Auteur Topic: fluit zeehaan 1:50 vlakbouw ---> Gestopt  (gelezen 39776 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: fluit zeehaan 1:50 vlakbouw
« Reactie #210 Gepost op: september 29, 2010, 09:39:20 am »
Ja maar....
Ik snap niet waar jullie een probleem zien:
Dirks ballast ligt netjes op de binnenhuid.

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #211 Gepost op: september 29, 2010, 10:23:23 am »
alles is gedaan als in de boekskes staat dus maak u geen zorgen .

luc over de midden gang  heb ik het nog met ward over gehad,  ik dacht eerst ook dat er tussen elke rij tonnen een gang was  en ook in het midden.

dit leek niet te kloppen want alles werd  zo gestapelt dat zelvs het kleinste hoekje vol zat. alle vaten netjes naast elkaar en op elkaar met  stookhout tussen zo dat er niets kon bewegen. mischien liggen de meel of graan zakken niet juist omdat ze onder het luik liggen en wel eens rap nat kunnen worden, die had ik mischien beter in de voorboeg gestapelt. maar ik heb ze  in het midden gelegt zodat  het stapelen van de tonnen een beetje gebroken is door er zakken tussen te leggen.

de plank die jij bedoeld is de tingel en die kon gelicht worden maar dat kwam denk ik maar zelden voor  want alle balast stenen liggen hier op. maar hoe dat juist in elkaar zat weet ik ook niet. om de verstropping van de pompen tegen te gaan stonden de pompen in een koperen ketel met gaten ingeslagen zodat er geen vuilighijd mee door de pompen kon.  ik heb dit ook gezegt  bij de pinas.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline luc

• Officier
« Reactie #212 Gepost op: september 29, 2010, 12:13:05 pm »
Citaat
Ja maar....
Ik snap niet waar jullie een probleem zien:
Dirks ballast ligt netjes op de binnenhuid.

sorry je hebt gelijk. Het zullen de pillen zijn.  :oops:  :oops:  :oops:
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #213 Gepost op: september 29, 2010, 18:13:13 pm »
hier hebben we dus die rugge graad die ik nu nodig heb. het was dus een klim paal

dan het werk van vandaag  de dekbalken van de overloop had ik al gemaakt  omdat ik moest weten  waar de knieén moesten komen.

dat heb ik dus vandaag in elkaar gezet

en dan de beplanking heb ik er ook maar bij gedaan.

nu zie je hoe ik heel het schip wil gaan maken 1 kant open de andere kant afgewerkt.
waar den overloop stopt van achter moet  natuurlijk nog dicht gemaakt worden maar het gaat met een afstapje. ook moet de broodkamer eerst nog gemaakt en beslagen worden met blik
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #214 Gepost op: september 29, 2010, 18:49:11 pm »
het wordt steeds mooier, duidelijk goede ideeën opgedaan in Lelystad
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #215 Gepost op: september 29, 2010, 18:53:27 pm »
ja zeker jan  nu heb ik ook eens een echte klimpaal gezien  en kan ik er ook  over mee klappen  :grin:

tog vond ik dat de treetjes  bij de batavia wat dicht bij elkaar stonden .  als of er dwergjes op moesten klimmen. ik dacht iets van een 25 a 30 cm uit elkaar.

ik heb  het tog iets groffer gemaakt  en ze wat verder uit elkaar gezet.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #216 Gepost op: september 29, 2010, 18:58:21 pm »
@Dirk: Bedenk wel dat de bemanning vaak met lasten op hun schouders die trapjes op en af  moesten. Dan heb je graag de treetjes dicht op elkaar. En ze waren niet veel meer dan 1.60 lang in die tijd

Volgens mij wordt het lastig om later nog in de romp naar binnen te kijken. Ga je er nog een aantal spanten uit halen of uitneembaar maken ?
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #217 Gepost op: september 29, 2010, 19:19:05 pm »
hmm ik weet niet arjan mischien heb je wel gelijk maar je moet eens met 1 hand op je rug proberen van zo een paal te kruipen . dan lig je na 1 trede plat op je rug denk ik.  deze palen moet je wel met 2 handen beklimmen  denk ik.

over de spantjes  , die ga ik er voorlopig nog in laten zitten maar  moest het zo zijn dat je niet  goed kunt zien wat er in zit zal ik er zeker  een hoop tussen uit halen zoals bij de  pinas .  :wink:

Shipbuilder

• Gast
« Reactie #218 Gepost op: september 29, 2010, 20:20:24 pm »
Dirk, meestal kijk ik in stille bewondering naar je bouwverslag :cool: maar vandaag viel me iets op.

Op die laatste 2 foto's zie ik 2 vaten liggen, onderop de foto,s, maar op het dek geen luik waar ze door passen.... :huh:

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #219 Gepost op: september 29, 2010, 21:35:25 pm »
op het grote luik had ik de gratings opgelegt kees. daar moeten ze dus door om naar het ruim te gaan.
vooraan aan de boeg zie je ook een redelijk groot gat  hier moet nog een klein luikje in voor naar de hel te gaan en de visser van de fockemast moet daar ook nog in. dan heb je het grote luik in het midden ongeveer. dan  een gat waar de visser van de grote mast  in moet. het kleine gat daar achter is het kleine luik.  :wink:

Offline luc

• Officier
« Reactie #220 Gepost op: september 30, 2010, 07:13:15 am »
Dirk , nog een vraagje ,maar ik weet niet of dat van toepassing was in die tijd..

De middelste strook op het dek waar de gratings en luiken inzitten ,werden normaal uitgevoerd in dikker hout voor de stevigheid.

Dit is zo te zien bij u niet gedaan.

Ben ik hierin verkeerd of ???

mvg Luc

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #221 Gepost op: september 30, 2010, 07:35:56 am »
daar heb ik het met erik ook nog over gehad bij de batavia hmm ik dacht dat ik daar een foto van getrokken had maar presies niet  :angry:

ik vond dit op zich al raar omdat witsen  daar niets van zegt  maar we weten wel dat de engelsen het wel toepasten  de konings planken genaamt.

mijn oog viel daar dus ook op  bij de batavia . daar zijn ze iets dikker dan de dek planken maar op schaal ga je dat echt niet zien  want het is ocharme een halve duim meer. 

maar zoals je weet volg ik nog altijt witsen en hij schrijft er niets over. daarom bij mij ook  geen verdikking in het midden luc.

wie of wat er nu juist is laat ik in het midden  , ik pas het  niet toe.

ik heb eens bij de andere  foto s gekeken en vind  enkel bij wim een foto  maar  je ziet het nauwelijks foto 19

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #222 Gepost op: september 30, 2010, 09:31:15 am »
Witsen beschrijft het niet, maar ketting verwijst  er wel naar.

Dirk die twee planken die iets dikker zijn noemt men schaarstokken. !!
Volgens ketting :  De dekplanken tussen de schaarstokken waren iets dikker dan de dekplanken bezijden de schaarstokken.
De zijden van de luikhoofden rusten op de uiteinden van de grieten welke daar ondersteunt zijn door kalmayen. De schaarstokken zijn over de balken en grieten ingelaten.

Een koningsplank is Engels en meer modern en is maar één (1) plank in midscheeps en altijd iets breder dan de ander dekplanken.

En ondanks dat ze maar een halve duim naar boven uitsteekt, je kan er ferm over struikelen als je niet oplet waar je je voeten zet ...( Ook ondervonden in Lelystad  :Acap: )
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #223 Gepost op: september 30, 2010, 10:07:19 am »
Dirk , ik weet dat Eric ze heeft toegepast  bijn de 7P dus daarom mijn vraag ?

Nu ik moet niet veel zeggen want juist viel mijne euro dat ik dit ook niet heb gedaan op de Santisima Trinidad.

t'is wel een spaans schip maar toen was industriele bedrijfsspionnage heel gewoon dus alle europeese schepen in die tijd trokken wel op elkaar.
mvg Luc

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #224 Gepost op: september 30, 2010, 10:41:36 am »
ja  het is wel zo als jullie zeggen maar om dit op schaal 1:50 te doen is pinuts . een fineer strookje  tog.

en bij de batavia waren ze dan nog schuin geschaaft naar de deklatten  toe  dus geen  trapje van een halve duim .

ik heb het dus niet gedaan en denk ook niet dat het echt verkeert is als je witsen volgt maar ik hou niemant tegen om het hoger te maken  :wink:

ik was gisteren nog wat leesvoer aan het verteren maar dit keer van vanyk.  ik kwam daar wel een  zeer ijgen aardig zinnetje tegen dat over de berghouten van een fluit gaat.

volgens de tekst werden de berghouten van een fluit  achteraan hoger opgezet ( dit versta ik wel en zie je ook op alle tekeningen )
maar van yk  geeft daar wel een rare verklaring voor.  de berghouten worden zoveel  hoger opgezet omdat een fluit achteraan dieper  in het water ligt en  als ze éénmaal in het water ligt moeten de berghouten achteraan horizontaal met de water spiegel liggen.

dit vind ik dus wel raar  want dat zie je dus niet op tekeningen. en hoeveel moeten ze dan hoger zitten ?
spijtig dat witsen nog van yk  veel zeggen over  de fluit ook al was het toen een goed schip