Auteur Topic: fluit zeehaan 1:50 vlakbouw ---> Gestopt  (gelezen 33693 keer)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: fluit zeehaan 1:50 vlakbouw
« Reactie #240 Gepost op: oktober 08, 2010, 15:25:32 pm »
weet ik arjan.  maar dat is ook aleen maar boven water  en daar  ben ik nog maar net geraakt.
want dit ziet er inderdaat wel heel scherp uit  .  ik hoop dat het nog goed  komt boven aan , waar ik tog al wat meer ronding heb op  het bovenste berghout.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #241 Gepost op: oktober 12, 2010, 19:01:45 pm »
het is en blijft een raar ding die fluit  :cheesy:

gelukkig kan ik uit deze  fluit wel veel leren .  ik heb nu de  boven stukken van de  spanten er  in zijn geheel opgezet  om te kunnen zien hoe het  alle maal een beetje in elkaar zit.

ik heb denk ook wel een fout gemaakt  met de spanten  af te zagen op de overloop  in plaats van het verdek. maar ben er nog niet zeker van.

hier een hoop foto s van de boven opbouw. waar de lat zit  komt ongeveer de overloop te liggen. vermoedelijk moet ik  in het midden ook nog een spant zetten zodat ik een beetje de  bolling in de romp kan volgen.

en dan het antwoord op de  vraag van jan waarom de spanten  bij hoving  op het verdek zijn afgezaagt en waar ik ook geen antwoord op had maar nu word het wel duidelijk natuurlijk. hier zie je hoeveel  de spanten naar binnen vallen op de hoogte van het verdek en dan valt bijna de helft van de de boegronding weg  op het verdek hoogte

komentaren en bedenkingen  :azn: laat maar komen
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline wim500

• Officier
« Reactie #242 Gepost op: oktober 12, 2010, 20:08:19 pm »
Geen bedenkingen Dirk, net als jij leer ik elke keer weer van de updates.
Ik probeer alleen de laatste foto nog te begrijpen, gewoon nog eens rustig lezen.

pauwels

• Gast
« Reactie #243 Gepost op: oktober 12, 2010, 20:53:20 pm »
Ik heb ook geen commentaar, ik vind het gewoon een mooi stel platen die je geschoten hebt van het schip.  :cheesy:

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #244 Gepost op: oktober 13, 2010, 06:57:28 am »
Het is en blijft een speciale methode om van een geschreven tekst en een paar schetsen er achter te komen hoe het schip werd gebouwd  :drink:
Groetjes

René

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #245 Gepost op: oktober 13, 2010, 07:32:15 am »
ja daarin is onze Dirk dus echt een expert op wereldvlak geworden..

Op nog geen enkel forum  ben ik die bouwwijze tegengekomen of iemand gelezen, buiten 'Ab Hoving', welke die oude bouwmethode in modelbouw durft aanpakken.

Ik noem zoiets gewoon --> experimentele archeologie.
en nu geen roide kaken krijgen Dirk......  ---> JE BENT EEN KRACK..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #246 Gepost op: oktober 13, 2010, 08:44:37 am »
thx mannen.

ik heb deze foto s dus genomen omdat het alemaal zo raar  lijkt  en ook niet zeker ben of dit wel goed is.
zeker vooraan zit het  heel raar in elkaar,  tog denk ik dat het  redelijk goed is alhoewel ik niet  helemaal zeker ben.

ik wou eerst alle spanten uit  één geheel maken maar  dit is iets wat niet gaat lukken door de enorm mooilijke  krommingen die de spant aan neemt.

voor deze  4 spanten heb ik er  10 moeten branden  voor ik er 4 redelijk goede uit kreeg. de andere 6 liggen  nu in de kiko  omdat ze niet bruikbaar zijn.

nu ga ik ze dus in 2 keer maken , 1 stuk tot juist boven het verdek  dit is waar het spant inwaarts blijft gaan. en daarna komt er nog een spant deel op dat is de kurf die naar  (buiten opwaarts ) maakt .

nu komt er nog een mooilijk bij en dit is de overloop beplanken langs de binnen kant. de fluit is  zo smal van boven ( 4 cm) dat ik er nooit meer aan ga kunnen met enige tools om de binnen beplanking te maken. dus eerst word de kant gemaakt waar het schip dicht is . en dit gaat dan ook direct langs binnen beplankt moeten worden.

ik hou jullie dus  op de hoogte  :wink:

Offline luc

• Officier
« Reactie #247 Gepost op: oktober 13, 2010, 10:13:33 am »
Heb je eigenlijk Ab Hoving al eens geinformeerd over je vlakbouw.

Hij leeft nog altijd en ik denk hij is de enigste om je juist te sturen of te feliciteren met je resultaat.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #248 Gepost op: oktober 13, 2010, 14:18:19 pm »
Heb je eigenlijk Ab Hoving al eens geinformeerd over je vlakbouw.

Hij  weet ervan !!
admin.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #249 Gepost op: oktober 13, 2010, 15:06:25 pm »
Jij hebt natuurlijk weer inside info: jij kunt lekker
zien wie er langs komt op dit forum  :wink:

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #250 Gepost op: oktober 13, 2010, 15:13:29 pm »
Jij hebt natuurlijk weer inside info: jij kunt lekker
zien wie er langs komt op dit forum  :wink:

Jan
daar vergis je je schromelijk in hoor. Ik zie niet meer dan jullie.... en op een IP adres kan je nog steeds geen naam plakken. :huh: :cry:

Dat er in dit geval inside info is, is correct, maar op totaal een andere wijze die met het forum niets te maken heeft. Maar de info verwijst wel naar de specifieke topic's. Tot eer en Glorie van Dirk..

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #251 Gepost op: oktober 13, 2010, 15:48:10 pm »
allee dat wist ik niet  :oops:   luc als hoving binnen een 5 tal jaar nog leeft en  ik denk het wel want hij is tog niet zo oud  kan ik het wel eens  wagen  maar  ik voel me nu nog niet echt geroepen . omdat ik nog maar in  beginners schoenen sta. en wil eerst zelv  uitvissen hoe  het moet.( samen met jullie )

als ik dat  heb  kan ik mischien eens een klapje gaan maken  om te zien waar de  grote verschillen zitten.  maar hij is en blijft mijn grote insperatie bron  en veel zal er niets anders zijn buiten mischien wat dingen waar je waarschijnlijk dagen over kunt  praten  en niemand  die  het echt weet .

dan verder met de opbouw.  hoe het nu net moet aan de voor en achter boeg moet ik nog uit zoeken en nog eens  goed bij hoving gaan kijken hoe hij het opgelost heeft.

op deze foto zie je goed dat ik er wat bolling in gezet heb wat volgens mij ook wel moet

de plank op de zij kant is waar de spanten  omhoog komen

en een zij aanzicht hoe het er uit ziet

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #252 Gepost op: oktober 13, 2010, 16:10:27 pm »
Dirk  is de bocht van je inhouten niet wat teveel naar binnen.?

Als ik op dit model zie,
http://www.geheugenvannederland.nl/?/en/items/OHR01:32
dan lijkt mij het toch dat het in midschips niet zo hard naar binneboog en het meer lijkt op de bocht die ook een Pinas maakt.
Ik dacht dat het vooral aan het achterschip is dat de dekken drastisch versmallen.

Als mijn geheugen goed is,
"Dan was de taksen te betalen op de oppervlakten van de zichtbare dekken. en de Zuinige Hollanders hadden dan uitgerekend dat dan het kampanjedek en  het opperdek niets bijbrachten aan ladingruimte en ze daardoor smaller mochten zijn. Dat scheelde dus in taksen.  m;a.w.  De overloop en het verdek hadden nog een normale dekbreedte." Maar vraag me nu niet in welk boekje van Modelshipwright dat dat staat.
Mogelijk was het een verhandeling van Hoving over de fluitschepen of een verhandeling van M. Kaak ???

Kijk ook eens naar deze tekening.
Daar zie je duidelijk wat ik hierboven bedoel.
http://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl/zoeken-in-de-collectie/indeling/detail/start/15/trefwoord/Trefwoorden/fluitschepen

Citaat
Het fluitschip werd vooral ingezet op de vaart naar de landen aan de Oostzee. Jaarlijks voeren zo'n 500 à 600 schepen uit onder andere Amsterdam, Hoorn en Harlingen via de Sont naar de havens in de Oostzee. Veel van deze schepen waren fluitschepen. Het smalle dek van de fluit was voordelig bij de tol bij kasteel Kronborg aan de Sont: het schip kon door het grote buikige ruim veel laden, terwijl de tolheffing gebaseerd was op de breedte van het dek.

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #253 Gepost op: oktober 13, 2010, 17:11:28 pm »
hoi erik je hebt gelijk  als je  verwijst naar de laatste link.
maar hier zit dan een beetje historie  achter.

de tol op fluiten is dacht ik  in 1669 opgeheven  en  van toen af zijn ze breder gaan bouwen.ff uit het boek pinassen fluiten en galjassen van hans haalmeijer
in 1669 verviel dit voordeel, omdat toen een ander systeem van scheepsmetingen werd ingevoert . bij de nieuwe generatie fluiten kon men het dek breder maken , wat weer tot gevolg had dat het  hakkebord breder werd . het invallend bovenboord bleef wel een van de belangrijkste kenmerken van een fluit.

dus je moet een onderscheit maken  van fluiten voor 1669 en er na  dit had alles te maken  met het opheffen van de tol.

dat de romp vorm lijkt op die van de pinas  klopt ook, bij witsen kan je lezen  dat het  grootspant het zelvde getekent  ( het spanten plan van de fluit die witsen tekent is ook  heel anders  maar dit heeft te maken dat de  fluit ook van een veel latere tijt is en  er niet meer moest gekeken worden  naar smalle dekken voor de tol ) werd. maar  de inlangen  vallen meer naar binnen hoeveel het juist was   ben ik al vergeten  maar bij een pinas was het 2/3 van de brete.  dit werd gedaan om het enteren  mooilijker te maken.

maar ik heb de maten van het verdek  van het plan van hoving gehaalt  dus de  brete van de overloop is even breed als op het plan. ik moet  nog eens  bij witsen gaan kijken hoeveel  hij ze daar laat invallen.

ook word er ook nog een deel afgezaagt van de spanten  , dit geeft nu mischien wel een vertekent beeld. op de lat die op de spanten zit  komen dus de stukken die recht omhoog moeten steken. en dan zie je dat het dek al een heel stuk breder word.

zal morgen het boven aanzicht van hoving eens  hier zetten .

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #254 Gepost op: oktober 13, 2010, 20:03:06 pm »
Dirk
Nog eens uit de grijze cellen-geheugen...

Ik meen dat na de opheffing van de tol men is beginnen varen met de gewone pinassen, temeer daar in de periode van opheffing van tol men begon uit te kijken ipv naar 'de noord 'naar 'de west' en dus de scheepsbouw schifte van fluit naar Pinas.
De pinas was inzetbaar in zowel de korte trip naar de noord, als de lange reis naar het westen. 

Maar ik zal wel afwachten wat jij er weer van brouwt.. :marine:

Grtz Erik