Auteur Topic: voorberijding pinas schell-first ---> Voltooid  (gelezen 8497 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re:voorberijding pinas schell-first
« Reactie #30 Gepost op: december 05, 2009, 16:44:34 pm »
dat zal ik zeker wel eens  proberen.
over de ronding van de boeg is witsen tog  duidelijk  volgens mij.  het heeft me wel  enkele uren lezen gekost voor ik het gevonden had maar  dit zecht witsen en nu moet je ook in je hooft houden dat niet alle stevens even veel vallen dan dat ze hoog zijn witsen // de scheerstrook staat rond  zoveel het voorsteven  rond staat.  dit wil zeggen dat het voor steven en de scheerstrook de zelvde ronding hebben. in modelbouw makkelijk te maken, gewoon de scheerstrook ff aan de binnenkant van het schip leggen en het zo branden dat het de zelvde ronding heeft als het voorsteven .

dus bij een stijl voorsteven zal de ronding ook meer zijn dan  bij een flauw vallend steven. maar het zal altijt mooi rond zijn als je  dit toepast.
dus de ronding hangt af van  het voorsteven volgens witsen.  hoving heeft dit wel niet vermeld ik weet ook niet  wat de anderen er over schrijven.

als je nu  de tekening met de rode lijn ziet  kan je ook zien dat de scheerstrook en het voorsteven niet de zelvde ronding hebben. waar ze dit vandaan hebben weet ik niet , maar mischien word er een uitleg aan gegeven door kramer.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #31 Gepost op: december 06, 2009, 08:58:07 am »
Ik ben het met Beagle eens. Het lijkt mij allemaal nog steeds veel te spits toelopen. Ook de achterzijde is naar mijn idee te spits. Edoch jij bent de bouwer en wij leveren alleen ons goedbedoelde commentaar.
Jan

Offline luc

• Officier
« Reactie #32 Gepost op: december 06, 2009, 09:06:24 am »
Dirk,ik volg je in stilte omdat het allemaal nogal moeilijk te begrijpen is als je zelf geen boek hebt.

Maar hier zou ik zeker beagle zijn raad zeker opvolgen.

Beter maak eens van karton een volledig schip.Hiermee bedoel ik valse kiel en alle spanten.

Dan heb je een 3D-model bij de hand die je langs alle kanten kunt bekijken en draaien.

Zoals een foto 1000 woorden zegt,zo zal dat model een boek uitleggen.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #33 Gepost op: december 06, 2009, 10:12:01 am »
amazon je zegt het zelf
be bocht aan de scheerstrook is gelijk aan het vallen van de kiel enhet heeft ook dezelfde norm.

Let op met Witsen !!!! je trapt dikwijls in zijn val... ( Ook ik doe dat hoor- moet altid 3 keer lezen en dan nog goed kijken uit mijn doppen)

Witsen spreekt over een theoretisch model en geeft voor dat theoretisch model de regeltjes en de maten !!!!!
Dan begint het, hij gaat dat regeltje dan gaan verklaren met  .....  ander maten dan zijn regel en een nader schip met ander maten... (Hij verteld het jou niet dat hij weer op een nader tak van de boom zit) en een paar blz later gaat hij zich zelf nog eens tegenspreken met een ander voorbeeld ... als uitzondering op de algemene regel ... maar weer verteld hij je niet dat je nu zelfs op een nadere boom zit...

Een goede raad ..; begin witsen te bekijken als een vrouw ....... Als je begrijpt wat ik bedoel...  en leer de basis regel uit te filteren en let op ieder woord van zijn basisregel  en vergeet 3/4 van de tekst van zijn boek.
Daarom is het ook nodig van Witsen steeds te contoleren met de geschriften van Van Yk. Maar dat is dan weer een echte vakman die sommige zaken zo vanzelfsrekend vind dat hij het vergeet te schrijven .

back to topic.  je scheerhout moet een cirkel zijn aan de boeg.  wat je ons laat zien is veel te scherp.
en waarschijnlijk is je top van je boeisel ook te scherp .

en beschouw onze kommentaar aub als goedbedoeld en dat hij ook ... maar een interprtaie is van "Witsen zijn hersengekronkel"
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #34 Gepost op: december 06, 2009, 11:19:19 am »
en beschouw onze kommentaar aub als goedbedoeld

dat doe ik  ook hoor het is ook door jullie dat ik al zo ver zit  ;)

de  kartonnen spanten  komen er aan .

dat het schip van achter spits loopt  snap ik niet goed  kun je dit eens verklaren jean ?

dat witsen van den hak op den tak en zelvs op een andere boom springt  is wel duidelijk .  tog vind ik maar 1 regel in het hele boek ( tot nu toe ) hoe de ronding van de scheerstrook moet zijn.

maar ik denk dat jullie je een beetje verkijken aan de ronding van de scheerstrook// jullie bekijken het schip van boven af gezien ( hele maal afgebouwt ) de scheerstrook komt helemaal niet tot  boven aan het voorsteven en is dus ook niet de  definitive ronding van de voorboeg. deze gaat steets ronder worden naar mate ze hoger komt.

het is natuurlijk mooilijk uit te leggen  je zou zelv bij het model moeten staan en dan met de scheerstrook beginnen spelen  ( hoger ;lager ) meer bolling en minder bolling geven.

geef je meer bolling gebeurt het volgende/ de scheerstrook  gaat buiten het grootspant staan ( is dus breder dan de breedste brete ) als je langs over het schip kijkt.

geef je minder bolling ( word scherper )  zakt de scheergan aan het voorsteven omdat de afstand korter word

dit is hoe ik het het beste kan uitleggen maar daar zijn jullie ook niet veel mee. maar ik zal morgen de spantjes  eens maken ,dan heb ik zelv ook een beter zicht op de boeg.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #35 Gepost op: december 06, 2009, 11:27:31 am »
maar ik denk dat jullie je een beetje verkijken aan de ronding van de scheerstrook// jullie bekijken het schip van boven af gezien ( hele maal afgebouwt ) de scheerstrook komt helemaal niet tot  boven aan het voorsteven en is dus ook niet de  definitive ronding van de voorboeg. deze gaat steets ronder worden naar mate ze hoger komt.

wel niet akkoord met jouw zin hierboven.
( men zou jier een vitueel bord moeten hebben waar je met je vinger een tekening on-line kon maken)

De scheerstrook of beter het onderste barkhout is wel ter plaatse de grootste breedte van het schip. zeker aan de boeg.  Daarboven word de romp zelfs terug smaller om dan terug uit te waieren aan de bak en die zo typische rompvorm van een Hollander te bekomen. Dat terug uitwaaieren is nog het best te zien aan het schild of aan de luizenplecht. maar zelfs daar is de romp nooit breder dan op de scheerstrook.
Wij kijken gewoon naar de tekeningen en de  horizontale doorsnee lijnen.
Als je opzij kijkt is de scheerstrook zelfs bijna terhoogte van de bovenkant van de ronding van de boeg, ( bij de 7 p word de boeg wel wat hoger vanuit dit piunt , maar dat is dan gewoon een rechte vertikale lijn !!!  niks ronding meer naar het tweede barkhout. en we weten dat tussen het eerste en het tweede barkhout er steeds maar twee huidplanken liggen.  zo geen grote afstand.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #36 Gepost op: december 06, 2009, 11:42:41 am »
ik ga  je geen ongelijk geven dat het boven terug  smaller word.
maar heb tog ff de virtuele vinger boven gehaalt  ;D

en heb ongeveer de scheerstrook er  op gezet. ( zelvs mischien nog iets te hoog  aan het voorsteven )

als je nu op het eerste spant kijkt zie je dat het boven de scheergang nog breder uitgaat.
dit bedoelde ik.
als je nu de scheerstrook op de breedste bredte van het eerste spant tekent  zal je zien dat de scheerstrook dan boven het voorsteven uitsteekt

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #37 Gepost op: december 06, 2009, 11:56:10 am »
neen ... klassieke tekenfout  op een bol want je kijkt  er recht op loopt  de korste afstand tussen twee punten ... de echte rechte lijn in een plat vlak altijd volgens de grootboogcirkel. je moet de scheerstrook van opzij bekijken en daar moet het een vloeinde lijn zijn.
Neem eens een bal of een appelsien. en met een mes, langs een blokje hout trek je daar een rechte lijn mee  oip de appelsien. leg daarna de schil eens plat .....

dat is geen rechte lijn !!!!!  doe het maar eens.  de appelsien mag je opeten.  :D :D :D :D

Bijna iedereen tekend dat fout .  als je langs voor kijkt moet het ongeveer de rode lijn zijn.( in een 2D vlak)

PS men noemt dat Boldriehoeksmeetkunde ......  en op een bol is de korste afstand tussen twee punten  een rechte over het oppervalkte, maar als je de bol uitslaat ( bv Mercator projectie dan heb je steeds een cirkelboog.  ( Als je een kaartje ziet van een vliegtuig dat van Brussel naare NY vliegt zie je toch ook steeds dat ze een cirkel tekeken.)

