Auteur Topic: voorberijding pinas schell-first ---> Voltooid  (gelezen 8376 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re:voorberijding pinas schell-first
« Reactie #15 Gepost op: december 01, 2009, 22:41:21 pm »
ik denk dat je aan de kop meer moet verjongen  of .....
Ik had de indruk uit de waterlijn tekening van hoving dat de bovenkant van het boeisel al meer naar een cirkel ging  dan dat het spits was.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #16 Gepost op: december 02, 2009, 13:02:54 pm »
yep de foutjes beginnen boven te komen  gelukkig weet ik wel  waar ze zitten

ik had vandaag de spantjes gemaakt en er opgezet. als je dan de scheerstrook erover maakt zie je waar de fouten zitten.

hoe de scheerstrook moet liggen en welke bocht ze vooraan moet maken ben ik achter gekomen.
het buikstuk

maken van het hals spant volgens tekening

spant plaatsen

zicht naar achter

geheel

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #17 Gepost op: december 02, 2009, 13:06:52 pm »

Hier nog enkele foto's van tekeningen uit het boek van Kamer Volgens mij maak jij je schip te spits. En je strijkt mij niet tegen de haren in hoor. Ik probeer alleen wat hulp te bieden en niet meer dan dat. Ik ben ook geen expert maar ik zie verschillen en als je er dan niet uitkomt.... Kamer heeft een hele uitleg gegeven en heeft heel wat moeite gedaan om aan de hand van de beschrijving van Witsen dat schip te bouwen, maar bijna geen maat kwam overeen met de normen die nota bene Witsen zelf aangaf. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Gr. Jan
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #18 Gepost op: december 02, 2009, 13:15:20 pm »
De tekeningen van Kamer, komen visueel erg overeen met de tekeningen in het boek van Hopving.
Ik kan ze natuurlijk niet over elkaar leggen en moet dus enkel op  het zicht voortgaan, maar beiden hebben toch die bijna cirkle in de boeg ter hoogte van het boeisel.

Om niet in herhaling te vallen, volgens de Cahiers was het dus ook hier aan de boeg dat het ernstig misging met 7 prov en dat dit ook heeft geleid tot het afscheid van Mr Vos...

Je gaat echt moeten kijken naar die twee foto's van hoving zijn model, in zijn boek,  en daar trachten uit te vinden, hoe hij het geflikt heeft.

mijn eksterogen ;D :D :D vertellen me dat jouw boeg te scherp is. Ik wil wel meedeneken, maar heb de oplossing ook niet in mijn mouwen steken.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #19 Gepost op: december 02, 2009, 13:28:26 pm »
jan en baegle  erg  bedankt.

er zit inderdaat een  fout  aan de boeg met het boeisel. maar weet ook hoe ik de fout gedaan heb en wat ik er aan moet veranderen.
aan het vlak zat ik nog goed  waarom ik met het boisel niet op de zelvde manier door gegaan ben weet ik ook niet maar had het wel moeten doen.

ik ga ff kijken wat ik er kan aan veranderen zonder erg veel te moeten afbreken  :) want ik wel weten dat het mogelijk is natuurlijk.

kramer geeft wel veel meer uitleg van de bouw dan hoving zie ik wel.
hij zegt nergens waar hij fouten is tegen gekomen en hoe hij die opgelost heeft, dit doet kramer presies wel

thx voor de foto s jan
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #20 Gepost op: december 02, 2009, 14:44:40 pm »
Ga trachten met foto's van Jean een 3D model te maken
Groetjes

René

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #21 Gepost op: december 02, 2009, 14:47:28 pm »
 ;D het afbreken ging vanzelves

het terug maken zal iets anders zijn . wel weet ik dat het nu op deze manier gaat en dan zit de vorm er  ook goed in als ik naar boven op de scheerstrook meet en pas.  mr vos... heeft de zelvde fout als mij gedaan  denk ik.  hij had deze fout tog  moeten zien  toen hij zijn model maakte ?

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #22 Gepost op: december 02, 2009, 14:49:26 pm »
rené  dat is heel vriendelijk maar kramer past een andere manier toe aan het voorsteven dan mij en hoving hij laat de eerste planken naast het voorsteven doorschieten naar boven zoals bij een fluit.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #23 Gepost op: december 02, 2009, 17:05:38 pm »
niet voor gevoelige bouwers  >:D

zo zie je maar dat  het niet altijt rozegeur en maaneschijn is. ik  ga het zo  goed mogelijk proberen te maken maar  ga niets beloven  ;D

als het nog te maken valt

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #24 Gepost op: december 02, 2009, 18:13:35 pm »
aaaaaiiiii   houtbeul    mijn hart !!! ;) :D :D :D :D :D :D

Probeer je ons later te vertellen wat je nu gedaan hebt en waarom het eerst dus te spits was.

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: december 02, 2009, 19:19:00 pm »

Probeer je ons later te vertellen wat je nu gedaan hebt en waarom het eerst dus te spits was.

ik ben serieus benieuwd wat nu de 'fout' is geweest. Ik zie het nog steeds niet, net als de vorige trouwens. Waarom niet eerst de scheerstrook geplaatst en van daaruit te kijken wat er van komt. En natuurlijk een vraag hoe je aan de afmetingen van het achterspant komt. Volgens mij ben je niet snel tevreden over het schip  :)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #26 Gepost op: december 02, 2009, 20:11:50 pm »
pauwels ik had de scheerstrook al gemaakt en er op gezet.  tog was ik niet te vreden. ben dus nog eens  in de boeken gedoken en  hoop de fout gevonden te hebben.

ik zal zeker nog vertellen wat ik fout heb gedaan of denk gedaan te hebben.
ik  ben echt geen miereneuker hoor maar het moet wel een beetje kloppen natuurlijk  ;D en het blijft een voorberijding op de  echte bouw  dus moet ik wel zeker zijn wat ik aan het doen ben zodat ik later deze fouten niet meer maak .

aan deze boeg heb ik wel 2 dagen werk voor ze weer een beetje toonbaar is  :laugh:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #27 Gepost op: december 05, 2009, 14:35:47 pm »
het veranderde vlak  maar vooral  het boeisel der klimmen dat niet goed was uitgetimmert. dit had ik dus veranderd  .
een hoop foto s  dat jullie het ook zien  wat ik bedoelde  met niet goed.  helemaal de onderste  foto zie je ook goed  hoe het eerst was  deze kant heb ik niet veranderd zodat je goed het verschil ziet  als de scheerstrook er op staat.  bij de 1 foto zie je ook het verschil in hoogte van het booisel als je van op zij kijkt.  en voor de rest  denk ik dat het nu wel goed zit

het verschil tussen de 2 en de laatste foto is het verschil van goed en niet goed ik hoop dat het  duidelijk is

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #28 Gepost op: december 05, 2009, 15:43:33 pm »
hoi Amazone.

Kijk eens naar de scheerstrook = eerste barkhout op de tekening van Kamer.
bovenaanzicht en let op de bocht aan de boeg. Ik heb er een rode lijn op gezet. = het is bijna een cirkel !!!!

en kijk dan eens wat ik denk dat bij jou de scheerstrook zou moeten zijn.

nu even afwachten wat de andere  ervan vinden. Ik denk dat je scheerstrook nog veel te scherp is.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #29 Gepost op: december 05, 2009, 15:55:54 pm »
Zie eens naar de vorm de ronding van de drie spanten
de 90 staat op de winkel van de boeg de 95 staat ervoor en de 100 is terhoogte van de voorkant van de bak.

ik zou toch eens proberen van dergelijke spanten te maken voor jouw schip al is het gewioon in een stuk karton  en daarmee  je voorkant beplanking eens mee te vergelijken. Misschien ga je een beter idee krijgen waar nu echt het schoentje wringt.

En mocht je het vinden, dan krijg Jij van mij een stanbeeld en ik denk dat er dan velen gaan zijn die je heel dankbaar gaan wezen.

Grtz Erik