Auteur Topic: fluit zeehaan 1:50 vlakbouw ---> Gestopt  (gelezen 33709 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: fluit zeehaan 1:50 vlakbouw
« Reactie #225 Gepost op: september 30, 2010, 11:52:35 am »
Van Yk zegt nog ergens iets heel gemeens over een fluit:
(ben de bladzijde vergeten).
Gegeven de moeilijkheden bij de bouw, en het merkwaardige uiterlijk van het resultaat snapt hij niet dat er scheepsbouwmeesters zijn die een dergelijk schip willen bouwen....

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #226 Gepost op: september 30, 2010, 12:49:58 pm »
de fluit als scheeptype had te maken met de weer typische hollandse zuinigheid.
Men betaalde op de noord havenrechten naar gelang de breedte van het schip. en met een fluit was de laadruimte wel normaal, doch o.a. het kampanje dek en het opperdek waren extreem smal -- dus weinig havenrechten..

en om die dekken zo smal te maken moesten ze wel weer wat doen aan de bouwwijze, vandaag o.a de opmerking van Vanijk.
maar ook hollander zijnde kon hij weinig zeggen over de "nationale deugd" van zijn landgenoten.  :wink:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #227 Gepost op: september 30, 2010, 13:15:41 pm »
de fluit als scheeptype had te maken met de weer typische hollandse zuinigheid.
Men betaalde op de noord havenrechten naar gelang de breedte van het schip. en met een fluit was de laadruimte wel normaal, doch o.a. het kampanje dek en het opperdek waren extreem smal -- dus weinig havenrechten..

en om die dekken zo smal te maken moesten ze wel weer wat doen aan de bouwwijze, vandaag o.a de opmerking van Vanijk.
maar ook hollander zijnde kon hij weinig zeggen over de "nationale deugd" van zijn landgenoten.  :wink:

Tja, dat zal het wel wezen....
Ik vond de terzijde wel leuk om te lezen.
Net als overigens zijn opmerking dat het bouwen van een vlakke spiegel niet handig is, en dat het te verkiezen zou zijn om al het hout (van de scheepshuid) door te laten lopen tot op de hekbalk. Maar ja verzucht hij, daarin zal menig scheepsbouwmeester het wel niet met me eens zijn  Dus zal ik toch maar bexscchrijven hoe een vlakke spiegel geconstrueerd wordt..... (b,z 64)

Onze andere deugd: conservatisme  :wink:

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #228 Gepost op: oktober 01, 2010, 11:16:18 am »
de overloop ligt dicht en ga  beginnen met beplanken   van het onderwater schip  :drink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #229 Gepost op: oktober 02, 2010, 17:36:29 pm »
Al meer dan 30 uur geen update van Dirk..... ik ga me zorgen maken  :green:  :ship:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Dick

• Gast
« Reactie #230 Gepost op: oktober 02, 2010, 17:57:51 pm »
Heb ik eindelijk de tijd gehad om bij te lezen.
Ieder keer dat ik dacht, ik ben er is hij weer 'n eind verder.

Dick

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #231 Gepost op: oktober 02, 2010, 18:14:58 pm »
 :grin:  het zal voor woensdag of donderdag zijn  jongens   2 huidlatjes per dag is het beste wat ik kan doen  ééntjs smorgens en ééntjs savonds  :wink:

en omdat het er 8 zijn  is dat 4 dagen.  ik wou eerst al aan de snij werkjes beginnen maar durf niet goed , moest het te groot zijn of te klein sta ik daar wel met iets dat ik moet weggooien .

zit odertussen heel wat te  proberen opzoeken over fluiten om de tijt door te brengen  :evil:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Dick

• Gast
« Reactie #232 Gepost op: oktober 02, 2010, 19:29:08 pm »
Dus 'n half uurtje s'morgens en 'n half uurtje s'middags je houdt zeeën van tijd over Dirk, kun je ook eens op je gemak TV kijken bv. :green:
Maar je hebt gelijk, even wat theoretische kennis op doen is ook niet mis.

Dick

Offline wim500

• Officier
« Reactie #233 Gepost op: oktober 02, 2010, 21:32:43 pm »
Terwijl jij de theorie doorleest kunnen wij jouw topic eens rustig doorlezen  :green:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #234 Gepost op: oktober 03, 2010, 06:38:26 am »
Citaat
   het zal voor woensdag of donderdag zijn  jongens   2 huidlatjes per dag is het beste wat ik kan doen  ééntjs smorgens en ééntjs savonds 

Dirk ben je ziek ?????
1) Het is al zondag  en geen donderdag meer. :police: :angel:
2)  Maar 2 latjes per dag.  We zijn nu echt gewoon van jou dat je ineens een halve romp klaar hebt per dag  :kiss: :drink:

Doe het maar rustig a.u.b.  hebben wij kans om jou in te halen . :cool: :grin:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #235 Gepost op: oktober 08, 2010, 11:53:09 am »
het is dus vrijdag geworden maar het maakt  niets uit  :drink:

heb het tog dicht gekregen.

vooraan lijkt het me goed gelukt te zijn voor een eerste keer. de hoogte van het vlak  komt mooi uit  voor aan  en je hoeft dan ook bijna niets te verjongen voor aan in de boeg.  de huidlatten zijn wel erg mooilijk  te plaatsen zo  vlak  maar het  is tog redelijk goed gelukt.

dan achteraan had ik wel  meer problemen . ik heb 4 steelers moeten gebruiken ook al had ik op papier uit gerekent dat ik er geen  zooi nodig hebben.

hier  is teorie en praktijk tog nog redelijk ingewikkeld voor mij.
ik denk er wel aan om het vlak bij een volgende  fluit  iets lager te houden en ook  direkt  beginnen te verjongen  van af de eerste plank  tot 2/3 van de plank. dit  lijkt me tog  veel beter dan wat ik nu gedaan heb.

en hier dan de  foto s  van de  beplankte onderwater fluit.

er is zeker  nog verbetering mogelijk maar ben tog redelijk  kontent  van deze oefening.

Offline luc

• Officier
« Reactie #236 Gepost op: oktober 08, 2010, 12:50:15 pm »
allé goed gewerkt.

Griep is voorbij zo te zien.

Ik weet niet hoe de vorm moet zijn dus kan niet echt commentaar geven.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #237 Gepost op: oktober 08, 2010, 14:28:20 pm »
Dirk, ondanks dat je aangeeft ziek te zijn bouw je maar door. Al weer een schip helemaal beplankt. Jij bouwt een schip in de tijd dat wij gewone stervelingen zitten na te denken hoe we het gaan aanpakken. Petje af hoor.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #238 Gepost op: oktober 08, 2010, 15:18:58 pm »
hoi jan een heel schip is wel lichtjes overdreven hoor  :grin:   het is immers maar 1 kant en dan  nog aleen maar het gedeelte onder water.
moest ik de andere kant ook nog doen  dan  heb ik weer een week nodig , dat zijn dan wel 3 weken tot het eerste berghout moet je maar zeggen.

waar ik wel problemen mee heb is het achtersteven . ik heb de maat van hoving aangehouden en zoals je kunt zien komen de berghouten tot achterkant steven.
dit lijkt me wel niet echt te kunnen kloppen. mischien dat ik daar nog een  latje van 3 mm op ga maken zodat het achtersteven iets breder  is. maar daar moet ik eerst nog eens over na denken of dit wel kan  :wink:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #239 Gepost op: oktober 08, 2010, 15:19:46 pm »
Prima werk dirk !

Maar ik vraag me af of de vorm bij de achtersteven niet veel voller (ronder) moet zijn ? Op de meeste tekeningen van fluitschepen is dat juist zo typerend.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving