Auteur Topic: fluit zeehaan 1:50 vlakbouw ---> Gestopt  (gelezen 33634 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: fluit zeehaan 1:50 vlakbouw
« Reactie #45 Gepost op: augustus 28, 2010, 16:56:38 pm »
ik heb alles gelijk gemaakt en ga nu waar de berghouten  moeten zitten  er een plankje over lijmen. ik denk dat  in kids ook zo gedaan word.

In de betere kits wordt er een berghout gelegd van een plank die een dubbele dikte heeft, en dus geen extra plankje over de andere heen (want dan krijg je dat er onder en boven van die halve plankjes uitsteken en planken en berghouten kunnen elkaar in werkelijkheid niet kruisen)

Jan

Offline luc

• Officier
« Reactie #46 Gepost op: augustus 28, 2010, 17:03:57 pm »
geld bij deze boot niet zoals elke boot. het berghout wordt via lange ijzeren pennen verbonden met de dekbalk.dus de balk in langsrichting waarop de hele dekconstructie wordt gebouwd.

als je nu op de tekening kunt zien hoe het dek loopt,weet je ook hoe het berghout loopt.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #47 Gepost op: augustus 28, 2010, 17:15:51 pm »
Hallo Luc,

Nee, bij de (mn vroegere) hollandse scheepsbouw zegt de ligging van de berghouten niets over de ligging van het dek. Met name in het voorschip, maar zeker het achterschip kunnen de verschillen tussen berghout en dekligging flink afwijken.
Zie ook deze afbeelding uit het boek van Hoving: Alle geschutspoorten horen bij hetzelfde dek. (dat dus veel minder oploopt dan de berghouten doen.

Pas in de 18e eeuw toen de zeeg van de schepen flink afnam, kwamen loop van de dekzeeg en de kromming van de berghouten wat meer met elkaar in lijn.

Wat betreft de constructie: berghouten zijn zowat het eerste dat op het schip aangebracht worden nadat de spanten geplaatst zijn. Berghouten worden dus aan de spanten genageld, maar zeker niet aan de kopse kanten van de dekbalken. Die werden niet door de scheepshuid genageld, maar vastgezet op de balkwegers die aan de binnenzijde van de spanten vastgezet werden. (ik zou bijna zeggen: kijk hoe Dirk het op zijn vorige schip gedaan heeft  :wink:)

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #48 Gepost op: augustus 28, 2010, 18:26:09 pm »
ik heb er tog een hout opgelijmt  anders moest ik alles afbreken wat ik zelv wat stom vond.

dus  doen we maar zoals de russen altijt doen . het toont mooi  maar heeft met scheepsbouw  dan ook niets te maken

op de laatste foto zie je goed  hoe de gangen anders lopen vooral van achter. hier moet nog wel  1 huidplank bij en dan komt het volgende berghout. maar ik moet het van achter  eerst terug  juist op brete zien te maken

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #49 Gepost op: augustus 29, 2010, 20:55:28 pm »
nog  een beetje speurwerk.
schikderij 16..  het schip  zou de prins willem  zijn een fluit schip.
na het uitvergroten zie je hoe de huidplanken lopen.

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #50 Gepost op: augustus 29, 2010, 21:44:07 pm »
Ik heb uit nieuwsgierigheid ook een flink aantal schilderijen en modellen van fluitschepen bekeken. En ik kan alleen maar concluderen dat er niet echt een standaard was voor de manier van beplanken. De verschillen zijn echt groot.

De Hollandse scheepsbouw uit de 16e en 17e eeuw staat er om bekend dat iedere stad, of zelfs iedere werf, zijn eigen methodes en technieken had om een schip te bouwen. Dat zal dus ook voor de fluitschepen zo zijn geweest. Ik denk dan ook dat je het niet echt fout kunt doen. Zo lang je maar een romp hebt waar de beplanking een vloeiende, natuurlijke lijn volgt.

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #51 Gepost op: augustus 29, 2010, 22:25:38 pm »
ik heb al heel wat afgemeten op mijn model en achteraan  voorzie ik niet echt problemen.
het is vooraan dat het schoentje wringt het zal dus zeker nog wel ff duren eer ik er uit ben.

ook zie ik bij hoving dat hij kunst en vliegwerk heeft moeten doen  om het vlak goed te krijgen.

en dan de enige echte fluit waar ik al 100 keer naar gekeken heb  :grin:

http://www.youtube.com/watch?v=BoxtfA8WNfg&feature=related

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #52 Gepost op: augustus 30, 2010, 07:28:31 am »
Hallo Dirk,

Bij kleinere schepen of schepen met een groot wijd vlak werd heel vaak de volgende constructie aan de boeg gebruikt:

(Deze foto komt van een CD die de NVM uitgegeven heeft over het Utrechts statenjacht - niet kopen trouwens die CD)

De planken van het vlak lopen vrijwel recht langs de kiel, lopen niet naar binnen. Vervolgens is de eerste plank in de kim die wel naar de kiel toegeleid wordt, en vervolgens alle andere vlakplanken 'afsluit'. Die manier van planken bij de boeg is ook te zien op een aantal modellen uit de 17/18e eeuw van grotere VOC-schepen (zie bv de Valkenisse)

Trouwens:
als je bij de Batavia goed naar de boegplanking kijkt, zie je hetzelfde: de twee huidgangen die onder het onderste berghout zitten komen niet tot bij de boeg,m aar lopen gewoon in een puntje uit op het odnerste berghout.

Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #53 Gepost op: augustus 30, 2010, 08:05:12 am »
En mocht je nou nog steeds twijfelen, het 17e eeuwse VOC-schip de Friesland die hier
op de werf in de modelbouwkamer staat heeft dezelfde bouwwijze..... :marine: :marine:

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #54 Gepost op: augustus 30, 2010, 09:17:29 am »
thx  voor de foto  jan .

dit is de manier waar ik mee bezig ben. maar in het boek  van tasman staat het volgende.
dat denk ik tog dat het er staat want mijn engels  is niet zo heel erg goed  :grin:

dat het vlak vooraan de boeg niet hoger mag zijn dan 1/3 van de holte. / 11 voet :3= dus de hoogte

en als ik het goed begrijp heeft  hoving zijn vlak ook moeten veranderen , dus lager brengen dan hij eerst gemaakt had.
daar zie je op de foto dat hij hier en daar kunst en vliegwerk heeft moeten doen  tot op deze hoogte te komen.

omdat ik maar 1 plank  per dag kan leggen  zal het nog ff duren dus nog wat geduld  en dan kunnen jullie zien wat ik er van gemaakt heb .  tot die tijt  probeer ik  zo veel mogelijk  over fluiten te lezen wat er te vinden is  :wink:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #55 Gepost op: augustus 30, 2010, 09:42:00 am »

dat het vlak vooraan de boeg niet hoger mag zijn dan 1/3 van de holte. / 11 voet :3= dus de hoogte

En dan ben je dus behoorlijk in de buurt van de manier waarop ze dat bij het statenjacht gedaan hebben.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #56 Gepost op: augustus 31, 2010, 16:53:08 pm »
nog een weetje over fluiten volgens witsen

een fluit van 70 tot 90 lasten heeft 2 stukken geschut aan boord komt overeen met 70tot 90 voet +/-
een fluit van 90tot 120 lasten 4 stuks   90 tot 110 voet +/-
een fluit van 120 tot ... 6 stuks meer dan 110 voet

ook las  ik het volgende

noordvaarders werden aan de voorboeg  gedubbeld  dus een 2 huidlaag er op getimmert
bij oostvaarders  werd het verstevigt met koperen platen.

wat moet men bij het laatste dan voorstellen ?  werd heel de voorboeg  met koper beslagen  of enkel het voorsteven.

het beslaan met koper had denk ik maar 2 redenen  dat is voor de paalworm en waarschijnlijk gleed het schip dan beter door het water omdat er geen mosselen aan het schip groe ide  :green:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #57 Gepost op: augustus 31, 2010, 17:23:14 pm »
Bij de oostvaart zou ik eerder aan ijsgang denken dan aan paalworm (paalworm groeit niet in de oostzee, veel te koud)

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #58 Gepost op: augustus 31, 2010, 19:31:02 pm »
euu jan  ik dacht dat noordvaarders degene waren die naar zweden noorwegen en ook walvisvaarders waren  het noorden ligt tog boven. en oost vaarders  zijn degene die naar  bv batavia vaarden.  of ben ik fout.

en  ik ben  vandaag  zo gelukkig als een kind dat  een lekstok krijgt  :grin: :grin: ik denk dat het me gelukt is  want heb vandaag het laatste boisel der klimmen er op gezet  en het lijkt te lukken. natuurlijk staat alles nu nog in de lijmklemmen maar morgen zal het droog zijn en dan zal ik eens een kiekje nemen.

en ja er staan  hier en daar een paar kiertjes in die ik eerst grondig zal dicht maken  :screen:

bij deze fluit valt de knik van het vlak naar het boeisel der klimmen nog harder op dan bij de pinas maar dat is denk ik wel normaal .

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #59 Gepost op: september 01, 2010, 08:27:02 am »
het zal mischien  niet de perfectie zelve zijn maar voor de eerste keer vind ik het tog al een bevredigent rezultaat.

wel zie je dat ik  niet  bij de eerste spant geraak . mischien mijn fout  mischien een fout in het spanten plan.

ik heb nu nog een  tweede kans  om het langs de andere kant  te doen .

de hoogte kon ik dus wel op 1/3 van de holte houden ook al zie je dat er  serieus moest gebogen worden aan de laatste huidplank.