Auteur Topic: Engelse Carronade (Mantua, 1:17) ---> Voltooid  (gelezen 24011 keer)

Shipbuilder

• Gast
Re: Engelse Carronade (Mantua, 1:17)
« Reactie #45 Gepost op: oktober 22, 2010, 20:18:30 pm »
Arjan, jou hier op het forum kennende als een perfectionist, denk ik dat de linker variant, met de fineerstrookjes, voor jouw de beste is.
Met die fineerstrookjes kan je volgens mij een perfect dek leggen.
Belangrijk is ook dat als een model helemaal klaar is, je er met voldoening naar kijkt, dus suc6 met kiezen :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #46 Gepost op: oktober 22, 2010, 20:34:17 pm »
Verdorie, nu kiest bijna iedereen voor de fineer ! :Acap: En ik had op het garen gehoopt.

Zo als ik al zei: zodra ik tijd heb maak ik nog een laatste testje met dikker garen en dan mag er nog een laatste keer gestemd worden.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: oktober 22, 2010, 20:58:22 pm »
Oké Arjan, doen we.

Dick

Offline wim500

• Officier
« Reactie #48 Gepost op: oktober 22, 2010, 21:10:18 pm »
Ga ook voor de fineer Arjan  :wink:.
En de door Dirk aangedragen mogelijkheid met zwart gemaakte lijm kun je ook nog eens proberen.

Het dek verweren gaat best trouwens, maar waarschijnlijk heb je het geprobeerd op nog niet behandeld hout.
Heb al eens een experiment gedaan op een stukje hout voorbehandeld met verdunde lak. Na droging wat verdunde acrylverf er over en weer afvegen.
Of na de eerste keer in de olie zetten wat potloodslijpsel er overheen wrijven en dan weer een laagje olie.
Kun je ook eens een testje van doen......

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #49 Gepost op: oktober 22, 2010, 21:23:04 pm »
Wim, dat is ook precies de bedoeling van dit projektje: nieuwe dingen en technieken uitproberen om ervaring op te doen.
Als het goed is, zal het eindresultaat niet veel meer op de originele kit lijken  :grin:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #50 Gepost op: oktober 31, 2010, 20:48:12 pm »
Ik ben nu halverwege het maken van het dekje. Dat kost nogal wat tijd met al die fineerstrookjes er tussen, maar het is leuk werk. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Verder ben ik wat onderdelen aan het voorbereiden, en ik zie nu al dat er veel zal moeten worden aangepast. Een hoop onderdelen zijn gewoon niet goed op schaal. Het touwwerk en de ringen en oogjes zijn bijvoorbeeld veel te dun in verhouding tot het kanon. En ook de blokken zijn een paar maten te klein  :evil: Ik ga maar eens een setje bestellen bij JB Model denk ik.

En meteen even een vraag: Het kanon zelf is helaas niet van messing, maar van een ander metaal met een roodkoper laagje er op. Werkt brass black ook op koper, of zijn er andere manieren om dat te zwarten ? Voor zo ver ik weet is koperoxyde groen en niet zwart........

Morgen wat foto's van mijn prutswerk tot nu toe  :marine:

Offline wim500

• Officier
« Reactie #51 Gepost op: oktober 31, 2010, 21:10:13 pm »
Arjan,  FOTO'S  :Acap:

Geen idee of brass black werkt op de kanonnen.
Koperoxide is inderdaad groenig, verwacht je deze kleur misschien met brass black ?

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: oktober 31, 2010, 21:20:35 pm »
sja, als het echt koper is, zal het groen worden. brass black oxideert gewoon, dus roesten, maar dan op koper/messing
enige manier om er achter te komen is proberen

oja, en eeeh.. FOTOS!!!!! :green:

Online SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #53 Gepost op: november 01, 2010, 05:57:12 am »
Op het flesje staat: Brass, Copper or Bronze..... wat volgens mij zoiets betekent als: Mesising, Koper en Brons....

Lijkt me dus wel geschikt.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #54 Gepost op: november 01, 2010, 06:06:40 am »
arjan

als ik voortga op deze foto :

dan is het noch messing, noch koper, nochbrons, maar  weer van die pewter (britanica) waar ze een harde galvanische laag op gelegd hebben.
Er zijn hier in het verleden nog al leden geweest die daarmede een poging tot zwarten hebben gedaan met nogal afwiselend tot slecht effect.
Ik zou de de raad geven, probeer het niet. neem een potje verf en schilder je caronade zwart.

Bedenk dat ik de meeste kits, of bijna in allemaal heel zelden  messing, koper of brons word verbruikt. dat moet machinaal gedraait gefreesd worden en kost veel te veel aan behandeling. In kits zit bijna altijd materiaal dat gestampt of gegoten kan worden....

Google maar eens op Pewter  en Britannia-metal   :wink:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #55 Gepost op: november 01, 2010, 08:52:38 am »
Het is inderdaad een gegoten pewter metaal met een gegalvaniseerd laagje koper.

Ik was ook van plan om het zwart te gaan schilderen, maar wilde toch even informeren wat er verder nog mogelijk is. Ik hiou de caronnades van de Victory als voorbeeld en die zijn ook een zijdemat zwart geschilderd.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #56 Gepost op: november 09, 2010, 18:41:15 pm »
Ik heb vandaag en gisteren eens wat geknutseld aan de carronade.

Het dekje is voor tweederde beplankt. Een tijdrovend klusje doordat er steeds fineerstrookjes op hun kant tussen moeten. Maar het resultaat mag er zijn al zeg ik het zelf  :cool: Uiteraard komen er later nog nagels in. Zo'n honderdveertig stuks, ofwel ruim 70 cocktailprikkers  :shocked:

Verder ben ik het onderstel van het kanon in elkaar aan het zetten (heet dat hier ook een paard ??). Omdat alles bestaat uit multiplex heb ik besloten om de boel maar eens te gaan verven. Niet in het geelbruin van de Victory, maar lekker rood  :grin:. De kleur vertekent hier door het lamplicht. Het zwarte blok komt op het dek en vormt het voetstuk en draaipunt van de carronade. Dat ga ik misschien nog wat lichter maken.

Nog even wat uitleg bij het onderstel: Het zit vast aan het dek en kan dus niet naar achteren rijden om de terugslag op te vangen. Daarom bestaat het onderstel uit twee delen die een soort slede vormen. Bij het vuren schuift het bovenste deel ruim een meter naar achteren. Op de foto staat het onderste deel. Het bovenste  stuk komt op het blok dat in de sleuf zit.

En dan moet ik de loop zelf nog gaan bewerken. Zo als je ziet is het oppervlak nogal onregelmatig en zitten er flinke gietnaden op. Dat wordt dus flink vijlen, schuren en plamuren.

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #57 Gepost op: november 09, 2010, 18:48:37 pm »
Ziet er goed uit Arjan. Het dekje ziet er lekker strak uit.
Succes ermee,

jean-pierre

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #58 Gepost op: november 09, 2010, 18:57:25 pm »
Mooi gedaan Arjan, zou al die gietfoutjes toch niet weg plamuren in het echt waren die toch ook niet supper strak vind dit een mooi stuk  :wink:
Groetjes

René

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: november 09, 2010, 19:06:00 pm »
Mooi dekje Arjan, maar ik had van jou niet anders verwacht.

Voor wat betreft de loop van het kanon, ik zou het niet hoogglans lakken.
Op schaal is zijdeglans tot mat denk ik natuurgetrouwer :wink: