Auteur Topic: Oseberg Vikingskipet. sch 1: ?? ---> Voltooid  (gelezen 71405 keer)

the--Mouse

• Gast
Oseberg Vikingskipet. sch 1: ?? ---> Voltooid
« Gepost op: augustus 29, 2010, 10:13:19 am »
Doordat ik iets anders dan een schip gebouwd heb even ( nou ja een half jaar :oops:) bijna niet hier geweest :oops: :oops:
Maar dat ga ik weer goed maken, Dus:

Oseberg  Vikingskipet.

Mijn volgende project wordt dus het Oseberg  Vikingskipet.  :grin:

Het Osebergschip is een goed bewaard Vikingschip ontdekt in een grote grafheuvel bij de Osebergboerderij dichtbij Tønsberg in de provincie Vestfold in Noorwegen.
Er bevonden zich bij het schip ook diverse goederen en twee vrouwelijke skeletten. Ze dateren van rond 800 na Christus, het schip is waarschijnlijk ouder. Het werd opgegraven door de Zweedse archeoloog Gabriel Gustafson en de Noorse archeoloog Haakon Shetelig in 1904 en 1905. Het schip is te zien in het Vikingskipshuset in Bygdøy in Oslo.

Het Vikingschip is een overnaads geklonken schip van het type karve. Het is bijna volledig van eikenhout. Het is circa 22 meter lang en 5 meter breed. De mast is circa 9-10 meter. Het zeil is ongeveer 90 vierkante meter. De snelheid van het schip kon tot 10 knopen. Het schip heeft 15 paar roeispanen zodat er 30 roeiers konden zitten. Het heeft een breed roer, een ijzeren anker van 10 kg, en verder een loopplank en hoosemmer aan boord. De boeg en de achtersteven zijn versierd met houtsnijwerk in de pakkende beest stijl ook wel bekend als de Osebergstijl. Het was een zeewaardig schip maar toch relatief zwak. Het diende vooral voor reizen voor de kust.

In het graf werden skeletten van twee vrouwen aangetroffen. Een had een vermoedelijke leeftijd van circa 60 tot 70 jaar, de andere was circa 25 tot 30 jaar oud. Het is niet duidelijk of het belangrijke personen waren of dat ze werden geofferd, maar aan de rijkdommen in het graf te zien hadden ze wellicht een hoge status. Een van de vrouwen droeg een fraaie rode wollen jurk met een ruit in Twill patroon en een fijn witte linnen sluier. De andere vrouw droeg een wollen blauwe jurk met een sluier.
Het hout in het graf dateert uit circa 834. Daardoor vermoedt men dat de oudere vrouw koningin Ã…sa van de Ynglingeclan, de moeder van Halfdan de Zwarte en de grootmoeder van Harald Mooihaar, is. Anderen denken dat het een priesteres zou kunnen zijn. Men denkt dat beide vrouwen kwamen uit Agder in Noorwegen, net als koningin Ã…sa. Er werden ook skeletten van veertien paarden, een os en drie honden bij het schip aangetroffen.
De jonge vrouw had een gebroken sleutelbeen waardoor men dacht dat ze een menselijk offerslachtoffer was. Haar tanden vertoonden tekenen dat ze een metalen tandenstoker gebruikte, een luxe voor de 9de eeuw. De oudere vrouw leek te lijden aan kanker, wat waarschijnlijk de doodsoorzaak is. Ook leed ze aan het syndroom van Morgagni, een hormonale aandoening die haar een mannelijk uiterlijk gaf, inclusief baardgroei. Beide vrouwen aten waarschijnlijk vlees, terwijl de Vikingen vooral vis aten.
Het graf is in het verleden geroofd. Er waren geen edelmetalen meer aanwezig. Er is een groot aantal dagelijkse voorwerpen gevonden. Onder andere vier versierde sleeën, een rijkelijk houtbewerkte houten kar en houten kisten. Ook waren er landbouw en huishoudelijke voorwerpen. Tevens enkele wollen kledingstukken en wandtapijten. Het scheepsgraf van het Osebergschip is een van de weinige Viking vindplaatsen waar een houten wagen gevonden is.

(bron wikipedia)

De kit die ik ga maken is van Billing Boats, schaal 1:25.
Het schip wordt 86 cm lang en 20 cm breed.
Ik weet uit andere bouwverslagen dat de sierlijsten en de schilden van plastic waren. In de kit die ik heb is alles van hout!  :grin:
Zelf heb ik ook nog wat onderzoek gedaan, ik ben in Oslo naar het echte schip gaan kijken en heb daar vele foto's getrokken......
Genoeg tekst.....foto's  :Acap:

Fred bij het Oseberg  Vikingskipet in Oslo op 08-06-2010.  :green:

De Doos:

De inhoud:

En natuurlijk ook internet geraadpleegd:

http://en.wikipedia.org/wiki/Oseberg_ship
http://home.online.no/~joeolavl/viking/osebergskipet.htm
http://www.khm.uio.no/utstillinger/oseberg/indexE.html
http://www.forest.gen.nz/Medieval/articles/Oseberg/textiles/TEXTILE.HTM
http://www.youtube.com/watch?v=tnRXdmqZWqw
http://www.osebergvikingskip.no/eng/index.php
http://nl.wikipedia.org/wiki/Osebergschip

Fred

the--Mouse

• Gast
Re: Oseberg Vikingskipet.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 29, 2010, 10:18:50 am »
En dus met de voorbereidingen begonnen:

Tekeningen en het voorbeeld opgehangen:

referentie materiaal bij de hand:

In plaats van het €0,10 muntje ga ik gebruik maken van Kr20,00 muntje waar het Oseberg schip opstaat:

En natuurlijk Noorse viking metal van Tỳr:

Wat zit er allemaal in de doos:

tekeningen en werkplan ( heel summier):

Hout;

Hout:

Nog meer hout, zeil en wat plastic ( wat we dus gaan weggooien en scratchen van hout :wink: )

En als bonus een mini Oseberg, maar wat ik daar mee ga doen weet ik nog niet. ( als studie object gebruiken of zo....)

Fred

Offline luc

• Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: augustus 29, 2010, 10:24:57 am »
goede intro en dat de bouwtekening en uitleg summier is ,tja dat is BB , niks anders gewend.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #3 Gepost op: augustus 29, 2010, 10:33:37 am »
mooi fred . waar heb je die poster vandaan ? op je deur
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

the--Mouse

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: augustus 29, 2010, 10:40:26 am »
mooi fred . waar heb je die poster vandaan ? op je deur

Die heb ik in het museum in Oslo gekocht.

Fred

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #5 Gepost op: augustus 29, 2010, 10:51:33 am »
Nette werkplaats Fred , zou de mijne niet op foto durven zetten  :oops:
Groetjes

René

Offline wim500

• Officier
« Reactie #6 Gepost op: augustus 29, 2010, 11:33:52 am »
Fred,
Mooie intro, dit schip vraagt er om om door jou gebouwd te worden.
Veel succes met de bouw en alle veranderingen die je van plan bent te doen.

Nette werkplaats Fred , zou de mijne niet op foto durven zetten  :oops:

Dan wordt er bij jou tenminste gewerkt René  :laugh:
Zou wel eens eens een 360 graden foto willen zien van de werkplaats van Fred na een avondje houtbouw  :marine:

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: augustus 29, 2010, 11:42:18 am »
als ik nou laat zien dat het zo is:
dan valt het vast wel mee bij jullie :wink: :grin:

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: augustus 29, 2010, 13:52:23 pm »
Mooi plan Fred! Weer eens wat anders, die Vinkingschepen hebben toch hun typische charme...

Maar, ben je nu naar Oslo geweest voor onderzoek of ben je met dit model begonnen omdat je
toevallig in Oslo tegen de echte aanliep?

Veel succes ermee.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

the--Mouse

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: augustus 29, 2010, 14:17:17 pm »
Mooi plan Fred! Weer eens wat anders, die Vinkingschepen hebben toch hun typische charme...

Maar, ben je nu naar Oslo geweest voor onderzoek of ben je met dit model begonnen omdat je
toevallig in Oslo tegen de echte aanliep?

Veel succes ermee.

Jack

Ik was al langer van plan dit schip te bouwen.
Toen wij vlak bij Oslo waren, slecht 180 km verderop....., gewoon even langs gereden.
Dat heeft mijn motivatie wel versterk om er aan te beginnen, dus na de vakantie de kit gelijk gekocht. :razz:

Fred

the--Mouse

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: augustus 29, 2010, 16:20:32 pm »

Vandaag de werf in orde gebracht, dus alles uitgemeten en vast geplakt.

Dry-fit of alles past.....ja dus, en nu is dus goed te zien hoe groot ze wordt....  :shocked:

En een testje gedaan om kleine nagels te krijgen.
Ik heb een knopspeld een beetje gevijld en kom dan tot dit resultaat:

Jawel de vierkante én de ronde nagel ongeveer op schaal. Deze zijn nu 0.8 mm wat in werkelijkheid dus 2 cm zou zijn.
Wat ik op het echte schip gezien heb klopt dit aardig.
Alleen heb ik er véél nodig. Gelukkig heb ik ze nog lang niet nodig en heb dus nog tijd om deze te maken.
Mochten er nog andere ideeën zijn hoor ik het graag.

Fred

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: augustus 29, 2010, 16:54:33 pm »
Kun je niet vierkant staaldraad van de juiste dikte bestellen ? Ik weet dat het bestaat, maar geen idee waar het te krijgen is....
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #12 Gepost op: augustus 29, 2010, 17:06:16 pm »
hoi fred  je moet de steunen aan  het voor en achtersteven langer maken.

ik heb  al een paar bouwverslagen door lezen van dit schip en het valt  mij op dat  overal het voorsteven scheef gaat met het beplanken .

mischien moet je  er nog een extra bij maken dat tot de  boven kant komt

het zou dood zonde zijn  moest het gebeuren en het is maar een klein werkje om het te maken
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

edwin

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: augustus 29, 2010, 19:09:00 pm »
Ik dacht dat het een klein scheepje was  :oops: Heb ik me daar even in vergist  :green:

Succes met de bouw.

siemen

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: augustus 29, 2010, 19:34:16 pm »
succes met de bouw,

vind dit ook een zeer mooi schip. en je hebt al een goed begin