Auteur Topic: H.M.S. Evergreen --->Voltooid  (gelezen 22154 keer)

Shipbuilder

• Gast
H.M.S. Evergreen --->Voltooid
« Gepost op: september 26, 2010, 15:02:39 pm »
Voor het motief van dit bouwverslag moeten wij ons zo'n 200 jaar terug in de tijd verplaatsen.

Een schoener, welke veel werd gebruikt als smokkelschip op routes tussen havens aan de Mediterané en Engeland door de veel gehate coffeerunners, kwam in handen van de Royal Navy.
Dit na een mijlenlange achtervolging, waarbij duizelingwekkende snelheden werden bereikt, welke het uiterste vergde van achtervolgers en schip.
Tijdens deze gevaarlijke reis werd alle contrabande, ten favore van een hogere snelheid, door de smokkelaars, via de niet door kanonnen in gebruik zijnde geschutspoorten in zee gekiept.
De kapitein en bemanning van het 24-gun frigate HMS Undistructible waren achteraf zeer onder de in indruk van de wendbaarheid en snelheid van de inbeslaggenomen schoener.
Na intern overleg bij de Marine besloot men dan ook de bouwkundige informatie hiervan, middels een klein schaalmodel, te verstrekken aan de Admiralty.

De opdracht aan de Admiralty Board was een type schip te laten bouwen dat sneller was dan de inbeslaggenomen schoener en zwaarbewapend.
Met als uiteindelijk doel dat deze geschikt was om ingezet te worden als coffeerunnerchaser.
Koffie werd in die tijd gezien als een drug waarvan men veel te opgewekt werd, dit met alle gevolgen van dien voor "the British stiff upperlip".
De risico's van een glimlachende bevolking waren volgens de toenmalig gevestigde orde niet te overzien.
Verder moest men natuurlijk ook de theeafzet bevorderen zodat het gebruik hiervan gecontinueerd of vergroot werd.

Welnu, bovenbeschreven klein schaalmodel van een schoener, inclusief manuscript met eisen van de Admiralty, kwam dus bij Shipbuilder als opdracht binnen.
In het nu volgende bouwverlag zal ik de bouw van dit schaalmodel (ik ben er inmiddels een maand mee bezig) bijhouden.

Dadelijk zal ik wat foto's van de aanvang plaatsen.

Shipbuilder

• Gast
Re: H.M.S. Evergreen
« Reactie #1 Gepost op: september 26, 2010, 16:05:51 pm »
Helaas heb ik geen foto's vanaf de 1e dagen van de bouw, daar ik toen nog niet van plan was er een bouwverslag van te maken.
Maar hier zijn de 1e foto's die ik gemaakt heb:

In dit stadium was ik nog niet van plan er een doorkijkschip van te maken.

De boeg, berghouten en kiel zijn hier dmv strookjes evergreen aangepast.

De geschutsopeningen zijn hier van boven opengemaakt en de achterste is gesloten.
Later zijn deze allemaal van positie gewijzigd en vergroot.
Op de voorgrond een zootje beslag wat nooit gebruikt zal worden op dit model.
Ik heb het wel als oefenmateriaal bij het zwarten gebruikt, een paar maanden geleden :razz:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: september 26, 2010, 17:12:05 pm »

Het achterdek moest langer worden, dus gelijk een kans om het dek bolling te geven.

Na veel geplaksel, waarvan ik helaas geen foto's heb, zag het model er zo uit en was het plan ontstaan om er
een Admiralty model van te maken, de zaag is rechtsonder al in beeld.

De 1e incisies, eigenlijk best eng om in zo'n mooi rompje de zaag te zetten :embarrassed:

Op deze foto zijn de meeste wijziginge te zien voordat ik besloot het onderste deel van de romp op te maken.
Alle geschutspoorten zijn dicht gemaakt en daarna anders geplaatst in de verschanzing.
De verschanzing is 5mm hoger en binnenboords 2mm dikker gemaakt.
De berghouten zijn samengevoegd en dikker en breder gemaakt.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: september 26, 2010, 17:25:23 pm »
Alweer een projekt van Shipbuilder ! :grin:

Het ziet er allemaal heel mooi uit. Een interessante combinatie van hout en plastic. Maar nog niet alles is mij duidelijk. Volgens mij ben je van een bestaande plastic kit uitgegaan die je vervolgens stevig hebt gemodificeerd. Klopt dat ?

En eigenlij ben ik "Mr. Kliko" niet de juiste persoon om deze vraag te stellen, maar ik doe het toch: maak je nou eens een keer wat af ?  :angel: :ship:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: september 26, 2010, 17:43:28 pm »

Wijzigingen aan boeg en hek dmv evergreen en miliput en de zaagsnedes.

Het ei is open :green: En de enige verassing is dat de binnenkant van het dek eigelnlijk de bovenkant had moeten zijn.
Het plan was in een eerder stadium het voorbedrukte dek van fineerstroken te voorzien. Maar dat zal nu heel anders lopen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: september 26, 2010, 17:54:44 pm »
weer zo'n fantastisch project. Wel ongewoon en nog weinig vertoont op fora's..Is wel iets anders dan wat we gewoon zijn.
Als ik het dus goed begrijp ga je nu met evergreen stroken de spanten in het schip gaan maken.

Ga je dan ook de zijkanten niet beplanken of zoals bij sommige admirality's een pkant beplankt, andere kant open.?
Ga je ook eventuele tussendekken leggen?
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 26, 2010, 17:57:11 pm »
Alweer een projekt van Shipbuilder ! :grin:

Het ziet er allemaal heel mooi uit. Een interessante combinatie van hout en plastic. Maar nog niet alles is mij duidelijk. Volgens mij ben je van een bestaande plastic kit uitgegaan die je vervolgens stevig hebt gemodificeerd. Klopt dat ?

En eigenlij ben ik "Mr. Kliko" niet de juiste persoon om deze vraag te stellen, maar ik doe het toch: maak je nou eens een keer wat af ?  :angel: :ship:
Bedankt Arjan, het is inderdaad een heftige kitbash, en voor wat betreft het hout..., dat zal er ook binnenkort uitgesloopt worden :azn:
Het was een instapkitje van Constructo wat ik ooit voor mijn zoon had gekocht, maar die wil er niet an, dus kan ik er nu zelf mijn fantasie op bot vieren.

Tjah, en de Kliko is nooit door mij gebruikt bij modelbouw, zelfs de restjes bewaar ik. Trouwens dit model blijft tenallertijde eigendom van de Admiralty dus is tenimmer Klikowaardig :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #7 Gepost op: september 26, 2010, 18:00:00 pm »
je geeft het nu toch op een schoteltje aan..... dat kan ik niet missen.

Wanneer ga jij eens wat afwerken... ik denk dat de werf "Arjan" ook zo stillaan droogdok-plaatsgebrek aan het krijgen is.  :marine:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 26, 2010, 18:08:28 pm »
weer zo'n fantastisch project. Wel ongewoon en nog weinig vertoont op fora's..Is wel iets anders dan wat we gewoon zijn.
Als ik het dus goed begrijp ga je nu met evergreen stroken de spanten in het schip gaan maken.

Ga je dan ook de zijkanten niet beplanken of zoals bij sommige admirality's een pkant beplankt, andere kant open.?
Ga je ook eventuele tussendekken leggen?
Inderdaad Erik, ik ben bezig met het plaatsen van foto's, daarna hoop ik dat het allemaal wat duidelijker wordt.

Er komt een tussendek in en dek en zijkanten zullen open gemaakt worden, eigenlijk fileer ik de kit tussen de evergreen uit.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #9 Gepost op: september 26, 2010, 18:11:36 pm »
Citaat
k denk dat de werf "Arjan" ook zo stillaan droogdok-plaatsgebrek aan het krijgen is.

Als je de laatste maand had opgelet dan had je kunnen volgen dat ik 100% met de Rattlesnake bezig ben, en deze binnen een maand of 4 af hoop te hebben.  :cool:

Daarna pas komt de Nepomuceno. En de Halifax ligt op de reservebank. Ik weet nog niet hoe ik daar mee verder moet.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: september 26, 2010, 18:20:19 pm »

Zoals ze er de afgelopen week bij lag. De belijning zal voor de spanten gebruikt worden.

Materiaal tussen de spanten wegslijpen.

Graat op een plankie :green:
Het hiervoor gebruikte instrument is op de achtergrond te zien.

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: september 26, 2010, 18:48:05 pm »

De 1e foto's van vandaag

Zootje spantresten.

Tijdelijke latjes tussen de spanten om het verband te waarborgen. het is nu allemaal heel kwetsbaar.
De binnenkiel is ook reeds gemaakt.

De latjes (centen?) zijn ook de plaats waar de steunbalken voor het tussendek zullen komen.
Het witte evergreen deel rechtsboven van het midden is een van de strookjes van 1x6mm, die op alle spanten aan de binnenkant
zullen komen. Het is de bedoeling dat de spanten 5x5mm dik worden.

De laatste foto van vandaag om aan te geven hoe fragiel het nu is.
De kolenschop die haar vasthoud geeft een indicatie van de afmetingen.
Wordt morgen vervolgd, nu eerst weer wat er aan werken :wink:

De romplengte is nu 34cm en met masten en boegspriet zal de totale lengte zo'n 55cm worden.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: H.M.S. Evergreen schaal 1:64
« Reactie #12 Gepost op: september 26, 2010, 19:48:15 pm »
ziet er netjes uit kees.

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline wim500

• Officier
« Reactie #13 Gepost op: september 26, 2010, 20:08:34 pm »
Heel apart Kees!
Dit is een hele leuke om te gaan volgen.
Veel succes..

Offline luc

• Officier
« Reactie #14 Gepost op: september 26, 2010, 21:00:53 pm »
inderdaad eens iets anders, ben benieuwd.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen