Auteur Topic: Prins Willem (1:75)  (gelezen 61431 keer)

Offline luc

• Officier
  • Geslacht: Man
Re:Prins Willem
« Reactie #90 Gepost op: februari 09, 2010, 17:18:25 pm »
Ziet er zeer goed uit.

Nog een vraagje ,ik merk iets raar aan het mastgat ,ik vermoed eerder een schaduw van iets.

mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #91 Gepost op: februari 09, 2010, 17:33:45 pm »
mooi werk jan  en de deurstijlen mogen gezien worden hoor  :drink

alleen vind ik de oversteekjes wat ver oversteken maar  het zal zo wel op het plan staan  schat ik.   komt op het ebben hout ook  nog een reling te staan ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #92 Gepost op: februari 10, 2010, 08:40:28 am »
@luc: dat mastgat is slechts een ruwe vorm niet rond. Dat moet nog gedaan worden aan de hand van de dikte van de mast en dan komt er ook nog een vissing omheen.

@dirk: die overstekjes is een soort gangboord daar komen trapjes voor te staan en op het ebbenhout komt nog een reling. Ik zoek nog iemend die ballustertjes van ebbenhout kan draaien voor die reling. Zo'n 10mm lang en 3mm doorsnede met een profieltje erin. Zal toch ook nog eens aan een draaibankje moeten.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #93 Gepost op: februari 10, 2010, 10:39:13 am »
jan die heb ik  met een boormaschiene gedraait en het gaat erg goed  straks ( vanavond ) zal ik wel eens wat foto s  posten  zodat je ziet hoe dat ik het gedaan heb.

op een 30 min heb je makkelijk een 20 balustrade pootjes gedraait met een boor maschiene  ;)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #94 Gepost op: februari 10, 2010, 11:30:54 am »
Citaat
@luc: dat mastgat is slechts een ruwe vorm niet rond. Dat moet nog gedaan worden aan de hand van de dikte van de mast en dan komt er ook nog een vissing omheen.

@dirk: Ik zoek nog iemend die ballustertjes van ebbenhout kan draaien voor die reling. Zo'n 10mm lang en 3mm doorsnede met een profieltje erin. Zal toch ook nog eens aan een draaibankje moeten.
Draaibankje is natuurlijk een beter hebbedingetje, maar als je het niet hebt ....
Voor iets van 10 mm lang en 3 mm; deik , dat kan je best draaien in je boormachine. zet je machine horizontaal in de bankschroef en dan nog ergens een handsteuntje zien de maken en met een vijltje heb je zo het profiel erin..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #95 Gepost op: februari 10, 2010, 13:49:06 pm »
Lijkt me een goed plan die boormachien. Ga ik beslist eens uitproberen. Bedankt heren voor de tip.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #96 Gepost op: februari 10, 2010, 18:44:24 pm »

ga gewoon naar de vodde mart koop daar een oude  houtbeitel voor een appel en een ei, hou hem tegen de amerel ( slijpsteen ) en maak er de  gewenste vorm in.

je kan je boormaschien plat leggen maar als  je een boorstaander hebt denk ik  dat je het beter kunt doen  zoals  luc zijn kanonnen draaide lijkt me erg handig   ;)

je kan er zoveel maken als je wilt en ze zijn allemaal het zelvde.  wel een  beitel van 10 mm pakken  als ze  maar 10 mm hoog moeten zijn.

en ebben hout  draait zelvs  nog beter dan eik  :drink

Offline Ronald

• Vol matroos
  • **
  • Door omstandigheden even afwezig
« Reactie #97 Gepost op: februari 10, 2010, 18:53:33 pm »
boarrrr ,, wat komen hier ongelooflijk veel goede how to's voorbij vliegen  :shock

chapeau  :drink
Groeten Ronald

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #98 Gepost op: februari 10, 2010, 18:58:24 pm »
je moet Dirk niet onderschatten. :!: :!: ;)
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #99 Gepost op: februari 10, 2010, 19:29:00 pm »
lol eric  ik voel me soms als mc geiver   of de A team  :lol:

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #100 Gepost op: februari 10, 2010, 20:43:42 pm »
Prachtig hoe je met eenvoudig gereedschap dat schip bouwt volgens de originele methodes !  :drink :drink
Wat mij betreft scoor je hoger dan de russen. Die hoeven alleen een buitenkant perfekt af te werken, terwijl jij ook ieder inwendig detail moet doen. En dat in minder tijd !  ;D  :ship:

McGyver deed alles met alleen een zwitsers zakmes. Het zou me niet verbazen als jij dat ook zou kunnen. Als we jou een half jaar opsluiten met een zakmes en een perelaar boomstam dan kom je naar buiten met een admiraliteitsmodel VOC-schip  :green :green
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #101 Gepost op: februari 11, 2010, 06:58:28 am »
Dat is een mooie how to Dirk. Bedankt daarvoor. Het lijkt zoals jij het omschrijft een fluitje van een cent. Maar zo te zien werkt het wel bij jou want je laat een prachtige balustrade zien. Ik ga het in elk geval proberen. Als het me lukt zal ik dat zeker ook laten zien.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #102 Gepost op: februari 11, 2010, 07:58:09 am »
np jan  wel vlak naast je boorkop draaien en 1 voor 1 en niet 3 op een rij willen draaien want dan breekt het tog maar af.

enige nadeel hier aan maar dat zul je  bij alles wel hebben is dat je 2 x zoveel hout nodig hebt dan je pootjes die je wil draaien want je moet je hout nog  in de boorkop klemmen dus wel aan denken dat je  genoeg hout hebt .  als je voelt dat je beitel wat  bot word moet je hem gewoon afwetten.

de diepte moet je wel op het gevoel doen maar dat is echt geen probleem hoor  éénmaal als je er 5 gedraait hebt  zie je van zelves  hoe diep je moet gaan.

met een vijltje heb ik ook geprobeert maar  dat ging niet  ik kreeg er niets af . ook een slis papiertje bij de hand houden als het gedraait is ff het slis papier over het hout laten gaan als het nog aan het draaien is.

veel  plezier  bij het  draaien jan  het gaat vast goed komen  ;)

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #103 Gepost op: februari 11, 2010, 08:02:48 am »
je moet Dirk niet onderschatten. :!: :!: ;)

Ben hier ook nog niemand tegengekomen die dat doet!

@ Jean: Je railing maken zoals Dirk doet (los van het schip) moet je een beetje mee uitkijken: jouw railing loopt met de dekrondte mee,
en als je eerst een rechte railing maakt, heb je daarna misschien wat problemen om hem netjes rechtop te krijgen. (erg veel speling zal er namelijk na verlijmen niet meer op zitten)

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #104 Gepost op: februari 11, 2010, 13:16:31 pm »
Goed opgemerkt Jan. De onderste regel van de balustrade (reling) zit bij mij al vast op het dek dus ik kan het al niet op Dirk z'n manier meer doen. Ik bedenk wel wat anders als ik er aan toe ben.

Vandaag de luizeplecht voorzien van deurtjes en wat schotwerk. De deurtjes zijn van palm buxus. Voor mij de mooiste houtsoort om me te werken. Jammer dat het zo kostbaar en schaars is anders kwam er niet veel anders meer op m'n schip. De deurtjes heb ik voorzien van hengsels nu eens niet van loodfolie maar gewoon messing. Een klein beetje er een vormpje aangeveild voor de leuk. Ook heb ik een paar deurkrukken gemaakt. Ik weet niet precies hoe ze dat vroeger deden, maar het lijkt me toch dat er iets aan de deur zat waarmee je haar kon openen of dichten. Er moeten nog wat versieringen naast de poortjes komen in de vorm van vrouwenfiguren. Daar ga ik nog op studeren.

Jan