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: december 06, 2009, 12:01:58 pm »
 ;D dan zullen het foto s worden want verder rijken mijn teken  kunsten niet .

maar dat zal voor morgen zijn  :D

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #39 Gepost op: december 06, 2009, 12:12:49 pm »

Dirk, hier nog een drietal foto's uit het boek van Kamer. Je ziet dat de achterzijde van het schip een ander verloop heeft dan dat van jou. De jouwe is veel spitser naar mijn idee.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #40 Gepost op: december 06, 2009, 12:26:21 pm »
thx voor de foto s jan  en het verschil is inderdaad veel groter.

ik kan denk ik wel uitleggen aan wat dit ligt maar ben er  niet  zeker van dus pak me niet op mijn woorden  ;D
ook nog  de eerste foto / de scheerstrook  en ik denk dat  dit de scheerstrook van kramer is die ik zie op de foto ? volgens witsen begint deze onder de hekbalk  dit is hier ook  niet het geval.

het spits lopen heeft denk ik te maken met de torsing van de zandstrook. hoe langer deze in de sponning blijft zitten hoe vlakker  je schip naar achter word.
kramer moet tog ergens een reken fout gemaakt hebben met zijn 8 spanten hoor want mijn 8 spant staat helemaal niet zover naar achter denk ik.

ook bij henk in zijn topic 88  had hij het er over dat van yk een formule had van waar de zandstrook uit de sponning komt en zo een verticale stand aan neemt  aan het achter steven.

ik zal dit wel eens ff opsurfen  ;)

pauwels

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: december 06, 2009, 12:32:53 pm »
Dat de achterkant te scherp is, komt omdat denk ik, de ransoenhouten te hoog zitten op de achtersteven. daardoor zal de 'spitzigheid' op een eerdere plaats toenemen, als het ransoenhout wat zakt dan krijg je een vloeiender lijn in het geheel, en minder scherp. Ik ben nieuwsgierig naar de kartonnen draaispanten, je zult er een heel andere blik op werpen.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #42 Gepost op: december 06, 2009, 12:39:29 pm »
van henk zijn topic 88 // Er zijn volgens mij geen vaste regels voor het buigen van de zandstrook. Wel vermeld van IJk dat voor het uitlopen van de strook de lengte gelijk is aan de val van de voorsteven. Omdat de strook langzaam omhoog gaat zal hij uit de sponning lopen, op dit punt zal de sponning, naar de bovenkant van de kiel geleidelijk open gehakt moeten worden, zodat de zantstrook, ongehinderd een verticale stand aan kan nemen.

@henk  ;D kan ik niet mee akoort gaan  ;) volgens witsen  moeten de rantsoenen 1 voet lager dan de helft van het steven zitten wat  bij mij het geval is.

ik probeer ook maar te bouwen hoe witsen het voorschrijft.

pauwels

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: december 06, 2009, 12:49:38 pm »
Heb je dan de binnenkant van de punt of de buiten/onderkant van de punt van het ransoenhout genomen?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #44 Gepost op: december 06, 2009, 12:54:18 pm »
jan  als ik van yk zijn teory  toe pas op witsen zijn schip zou de zandstrook  aan het zevende spant uit de sponning moeten gaan lopen.

bij mij  gebuert dit vroeger en zal dan wel het spitse beeld geven.  dus zal ik hier denk tog wel fout zitten, omdat de zandstrook te rap uit de sponning komt.
en zou kramer  zijn kont  ;D er dichter bij zitten dan het mijne

thx  voor het  helpen oplossen van weeral een in mist gesleuert stukje van de  bouw. want witse geeft  hier geen formule of  berekening voor.