Auteur Topic: Prins Willem (1:75)  (gelezen 61498 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem (1:75)
« Reactie #405 Gepost op: oktober 27, 2012, 18:35:26 pm »
Ik zeg niet dat er geen blauw op de VOC schepen zat, maar er zijn vele tinten blauw en dit is er eentje die toen niet bestond.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #406 Gepost op: oktober 31, 2012, 09:21:49 am »
Zo langzamerhand ga ik eens nadenken over de masten. Ben bezig met het maken van de vissing voor de grote mast en dan kom je al gauw uit op de maten van die mast. Best lastig want hoe meer boeken hoe meer maten en getallen. Mondfeld heeft hele tabellen met de maten van de masten voor talloze schepen uit allerlei tijden en plaatsen welke worden afgeleid uit de lengte en breedte van het schip. Voor mijn grote mast kom ik bij Mondfeld op een lengte van ongeveer 31 meter en een dikte van 88 cm. Ketting hanteert in zijn boek ongeveer dezelfde uitgangspunten en daar kom ik op rond de 30 meter en 90 cm dik. Geen noemenswaardig verschil dus. De lengte van de mast is gerekend vanaf de plaatsing in de kiel tot aan de top. Heel logisch dus. Maar ik heb ook nog tekeningen van Corel die ik gebruik voor allerlei maatgeving. Daar staat de grote mast getekend op schaal 1:100 en bij opmeten blijkt deze 31 cm lang te zijn, dus zo'n 31 meter en gelijk aan de tabel van Mondfeld. Niks aan de hand dus zou je zeggen. Maar in het eggie beginnen die masten op de kiel, maar bij mijn schip, en bij velen van ons, een stuk hoger, enkele centimeters onder het dek. Dat zou betekenen dat als ik de Corel tekeningen volg, de mast een flink eind hoger (wel zo'n 6 meter) komt te staan dan volgens de boeken en werkelijkheid juist is. Zouden ze bij Corel niet goed hebben gerekend of ben ik dronken? Heeft iemand daar al eens naar gekeken?
Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #407 Gepost op: oktober 31, 2012, 10:06:21 am »
Niet geod gerekend of dronken, ik sluit geen van beiden uit :wink:

Volgens mij geeft Ketting op blz 121/122 de rondhouten op de halve maat van zijn model, dus 1:100
Opmeting daar levert een mastlengte van 28,5 meter. Als je vanaf de top van de kile meet, kom het ezelshoofd dus op ca 29 cm boven de kiel bij Corel (tekeningblad 1) is dat ca 30 cm. Corel is dus een fractie te lang. Demast die Corel tekent is plm 24m lang, waarvan 22 boven deks. Onder dek ligt ca 9 cm, dus totale lengte =31 cm=31 mtr.
Voor de masten heb ik 'maar wat gedaan'. De lengte van de ondermasten komen van Corel, maar die van de stengen komen van Ketting (die daar overigens weer redelijk spoort met de maten van Corel) Voor de diktes van de mast/stengen heb ik Ketting/Witsen gevolgd (en dus zijn ze allemaal een fractie dikker dan Corel aangeeft, en een ander model: Corel laat ze taps toelopen, en niet met een cirkelboog)

De enige mast waar het verschil volgens mij echt zichbaar is, is de grote mast .  Maar omdatik bij Ketting nergens een harde schaalaanduiding kon vinden, heb ik me er maar niet al te druk om gemaakt....

Weet je zeker dat je niet een keer te veel een schaalcorrectie hebt toegepast op een van je maten?

Ik heb er voor gekozen om de maten van Ketting aan te houden (min of meer) voor de ra's.
(niet voor de ra van de blinkde, die vond ik veel te zwaar in Kettting, daar volgde ik Witsen)
Enige grote verschil daar is lengte en dikte van de bezaansroede (een paar cm (!) te kort bij Corel)

Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #408 Gepost op: oktober 31, 2012, 10:53:57 am »
jan vergeet niet ook in de download sectie hier van het forum.
daar is een excell tabel met de maten van masten, Het ook een gemiddelde maat  je hoeft enkel je schaal en lengte kiel in te geven en je hebt ineens al de maten voor je uitgerekend.

Howto- Masten, maten van masten en rondhouten.

maar het is zoals je zegt: ieder boek  geeft andere info en hoe meer boeken je erop  na slaat,  hoe meer bomen er in het bos komen..: en hoe minder duidelijk het wordt.

T'is een Hollander  dan kan alles...
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #409 Gepost op: oktober 31, 2012, 14:48:11 pm »
Ja Jan je hebt gelijk toch dronken geweest. Ik heb fout zitten rekenen en waarschijnlijk komt dat door dat ik de Corel tekeningen die 1:100 zijn moet omschalen naar 1: 75. Nu ik het nog eens nameet komt het wel goed uit en een centimeter meer of minder vallen we niet dood over. In elk geval bedankt voor jullie reactie. Erik, die how to over masten heb ik gedownload maar krijg haar niet goed in mijn werkblad. Die stomme computer geeft aan dat er fouten voorkomen en dat zal komen doordat ik geen Microsoft Exel gebruik maar een ander programma. Waarschijnlijk niet compatible. Maar ik kom er zo wel uit denk ik...
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #410 Gepost op: oktober 31, 2012, 15:53:43 pm »
er staan nochtans geen macro's in, enkel vermenigvuldigen, delen en optellen.

Met welk program bekijk jij het dan?
Misschien moet ik dan eens zoeken naar een alternatief . ( Ik dacht toch dat iedereen windows heeft        -of de marketing mannen maken ons dat wijs.. :lol: :wink:)
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #411 Gepost op: oktober 31, 2012, 16:32:22 pm »
Juist getest met open office.org geen probleem
Groetjes

René

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #412 Gepost op: november 01, 2012, 15:29:30 pm »
Hoi Erik,
Ik bekijk het programma met Microsoft Works spreadsheet. Ik heb het nogmaals geprobeerd maar hij blijft steeds zeggen dat er fouten in staan en derhalve werkt het niet goed. Jammer maar helaas. @Isola ik heb niet open office.org. Ik weet dat ik het kan downloaden maar dan heb ik er weer een programma bij.
Jan

Offline ISOLA2

• Administrator
  • Officier
  • Share your knowledge, it's a way to immortality.
« Reactie #413 Gepost op: november 01, 2012, 16:02:20 pm »
Open office.org is echt een aanrader, kan met allerhande extensies overweg MS works is hopeloos veroudert denk niet dat daar nog nieuwe versies van zijn, microsoft verkoopt liever office  :(
Groetjes

René

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #414 Gepost op: november 02, 2012, 14:24:13 pm »
@ Isola, ja ik had eerder ook exell van Microsoft, maar die is na een crasch verdwenen en ik had geen zin om een nieuwe te kopen. Wellicht ga ik open office nog eens downloaden.

Intussen druk bezig met het maken van de grote mast. Heel leuk werk na al dat gepruts met die beeldjes. Het is even zoeken naar de juiste maten, maar dan heb je ook wat. Ik ben soms verbaasd over de afmetingen van diverse onderdelen van zo'n mast. neem nou de marsen: volgens Ketting 2/5 van de scheepswijdte moet de doorsnee zijn. Bij mijn schip zo'n 5,50 meter. Dat is een ruimte zo groot als een flinke slaapkamer. Het ezelshoofd: lengte 1/7 deel van de scheepdwijdte, dat is bij mij dus 1,92 meter. Wat een blok hout moet dat geweest zijn. Ik heb het ezelshoofd in twee delen gemaakt zoals dat blijkbaar in gebruik was in die tijd. Het gedeeklte dat de steng moet opsluiten heet het kalf en is met bouten vastgemaakt aan het ezelshoofd. Ik heb de "bouten" nog even laten uitsteken en maak het af als de steng geplaatst wordt. Eeven een paar foto's ter verduidelijking.

Jan

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #415 Gepost op: november 02, 2012, 14:50:41 pm »
Jan,
Even een vraagje. Is het niet zo, dat in het ezelshoofd ook 2 gaten zitten waardoor de touwen gaan om de aparte delen van de mast omhoog te kunnen hijsen?
en ze daarna te vergrendelen met een pen door de voet van de steng op het kraaienest?
Groet
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #416 Gepost op: november 02, 2012, 14:54:31 pm »
Jan,
Even een vraagje. Is het niet zo, dat in het ezelshoofd ook 2 gaten zitten waardoor de touwen gaan om de aparte delen van de mast omhoog te kunnen hijsen?
en ze daarna te vergrendelen met een pen door de voet op het kraaienest?
Groet
Andries

Nee, de stengereep hangt in een blok onder het ezelshoofd, en wordt weggehaald als de steng met een bout vergrendels is.
Over het ezelshoofd heen zit de rareep (bedoed om de ra omhoog te hijsen langs de mast) Die rareep loopt aan de andere kant door het kardeelblok, met een talie door een knecht op het dek en dat kardeelblok. De rareep wordt niet weggehaald.

Die twee gaten zitten in het ezelshoofd en in het losse 'opzetstuk', je ziet de groeven lopen waar de reep overheen loopt

Jan

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #417 Gepost op: november 02, 2012, 15:05:08 pm »
Dank Jan
Weer wat geleerd

Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #418 Gepost op: november 02, 2012, 15:51:36 pm »
maar dat kalf moet aan de voorkant wel gebogen zijn.

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #419 Gepost op: november 03, 2012, 08:16:48 am »
Erik, je hebt helemaal gelijk. Ik was in Mondfeld aan het kijken naar de verhoudingen van het ezelshoofd en daar was het gewoon recht getekend aan de voorzijde . Toen ik klaar was en ik keek bij Ketting zag dat het gebogen moet zijn. Dat ga ik dus nog aanpassen. het is nog niet te laat...
Jan