Auteur Topic: nagelbank  (gelezen 1784 keer)

pauwels

• Gast
nagelbank
« Gepost op: september 03, 2010, 21:58:59 pm »
In het boek van H.N.Kamer staat een afbeelding, foto, op blz. 154 waar de nagelbank VOOR de fokkemast staat. Word dit vaker gezien bij schepen  uit de 17e eeuw, of is H.N.Kamer hier fout in deze? Er gaan veel touwen via de lus van de fokkestag naar beneden. De touwen zouden dus voorlangs het zeil lopen in deze situatie. Is dit juist?

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: nagelbank
« Reactie #1 Gepost op: september 04, 2010, 11:35:22 am »
Hallo Henk,

Voor wat het waard is: als er al een nagelbank was, dan zat die niet voor de mast, maar er achter. Maar als je kijkt bij Hoving en Dik, dan laten die zien dat in feite alle belegpunten ergens op de verschansing zitten: al het lopende touwwerk werd achter de mast langs (en in een aantal gevallen via doorvoergaten in de mars) naar achter/opzij gevoerd (ook via wantkloten), om belegd te worden op nagelbanken en knechten aan de verschansing.
Daarnaast zitten er op de voet van de mast nog een paar klampen voor korvijnnagels voor de vallen van de rakken.
Ketting voor PW ook geen nagelbank zien voor de masten (alleen een kleinte tussen twee knechten achter de mast.

Kortom: ik betwijfel of Kamer het goed heeft met een nagelbank voor de mast.
Wat betreft de touwen die door de lus van de stag omlaag gaan: bij PW heb ik ze niet (zouook niet kunnen bedenken welke het zouden zijn.
Bij Hohenzollern gaat er ook maar een beperkt aantal door de lus omlaag: de reep van de steng, de draairepen van de ra, en de strop van de hanger waarmee de ra gezekerd is. Verder niets.
Dus ook daar vraag ik me af of Kamer het bij het rechte eind heeft.

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2010, 18:06:44 pm »
Ik treed vooral Jan bij in zijn uitleg.
 Zeker  veel touwen gaan niet vòòr het zeil maar juist achter het zeil....

Even nadenken Henk. !!!  Stel dat het zeil niet gehesen is een je trimt de langszeilen....  Nu laat je het dwarszeil zakken  en door de wind dgaar dat bol staan... Dan doet het ook de trim van de langszeilen teniet... Nu kan een zeeman nogal simpel zijn , maar dom waren ze niet  Vroeger niet en nu niet.

en als er een nagelbank vòòr de fokkemast staat, zou die op de rand van de bak moeten staan en dan dient het voor de zeilen van de boegspiet.

Nog eens ....  we hebben maar enkele eigentijdse modellen en enkel eigentijdse schrijvers... Die kunnen soms ook wel eens fout ingelicht wezen  en of de modelbouwer was wat lui en het kwam hem goed uit van ....
De weinige bronnen die we hebben kan je gebruiken, maar toch steeds ook eens zeil technisch nadenken  of ook eens een boek over zeilen er op naslaan.. zodat je die wijze van voorstuwing ook begrijpt...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: september 06, 2010, 18:42:52 pm »
Sorry voor de late reactie. ik heb mijn computer in puin liggen, en heb hem zo goed als kwaad gerepareerd met andere ingewanden van een oude pc, en dat als een digibeet als ik....trots trots. ontopic. Ik denk natuurlijk na over de dingen die ik lees. Een nagelbank voor de fokkemast, zou die ook voor de boegspriettouwen kunnen dienen? (zomaar een vraag) Ik begin zo langzamerhand te twijfelen aan het touwwerk van H.N.Kamer. Wat is jullie mening hierover? 

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #4 Gepost op: september 06, 2010, 19:11:30 pm »
henk lees eens een posting hoger over een nagelbank vòòr de fokkemast. :wink:

nu wordt je ook al expert op digi dingens...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2010, 19:15:57 pm »
en als er een nagelbank vòòr de fokkemast staat, zou die op de rand van de bak moeten staan en dan dient het voor de zeilen van de boegspiet.
  ok sorry, te snel gelezen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: september 07, 2010, 07:43:58 am »
[quote author=beagle link=topic=482.msg9689#msg9689 date=1283710004
  ok sorry, te snel gelezen

Als je kijkt naar PW en Hohenzollernmodel: touwwerk van de boegsprioet werd belegd op het nagelbankje in het galjoen, op klampen op de voet van de boegspriet, en op de voorste railing van het bakdek (daar zitten een hele rij klampen, en er werd ook het een en ander gewoon aan de railing geknoopt.). In ieder geval geen nagelbankje voor de mast. Sowieso niet zo veel nagelbankjes op het dek. Dat is volgens mij een moderne (Engelse?) vinding.

Jan