Auteur Topic: Prins Willem (1:75)  (gelezen 61497 keer)

Dick

• Gast
Re: Prins Willem (1:75)
« Reactie #315 Gepost op: december 30, 2011, 15:20:33 pm »
Alleen wordt hier op het forum zo sterk de nadruk gelegd op het historisch correcte dat je daar vanzelf in mee gaat.

Maar wie kan mij nu vertellen wat historisch echt correct is en wie er nu echt gelijk heeft, zolang ben ik het helemaal met Jean eens.

Offline JanV

• Officier
  • Geslacht: Man
  • Roosendaal
« Reactie #316 Gepost op: december 30, 2011, 15:45:34 pm »
er zijn helaas maar weinig originelen meer beschikbaar.
heb ik even pech met mijn Vasa :?
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #317 Gepost op: december 30, 2011, 16:20:49 pm »
Maar wie kan mij nu vertellen wat historisch echt correct is en wie er nu echt gelijk heeft, zolang ben ik het helemaal met Jean eens.

Amazone en Jan hebben het al geschreven,
de algemene regel ( uitzondering niet beschouwt) is de bovenkant spiegel 2/3 van de hekbalk.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

pauwels

• Gast
« Reactie #318 Gepost op: december 30, 2011, 18:04:48 pm »
Kan iemand mij vertellen waar staat dat de bovenkant van de spiegel 2/3 van de lengte van de hekbalk is?
Een andere richtlijn is wel dat op iedere voet hoogte van de windveren, gemeten vanaf de hekbalk,  de windveren 2 duim naar binnen vallen.

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #319 Gepost op: december 30, 2011, 18:27:58 pm »
de brete van boven is geen vaste regel  .

alhoewel  het normaal 2/3 van de hekbalk zou moeten zijn zegt witsen dat ze  later breder beginnen bouwen zijn.
aangezien de prins van 51 is zou dit rond 2/3 moeten zijn.

Henk, volgens onze Witsen kenner.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #320 Gepost op: december 30, 2011, 18:58:32 pm »
 :oops: foutje van mijn kant 

. De hek-stutten
zyn onder zoo breedt als de rantzoen-houten, komen zoo veel boven de steven
als de zelve lang is, en boven 2 voet wyder als de helft van 't hek:

zal voortaan eerst in het boek kijken voor ik er iets uit flap  :mrgreen:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

pauwels

• Gast
« Reactie #321 Gepost op: december 30, 2011, 20:23:03 pm »

:D Niemand kan je vertellen wat correct is, er is geen waarheid in het algemeen. De Prins Willem is de Prins Willem en de Friesland  is de Friesland enz enz.
Daarom kun je de schrijvers Van Yk en Witsen slecht toepassen, wat normen en regels aangaat, op de Prins Willem. Wat het uiterlijk betreft, de vorm van het schip staat al vast. Het enige wat geldt is Herman Ketting in dit geval. Goed of fout het blijft een H...

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #322 Gepost op: december 31, 2011, 15:37:24 pm »
De kans is groot dat ik mijn PW kit niet meer zal gaan bouwen. Nu we het eens goed bekijken klopt er eigenlijk niet veel aan die spiegel, en dat geldt waarschijnlijk ook voor de spanten.

Hoi Arjan,

Een beetje off-topic, maar toch.

Niet om je aan het bouwen te krijgen, maar het 'spantenprobleem' geldt eigenlijk alleen de spiegel.
Ik heb destijds het grootspant vergeleken met dat van Ketting, en dat viel behoorlijk mee, niet helemaal identiek, maar de verschillen zijn  alleen maar merkbaar als je eea uittekent en over elkaar legt.
De spiegel is te breed van boven (scheelt bijna 1.5 cm tov Ketting) de onderkant en de hoogte kloppen.
De dekbreeedte ter hoogte van de bezaansmast is in orde. (Op bovenaanzicht loopt bij Ketting de regelingen op de kampanje naar binnen, bij Corel iets naar buiten. De spiegel is dus relatief eenvoudig te verbeteren.(Spiegel, en achterste spant smaller maken)
Ik heb het destijds overwogen, maar niet gedaan, omdat als gevolg daarvan die engeltjes die de gordijnen openhouden en de ets-stroken met de versiering en het jaartal niet meer passen, en de versiering op het hakkebord ook niet meer. 10 jaar terug zag ik mezelf dat niet verbouwen. Inmiddels zou ik het wel doen.

Vergeleken met de discussies die je leest over bv de Corel versie van Victory of Wasa, vind ik de afwijkingen tov Ketting nog steeds heel acceptabel. Ze zijn in ieder geval allemaal relatief eenvoudig op te lossen.
1. Spiegelbreedte
1a (zo je wilt ook: positie van de hekbalk tov de barkhouten)
2. Positie en grootte van geschutspoorten
3. grootte van de rusten (veel te dun bij Corel)
4. Marsen (Corel doet het met pre-made houten blokjes)
5. Verhoudingen van de stengen en masten.
6. Diverse slordigheden in loop van staand en lopend tuig. (aantallen wanttouwen, loop van schoten etc)
7. En voor de preciesen onder jullie: Corel zet overal vergulde blote dames met een lakentje om neer. Dat doet Ketting ook anders.

Hans heeft meer moeite gehad om zijn Friesland een beetje in lijn te krijgen met de regels (zo die er al zijn) van de Hollandse scheepsbouw.

Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #323 Gepost op: december 31, 2011, 16:57:06 pm »
Bedankt voor de peptalk Jan  :wink:

Je moet dat soort uitspraken van mij niet altijd serieus nemen. De PW zal ik echt nog wel eens gaan bouwen. Maar of het mijn volgende projekt wordt weet ik nog niet. Ik heb ook al wat research gedaan om een fluitschip voor een groot deel te gaan scratchen, uitgaande van de Walvisvaarder kit "Beleniera Holandese" van Mantua. Misschien komt dat wel eerst.

Maar eerst Resolution en Rattlesnake af !  :police:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Drububu

• Gast
« Reactie #324 Gepost op: december 31, 2011, 18:40:36 pm »
Ik denk dat je je gewoon moet houden aan de stelregel die hier al vaker uitgesproken is. Houdt je aan 1 ontwerp en ga niet meerdere ontwerpen toe zitten passen. Want dan wordt het alleen maar moeilijker. En wie weet oe het nu echt is ? Ik denk dat als er nog een scheepsbouwer uit de 17e eeuw zou bestaan dat op alle modellen zoals die nu gebouwd worden wel het nodige aan te merken heeft. Laten we het ook gewoon leuk en ontspannen houden.

Drububu

• Gast
« Reactie #325 Gepost op: december 31, 2011, 18:43:46 pm »
O ja. Da gezegd hebbende... Vind ik het wel mooi wat je maakt Jean.

Dick

• Gast
« Reactie #326 Gepost op: december 31, 2011, 19:11:59 pm »
Hans, ik ben het met alle 2 je postings eens.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #327 Gepost op: december 31, 2011, 20:35:31 pm »
kan ik ook volledig achter staan.

niemand zegt dat je volgens de oude geschriften moet bouwen . het moet op de eerste plaats  een leuke hobby blijven .
voor mij is dat volgens een oud boek want ik vind dat leuk  .
anderen willen zig aan de bouwbeschrijving van  een kid houden
en anderen willen deze kid helemaal zelf proberen te bouwen met de kid plannen.

ik vind dat al deze bouwstijlen moeten kunnen  want we zijn allemaal anders en ook hoe we willen bouwen ligt bij iedereen anders.

dat is ook het leuke van deze hobby  en dat moet zeker zo blijven.
 en ik heb hier alleen nog maar mooie modellen zien gebouwd worden op dit forum zowel bij de kid bouwers als  bij de scratch bouwers .
en daar mogen we met ze n allen best trots op zijn  .

we nemen onze gebreken mee naar de volgende bouw en proberen het daar  beter te doen dan de vorige bouw.  het vergt dan ook vele jaren tijt voor je een schip kunt bouwen dat  af is. want een schip bouw je niet zo maar, dat bouw je met vrienden van het forum die je bij staan in goede en slechte dagen en proberen het beste in je boven te krijgen zodat het  altijt  een geslaagt project zal worden.  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #328 Gepost op: januari 01, 2012, 09:08:08 am »
Dat zijn wijze woorden Dirk zo op het einde van een jaar!
Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #329 Gepost op: januari 01, 2012, 10:06:52 am »
Dirk, die laatste posting van jou vat het allemaal perfekt samen !  :D Dat is precies de essentie waar het bij de hobby en ons forum om gaat.

Helaas wat veel tekst voor op een tegeltje, anders zou ik hem aan de muur hangen  :lol:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving