Auteur Topic: Prins Willem (1:75)  (gelezen 50946 keer)

Offline jean

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Prins Willem (1:75)
« Gepost op: november 28, 2009, 09:30:07 am »

Ok gelukt een foto te plaatsen van m'n scheepje. Ben intussen al weer wat verder met de bouw, ja kleine dingetjes maar en zal daar later ook weer wat foto's van maken.
Gr. Jan
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
Re:Prins Willem
« Reactie #1 Gepost op: november 28, 2009, 09:35:12 am »
Hier wordt een begin gemaakt met de bouw van de VOC-vloot op schaal...... ;D ;D

Leuk dat je het bouwverslag ook hier laat zien. Enne, laat die updates maar komen.

Groetjes,
Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #2 Gepost op: november 29, 2009, 10:32:15 am »

OP de onderste foto zie je het overloopdek met pseudo rolwagens voor de kanonnen. In het 2e vakje van links aan de onderzijde (bakboordzijde maar dat moet je weten) zie je een proefje van nageltjes in de dekplanken. Ik heb dat gedaan met stekels van kastanjes. Een gaatje boren met een speld en dan de stekel erin met een beetje lijm, daarna afsteken en gelijk schrapen. Het is niet al te opvallend maar dat komt ook door de houtsoort van het dek. Ik heb daarvoor kersen gebruikt. Een mooie warme houtsoort en in het onderste vakje rechts heb ik dat nog eens behandeld met danisch oil. Daar is de kleur nog wat helderder. Daarna de kanonslopen erin gelijmd en het verdek erop gelijmd en je ziet er niets meer van. Jammer eigenlijk. Begonnen met de beplanking van de binnen boorden. Welke houtsoort ik voor het dek ga gebruiken weet ik nog niet, maar kersen vnd ik wel mooi. Ik zal dan ook de breeuwnaden gaan aangeven met een potlood eens kijken hoe dat er uit gaat zien. Maar eerst verder met de beplanking.
Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #3 Gepost op: november 29, 2009, 10:42:47 am »
kastanjestekels  ???
Zo leer je hier nog eens wat ! Ik kende wel de truuk met de tandenstokers. Ik neem aan dat die stekels wat dunner en scherper zijn ?
En kun je die kopen of moet je daarvoor het bos in op een herfstige zondag ?  :D
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #4 Gepost op: november 29, 2009, 11:12:51 am »
Gewoon naar het bos.
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: november 29, 2009, 12:05:30 pm »
Das een mooie inventieve oplossing voor je spijkers, goed bedacht  :).
Moest ik toch maar eens een middagje naar het bos (das lang geleden  :))
Een vraagje, zijn die stekels niet veel harder dan de dekplanken of maakt dat niet uit tijdens het schrapen?

De kersenplankjes zien er mooi uit. Zelf gezaagd?

Groetjes,
Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #6 Gepost op: november 29, 2009, 12:38:49 pm »
Die kastanjestekels zijn goed verwerkbaar en niet zo hard. Alleen weer wachten tot volgend jaar voor ze weer gaan vallen. Ik heb een klein voorraadje genoeg voor een niet al te groot dek. Ja de kersenplankjes zijn zelf gezaagd.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #7 Gepost op: november 29, 2009, 19:42:14 pm »
jean die stekels/ heb je dit  al ergens op een ander verslag gelezen  of ergens  gezien ?

ik vrees er maar voor dat die nagels na een tijtje gaan rotten ook al staan ze droog, dit is geen echt hout maar een soort van vruchtvlees .
mischien  kan ik fout zijn hier maar als je het nog  nergens gezien hebt  lijkt me dit tog een riskante onderneming hoor.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #8 Gepost op: december 02, 2009, 12:33:42 pm »

Het luizeplechtje is beplankt met kersen, de rand daaromheen is Maple Leaf. De binnen beschoeing is perelaar.

Amazone@ de kastanje stekels heb ik ooit ergens op een forum gelezen. of ze later gaan rotten lijkt met wel meevallen. Ze zijn al enkele maanden geheel uitgedroogd en behoorlijk hard.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #9 Gepost op: december 02, 2009, 12:47:24 pm »
dan kan je het mischien wel riskeren met de stekels , maar ik zou er geen voorstander van zijn. ;)
Het luizeplechtje ziet er goed uit
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #10 Gepost op: december 02, 2009, 13:06:13 pm »
het luizenplechtje ziet er echt mooi uit
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: december 02, 2009, 17:23:42 pm »
Mooi gedaan, en nu maar wachten op de kastanjenagels + olie voor je luizenplecht, ben benieuwd hoe dat gaat uitzien.

Jack

pauwels

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: december 02, 2009, 19:27:56 pm »
Strak gemaakt jean, een mooie stevige ondergrond, ga je nog wat van het overloopdek laten zien, dekbalken of iets dergelijks :) 

Boris279

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: december 02, 2009, 20:24:57 pm »
Mooi werk !!!!

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #14 Gepost op: december 03, 2009, 08:01:22 am »
Van het overlooppdek ga je niets meer zien Henk, dat zit volledig verstopt onder het verdek. Of ik nagels ga zetten in de luizeplecht weet ik nog niet. Ik wil eigenlijk eerst een proefje maken op een ander gedeelte voordat ik het verkl**
Jan