Auteur Topic: Prins Willem (1:75)  (gelezen 51138 keer)

Offline jean

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re:Prins Willem
« Reactie #30 Gepost op: december 20, 2009, 08:31:12 am »
Ik zal wat moeten bedenken, wellicht een list zoals heer Bommel ooit sprak. Ja tandenstokers is een optie die ik overweeg alleen ze zijn al snel wat grover dan een kastanjestekel. Op deze schaal 1:75 lijkt dat al snel aan de grove kant. Bamboestokjes? waar haal ik die want hier is geen bamboebos te vinden.
Jan

Boris279

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: december 20, 2009, 10:15:33 am »
Zover ik weet heb je tandestokers die zijn vervaardigd van hout, die zijn vaak iets grover qua punt (zitten vaak in die kartonnen doosjes).
En je hebt die zijn vervaardigd uit bamboe, zijn veel fijner en hebben vaak een hele dunne scherpe punt. (komen vaak in die doorzichtige plastic houders en zijn vaak ook iets geler van kleur)

En dan heb je ook nog die lange saté prikkers die zijn zeker uit bamboe vervaardigd, en kan je met een scherp mes heel mooi in de lengte richting splijten zodat je hele mooie dunne stukjes kan vervaardigen (pas daarbij wel op bamboe kan gemeen splijten waardoor er een kans bestaat dat je scherpe stukjes in je vingers of onder je nagels kan krijgen)

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #32 Gepost op: december 20, 2009, 10:18:11 am »
satee stokjes zijn ook van bamboe gemaakt en die kun je  in een pakje van ongeveer 50 stuks kopen
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #33 Gepost op: december 20, 2009, 10:54:46 am »
Daar kan ik wat mee. Ik ga naarstig op zoek naar die dunne bamboe prikkers. Heren bedankt voor de informatie. Aan jullie heb ik wat.
Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #34 Gepost op: januari 01, 2010, 10:00:07 am »

Ik heb de randen om de luiken gemaakt en heb ze netjes in verstek gezet of dat nu historisch verantwoord is of niet. Ik vind het mooier op deze manier en vandaar. Nu ben ik begonnen met het maken van de roosters. Dat is best een geduld werkje. Ik zaag eerst met de proxon zaagsnedes dwars op de draad om er daarna latjes van te zagen. Dat valt nog niet mee. Als ik straks wat verder ben zal ik wat foto's laten zien hoe ik dat doe. Maar eerst nog wat oefenen.
Jan

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #35 Gepost op: januari 01, 2010, 10:33:59 am »
ziet er goed uit jan  met welk materiaal heb je jou dek nu genageld ?
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: januari 01, 2010, 10:35:11 am »
Ik vind verstek ook the way to go.

Als je wil, mag je wat foto's maken van de 'making of' van de roosters. Ik moet daar straks ook een keer aan beginnen.
Succes.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #37 Gepost op: januari 02, 2010, 10:26:04 am »
@dirk Ik heb de laatste kastanjenagels gebruikt die ik nog had.
@Jack Zal proberen een leesbaar en zichtbaar verslag van de roosters te maken, maar nog even geduld want ik ben aan het oefenen.
Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #38 Gepost op: januari 02, 2010, 14:35:36 pm »
Nou dan even een uitleg hoe ik de roosters tracht te maken met de mij beschikbare middelen. Ik ben in het gelkukkige bezit van een minizaagmachine een proxxon. Daarmee kun je behoorlijk nauwkeurig fijn werk zagen. Voor de roosters te maken gebruik ik een stuk lindehout van 3mm dikte en een breedte van 100mm. Daar zaag ik met een proxxon zaagblad dwars op de draad gleuven in te dikte van het zaagblad (1mm) De zaagdiepte stel ik in op 1,5mm de halve dikte van m'n hout.

Om de afstand tot de volgende zaagsnede te bepalen gebruik ik een latje wat ik tussen het hout en de geleider inzet. Dan zet ik de geleider weer vast en schuif het hout weer tegen de geleider aan.

De dikte van het latje bepaal jezelf net hoe groot je de openingen tussen de roosters wil maken. Na het zagen van de gleuven zet ik een fijnere zaag in de machine en ga in de lengterichting van het hout voorzichtig latjes van het  ingezaagde plankje zagen.

Dat ziet er dan zo uit.

Vervolgens ga ik de latjes in elkaar voegen en kun je roosters maken zo groot je zelf wil. Ik heb even een voorbeeldje gemaakt wat overigens natuurlijk nog niet is gelijmd en afgewerkt.

Dit was m'n eerste proefje toen vond ik de gaten in de roosters wat een de kleine kant. Ik ben ook nog bezig met wat dkker hout iets te proberen. Of dat lukt laat ik nog wel zien.

Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen. Als iets niet geheel duidelijk is dan schrijf je dat maar op.
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #39 Gepost op: januari 02, 2010, 15:50:27 pm »
Ik heb n.a.v. jouw uitleg even een testje gedaan en dat werkt perfect.
Goed idee met dat latje, heb je steeds dezelfde afstand tussen je gleuven.

Het meeste werk zal zijn om de braampjes/splinters eraf te krijgen  :D

Bedankt voor de uitleg.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #40 Gepost op: januari 02, 2010, 16:10:02 pm »
 Dat is wel degelijk een gode methode jean om je roosters te maken.
goed gevonden van er telkens een latje tussen te steken.

PS er is nog een andere wijze van roosters maken. Dan moet je wel eerst een oplegplaatje maken dat je op de zaagmachine vastzet en dan heb je steeds een vaste geleiding. en kan je zonder nadenken zoveel  ribben zagen als je wil.
Ik zal er eens een tekening van maken. en ze straks hier posten.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #41 Gepost op: januari 02, 2010, 16:37:44 pm »
hier een doorsnede van de zaagtafel met zijn  oplegplaat.

De plaat kan zowel in miltiplex of alu of messing zijn.
het princiepe is dat we een zaagblad met een bepaalde zaagsnede gebruiken voor het maken van de roosters. op de oplegplaat is een geleiding latje gelijmd dat even breed is als je zaagblad en dat je zo insteld dat de afstand tussen zaagblad en geleiding ook even groot is als de dikte van je zaagblad.
het geleidingslatje mag niet evenhoog komen als je zaagblad. er moet wat ruimte blijven.
Je begint te zagen met je hout tegen de geleiding., Dan schijf je het werkstuk op, zodanig dat de pas gezaagde groef valt over je geleiding en je zaagt een tweede groef..  Telkens dus de pas gezaagde groef op de geleiding leggen en zagen maar.

hier een foto van zulke oplegplaat. ( Even geleend van die russische site )

naar de messing opplaat kijken !! niet naar het gemaakte rooster op de foto , dat is weer een andere werkwijze  met twee groeven in een zelfde stuk hout.
Ik raad de methode aan van één gleuf zagen, zoals jack het hier doet.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #42 Gepost op: januari 02, 2010, 20:48:34 pm »
Dat lijkt me ook een goede methode, zeker als je (heel) veel roosters moet maken.
Voor de hobbyist is de manier van Jan toch wat eenvoudiger denk ik.

Jack

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #43 Gepost op: januari 19, 2010, 09:41:58 am »

Zo ik moest ook maar weer eens wat laten zien. De eerste roosters zijn gemaakt en gelegd. Best nog een heel karwei ook omdat ik ze eerst met wat grotere openingen had gemaakt, maar dat vond ik toch niet geheel passend en ben maar weer overnieuw begonnen.
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #44 Gepost op: januari 19, 2010, 11:03:35 am »
Dat ziet er niet verkeerd uit. Het lijkt me geen eenvoudige klus al met al.

Wat ik een beetje jammer vind is dat de kopse kanten niet allemaal even mooi op het kozijn aansluiten
(de 'halve' openingen zeg maar).

Je hebt toch voor pallisanderhout gekozen zie ik, heb je daar een speciale reden voor?

Jack