Auteur Topic: Engelse Carronade (Mantua, 1:17) ---> Voltooid  (gelezen 24057 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Engelse Carronade (Mantua, 1:17)
« Reactie #30 Gepost op: oktober 21, 2010, 16:32:36 pm »
even off-topic  jan leg mle nu eens uit wat jij bedoeld met ijzergaren... of wat ik me daar moet bij voorstellen...
Is dat niet een iets sterker garen dat ze hier ten lande Tamboerkensgaren noemen...
heb je eens geen foto van dat ijzergaren op een bobijntje.

PS Tamboerkensgaren is dus naaigaren uit vlas ipv uit katoen of polyester. en ik heb zo'n flauw vermoden dat dat ijzer garen hetzelfde gaat zijn. en we enkel weer de babylonische spraakverwarring hebben.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #31 Gepost op: oktober 21, 2010, 19:32:51 pm »
Ik heb twee teststukjes dek gemaakt:

1) 10 x 2mm linde met breeuwnaden van 0,5mm notenfineer. Hier heb ik ook deknagels op aangebracht.
2) 10 x 0,6mm linde fineer met breeuwnaden van 0,4mm zwart garen (geen zin meer om deknagels te maken  :grin:)

Ik vind beide resultaten mooier dan het origineel, maar kan nog niet echt kiezen. Ik neig een klein beetje richting het garen, want dat ziet er nog iets natuurgetrouwer uit. Uiteraard een foto met van links naar rechts nummer 1, 2 en het origineel  :wink: Wat is jullie mening ?

De foto is niet helemaal scherp doordat hij bij spaarlamplicht is gemaakt....
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: oktober 21, 2010, 19:38:26 pm »
Het linker proefstukje vind ik het mooist omdat de verhouding van de breeuwnaden met de planken beter uitkomt.

Dick

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: oktober 21, 2010, 20:15:01 pm »
ik vind de linker, met fineer, mooier. ziet er wat strakker uit

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #34 Gepost op: oktober 21, 2010, 20:19:48 pm »
@Dick: De dikte van het fineer is inderdaad beter. Ik zal het nog eens met iets dikker garen proberen misschien.....

@Mark: Die met het fineer vind ik er eigenlijk te strak uit zien. In het echt zijn de breeuwnaden ook niet helemaal perfekt en liggen ze iets lager dan de beplanking. Dat wordt door het garen goed nagebootst waardoor je een 3d effekt krijgt. En het is tenminste echt zwart......

Maar jullie voorkeuren zetten me weer aan het twijfelen....... Even afwachten wat de rest zegt  :wink:

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: oktober 21, 2010, 20:44:28 pm »
klopt ja, dat de linker gelikt is. de rechter is inderdaad wat realistischer
hangt er van af wat je wil. ik hou bijvoorbeeld van een gelikt model. misschien kies jij wel voor een wat rommeliger/ruwer/slordiger (maar net hoe je het wil noemen) model, en dus wat realistischer

als ik nu nog eens kritisch kijk is de rechter misschien wel wat beter eigenlijk. hangt ook nog af van de rest van het model, hoe gelikt dat er uit ziet
lastige keuze

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: oktober 21, 2010, 21:01:01 pm »
Ik ben normaal ook van de strakke bouwstijl. Maar met dit projektje wil ik eens wat anders doen. Nieuwe technieken uitproberen.
Het weatheren van hout is erg lastig, dus dat zal ik waarschijnlijk niet doen. Ik had vanmiddag een grijze wash geprobeerd op een stukje hout, maar dat geeft toch niet het beoogde effekt van een verweerd dek.

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #37 Gepost op: oktober 22, 2010, 04:52:59 am »
Arjan de linkse is inderdaad lekker strak, ik hou daar wel van. Maar op een schip is volgens mij
niets zo mooi strak. Dus realistisch gezien zou ik voor nummer twee gaan. Dat komt beter bij
de werkelijkheid dan de eerste.
Succes met de keuze.

jean-pierre

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #38 Gepost op: oktober 22, 2010, 06:14:47 am »
arjan
Het linker proefje met fineer als breeuwnaden is volgens mijn mening hetr beste.het maken kost ook weer meer tijd maar geeft je een 100% afwerking.

Het proefje met de garendraad, de draad is te klein om een goed effect te krijgen. Je garen zou iets dikker mogen wezen.

Nu het fabeltje dat de breeuwnaden lager liggen  dan de planken, moet ik even uit de wereld helpen.
Ik da even naar de jachtbouw. daar legt men eerst de dekplanken bv. in teak met tussenstukjes hout ertussen van 8-10 mm. breed.
Daarna wordt er een soort kit ingespoten  totdat de kit even hoog komt als de planken. die kit  expandeert nog tijdens het drogen. ( De kit blijft steeds soepel) Als zfwerking wordt dan de kit met een mes gelijkgesneden met de planken. waarna heel het dek met breeuwnaden erbij gelijk wordt gemaakt.

Mocht dus de breeuwnaad lager liggen dan de dekplanken dan zou er ook steeds overkomend buiswater in blijven staan; en water op je dek zorgt voor --> gladheid __ uitschuiven  wat we ten alle tijden willen vermijden.
Dus onthou even:  breeuwnaden komen  gelijk met de dekplanken.

Maar op de kleine schaal van modelshepen kan je gerust  ook garendraad gebruiken. hier is het meer de indruk die we wekken dat het er is, dan de functionaliteit.  Ik zelf zou nooit garendraad gebruiken.  Maar zoals al dikwijls gezegd, wij reiken enkel ideen aan, jij bent de bouwer en jij beslist hoe en op welke wijze jij het bouwt.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #39 Gepost op: oktober 22, 2010, 07:46:31 am »
Arjan , ik zou voor dikker garen gaan en rechts nemen.

En Eric zijn mening deel ik niet echt.

Je kan ten eerste niet een jacht van nu vergelijken met een schip van 17eeuw en ten tweede volgens mij ligt de breeuwnaad toch iets lager dan het dek ,geen cm maar toch lager.

ligt hij gelijk of juist iets hoger dan loopt men de naden terug los of blijft het water tussen de breeuwnaden op de planken liggen.
moest men de deknaden tot boven vol gieten het zou dikwijls gesmodder zijn en het dek zou er niet echt mooi uitzien.

Maar dit is mijn mening
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: oktober 22, 2010, 07:52:07 am »
Ik ga voor optie 1 (links) ik vind deze iets realistischer uitzien maar het verschil is nou ook weer niet enorm groot.
Je kunt er eigenlijk pas wat van zeggen als je een heel dek gebouwd hebt, geeft dan toch een beter beeld.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #41 Gepost op: oktober 22, 2010, 07:56:40 am »
We zijn het weer lekker oneens  :grin:

Ik ga nog een derde stukje maken met dikker garen. Hopelijk geeft dat het beoogde effekt.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #42 Gepost op: oktober 22, 2010, 08:29:08 am »

wie schreef ook weer :
"Le choque des idee fait naitre la verité"
vrij verteelt
de botsing van opmerkingen brengt de waarheid aan het licht  :wink:

Grtz Erik

Offline defries

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #43 Gepost op: oktober 22, 2010, 18:58:57 pm »
arjan, ik vind het linker test stukje mooier :wink:
groet ruud

Dick

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: oktober 22, 2010, 19:54:18 pm »

Ik ga nog een derde stukje maken met dikker garen. Hopelijk geeft dat het beoogde effekt.

Maak nog 4 proefstukjes en je krijgt lekker veel meningen en kom je er helemaal niet meer uit. :drink:

Dick