Auteur Topic: Prins Willem (1:75)  (gelezen 61495 keer)

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem
« Reactie #165 Gepost op: oktober 09, 2011, 11:15:02 am »
Jean, leuk dat je weer begonnen bent !

Wat is ook alweer de schaal van je PW ? Had je de kitschaal aangehouden of is het groter ? Vermeld het even in de topictitel aub.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
Re: Prins Willem
« Reactie #166 Gepost op: oktober 09, 2011, 11:28:36 am »
het galjoen is inderdaad een hele puzzel .

wat je eerst moet gaan  uit denken is hoe je de knieén wilt maken ,  half rond wat ik denk wat  gedaan werd of meer in een ruit  wat je ook wel eens ziet.

kijk ff naar de andere bouw topics daar staat alles mooi  inbeeld gebracht.
de reling word door de meeste uit 1 stuk gezaagt  dus uit een bredere plank.
er is best wat denkwerk aan het galjoen maar het gaat je zeker  lukken  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
Re: Prins Willem (schaal 1:75)
« Reactie #167 Gepost op: oktober 09, 2011, 16:58:24 pm »
Corel heeft voor dat galjoen bedacht dat het aan de binnenkant een (metalen) plaatje heeft, waarin die mooie boogjes zijn uitgesneden. In de Corel-constructie wordt het galjoen dus opgebouwd vanuit die plaatjes:
eerst de krul, dan de zijkanten, daarna de rest er tegenaan.

Ik heb twee malletjes gemaakt die op de uitleger zijn gezet. Op die manier de juiste breedte van het galjoen, en de juiste schuinstand van de zijkanten. Daar heb ik de messing zijkanten tijdelijk aan vastgemaakt (lang leve het dubbelzijdig plankband. Vervolgens de galjoensregelingen aan de buitenzijde daar tegenaan. (links en rechts tegelijk om het zaakje een beetje in het midden te houden)
Daanrna de malletjes er tussenuit, en tot slot de knieen er in gelijmd. (op 1:100 zijn de knieen namelijk niet sterk genoeg om te gebruiken om de regelingen tijdens het lijmen op de juiste plek te houden)
(leerde ik uit ondervinding  :wink:)

Vergeet niet om de slooiknieen eerst te doen: als je galjoen er op zit, kom je daar bjina niet meer bij.
Ik heb van het hele gebeuren geloof ik geen fotootjes gemaakt, zal straks voor de zekerheid nog even kijken.
edit: nee ik kon geen foto's vinden. Was blijkbaar te frustrerend om er een plaatje van te maken  :wink:

Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #168 Gepost op: oktober 09, 2011, 17:21:50 pm »
Bonsoir Monsieur Jean,

Er zijn slechtere landen om je vakantie door te brengen  :D alhoewel er daar naar mijn mening veels te veel Fransen wonen  :mrgreen:

Ja, dat galjoen daar heb ik ook mee geworsteld. Tekeningen goed bestudeerd, met karton enkele malletjes
gemaakt en nogmaals gecheckt met de tekeningen.

Eerst de slooiknieen, die zijn al moeilijk zat, omdat ze naar 3 kanten krom lopen.

Ik heb de knieen en regelingen uit een eikenhouten lat gezaagd/gedremeld/geschuurd en de regelingen verstevigd
met bovenop een linden latje, dat geeft gelijk een soort sierrand.

Een echte handleiding kan ik je helaas niet geven, vooral veel kijken en proberen (zie mijn bouwverslag van de HZ).

Succes en welkom terug  :D
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #169 Gepost op: oktober 10, 2011, 08:29:50 am »
Heren bedankt voor jullie belangstelling en medeleven. Ik wist wel dat het galjoen voor iedereen een crime is maar als ik kijk naar de verschillende bouwverslagen en foto's dan wordt ik alleen maar jaloers.

@jan, die plaatjes van Corel daar heb ik niets aan omdat ik op een andere schaal zit (1:75) anders had ik daar een mooi begin van maatvoering aan, maar helaas dus. Ik zal het zelf moeten uitvinden. Maar evengoed bedankt voor de uitleg en de struikelblokken die ik tegen kan komen.

@jack Ja als ik jouw verslag zie lopen de tranen over mijn wangen zo mooi als jij alles maakt. Ik heb dan de neiging om de hele zaak in de open haard te leggen en er een half uurtje warm van te zitten. Maar het gaat goed komen natuurlijk. Weet nog niet hoe maar...
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #170 Gepost op: oktober 10, 2011, 11:21:52 am »
jean  bezit jij het boek van de 7P, zo ja ga eens zien op blz 69 . daar staat een mooie tekening, hoe je moet werken om dat galjoen uit te kunnen tekenen.
Sff er even een foto van scannen..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #171 Gepost op: oktober 10, 2011, 11:35:33 am »

Het is het basisprinciepe van beschrijvende meetkunde en projectie tekenen. de lijntjes helemaal rechts , dat zou jij moeten maken uit zowel het zijaanzicht en bovenzicht van je bouwtekening.
als je dat hebt is het een klein kunstje om die tekening dan op karton te zetten of met papier op een plankje te lijmen voor je uitslag van je regelingen.

