  :drink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Dick

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: oktober 27, 2010, 19:27:40 pm »
Dirk, veel succes met de bouw, het gaat je zeker lukken.
Wij krijgen er weer 'n paar uur leesvoer per week bij. :green:

Dick

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #6 Gepost op: oktober 27, 2010, 19:51:24 pm »
Maar je weet het, voor vragen moet je..................................................niet bij mij zijn, het is voor mij ook de eerste keer dat ik dit probeer.
IK ben altijd wel voor nieuwe afwijkende zaken, daar leer ik meestal het meest van, zelfs van de keren dat ik dan vol op mijn bek val  zijn dat leermomenten

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: oktober 27, 2010, 20:57:53 pm »
Nou Dirk, veel succes alweer. Dat dit gevolgd gaat worden moge duidelijk zijn al zal ik net asl Bertus niet veel constructief
kunnen bijdragen. (Ik denk dat ik zo'n zelfde smoel vol littekens heb  :green:)

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: oktober 27, 2010, 21:13:57 pm »
Hé een nieuw project, leuk om te volgen, kan ik weer bijleren :cool:
Veel succes Dirk :drink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: oktober 28, 2010, 05:19:36 am »
Dirk die aan de Hann methode gaat beginnen..
en dat noemt hij dan een tussendoortje terwijl hij één latje /dag op de fluit lijmt.

Gaat dat  ook weer aan feraribouwsnelheid gemaakt worden.
Je moet ons toch wat tijd geven, om alles te lezen... straks kunnen we je ook nie meer volgen in het bijlezen...

we volgen je weer met argus ogen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #10 Gepost op: oktober 28, 2010, 09:06:39 am »
Eric ,je doet dit verkeerd.

Ik ga de volgende 2 weken dit topic niet bekijken en dan kan ik de eindfoto's zien.  :evil: :evil: :evil:

Sorry Dirk ,kon het niet laten  :green: :green:

Veel plezier met dit tussendoortje en tot 2 weken  :grin: :grin:
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #11 Gepost op: oktober 28, 2010, 09:17:59 am »
Ja mannen, geen twijfel onze Dirk is verslaafd  :grin: Ga dit weer met intresse volgen  :wink:
Groetjes

René

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #12 Gepost op: oktober 28, 2010, 11:08:03 am »
Hallo Dirk,

Je moet me toch even uitleggen waarom je in dit geval 'methode hahn' toepast. Ik snap de methode als je een compleet schip bouwt: spantjes op zijn kop in een bouwmal meet en bouwt veel(?) makkelijker dan spantjes op een kiel.
(http://www.dlumberyard.com/Hahn/part4.htm)
Maar in dit geval ga je maar voor een stukje schip, en dan ook nog een stukje midscheeps (toch?). Wat heeft het dan voor zin om het zaakje op zijn kop te zetten? Is het dan niet veel praktischer om de zaak gewoon vanaf de kiel op te bouwen naar boven toe (al dan niet met gebruik van een bouwmal om de spanten netjes gericht te krijgen?)
(http://modelshipworld.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4310&start=0)

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #13 Gepost op: oktober 28, 2010, 19:00:23 pm »
hoi jan het is niet helemaal de hann metode  die ik toepas  enkel het onderste boven in een mal zetten .

de spanten maak ik  uit stukken zoals je ziet maar ik ga ze al wel in elkaar zetten zoals hann doet.

de 2 de manier had natuurlijk ook gekunt .

het voordeel aan deze metode denk ik tog dat je overal aankunt  zonder  het stuk uit de mal te halen langs binnen en buiten. en dat  lijkt me wel goed  dan heb je ook geen kans dat er iets gaat  kromtrekken.

ik probeer ook maar iets  en dan liefst iets dat ik nog niet ken zoals  deze metode, dan blijft het lekker spannend en blijf je ook goed scherp omdat je  niet weet waar de fouten  zig kunnen voordoen.

zoek er vooral niet te veel achter  ik wou het gewoon eens zo proberen.
de andere metode die je laat zien  zal ik  zeker ook nog wel eens proberen.

ik ben hier maar aan begonnen omdat ik me stierlijk verveelde . en is ook een bij project want de fluit heeft alle voorang maar het gaat  echter  heel traag vooruit .
dus de eerste dagen ga ik  hier wel veel aan kunnen doen tot ik weer goed voort kan met de fluit .

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #14 Gepost op: oktober 29, 2010, 09:46:13 am »
de stukken zijn bijna gezaagt.

nu moet alles nog aan elkaar  gemaakt worden.

hoe dit moet gebeuren is me nog niet helemaal duidelijk .

witsen klapt dat de  knieén met 2 bouten aan het buikstuk gemaakt worden, maar over de oplangen en de stutten vind ik niet direct iets terug.

ik vermoed dat deze  dus ook alemaal gebout worden zodat alles goed aan elkaar hangt.

omdat de buikstukken en de oplangen 1 voet breed zijn en de knieén en de stutten 7 duim heb ik  2 duim over voor de moer die er buiten komt.

nu zoek ik  draadstangen van 1of 2 mm er door te maken met langs elke kant een klijn moertje er op.

dit moet  tog te maken zijn denk ik op deze schaal als ik natuurlijk de draadstangetjes kan vinden. zal straks  eens  naar de  winkel rijden om te zien of ik iets kan vinden  :wink: