Auteur Topic: Prins Willem (1:75)  (gelezen 51051 keer)

Offline jean

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem (1:75)
« Reactie #465 Gepost op: februari 20, 2013, 15:15:32 pm »

Zo weer eens wat van me laten horen, tijdje geleden al weer. Bezig met de jufferblokken aan de rusten te bevestigen. Het is niet helemaal volgens het boekje, want het zouden schakels moeten zijn, maar dat werd me te lastig, zeg maar dat kon ik niet voor elkaar krijgen. Kunst is om het koper wat te zwarten maar niet meer dan wat om het blokje heen gaat want, eenmaal gezwart kun je niet meer solderen. De rest wat onder de rust uitsteekt ga ik dan zwart schilderen. Ik heb zo'n beetje de werkwijze van Erik gevolgd van zijn ZP zonder een twist in het koper onder het jufferblok. Dat lukte bij mij niet want telkens brak het af. Waarschijnlijk een wat hardere soort koperdraad. Stuurboord zijde zitten de blokken op haar plek en nu nog de fokke- en bezaansmast. Bij elkaar een heel werk.
Jan

Dick

• Gast
« Reactie #466 Gepost op: februari 20, 2013, 15:42:41 pm »
Had je de putting ijzers niet beter eerst zwart kunnen schilderen Jan.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #467 Gepost op: februari 20, 2013, 17:39:46 pm »
koperdraad moet je eerst zacht maken ,  da-t doe je door het met de  minibrander uit de keuken, ( Vrouwen en koks gebruiken dat voor het gratineren of zoiets. Je maakt de koperdraad kersrood ( 750°-800°C) en kloelt hem dan af in water.   Dan kan je dat twistje aan de onderkant van de juffer wel uitvoeren.   :lol: :wink:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #468 Gepost op: februari 21, 2013, 08:23:05 am »
Had je de putting ijzers niet beter eerst zwart kunnen schilderen Jan.
Heb ik overwogen Dick,maar door al het gepruts laat dan toch weer wat van de verf los en het is heel goed te doen ze te schilderen als ze erop zitten.
Erik@ weer wat geleerd over dat koper zacht maken. Volgende keer ga ik dat proberen.
Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #469 Gepost op: maart 07, 2013, 12:13:10 pm »

Nog wat blokjes besteld bij JB. Ze zijn nu in de uitverkoop 20% korting. Ik heb het bruine vermoeden dat hij stopt met blokjes maken, niet alle maten zijn meer verkrijgbaar... In elk geval heb ik weer wat voorraad en het zijn echt heel mooie blokjes. De deadeyes zitten er allemaal op, nu nog de ijzers voor de masttakels maken en aanbrengen. Dan kan er begonnen worden met het maken van het want etc.
Jan

bravo104

• Gast
« Reactie #470 Gepost op: maart 07, 2013, 12:37:55 pm »
Jean;

Wie is JB en waar kan ik eventueel bestellen? Want die blokken zijn wel héél erg mooi.
En ik heb er straks ook een emmer vol van nodig.

EDIT: Al gevonden.  :oops:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #471 Gepost op: maart 07, 2013, 20:31:49 pm »
Bij JB alle schip fittings zijn in -20%
Je zou wel eens gelijk krijgen dat hij gaat stoppen met scheepsfittingen...
dus op zoek wie daarna die kwaliteit gaat leveren...
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #472 Gepost op: maart 09, 2013, 11:50:18 am »
heb er ook nog even rondgekeken, maar wat ik straks nodig denk te hebben voor de Vasa kan hij al niet meer leveren. zal hem eens een email sturen en eens informeren of de ontbrekende type's nog terug gaan komen
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #473 Gepost op: maart 10, 2013, 08:29:41 am »
Goed plan
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #474 Gepost op: maart 10, 2013, 17:55:03 pm »
zal hem eens een email sturen en eens informeren of de ontbrekende type's nog terug gaan komen

Hou ons op de hoogte ....

Grtz Erik

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #475 Gepost op: februari 09, 2016, 14:41:38 pm »
Jean zou je nog een keer de detail foto's/tekeningen van je galjoen kunnen posten, er zijn er een paar weg. Ik ben er zelf aan begonnen ...
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #476 Gepost op: februari 10, 2016, 11:01:25 am »

Bedoel je deze Michiel? Niet zo'n duidelijke foto van de uitslag tekening. Mocht je andere willen dan hoor ik dat wel. stuur anders maar even een mailtje.
Jan

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #477 Gepost op: februari 10, 2016, 11:55:02 am »
ja deze was ook weg.
Ik zie nu overigens dat de constructie anders is. Ik blijf bij de indeling zoals die in het boek staat. Ik zal binnenkort was foto's plaatsen van de voortgang
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS