Auteur Topic: Brik Blue Shadow scratch bouw----- voltooid  (gelezen 10074 keer)

Offline defries

• Scheepsjongen
  • *
  • Geslacht: Man
Re: Brik Blue Shadow scratch bouw
« Reactie #60 Gepost op: oktober 30, 2010, 20:39:42 pm »
Is katoen geschikt om te gebruiken voor want en stag ?
groet ruud

Offline wim500

• Officier
« Reactie #61 Gepost op: oktober 30, 2010, 21:42:33 pm »
Ruud, hoewel je lekker aan het experimenteren bent, zou ik toch dunnere touwtjes nemen.

Aan je laatste vraag te zien ben je dat natuurlijk ook van plan  :green:.
Weet alleen niet of katoen geschikt is, daar zal een meer ervaren knoper wat van kunnen zeggen.

Offline luc

• Officier
« Reactie #62 Gepost op: oktober 31, 2010, 07:52:43 am »
katoen gaat maar 25jaar mee.

dus ik vermoed van wel.

probeer eens Dcm garen en anders deze website

http://www.hobby-lobby-modellbau.com/onlineshop/index.php/cat/c382_Rope.html/XTCsid/3fcfdcfc39495f9ff890cd5859ce84b3
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline defries

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #63 Gepost op: oktober 31, 2010, 10:22:36 am »
Bedankt voor de link luc, ik vond nog in mijn voorraad/rommeldoos een klosje touw van 0,7 mm van constructo dus daar een proefstukje van gemaakt.

tis alleen niet zwart, maar ik vind dit ook wel mooi zo

(lijkt witter dan het werkelijk is)
groet ruud

Dick

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: oktober 31, 2010, 14:12:47 pm »
Dat ziet er zowiezo beter uit Ruud, ik zou alleen voor het staande want zwart of bruin nemen en voor het lopende want beige of niet al te wit.

Dick

Offline jpdl

• Bootsman
« Reactie #65 Gepost op: oktober 31, 2010, 14:23:48 pm »
Ruud het ziet er goed uit hoor.

jean-pierre

Offline BertUS

• Kaapstander Koning
  • Global Moderator
  • Bootsman
    • BertUS Scale Figures
« Reactie #66 Gepost op: oktober 31, 2010, 14:49:49 pm »
De lijnen kan je goed kleuren met verdunde waterverf, mooie hiervan is dat door het water de boel nog iets strakker trekt, doe dit dus ook pas wanneer je klaar bent met een gedeelte, ik heb dit toegepast op mijn Rattlesnake en werkt goed, voorzchtig met een kwastje tegen de bewuste lijn houden en de cappilaire werking doet de rest

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #67 Gepost op: oktober 31, 2010, 16:09:41 pm »
Ruud ziet er al iets beter uit.

Even op een hogere vraag antwoorden.

Ik ken maar 4 soorten garens hoor voor touw te maken.

1) Vlas  of linnen.   zeer sterk, weinig vezelen, langdurige bewaring.( In de piramide van Cheops vond men nog vlastouw in redelijke toestand bij zijn boot.; en dat was toch een paar jaren oud. Nu neemt men aan dat vlastouw ongeveer een 100- jaar goed blijft bij onze atmospherische toestanden. Gemakkelijk te knopen en je kan de knopen fixeren met witte lijm of bv. heldere nagellak.
Vlas garen is in belgie ook gekend als Tamboerkensgaren, nadeel je hebt maar een 40m. op een klosje en het is maar leverbaar in een maat . Linnen garen wordt meestal op grote bobijnen geleverd van ongver 3000-5000m.   

2) katoen  Het gekende touw uit de kitsd en uit de modelbouwwinkel.  Was vroeger ook in naaigaren maar is sinds +/- '60 niet meer geleverd.
Het betere katoen is het egyptische katoen en word gebruik voor kantwerk en kantklossen en voor fijn haakwerk. Dan is het gekend als "Cordolet"  zie o.a. de firma DCM
katoen gaat ongeveer maar 25-30 jaar als het blootgesteld is aan onze moderne zure lucht.
Gemakkelijk te knopen en je kan de knopen fixeren met witte lijm of bv. heldere nagellak.

3) Katoen-polyester. het huidige  naaigaren.
Levensduur is nog niet gekend.  men vermoed iets langer. naargelang wat het meeste in het garen zit Katoen of polyester?
Gemakkelijk te knopen en je kan de knopen fixeren met witte lijm of bv. heldere nagellak.

4) de zuivere syntetische garens.( kan je niet lijmen met witte lijm en/of nagellak. moet h-je vooral C.A.'s gebruiken die het touw hard en stijfmaken. en het is juist na de lijmplek dat ze gemakkelijk breken.

Er zijn nog andere grondstoffen , doch niet zo in gebruik voor modelbouw; ( Sisal- Hennep  enz...)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline defries

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #68 Gepost op: januari 08, 2012, 12:25:02 pm »
Aller eerst iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar.

Na meer dan een jaar afwezig te zijn geweest, door omstandig heden en geen zin, ben ik weer terug. Ik heb af en toe wel op het forum gekeken en moet zeggen dat jullie allemaal mooie schepen bouwen. De Blue Shadow heb ik onder tussen wel afgemaakt.

groet ruud

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #69 Gepost op: januari 08, 2012, 12:29:20 pm »
Ik moest weer even teruglezen welk scheepje dit ook alweer was  :wink: Welkom terug Ruud !

Een prachtig eindresultaat ! Die kan zo op de schoorsteenmantel  :D (wel even af stoffen hoor.....)

Als je nog wat meer eindfoto's maakt dan kun je die in de einfotogalerij plaatsen. Stuur even een PB als je dat wilt, dan zet ik de galerij open.

Arjan
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving