Auteur Topic: Kameel ---> Voltooid  (gelezen 7305 keer)

pauwels

• Gast
Kameel ---> Voltooid
« Gepost op: september 20, 2010, 19:02:44 pm »

Ik heb een paar maand geleden het boekje van Ab Hoving aangeschaft, over Kamelen en het heeft mij sindsdien bezig gehouden.

Een beginnetje maken

Van de kamelen of de scheepsligters

Cornelus van IJk blz 360

Zelden zijn nieuw-gevondene Konsten ten eersten tot het toppunt haarer volmaaktheid gesteigerd. Want zoo heeftmen al voor veele jaren, om onze groote en diepgaande schepen in zee te brengen, wegens de ondiepheid onzer rivieren, en zeegaten, getragt, dezelfde, waar ’t mogelijk is, door ledig vat-werk , zo pypen, als voeder-vaten, op te ligten, en te doen ryzen. Dog was dit werk, om het by een-schikken der vaten, een ellendig talmery, en veel arbeids onderworpen.

Tot dat eenen Meeuws Meindertsz Bakker, geboren burger, en inwoonder der stad Amsterdam, en nu als ik dit schrijv, ontrent 56 jaaren oud, inhet begin van dezen oorlog een ander loffelijk middel bedagt, om groote en veel  geschut voerende scheepen wel 5 á 6  en meerder voeten op te ligten, en over slijke en zande heen te brengen. 
   Deze wanschepzels, ik naamse zoo, om datze een wonderlijk figuur hebben, maar anders om haare last draagende vermoogens, gemeenlijk Kamelen gezeid, zijn platboomde vaartuigen, 127 voet lang, breed , op ’t einde, 22, op ’t ander einde 13, hol, op ’t einde 11, op ’t andere einde 13 ½  voeten. Welkers eene zyde geheel en al na schip spijk, en boegen is gefatsoeneerd; dog de ander zyde byna regt, en een weinig uithangende is Het ruim van deze Cameelen is in ’t midden, van vooren tot agteren, door een waterdigt beschot in twee deelen onderscheiden. Als wanneer yder deel wederom door drie gelyke, waterdigte dwars-beschotten van den ander gedeeld is. Zulks dat in ’t geheel, yder Cameel agt ruimen, of waterbakken bevat; door welke, met, in ’t eene ruimwater in te laten. En het ander ruim weder uit te pompen, de , de Cameel kan in balans gehouden, en geëvenaard werden Wyders staat in yder ruim een waterdigte buis, of kooker, door welke het buite inlaten, en door een prop weder digt kan gestopt werden. Ook zijn in yder ruim twee pompen gesteld, door welke inlaten water weder om kan worden uitgetrokken. Nog 24 kookers, die van boven het verdek, tot onder de bodem doorgaan, dienen om daar door touwen 9 duimen in de rondte dik, van de eene Kameel , en onder schips kiel door in d’ander Kameel te brengen , en zijn ook op ’t verdek by yder kooker een windax gesteld, met welke deze touwen, de Kameel vol waters zijnde, werden aangezet, en schrap gewonden   zulks het schip de Kameel het water weder uitgepompt zijnde, ten deel door deze touwen en zeelen, ten deele door de Kameel zelve, zeer gemakkelijk, opgeligt, en gedragen werd.

Eerst een bouwplankje fabriceren

en nu de spanten erop snijden

de kameel heeft een zeer gecompliceerde vorm, en is moeilijk te maken in mij belevenis. Als het niet lukt, is er nog geen man overboord, maar ik ga het toch proberen.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Kameel
« Reactie #1 Gepost op: september 20, 2010, 19:39:21 pm »
henk  als ik het een beetje begrijp is er maar 1 kant die onder het schip gaat en  het andere  (vlot)  recht.

dan nog een vraagje over de waterbakken  zitten die onder het gedeelte dat onder het  gelichte schip zit  of ergens anders?

mischien een schetsje van jou  hoe het er ongeveer uitziet dat we kunnen volgen  :drink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline wim500

• Officier
« Reactie #2 Gepost op: september 20, 2010, 21:06:23 pm »
Hier ben ik heel benieuwd naar.
Al wat langer geleden ben in het Amsterdams Historisch Museum geweest, daar stond een model van een scheepskameel.
Toen keek ik mijn ogen uit en begreep er niet veel van.

Voor een link met foto: http://ahm.adlibsoft.com/ahmonline/detail.aspx?parentpriref=

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: september 21, 2010, 07:17:53 am »
Idd een heel leuk topic om te volgen  :cheesy: ik heb dit al vaker op plaatjes gezien maar nog nooit een bouwverslag.

Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: september 21, 2010, 07:58:57 am »
Hier ben ik heel benieuwd naar.
Al wat langer geleden ben in het Amsterdams Historisch Museum geweest, daar stond een model van een scheepskameel.
Toen keek ik mijn ogen uit en begreep er niet veel van.

Toch is het vrij simpel idee: je bouwt een grote houten doos, die aan een kant de 'negatief' is van de halve scheepsromp. Dan bouw je nog zo'n doos, maar dan uiteraard in spiegelbeeld. Die twee dozen leg je in het water, en laat ze helemaal vollopen (of in ieder geval zo ver dat de kiel van het schip op de hoogte zit van de onderkant van die dozen.) Daarna leg je die kisten links en rechts van het schip, en je trekt ze naar elkaar toe (er staan flinke spillen voor en achter op die kamelen).
Dan ligt het schip dus vast in die twee halve dozen (zeg maar: zoals jouw model ook vast staat op een bouwstandaardje)
Vervolgens zet je een flink aantal potige kereltjes aan de pompen om die dozen weer leeg te maken. Dat geeft extra drijfvermogen, waardoor de diepgang van de conmbinatie (doos +schip) kleener is dan de diepgang van het schip.

Sleepbootje er voor, en je kunt over pampus heenvaren.
Systeem heeft een aantal jaren goed gefunctioneerd, totdat pampus definitief boven water kwam, en het noordhollands kanaal is gegraven. (ergens in de 19e eeuw)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #5 Gepost op: september 21, 2010, 08:38:17 am »
 Wel een origineel idee van een kameel te gaan bouwen.
Is ook een onderwerp dat je niet veel op modelbouwfora tegenkomt.
in lang vervlogen tijden heb jij odaarover ook al eens wat documentatie gevraagd. weet je nog ?

Ik ga je volgen maar begin toch al weer met een vraagje....
1) Ga je dat ook op schaal 1:88 maken en de kameel dan samen met je schip in een diorama?
2) Ga je ook maar één kameel maken of de twee?
3) als je twee kamelen maakt ga je dan één kameel helemaal bekleden en voorzien van winchen, terwijl de andere  de inwendige structuur toont.

PS .  zoiets kan je zien op schaal 1:50 in Muséé de la marine /Parijs. daar is een hele zaal aan dergelijke maquetten gewijd.
Nog een idee was de bark - laad/los tuig voor de Obilisk uit Egypte naar Frankrijk te brengen. Daar hebben ze ook zo van dat hout priegelwerk  v gebruikt om de dio te maken.

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: september 21, 2010, 15:25:20 pm »
0
1) Ga je dat ook op schaal 1:88 maken en de kameel dan samen met je schip in een diorama?
2) Ga je ook maar één kameel maken of de twee?
3) als je twee kamelen maakt ga je dan één kameel helemaal bekleden en voorzien van winchen, terwijl de andere  de inwendige structuur toont.

@ 1) Ik maak de kameel om de romp van het schip, dus dat wordt schaal 1:88, de kameel wordt 127 voet, de rest van de maten die van IJk beschrijft is voor mij een raadsel om dat toe te passen. Er komt geen diorama. Ik was bezig om een standaard te maken en dacht bij mezelf, ik kan net zo goed doorgaan en dan heb ik een kameel bij elkaar

@ 2) /3) Ik ga twee kamelen maken, een dichte, en een opengewerkte, de vorm van de dichte kameel heb ik al en is uit karton gemaakt (je probeert wat te knutselen toch?) en ik probeer de kamelen uit te rusten met alles erop en eraan, zodat ik een vreselijk chaotisch tafreel creer  :cheesy:

ps bedankt voor de mooie foto

Offline wim500

• Officier
« Reactie #7 Gepost op: september 21, 2010, 17:45:34 pm »
Jan, bedankt voor de toelichting.

Henk, mijn link kwam dus blijkbaar niet direct uit bij de scheepskameel, maar bij het researchcentrum van het museum. Indien je op die pagina in het zoekveld scheepskameel intypt worden er 2 gevonden.
De ene is degene die Erik ook in zijn foto laat zien en nog één van een ander model.

pauwels

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: september 21, 2010, 18:58:24 pm »
Ik heb de Cameel gezien Wim, bedankt. even opslaan natuurlijk. En dirk moet nog even wachten op zijn tekeningen, het is niet eenvoudig te tekenen.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #9 Gepost op: september 21, 2010, 19:21:27 pm »
np henk ik heb veel tijt dat weet je  :cool:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: oktober 03, 2010, 10:19:34 am »

informatie uit het boekje dat is uitgegeven door het rijksmuseum te Amsterdam,  een bloemlezing uit de marinemodelkamer van het rijksmuseum en heet techniek in schoonheid. Een boekje van 72 bladzijden. Hierin worden allerlei rariteiten van het museum beschreven, van de Royal Charles tot een droogdok in de 18e eeuw, dus ook de Cameel.

Techniek in schoonheid.  De marinemodellenkamer van het rijksmuseum.  .Een uitgave van Inmere bv in wormer.  Isbn 906611 0945

En natuurlijk het boekje van Hoving

Een doorsnede van een Kameel

40 braadspitten maken

Een dryfit op de kameel

dit is ongeveer de bedoeling van het geheel

20 braadspitten per kameel, meer krijg ik er niet op gemonteerd.

pauwels

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: oktober 03, 2010, 11:42:33 am »
Voor Dirk, ik kan het zelf niet tekenen, maar zo werkt de Kameel.

afb. van Amateur

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #12 Gepost op: oktober 03, 2010, 14:21:40 pm »
thx henk 

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #13 Gepost op: oktober 03, 2010, 15:07:26 pm »
henk ongelooflijk.

Ik heb nog steeds moeite met te geloven dat je dat allemaal maakt zonder el. gereedschap.. :marine:
Hoe doe je dat bv. zonder dat gereedschap-machines om al die zijkanten van die ,wat jij noemt braadspitten , ik noem dat winchen, te maken.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: oktober 03, 2010, 15:23:01 pm »
@Beagle; de zijkanten van de winchen zijn roerstokjes van Mac Donald, en zijn 12 mm. lang, als je goed kijkt zijn ze ook niet allemaal even gelijk, maar de afwijking gaat op in de massa  :wink:  Ik heb er wel een week over gedaan om de 40 winches te maken, met een machine zou het sneller kunnen, maar ach ik ben een geduldig mens, en dat scheelt. En ze zijn nog niet eens af, ik zal er nog wel een week mee bezig moeten voor 80 stokjes die er aan moeten worden gemonteerd.