Auteur Topic: Prins Willem (1:75)  (gelezen 61378 keer)

Offline jean

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem (1:75)
« Reactie #420 Gepost op: november 14, 2012, 15:15:34 pm »

Ben bezig met de rusten. Over de maten schrijft Ketting het een en annder zoals de lengte die voor de grote rust 1/5 van de lengte van het schip moet zijn. De dikte aan de buitenzijde gelijk aan de dikte van de huidgangen en aan de binnenzijde, die tegen het barkhout rust, 1/4 dikker. Over de breedte hoor je niemand. Op mijn Corel tekening staan ze wel getekend, zo'n 18mm breed dat is in werkelijkheid 135cm. Ik heb er nu een proef op zitten die is breed 12mm en dat geeft meer dan ruimte genoeg om het want vrij van het schip te houden. Dat hulpmalletje van triplex is om hem waterpas te plaatsen. De bovenzijde loopt dan wat schuin af zodat het water eraf kan lopen denk ik.
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #421 Gepost op: november 14, 2012, 17:14:46 pm »
je wandtouw moet ongeveer 1 voet in werkelijkheid vewijderd zijn van het potdeksel..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #422 Gepost op: november 14, 2012, 17:25:34 pm »
Tja, 12mm lijkt idd meer dan breed genoeg, en het oogt ook goed. Maar ik laat dat liever aan de experts over...

by the way, ik zag al wat messing beslag langskomen, gaat goed he? Het wordt een plaatje.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #423 Gepost op: november 26, 2012, 10:36:02 am »

Lekker bezig met het maken van de masten en het plaatsen van de rusten. Zitten er nu 4 op. De onderdelen van de fokke- en grote mast zijn bijna gereed. De marsen zijn niet naar mijn zin. De meest linkse op de foto is die voor de fokkemast en die vind ik goed genoeg maar de andere twee gaan in de kliko. Het is allemaal net niet en dan ga je je toch weer ergeren. Zo blijf je lekker bezig toch..
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #424 Gepost op: november 26, 2012, 10:38:42 am »
jean  nu de marsen nog op je werktafel liggen,  vergeet niet de gaten te boren voor de hanenkammen.
Ik was dat op de 7P vergeten en eens op de zalingen geplaatst is dat een heel lastig werkje.

ik zie het ook, je knieën liggen niet mooi in spiegelbeeld en komen niet op dezelfde plaats  bij het soldatengat.
tja dat gebeurt soms. Je bent niet de eerste die stukken in de kliko werpt hoor.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #425 Gepost op: november 26, 2012, 10:41:26 am »
Ga ik aan denken Erik. Ja er moeten nog meer gaten in ook voor de doorvoer van touwen en natuurlijk voor de puttingijzers. ja nog werk genoeg.
Jan

Offline michiel

• Bootsman
« Reactie #426 Gepost op: november 26, 2012, 10:44:13 am »
mischien met een gaten zaag ronde mallen maken?

gebruik je voor de rusten nog pennen of plak je ze er gewoon op?

Groeten,
Michiel
De nootwendigheit toont klaerblijkelijk, dat, na het bouwen der huizen, de Scheeps-bouw een der eerste uitwerkselen zy, die het menschelijk vernunft, al t'zedert den aenvang der Werlt, uitgevonden heeft.
N. WITSENS

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #427 Gepost op: november 26, 2012, 11:01:49 am »
mischien met een gaten zaag ronde mallen maken?

gebruik je voor de rusten nog pennen of plak je ze er gewoon op?

Groeten,
Michiel

Het probleem is niet het rondmaken, het probleem is dat het middelpunt waar uit al die klampen naar buiten wijzen midden in dat mangat ligt. Dat tekent een beetje lastig af. Het is meer een kwestie van rond ding op blad papiper leggen waarop je de lijnen door het midden getekend hebt. (en dan maar hopen dat het niet schuift :) )

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #428 Gepost op: november 26, 2012, 11:05:52 am »
voor dat niet verschuiven jan is foto lijm ideaal,; je plakt de mars op het pair en later kan je het papier van de mars met je duim oprollen en de lijm is er ook af..

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #429 Gepost op: november 26, 2012, 11:45:09 am »
jan de rust die je daar hebt vast gepint is tog geen 12 mm breed ? of meet je van tegen de houdplanken en meet je het berghout ook bij die 12 mm ?

het latje lijkt me maar 5 of 6 mm breed  :?:

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #430 Gepost op: november 26, 2012, 11:54:41 am »
De rusten van PW zijn aan de uiteinden een flink stuk smaller getekend door Ketting dan in het midden.
Je ziet het smalle stukje onder de lijmtang uitkomen.

Waar Ketting dat op baseert weet ik niet, want het origineel heeft dat niet (in ieder geval niet op deze manier)

Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #431 Gepost op: november 26, 2012, 11:58:11 am »
ik moet eens een nieuwe bril kopen denk ik  :mrgreen:  zie nu dat achter het kopspeldje nog hout zit .
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #432 Gepost op: november 26, 2012, 12:59:58 pm »
Mooi werk Jan, zo een schijnbare zinloze uitsparing komt meer bij houtconstuctie voor, soms gewoon als versiering maar ook om het hout beter te laten drogen  :wink:
Groetjes

René

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #433 Gepost op: november 26, 2012, 14:54:56 pm »
@michiel, ik plak ze gewoon vast, maar later komt er nog een lat over de puttingijzers heen en daar ga ik wel iets van pinnen of bouten laten zien.

@erik, ik heb geen probleem met aftekenen van de knieen en omdat ik het platform in z'n geheel in elkaar lijm en pas als de knieen erop zitten maak ik het gat erin. Ik kan dus gewoon met een passer de ronding aftekenen en de richting van de knieen opzetten zonder dat er iets verschuift. Ik zal nog een foto laten zien als ik zover weer ben.

@dirk, brilletje is nooit weg..

@ rene, van dat drogen hwb ik geen weet, maar klinkt niet onlogisch
Jan

Online ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #434 Gepost op: november 26, 2012, 19:00:37 pm »
Wel Jan , ik woon zelf in een houten chalet toen ik die 25 j geleden renoveerde heb ik nog al veel gelezen over houtbouw in canada en scandinavije daar word oppervlakte vergrootting, afwaterende houtverbinding en een druipneus (vertikaal hout in punt)  toegepast om hout sneller te laten drogen,
Groetjes

René