Auteur Topic: fluit zeehaan 1:50 vlakbouw ---> Gestopt  (gelezen 33632 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: fluit zeehaan 1:50 vlakbouw
« Reactie #15 Gepost op: augustus 24, 2010, 20:21:58 pm »
Ik kan me alleen maar bij de anderen aansluiten: Wat een tempo en wat een inzet !

Als je de snelheid nou iets terugschroeft en iets meer aandacht geeft aan detail en afwerking dan kun je in een paar jaar mee doen aan de wereldkanpioenschappen en die russen het nakijken geven  :drink:  :ship:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

siemen

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: augustus 24, 2010, 22:07:01 pm »
gelijk ze hier zeggen: goan, en blève goan eh

ben wel zeer benieuwd wat het wordt

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #17 Gepost op: augustus 25, 2010, 12:49:00 pm »
hmm mijn russis is niet zo goed arjan dus  blijf ik ver uit hun buurt  :grin:

de fluit die hoving  maakt heeft  echt rare maten

bv / de huitlatten zijn bij de fluit maar 30 cm breed bij de pinas 50cm, wel een groot verschil dus dat  gaan dus 6 mm latjes worden in plaats van 1 cm.

hoving tekent op zijn doorsnede  overal  de beplanking en berghouten op, als je dat gaat nameten op de tekening  schip van opzij  klopt hier niets van.

ook het onderste berghout zit helemaal onder water wat ik tog wel vreemd vind.

de berghouten zijn ook erg mooilijk  om aan te brengen  omdat een fluit zo een rare romp vorm heeft .

ik ben al 6 uur bezig geweest  om langs 1 kant het onderste berghout  er tegen te maken.
natuurlijk is het eerste berghout het mooilijkste omdat je overal moet meten en passen, nu ga ik nog proberen om  het onderste berghout langs de andere kant er tegen te maken .   dit is beslist geen makelijke vorm om te maken
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #18 Gepost op: augustus 25, 2010, 16:00:51 pm »
het onderste berghout dus

nu kan ik alles  meten en ergens op schrijven hoe hoog ze staat want een tekening is tog nog iets anders dan op een model.

nu eerst naar boven beplanken en  normaal als ik goed gemeten heb  zou dit moeten uit komen.

ik ga wel niet van elk plankje een foto nemen want dit is tog maar voor de kiko later  :grin: of als meet materiaal voor als ik het nog eens nodig  moest hebben . als dat gedaan is  komt het mooielijke stukje om het  vlak en  de rest van het onderwater schip uit te timmeren zoals ik het vlak van de vlakbouw zou maken .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #19 Gepost op: augustus 25, 2010, 17:02:53 pm »
Ik heb een tijdje terug een boek ingekeken dat ging over fluitschepen. Dat was een boek van H. Ketting. Wat me daar opviel is dat de vorm van fluitschepen in een eeuw tijd erg is veranderd. De uiteindelijke vorm van je model zal dus erg afhangen van de exacte periode.

Dit was het boek: http://www.bruna.nl/boeken/fluitschepen-voor-de-voc-9789059941410

Misschien moet je niet alleen de tekeningen in de boeken bestuderen, maar ook oude schilderijen. Die kunnen je soms ook een goed beeld geven van de vormen en lijnen van een Fluit.

En de linkjes die ik je stuurde zijn naar een website met nog veel meer afbeeldingen uit de museumcollecties.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #20 Gepost op: augustus 25, 2010, 17:10:34 pm »
hoi arjan dat  boek heb ik  en heb er ook al veel in gelezen en gekeken.

maar wil deze wel proberen  om de  huidgang al goed te krijgen  en dan  is dat al heel mooi   :drink:

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #21 Gepost op: augustus 25, 2010, 17:11:29 pm »
Tja Dirk, voor ons is het natuurlijk nOg lastiger om commentaar te geven, het lijkt me
idd geen makkelijk schip om te bouwen. Ik vind de fluitschepen wel een hele mooie
vorm hebben, heel typisch.

En ja, of je goed zit met je berghouten? De tijd zal het ons leren.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #22 Gepost op: augustus 25, 2010, 21:05:02 pm »
Dirk,

Op deze foto zie je goed de achterkant van een fluitschip model. Het is gemaakt door Willem Vos (de scheepsbouwmeester van de Batavia). Ik vermoed dus dat het wel redelijk authentiek zal zijn  :wink: Je kunt ver inzoomen op de foto met het schuifje

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #23 Gepost op: augustus 26, 2010, 07:37:15 am »
het onderste berghout dus

Hoi Dirk,
(Uit mijn hoofd, want heb hier Hoving niet bij de hand)
volgens mij lopen de berghouten aan voor en achterzijde sterker op dan jij nu hebt gedaan.
Bovendien moeten ze de stevens vrijwel horizontaal raken, terwijl jij ze onder een vrij sterke hoek laat aansluiten.

Wat ik bedoel (en tevens bewijs van mijn gebrek aan fotobewerkingstechnieken)

@Arjan: welke foto??

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #24 Gepost op: augustus 26, 2010, 09:15:49 am »
jan je techniek is goed hoor ik zie wat je bedoeld.

maar hoving tekent wel fortuning planken waar de stuurhut staat  en dan gaan ze veel te hoog komen.dus boven het ra hout
van wat ik kan zien op het plan volgen de  berghouten allemaal de zeeg van het  bovendek.
daar om heb ik ook eerst het dek er op gelegt zodat ik de zeeg had ( kon ik op het plan meten ) en vandaar  heb ik naar beneden gemeten.
eerst op het hals spant en daarna  op de andere spanten het zelvde.
dat het berghout achteraan  niet  veel omhoog mag staan  kan ik niet zeggen maar dan kan je nooit de zeeg volgen van het bovenste dek  en kom  je in mooielijk heden en moet je gaan verjongen  boven het berghout.

en gaan de fortunings planken presies naar achter afdruipen.

het kan wel zijn dat je gelijk hebt maar dat zullen we dan zeker zien als we er zijn. en dan kan ik er nog altijt een laag overzetten.

en voor zover ik nu kan meten komt het bovenste berg hout goed uit achteraan waar het roer zit ( waar bij de pinas dus de hekbalk staat

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #25 Gepost op: augustus 26, 2010, 09:21:50 am »
ook op de  tekeningen of grafures lopen de berghouten  behoorlijk op en liggen zeker niet horizontaal achteraan
http://blog.londoh.com/media/1/20090818-fluitschip.jpg

http://www.dbnl.org/tekst/bost002bont01_01/bost002bont01ill05.gif

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #26 Gepost op: augustus 26, 2010, 10:13:27 am »
ook op de  tekeningen of grafures lopen de berghouten  behoorlijk op en liggen zeker niet horizontaal achteraan
http://blog.londoh.com/media/1/20090818-fluitschip.jpg

http://www.dbnl.org/tekst/bost002bont01_01/bost002bont01ill05.gif

Ja, maar ik bedoel ook neit horizontaal in het zij-aanzicht (de berghouten lopen daar volgens mij sterker op dan de zeeg van eht dek), maar ik bedoel in het achteraanzicht.

Zie ook in maritiemdigitaal:
http://www.maritiemdigitaal.nl/default.aspx?gM6LE5VOEjWWtNUcWaSbhAPG4YMcWBfbEBFmtJlxHRcE4Vv3m7sJI6PVPpTh/YDOG0pV03BUDhLEUfIH7ZWHNAYrmLwnJNFr
Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #27 Gepost op: augustus 26, 2010, 10:14:12 am »

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #28 Gepost op: augustus 26, 2010, 10:25:09 am »
ff het plan er bij halen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #29 Gepost op: augustus 26, 2010, 10:35:33 am »
jan  bedoel je dit ( rode pijlen )

dit is een foto van peter van het brouwers forum