Auteur Topic: Brik Blue Shadow scratch bouw----- voltooid  (gelezen 10078 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Brik Blue Shadow scratch bouw
« Reactie #45 Gepost op: oktober 28, 2010, 09:12:23 am »
Als ik die regel zou aanhouden voor de Rattlesnake dan zou ik touw van 2mm moeten gebruiken voor het want. Dat klopt toch echt niet hoor. Heb je niet een typfout gemaakt met die maten ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #46 Gepost op: oktober 28, 2010, 09:57:35 am »
arjan jij moet juist alles nog een delen door de helft? je zit toch niet op schaal 1:50
en anders is de maat van je mast verkeerd.

er is ook een vuistregel voor de mast diameter.
`((breedte van schip * 2,3) *0,027  ) /schaal.

neen ik heb geen fouten gemaakt , ik onthou gewoon erg goed. dit komt uit het boek van Montford  :wink:
en nu ben ik het gaan nazien.... en Hij zegt dat de mast =

lengte mast = breedte van schip * 2,287
diameter grote mast = lengte mast *0,027
en de stag is 50% van de mast en het want is 50% van de stag. <---- Dit is fout.
de rest mag je zelf uitrekenen. :wink: :grin:

Oeps toch een fout !!!!!!
het zou moeten zijn:
de stag is 0,166 van de diameter aan de mast  en het want is 50% van de stag.
sorry

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline defries

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #47 Gepost op: oktober 28, 2010, 10:47:10 am »
ruud  je touwwerk lijkt me wel wal grof-dik.

m.a.w  op schaal 1:50   moet je grote stag  2,6 mm. diameter hebben
moet he want touwen  1,3 mm. diameter hebben

ik heb touw nu gemeten door het 10 x om een potlood te winden en kom dan uit op 230 mm delen door 10 is 2,3 mm.
als ik het touw simpel op meet met een schuifmaat kom ik op 1,3 mm, presies goed voor het want, zou voor de stag nog dikker mogen
groet ruud

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #48 Gepost op: oktober 28, 2010, 11:08:20 am »
ik heb touw nu gemeten door het 10 x om een potlood te winden en kom dan uit op 230 mm delen door 10 is 2,3 mm.
als ik het touw simpel op meet met een schuifmaat kom ik op 1,3 mm, presies goed voor het want, zou voor de stag nog dikker mogen

Uhhh... 230mm / 10 = 23mm en niet 2,3mm  :angel:

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #49 Gepost op: oktober 28, 2010, 12:47:12 pm »
Citaat
het zou moeten zijn:
de stag is 0,166 van de diameter aan de mast  en het want is 50% van de stag.

:green: Kijk, dat klopt beter. Dan kom ik uit op 0.6mm voor het want. Ik gebruik 0.7 dus dat klopt aardig

@defries: 10 wikkelingen om een potlood is 230mm ?? Je hebt toch wel de BREEDTE van die 10 wikkelingen gemeten, en niet de lengte van het touw dat je er voor nodig had ?  :wink:

Offline defries

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #50 Gepost op: oktober 28, 2010, 12:48:04 pm »
Uhhh... 230mm / 10 = 23mm en niet 2,3mm  :angel:

oops :embarrassed:

je hebt gelijk, maar touw van 23 mm is wel erg dik

ruud
groet ruud

Offline defries

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #51 Gepost op: oktober 28, 2010, 12:52:33 pm »
had inderdaad de lengte gemeten, arjan
overnieuw gedaan en kom 13 mm uit, is 1,3 mm is presies goed voor het want. het oogt idd wat dik en grof

ruud
groet ruud

Dick

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: oktober 28, 2010, 19:38:25 pm »
had inderdaad de lengte gemeten, arjan
overnieuw gedaan en kom 13 mm uit, is 1,3 mm is presies goed voor het want. het oogt idd wat dik en grof

ruud

Als het te dik oogt is het volgens mij ook te dik en idd het oogt te dik, je zal zien met iets dunner touw pak 'm beet 0.8 mm oogt het beter en dan moet je volgens mij niet exact volgens de boeken werken maar er gewoon kijk op hebben als je er 1 of 2 touwen op hebt zitten.
De boeken zijn 'n leidraad en soms komt het voor het gezicht net iets beter uit als je het anders maakt.
Voor mij iets dunner touw gebruiken en je schip ziet er perfect uit.

Dick

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #53 Gepost op: oktober 28, 2010, 21:13:27 pm »
Ik ben het wel met Dik eens. Bovendien zijn de formules die Erik geeft vooral van toepassing op (europese) schepen uit de 17e eeuw. Schepen uit andere periodes zullen hier vast wel van af hebben geweken.

Het want oogt zo niet natuurlijk. Als je dit projekt alleen als oefening beschouwt dan kun je het natuurlijk zo laten  :wink: Maar ik denk dat we je wel kunnen ompraten als we genoeg zeuren  :green:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #54 Gepost op: oktober 29, 2010, 06:22:25 am »
Bovendien zijn de formules die Erik geeft vooral van toepassing op (europese) schepen uit de 17e eeuw. Schepen uit andere periodes zullen hier vast wel van af hebben geweken.
arjan even een kleine rechtzetting.

Als ik over het algemeen een formule geef dan is ze bedoeld voor de alg. modelbouwer die een schip bouwt  dat gelegen is tussen 1600 - 1830.

ik heb er jaren over gedaan om uit  alle boeken de nodige formules te filteren.en dat in 2tabellen te gieten. Maten van masten, tuigage, blokken zodat de gemiddelde modelbouwer enkel de schaal en de  breedte van schip moet invoeren  en hij kan zo de gemiddelde waarden van masten, rondhouten, sprieten, want stagen blokken aflezen.

en of je nu met 0,0287 of 0,0292  of 0,0310  moet vermenigvuldigen;  heb ik in de standaard formule vervangen door 0,03
er zijn maar enkele bronnen (Sutherland, Montford, Steel, Dean, Boudriot: en Witsen copieerde Dean  en Vanijk keek af bij Witsen)

Zo zijn de tabellen opgesteld die je kan vinden in de download.(Gewoon het gemiddelde  en voor alle periodes voor de schepen die in kit worden verkocht.
en dat zijn ook de formules die ik meestal geef in de uitbouw sectie.

Het is dus soms wel iets dikker of iets dunner dan de werkelijkheid voor die betaalde periode. Een beetje zoals Montford ook doet in zijn boek. Hij heeft alle breuken omgerekend naar  dec. getallen of naar %. hij maakt nog een onderscheid tussen 4 periodes. Waarvan de laatste periode schepen met staaldraad als want zijn.

Het is enkel bij Dirk en Henk, "die puristen"  :grin: :green: dat je met juistere formules moet komen.  ( zij blijven gelukkig bij Witsen en Vanijk) , dat zie je direct dan begint het met voor ieder voet  3/32 duim  of iets in die aard.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #55 Gepost op: oktober 29, 2010, 12:37:20 pm »

neen ik heb geen fouten gemaakt , ik onthou gewoon erg goed. dit komt uit het boek van Montford  :wink:
Jaja...

het zou moeten zijn:

Mondfeld, inderdaad  :wink:

Iets meer on topic: die 2.6 mm van de stag waar Erik mee rekent, waar komt die vandaan? Ik krijg hem namelijk niet vastgeplakt aan de andere maten en getallen die gegeven worden.
Als de dikte van de stag 2.3*.027 keer de breedte van het schip is.....

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #56 Gepost op: oktober 29, 2010, 15:33:14 pm »
he" pietje precies.. :vlag1:.. gaan we spijkers op laag water zoeken ???
even grijze cellen gebruiken... :evil: :evil:

er staat nergens hoe breed het schip is.. dus de 2,6 is duimzuigwerk zoals je duimzuigwerk moet doen voor de breedte

Grtz Erik

Offline defries

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #57 Gepost op: oktober 29, 2010, 17:28:01 pm »
Ik had nooit verwacht dat de dikte van het want of de stag zo`n discussie zou opleveren, wat ik best goed vindt :wink: want ik heb hier weer wat geleerd :grin:
Ik wardeer zeker de raad die julie mij geven, deze tips en suggesties ga ik zeker toepassen op een volgend schip.
even een paar fototjes gemaakt om te laten zien dat het best wel meevalt met de dikte van het want (moest wel 9 foto`s maken voordat dit er fatsoenlijk opstond)

dank voor julie comentaar

ruud
groet ruud

Offline luc

• Officier
« Reactie #58 Gepost op: oktober 29, 2010, 17:57:17 pm »
Citaat
Ik wardeer zeker de raad die julie mij geven, deze tips en suggesties ga ik zeker toepassen op een volgend schip. 

waarom het volgend schip,zoveel werk is dit toch niet om het nu aan te passen.ook al is het maar een testbootje.

ps : uw blokken aan het ezelshoofd zijn ook enorm groot in verhouding met het ezelshoofd.   :evil: :evil:
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Dick

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: oktober 29, 2010, 18:45:45 pm »
Ruud, ik wil echt niet zeuren maar vind je want toch te dik.
Natuurlijk is het jouw keus en valt het op de foto's misschien wel meer op maar als het maar 'n paar uur werk is en je kunt het veranderen zou ik het toch doen.
Als je de foto's bekijkt lijkt het wel of 3 touwen even dik zijn als de mast.
Bekijk zelf de foto's eens en je zal zien dat het dan meer opvalt als het in werkelijk is en dan is het dus fout.
Ben je er zelf tevreden mee moet je het natuurlijk altijd zo houden maar vergeet niet dat als je schip af is alles boven dek bijna touw is en dan gaat het echt opvallen ben ik bang voor.
De tuigage is natuurlijk wel 'n blikvanger.

Dick