Auteur Topic: Ex Prins Willem ---> Voltooid  (gelezen 8152 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re:Ex Prins Willem
« Reactie #15 Gepost op: december 05, 2009, 07:33:11 am »
Mooie how-to, bedankt voor de link  :)

Het PE setje kost 45 dollar (+/- 30 euro) excl verzendkosten en is in schaal 1:48

Jammer dat er maar 2 lantaarns in zitten ipv 3

Toch het overwegen waard zou ik zeggen

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #16 Gepost op: december 05, 2009, 12:46:00 pm »
twee setjes bestellen en dan 1 lantaarn verder verkopen.... ;D ;D ;D :D

er zitten ook leuke scharnieren in dat setje ...  en 1:48 of 1:50   ??? ??? ??? wie gaat dat verschil zien.

ja ik ga er ook overdenken.  gezien de krappe tijd  is het toch misschien beter van ze niet te scratchen en ze uit PE te maken.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #17 Gepost op: december 05, 2009, 14:49:07 pm »
Citaat
twee setjes bestellen en dan 1 lantaarn verder verkopen

Moet de middelste lantaarn niet een stuk groter worden?

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Boris279

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: februari 07, 2010, 15:42:43 pm »
Zo na een lange tijd niets te hebben gepost,(andere zaken en verplichtingen)  maar weer eens een update, heb de luiken min of meer allemaal gemaakt, moet er nog een aantal doen, maar dat zijn kleinere en afwijkende maten, wat ik dus later zal doen, en tevens zal ik de touwen om de luiken open te houden later gaan plaatsen.

De lantarens heb ik ook klaar, deze heb ik vervaardigd uit hout, plastic en knoflooknet en koperdraad, was op zich nog een hele klus met de nodige up en downs, maar ben tot op dit moment tevreden met het resultaat.

tevens heb ik de laders aan beide zijdes voorzien van de klimtouwen.

hieronder een 3 tal foto's dus zou zeggen oordeel zelf.

Offline luc

• Officier
« Reactie #19 Gepost op: februari 07, 2010, 16:55:53 pm »
prachtig gewoonweg.

de lantaarns subliem.

Nog een vraagje,het wit van het onderwaterschip, is dit vroeger vergeeld,want het is aan het vergelen zo te zien.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Boris279

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: februari 07, 2010, 17:06:05 pm »
Luc,
Dank voor je reactie.

Maar het wit van het onderwaterschip behoord zo te zijn, ik heb daar voor "Apple Barrel 20623 Antique White" gebruikt dus exact zoals ik het wil hebben, zover ik weet was het zogenaamde " white stuff" wat vroeger werd gebruikt ook een soort gelijke kleur dus ook niet helder wit.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #21 Gepost op: februari 07, 2010, 17:08:49 pm »
ziet er heel mooi uit boris en de lantarens  zijn echt wel van de mooiste  die ik  al heb gezien   :drink

het werk van een vakman  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline luc

• Officier
« Reactie #22 Gepost op: februari 07, 2010, 17:14:49 pm »
Bedankt Boris, nu dat ik uw lantaarns heb gezien,heb ik goesting om de mijne weg te gooien.

Nog een vraagje/opmerkingkje.

Waar nu juist mijn oog opviel,was het embleem met zwarte en goude leeuw.
Misschien is de foto van te ver af.
Maar de leeuwen z'n te simplistisch voorgesteld tov het indrukwekkend houtsnijwerk eromheen.
Te glad,geen diepte in zo te zien,geen maanen (haren), de benen gaan te ver in het lichaam (zwarte leeuw)(juist een man die daar staat met gespreide benen)

Maar u kennende zal het zo wel moeten.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: februari 07, 2010, 19:44:04 pm »
Ah kijk, ons grote voorbeeld  ;D Dat ziet er wederom perfect uit. Heb je toevallig
geen foto's van de making-off van de lampen? Die zien er echt geweldig uit.  :drink

Ik vind de leeuwen op het embleem wel bij het geheel passen, vergeet niet dat het om
een symbolische voorstelling gaat.

Jack

pauwels

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: februari 07, 2010, 19:47:44 pm »
Hij is weer goed Martin. Wat een geduld. Hoelang ben je nu met dat schip bezig in totaal? En wat mij betreft mag je nog veel meer platen op het forum gooien, een beetje zuinig dit keer :twisted

Offline wim500

• Officier
« Reactie #25 Gepost op: februari 07, 2010, 20:44:07 pm »
Een plaatje om te zien, alle complimenten!
Mocht je inderdaad foto's hebben van hoe je de lampen hebt gemaakt, hou ik me ook aanbevolen...

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #26 Gepost op: februari 07, 2010, 21:47:49 pm »
ik schrijf me ook in voor de constructie van de lampen.....
Moet ze nog maken en zou dus graag weten hoe.....

verder moet ik de andere leden bijtreden dat dit weer een TOP-update is....
Alle complimenten voor je werk Boris..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Boris279

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: februari 07, 2010, 22:46:14 pm »
Mijn dank aan allen voor de positieve woorden,

Heb helaas maar 1 foto die ik tijdens het bouwen heb gemaakt, maar zal het met woorden zo goed mogelijk proberen te verwoorden,

De onder en bovenkant heb ik gemaakt uit speelgoedblokjes, die heb ik vervolgens gedraaid op m'n draaibank, de binnen zijdes heb ik naar binnen toe  uitgedraaid, zodat er een randje blijft bestaan van 1,5 mm (de vorm heb ik naar eigen idee en gevoel gemaakt, wel eerst een soort van schets gemaakt voor de maten)(in mijn geval boven zijde een diameter van 25 mm en onder zijde 19 mm)

Vervolgens heb ik twee cirkels getekend op papier, 1 met de diameter van de onderzijde en 1 van de bovenzijde, vanuit die cirkels zeskanten gemaakt, die uitgeknipt en met een klein drupje lijm bevestigd, op de onder en boven zijde, vervolgens de hoeken aangemerkt met een potlood, lijntjes getroken naar het midden, vervolgens aan de binnen zijde van het randje (randje van 1,5 mm) merkjes gemaakt, papiertjes weer verwijderen, en vervolgens met een boortje 6 kleine gaatjes geboord (niet doorboren) . (dit verhaal geld voor de boven en onder zijde)

Daarna 6 stukjes koperdraad knippen van doorsnee +/- 1 mm en 25 mm lang, de bevestigen in de onderzijde, en vervolgens de boven zijde plaatsen

Zo is dus de lantaarn klaar in basis vorm.

nu het knooflook net zwartgrijs verven, laten drogen en vervolgens lijmen op een stuk plastic venster van een verpakking, dit is wel een werkje wat veel geduld en tijd vraagt. als dat

Binnen zijde van de lantaren zwart maken en laten drogen.

Vervolgens je vensters uitmeten, en uitknippen uit de voorbereide plastic met op geplakt knoflooknet,

Dan de uitgekipte stukjes venster in je lantaarn plakken, met de glade zijde tegen het koperdraad.

Daarna een aantal tandenstokers halfrond maken over de volle lengte, en aan de vlak gemaakte zijde een groefmaken over de volle lengte (komt later tegen de hoeken van het venster aan ).(raamstijlen)
De ronde zijde bewerken met een vijl en de nodige motiefjes in maken, en licht schuren, daarna verven, en vervolgens uitmeten en in stukjes maken, en tegen alle zeskanten op de hoeken van de lantaarn lijmen

vervolgens in het verlengde van je raamstijlen aan de bovenzijde van je lantaarn 6 gaatjes boren, en 1 in het midden van de bovenzijde, vervolgens, uit tandenstokers een aantal versieringen maken, en die vervolgens lijmen in de geboorde gaatjes.

Vervolgens alles verven en klaar zou het moeten zijn

Vervolgens de lantaarn bevestigen op een 4 mm dikke in de juiste vorm gebogen stuk koper draad.

ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, mochten er vragen zijn dan laat ze weten zou ik zeggen.

@ Henk straks in juni ben ik 3 jaren bezig met dit project, dit natuurlijk wel met tussen pozen, soms zijn er periodes dat ik elke dag aan het model werk met in het weekend soms de hele dag, maar ook periodes dat ik bewust stop, omdat het me dan aan inspiratie ontbreekt of ik ga nadenken en onderzoek ga plegen naar dingen m.b.t het model.
Denk dat ik nog wel een verder een dik jaar bezig ben met de masten en tuigage, maar dan hoop ik haar verder wel klaar te hebben. maar tijd zal het leren .
En ja ik zal in het vervolg wat meer foto's gaan plaatsen. 

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #28 Gepost op: februari 08, 2010, 06:55:09 am »
Dat noemen ze bij ons je hart en je ziel er inleggen, zie gelijk van waar de tittel scheepsbouwmeester komt  :drink
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #29 Gepost op: februari 08, 2010, 07:26:46 am »
boris  je uitleg is  simpel en goed te verstaan   ;)  dus  we hebben een goed idee van hoe je het in elkaar geknutselt hebt.  thx  voor deze uitleg.

het ziet er prachtig uit
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself