Auteur Topic: Prins Willem (1:75)  (gelezen 50950 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Re: Prins Willem (1:75)
« Reactie #450 Gepost op: januari 18, 2013, 20:34:45 pm »
ben eens even gaan kijken bij G.C.DIK
die geeft voor de 7P op schaal 1:77 ( deze schaal zit dicht bij de jouwe.)
Juffer GM = 5 mm.
Juffer FM = 4,7 mm.
Juffer BZ = 3,6 mm.
Dik praat niet over de masttakels ,(of ik heb er weer overgekeken)  maar dan zou ik stellen dat het vioolblok van de masttakel wel 7 mm. mag wezen.

als ik de formules neem ( op basis van Diameter Grote stag)  dan kom ik uit voor de juffers
GM = 6 mm.
FM = 5 mm.
BZ = 3 mm.

voor het vioolblok van de GM takel h= 9,7 mm.  FM takel  8,6 mm.
Takel GM = 2,9 mm.   Takel FM =  2,9 mm.

uitgerekende maten van touwen , blokken etc kan je vinden in de download sectie .
How-To tuigage continentaal.  enkel je schaal invullen   en je kan alles zo aflezen..
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #451 Gepost op: januari 19, 2013, 08:40:27 am »
Ketting geeft in zijn boek de maatvoering voor de blokken (vrijwel alles) in schaal 1:50.
Waar hij dat op baseert, geen idee, maar ik geef het voor de volledigheid...
Juffers grote mast 12 mm
Vioolblok takel grote mast: 15 mm lang
onderblok takel: 10 mm lang

Op 1:75 komt dat dan op
juffer 8 mm
vioolblok takel 10 mm
onderblok takel 6,7 mm

"Take your pick" is geloof ik de engelse uitdrukking: neem wat je mooi vindt.
Ergens (in boek over restauratie van Valkenisse) las ik ook nog dat de meeste hollandse scheepsmodelllen te zwaar getuigd zijn, daar waar de engelse modellen doorgaans beter op schaal zijn.
Te zwaar betekent: de maten uit de formules, en vervolgens naar boven afronden.

Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #452 Gepost op: januari 19, 2013, 12:37:39 pm »
@jan en Erik hartelijk dank voor jullie inbreng. Mijn vermoeden dat ze te groot zijn wordt hiermee bevestigd en ik ga ze dus kleiner maken. Heb nu een betere richtlijn voor alle blokken.
Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #453 Gepost op: februari 02, 2013, 13:31:04 pm »

Eindelijk de lang verwachte blokjes. Kan nu weer verder met de bouw. Pracht blokjes moet ik zeggen.
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #454 Gepost op: februari 02, 2013, 18:43:50 pm »
whow.
Ik sta toch telkens verwonderd hoe mooi die blokken zijn van JB  zeker in vergelijking met wat er meestal in kits of verkrijgbaar is bij de modelbouw handel.

Ik zie dat je ook touw hebt gekocht.  Kan je ons daar een woordje over vertellen; links-rechts getwijnd  3 slag of ???, pluizen?? kleur ?? materiaal?
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Sparks

• Vol matroos
  • **
« Reactie #455 Gepost op: februari 03, 2013, 08:05:33 am »
De blokken van JBModel.eu zien er zeker fantastisch uit.
Ook de touwen ogen heel gaaf, maar ik heb er, na op hun site gesnuffeld te hebben, een kleine aantekening bij.
Alle touwen daar zijn S- ofwel links-geslagen.
Ik lees op dit forum herhaaldelijk dat over het algemeen alleen de ankerkabel S-/links-geslagen hoort te zijn.
Sommigen zijn van mening dat bij Engelse schepen in een bepaalde periode ook het staande want van dit type touw gemaakt was.
Maar zeker het lopende touwwerk hoort m.i. Z-/rechts-geslagen te zijn.
Groetjes,
Flip.

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #456 Gepost op: februari 03, 2013, 08:57:19 am »
@Erik, Flip, Het touw van JB is inderdaad links gedraaid. Ik heb dit touw (1,2 mm) als proef besteld om eens te kijken hoe het er uit ziet. Heel mooi touw katoen, zonder pluizen, bruinig van kleur en ook wat vettig aanvoelend. Hoeveel slagen weet ik niet. Mooi touw om je staande want mee te maken, maar wel erg duur. Voor die 2 meter betaal je 5,98 euri. Dus als je het hele schip ermee wilt doen ben je een vermogen kwijt en dat ga ik er niet voor over hebben. Dat het links geslagen is zal alleen de kenner opvallen denk ik. Zu Mondfeld zegt in zijn boek: staand want BB wantslag en staand want SB kabelslag. Lopend want wantslag en voor de ankers weer kabelslag.
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #457 Gepost op: februari 03, 2013, 09:27:41 am »
@Erik, Flip, Het touw van JB is inderdaad links gedraaid. Ik heb dit touw (1,2 mm) als proef besteld om eens te kijken hoe het er uit ziet. Heel mooi touw katoen, zonder pluizen, bruinig van kleur en ook wat vettig aanvoelend. Hoeveel slagen weet ik niet. Mooi touw om je staande want mee te maken, maar wel erg duur. Voor die 2 meter betaal je 5,98 euri. Dus als je het hele schip ermee wilt doen ben je een vermogen kwijt en dat ga ik er niet voor over hebben. Dat het links geslagen is zal alleen de kenner opvallen denk ik. Zu Mondfeld zegt in zijn boek: staand want BB wantslag en staand want SB kabelslag. Lopend want wantslag en voor de ankers weer kabelslag.

Tja  kan ik beter een handeltje in touw gaan beginnen...  Alhoewel ik echt geen gedacht heb hoeveel 1m. touw zou moeten kosten.. :lol: :lol:

Montfeld neemt het nogal gemakkelijk. zo heb je bijna altijd gelijk.

Witsen, Van ijk en ook lee zeggen dat alle touw op continentale schepen rechts geslagen is.
Lees zegt dat alle staande want links geslagen is ( maar dat geld dus voor de Engelstalige schepen.
Boudriot volgt het continentale systeem maar steldt dat  touw dat seterk moet zijn  cable lay moet zijn omdat voor een zelfde diameter een cable laid ( links) sterker is dan hawserlaid ( rechts voor zelfde diameter)

Persoonlijk ,bij restauraties maak ik alle touwen rechts geslagen als het een continrntaal schip is, Engels , Frans, US  maak ik het staande want links.

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #458 Gepost op: februari 03, 2013, 10:00:30 am »
Citaat
Voor die 2 meter betaal je 5,98 euri.

:shock: Dat is echt belachelijk duur.

Voor een driemaster van 1:50 heb je al tientallen meters touw nodig. Dan zou je al over de 100 euro kwijt zijn.....

Je kan het pluizige touw dat vaak bij kits zit zelf nog wat verbeteren. Als je het snel door de vlam van een kaars of aansteker haalt schroeien de meeste losse vezels er af. Als je het dan ook nog insmeert met bijenwas heb je vaak een redelijk stuk touw als resultaat.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #459 Gepost op: februari 03, 2013, 10:39:02 am »
Tja  kan ik beter een handeltje in touw gaan beginnen...  Alhoewel ik echt geen gedacht heb hoeveel 1m. touw zou moeten kosten.. :lol: :lol:

Waarom niet? Het verkrijgen van de juiste touwdikte en kleur is niet eenvoudig als je geen eigen slagerij / kleurderij hebt.

En de kwaliteit wat ik van jou ken, die krijg je nergens anders...

Prijzen? bijvoorbeeld

1mm touw = € 1,00 / mtr
2,1 mm touw = €2,10/mtr

Voor kleur kun je dan nog € 0,10 extra rekenen

(bedragen zijn fictief genomen)

Kijk wat je op 1 uur aan touw kunt slaan en bereken dan je uurtarief + materiaal et voila..

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #460 Gepost op: februari 03, 2013, 10:47:46 am »
Erik kondigt net aan dat hij het rustiger aan wil gaan doen, en nu wil Jack hem een touwslagerij laten starten  :lol:

Volgens mij is zelf maken nog verreweg het goedkoopste. Iedereen kan een twijnmachine maken voor een paar tientjes. Met een beetje oefening en experimenteren haal je dan het zelfde resultaat als erik.

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #461 Gepost op: februari 03, 2013, 13:14:19 pm »
Als het zo simpel was als jij voorstelt Arjan, dan zou ik ook graag mijn eigen touw maken. Ik zie echter op tegen het maken van zo'n ding als een twijntoestel. Als jij zegt voor een paar tientjes dan wil ik graag weten hoe?
Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #462 Gepost op: februari 03, 2013, 14:10:24 pm »
Citaat
Als jij zegt voor een paar tientjes dan wil ik graag weten hoe?

Er staan genoeg voorbeelden op het forum. Je hebt niet veel meer nodig dan een paar meter modelbouwrails en een wagon, tandwielen van bijvoorbeeld lego en een paar plankjes multiplex.
Het wordt wat duurder als je het met een elektromotor wilt uitrusten, maar met de hand kan het ook prima. Je moet alleen de juiste overbrengingsverhouding kiezen zodat je niet uren staat te zwengelen.

Het moeilijke zit hem in het gebruik van het toestel. Je moet experimenteren met het juiste gewicht en hoever je moet draaien etc.

Dick

• Gast
« Reactie #463 Gepost op: februari 03, 2013, 14:41:21 pm »

Het moeilijke zit hem in het gebruik van het toestel. Je moet experimenteren met het juiste gewicht en hoever je moet draaien etc.

Laat ik het dan maar gewoon in de winkel halen want links of rechts gedraaid ziet toch bijna niemand.

Offline Shipbuilder

• Warhoofd
  • Kapitein
  • Al meer dan 54 jaar schaalmodellen bekliederaar.
« Reactie #464 Gepost op: februari 03, 2013, 14:52:18 pm »
Tja, mij gaat het allemaal ook een beetje m'n petje te boven :oops:

Ik denk dat ik voorlopig het touw uit de kits zal blijven gebruiken, daar heb ik meer dan genoeg van :wink:

De tip van Arjan van de pluisjes verwijderen met een vlammetje, heb ik wel in m'n oren geknoopt 8)
Op de werf:"Rattlesnake","Berlingevalletje","Arleigh Burke destroyer","Bruijne Beer","Halifax" en"HMS Triplex".
Afgebouwd:"HMS Evergreen","Fletcher class destroyer","Flower class corvette"en"Astrolabe".

groetjes, Kees