Auteur Topic: voorberijding pinas schell-first ---> Voltooid  (gelezen 8363 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
voorberijding pinas schell-first ---> Voltooid
« Gepost op: november 28, 2009, 16:14:29 pm »
ik ga  met het laatste berichtje beginnen omdat ik denk dat de meeste hier het draad je gevolgd hebben.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
dat is wel intresant jan. mischien moet ik het boek tog eens ergens zien te vinden

hoving veranderd ook niets aan witsen zijn maten , maar hij vergeet er dit wel bij te zeggen, wat tog geen kleinig heid is.

wat wel vreemd is de lengte van de hekbalk want die zou tog van te voor gemaakt moeten zijn voor men het vlak legde. en berekent moeten worden op het bestek 

want de kielbalk en het voor en achtersteven zijn wel goed gemaakt naar het bestek. de kielbalk is zelfs te dik als je de kielbalk formules bekijkt zou hij 21 duim(52.5 cm ) moeten zijn en hij is nu 2 voet( 56.6 cm ) dit kan wel te maken hebben met het hout dat voorhanden was natuurlijk.

ik kan H.N. Kamer dan ook zeer goed volgen wat je hier laat zien jan en het zal nog wel kloppen ook , zo op het eerste gezicht. want heb het nog niet na gekeken.

of wel had men vroeger ook een lijstje van de bretes van het vlak, zoals de kielbalk en er zijn nog een hoop lijstjes van deze aard

(als het schip zo lang is moet dit zo lang zijn en zo breed)

ik vermoed dat er ook een lijstje van het vlak moest geweest zijn anders kon men nooit weten hoe lang de hekbalk moest worden voor men het vlak gelegt had.

want de formulevan witsen zegt dat de hekbalk 2/3 van de brete moet zijn dat wil dus zeggen de zelvde brete als het vlak dat ook op 2/3 op de hals gemeten is.

nu is de hekbalk geen 21 voet maar 19,5 voet. dit zou wel met de hout vooraad te maken kunnen hebben natuurlijk maar zeker zijn we niet of ze hebben hem gemeten op 21 voet als hij nog recht was en daarna krom gebrand.

jan ik kan dus volgen wat je post en schrijft. wat niet in mijn dikke kop kan is het uitimmeren van het vlak zoals H.N. Kamer doet. aan de boeg.
ook al kwamen we in het begin op het zelvde uit kwa metingen. de tijt zal het ons zeker leren maar voorlopig blijf ik bij de beplanking bij hoving van de boeg. ook omdat de enige denk nog overblijvende schell-first schip de vasa ook op deze manier is beplankt denk ik dat H.N. Kamer het hier fout heeft.

jan bedankt dat je ff de tijt wou nemen om mijn tekst te lezen en te beantwoorden
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re:voorberijding pinas schell-first
« Reactie #1 Gepost op: november 28, 2009, 16:17:47 pm »
het  ging hem hier over dat de maten van het bestek niet over een kwamen met de werkelijke maten van het schip dat gebouwt werd.
jan die het boek van  kramer bezit  zij dat  kramer hier ook naar verwees  en dat heb ik niet bij hoving gevonden.

ik hoop dat jullie een beetje mee zijn  ;)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: november 28, 2009, 16:25:15 pm »
he dirk even wachten hé;
ik kan niet 4 dingens tegelijk.  ::) ;D ;D
Forum beginnen, topic's overcopieren, nog bouwen ook, huishouden doen en dan nog Hoving en Witsen lezen . en jou advies geven ?????

geef me even tijd om bij te werken. Ik heb je de laatste dagen zo niet van nabij gevolgd.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #3 Gepost op: november 28, 2009, 16:42:32 pm »
np  ik heb nog een paar andere dingens die ik kan doen
ik ben namelijk met mijn eerste modelletje een scheepsbouw dio aan het maken om dat het sunt was om het op te stoken.
doe eerst wat je moet doen  het schip vaart voor het eerst nog niet weg  ;)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #4 Gepost op: november 28, 2009, 16:48:10 pm »
en ff proberen een foto te plaatsen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: november 28, 2009, 17:06:37 pm »
Die laatste foto  ..... heb je daar auteursrechten op.... ????
zou een leuke Thumb kunnen worden als log van het forum.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: november 28, 2009, 17:21:39 pm »
wacht eens even....

je moet opletten met die Witsen..... Die geeft in feite ergens in zijn boek een aantal meetpunten, ik geloof dat het er acht zijn van een theoretische Pinas van 134 voet lang.
En dan begint hij een mistgordijn op te trekken en begint die paar regeltjes telkens te gaan toepassen op verschillende bestekken en natuurlijk ook telkens met verschillende maten. Witsen is zo slim dat je soms niet in het oog hebt dat je over een ander schip bezig bent.

De wijdte, = is de grootste breedte en die ais 1/4 van de lengte. Die grootste breedte, die wijte is gemeten op de hals = grootspant, en ter hoogte van de scheerstrook = onderste barkhout.

en dan niet gaan verwarren met ander wijtes.....
want dan creeren we een toren van Babbel.

Voor de goede orde, ik heb geen boek van Kamer. dus daar moet je niets over vragen.

De lengte van de hekbalk is 2/3 van de grootste breedte van het schip : grootste wijte.

lengte = 134 voet.
Grootste breedte = 134 /4 =  33 voet en 5 duim. --> 368 duim

Hekbalk =
(368 *2)/3 =  245,3 duim
omgezet in voeten en duimen is dat .  22 voet   6 duim.

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #7 Gepost op: november 28, 2009, 19:54:15 pm »
foto staan geen auteurs rechten op ;)
en je mag hem best gebruiken als je wil . ik zou het een hele eer vinden als je mijn foto  wilt gebruiken  8)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #8 Gepost op: november 28, 2009, 20:24:49 pm »
hoi beagle  witsen geeft 2 soorten van maten op voor deze pinas
1/ de maten volgens de teorie
2/ de echte maten gemeten aan het schip

omdat je nooit zeker bent welke maat hij bedoeld moet je elke keer goed gaan meten  om te weten over welke maat hij het hier heeft.

ik heb het boek van kramer ook niet maar wat ik hoor van jan, doet hij elke keer de zelvde ontdekkingen die ik ook doe  :D
je moet  wel ergens een lijn trekken en er voor gaan anders  geraak je er ook nooit uit. dit heb ik ook met het vlak gedaan .

het is me nu wel duidelijk geworden  dat je de maten van de teorie niet aan de praktijk mag en kan koppelen, en elke keer weer opnieuw moet meten en rekenen voor de volgende stap.

ik wil in het begin van volgende week  nog ff  over het boegsel der klimmen uitwijken voor ik er  aan ga beginnen .

ik zal proberen een beetje op mijn woorden te letten  als we over scheepstermen spreken, maar ik ken ook niet zoveel spesefieke namen en zeg dan gauw de  brete of de wijte. dit krijg je als je veel oud hollands leest .   

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #9 Gepost op: november 29, 2009, 11:11:38 am »
De maten die Beagle opgeeft dat zijn de normen die volgens Witsen algemeen gelden voor de bouw van schepen in die tijd. Ook Kamer (en niet Kramer) geeft in zijn boek die maten weer, maar zegt daarbij dat Witsen met de maten die hij opgeeft voor de Pinas van 134 voet behoorlijkt afwijkt en iedereen op het verkeerde been zet. Als je aan de hand van zijn beschrijving een schip wilt bouwen ben je nog even bezig denk ik.

Gr. Jan
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #10 Gepost op: november 29, 2009, 19:52:56 pm »
inderdaad jan maar nu weet ik  ook waarom de maat zoveel verschild van het  bestek (opgegeven maten )
ik ben dan ook van plan om  het  spant te tekenen van de echte maat, brete van het vlak .en niet  de maat van de teorie.
dit heeft witsen ook gedaan zoals  gezegt  door de brete te meten van het boegsel der klimmen.

ik ga morgen nog eens goed doorlezen  hoe en wat het boegsel der klimmen juist inhoud en hoe ik ze moet maken en plaatsen.
en mischien nog een tekening  er bij  + de nodige vragen  :angel:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #11 Gepost op: november 30, 2009, 11:27:56 am »
ik heb tog wel enkele uren nodig gehad  om alles weer om te rekenen en uit te tekenen.
maar ik kom wel tot een goed rezultaat.

boven aan de tekening( boven aanzigt ) de brete van het vlak + de brete van het boegsel der klimmen volgens witsens opmetingen aan het schip. je merkt dat het boegsel achteraan breder uit loopt dit komt mede  dat  het boegsel hier onder  aan het ransoenhout word vast getimmert.

onderaan  zie je het rijzen van het vlak in zij aanzicht als ook het boegsel. achteraan een klijn foutje  dit komt omdat ik  juist wist tot waar het vlak omhoog zou lopen  ( de zandstrook zijn verticale wending aan neemt ) tog zit ik er niet veel naast.

op het boven aanzicht zie je dat kramer zijn teorie nu niet meer kan kloppen  anders viel het boegsel der klimmen  binnen het vlak. ik hoop dat  dit hier duidelijk is  moesten er nog twijfelaars zijn.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: november 30, 2009, 16:51:09 pm »
Dirk
!!!
Citaat
het boven aanzicht zie je dat kramer zijn teorie nu niet meer kan kloppen  anders viel het boegsel der klimmen  binnen het vlak.

Twijfelaars zijn er niet maar met zulke uitspraken ga je Jean ni te vriend houwjen.
Je bent de kat tegen de haren in aan het strelen .. zeggen ze toch hier bij ons... :laugh: ;) :D
Ik denk dat Kamer wel juist is,  en ik vermoed dat wij het zijn die het verkeerd interpreteren.

Nu terug naar je tekening.  De bovenste geeft min of meer aan wat ik dacht dat het moest zijn.
Maar met de tweede ...  vergelijk ik je tekening met o.a. het test model uit Hoving zijn boek,  heb ik de indruk dat het boeisel aan de voorkant wat laag gaat uitkomen maar aan de achterkant loopt het volgens mij , en dat is dus zuiver volgens interpretatie van foto's te hoog op.
ik kan verkeerd zijn, maar dat  hoor ik den weer van jou.

verblijd ons maar terug  met een paar oud nederlandse teksten over het boeisel !!! en niet het boegsel.

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #13 Gepost op: november 30, 2009, 17:20:26 pm »
 ;D ik wil zeker niemant tegen de borst stoten en zeker jean niet  hij heeft me al etelijke keren geholpen  ;)
de foto van  het zij aanzicht  moet ik me dus ook maar behelpen met de maten  die witsen geeft over de opgegeven spanten dus helemaal tot het voorsteven  kan ik niet meten  en  het laatste stukje gok ik dus ook van achter het zelvde  verhaal.  hoe het  er in de praktijk  uit gaat zien  moet ik nog afwachten . er zal zeker weer wat verschil op zitten .

maar de tekening stelt me zeker gerust er zijn geen  atnormale maten bij waarvan je direct ziet dat het niet kan.
het boven aanzicht  vind ik het boegsel wel mooi in een punt uit lopen . hoe kramer zig hier uitvringt ben ik dan wel heel niewschierig naar want  hier moet hij  tog gezien hebben dat  de maten niet  kunnen kloppen op het voorste spant.

morgen  begin ik er aan en dan zien we weer wat er van terecht komt.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #14 Gepost op: december 01, 2009, 19:24:25 pm »
het boeisel zit er tegen en  het loopt niet 100% met de teorie maar ik zit er niet ver naast.

de zwarte lijnen zijn de teorie en de rode lijn is de praktijk. op het boven aanzicht zie je dat het aan het voorsteven iets smaller loopt en ook achteraan waar ik moest gissen is het  een heel deel smaller dan ik oorspronkelijk gedacht had.

het zij aanzicht. ook hier vooraan loopt het een beetje meer op en achteraan een klein beetje minder, hier had ik ook geen maten en was het giswerk  in de teorie.

nu heb ik bij het zij aanzicht ook de scheergang getekent zoals witsen hem opgeeft.
het ziet er redelijk goed uit op het eerste zicht. tog vooraan van het voorste spant tot het voorsteven geen maat.  weet iemand hoe het aan het voorsteven zit ? mischien zeggen van yk of kramer hier wel iets van ?

ik ga morgen nog wel eens  door het boek lezen mischien heb ik het niet zien staan maar ik dacht er niets van gelezen te hebben ook niet  in de tekst van witsen