Verwonderd me wel dat iedereen dat zelfde boek heeft , maar schijnbaar zoals ik er ook niet in leest of in bladerd.. :brand: :gun:

Uitleg nodig, aarzel niet van te vragen...
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #172 Gepost op: oktober 10, 2011, 15:35:19 pm »

Hallo beste vriend in mijn boek van de PW staat op blz. 69 iets anders nl het plaatje van de schoorsteen. Maar inderdaad als ik zo'n tekening had zoals jij die laat zien dan was ik een stuk verder. Blijkbaar is het toch een ander boek waarin dat staat en wellicht ook een ander schip aangezien de kraanbalk op jouw tekening enigszins krom loopt en bij de PW is die recht. Maar ik vind het fijn dat je aan me denkt en wellicht kan ik er toch nog iets mee doen. Bedankt Erik.
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #173 Gepost op: oktober 10, 2011, 16:12:32 pm »
Erik kijkt in het boek van G.C. Dik  "De 7 Provincien"

Daar staan idd een paar mooie tekeningen maar volgens mij heb jij een ander soort galjoen.

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #174 Gepost op: oktober 10, 2011, 17:33:12 pm »
Ja, maar het principe van een uitslagje maken blijft hetzelfde.
Als je in PW boek kijkt op blz 94 heb je al een heleboel info bij elkaar: voor zij en bovenaazincht.
(weliswaar niet op 1:75, maar toch)
zelfde info staat op op de Corel tekeningbladen 2 en 3 (incl een dwarsdoorsnede waar je de hoek van de galjoensknieen op kunt afmeten)

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #175 Gepost op: oktober 11, 2011, 10:52:34 am »

Et Voila!!! De tekening van de regelingen met dank aan Erik. Ik heb nu in elk geval de goede vorm van de regelingen op papier en op de juiste schaal. Het is nu zaak dat in hout te gaan omzetten. Ik hou u op de hoogte! Maar dank jullie allemaal voor de hulp en het meedenken.
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #176 Gepost op: oktober 11, 2011, 11:05:38 am »
jean

er is iets dat technisch rekenkundig helemaal fout zit.

neem je zijaanzicht van je galjoen.
en het oranje/rood lijnstukje tussen de bovenste regeling(geel) en de middelste regeling ( groen)

als je nu naar  het bovenaanzicht gaat  en je werkt vandaag het uitgeslagen zijaanzicht uit, dan moet op zijn minst de gele-rode lijn  gelijk of groter zijn dan de zelfde lijn op het onderste zijaanzicht.
daar ook heb ik even de twee regelingen weergegeven.

dus voor je begint met uitzagen? maak je tekening opnieuw!!!  anders ga hje het toch doen als je later naar het galjoen gaat kijken?

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #177 Gepost op: oktober 11, 2011, 13:14:20 pm »
Goed dat je er kritisch naar kijkt Erik en dat waardeer ik want ik had hetzelfde gevoel. Maar toch ben ik het niet geheel met je eens. Want als je naar de tekening uit jouw boek kijkt zie je nagenoeg hezelfde als op mijn tekening. Daar laten ze in de uitslag alleen de lijn van de regeling zien en niet de dikte of breedte daarvan. Daardoor lijkt het alsof de afstanden even groot zijn. Meet je het na dan zie je ook daar dat de ruimte tussen de regelingen kleiner is dan op het zijaanzicht. Dat komt doordat de onderste regelingen ten opzichte van de bovenste meer naar binnen beginnen dus dichter bij de steven. Ik zal toch op het schip zelf kijken hoe het zich laat passen en kan altijd nog een nieuwe maken. Wat ik het meest belangrijk vind is dat ik nu een model heb waarmee ik wat kan doen. Maar nogmaals dank voor je aandacht.
Jan

Offline JanV

• Officier
  • Roosendaal
« Reactie #178 Gepost op: oktober 11, 2011, 16:07:46 pm »
ik ga je zeker weer verder volgen Jean.
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #179 Gepost op: oktober 11, 2011, 18:59:52 pm »
Goed dat je er kritisch naar kijkt Erik en dat waardeer ik want ik had hetzelfde gevoel. Maar toch ben ik het niet geheel met je eens. Want als je naar de tekening uit jouw boek kijkt zie je nagenoeg hezelfde als op mijn tekening. Daar laten ze in de uitslag alleen de lijn van de regeling zien en niet de dikte of breedte daarvan. Daardoor lijkt het alsof de afstanden even groot zijn. Meet je het na dan zie je ook daar dat de ruimte tussen de regelingen kleiner is dan op het zijaanzicht. Dat komt doordat de onderste regelingen ten opzichte van de bovenste meer naar binnen beginnen dus dichter bij de steven. Ik zal toch op het schip zelf kijken hoe het zich laat passen en kan altijd nog een nieuwe maken. Wat ik het meest belangrijk vind is dat ik nu een model heb waarmee ik wat kan doen. Maar nogmaals dank voor je aandacht.
Jean je bent fout.   !!! als de onderst regeling  meer naar binnen is, dan moet je eens een vooraanzicht maken. Iets dat schuin is is altijd langer dan zijn projectie  ===   de schuine zijde van een driehoek is steeds langer dan de aanliggende zijde ( de vertikale)

Grtz Erik