Auteur Topic: Prins Willem (1:75)  (gelezen 51120 keer)

Offline jean

• Bootsman
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem (1:75)
« Reactie #435 Gepost op: november 27, 2012, 07:45:53 am »
Altijd leuk om weer wat te leren. Ja in die landen wordt naturlijk veel met hout gewerkt en dan ga je er ook veel over te weten komen.
Jan

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #436 Gepost op: december 14, 2012, 08:51:23 am »
Ik zou nog even laten zien hoe ik de marsen maak. Hier wat foto's zeggen mer dan 1000 woorden.

Nu nog het gat erin maken en een scheenrand erom heen en klaar is kees. Zo nog 6 keer.

Voor de afwisseling maak ik ook de andere delen van de masten. Zoals hier de boegspriet.

Daar moeten wat blokken aan en ook een groot blok voor de fokkestag en dan heb ik gelijk wat vragen. Hoe moeten die blokken er precies uitzien? In het boek van Ketting staan verschillende plaatjes.

De bovenste is waarschijnlijk voor de grote stag en de onderste voor de bezaanstag. Maar welke nou voor de fokkestag en is het niet wat overdreven die blokken met 5 gaten? Ik ga proberen de grote blokken zelf te maken, maar al de andere blokken zoals de jufferblokken ga ik kopen. Ik vind die blokken van JB wel mooi. Erik heeft die ook gebruikt op z'n 7P geloof ik en waarschijnlijk hebben andere die ook wel gebruikt. Hoe zijn jullie ervaringen met JB omtrent levertijd etc.? Zijn er nog andere webwinkels aan te bevelen met mooi afgewerkte blokjes?
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #437 Gepost op: december 14, 2012, 10:34:18 am »
de grote blokken zijn voor zowel grote als fokkenmast  en 5 gaten .   meestal wel  zo staat het ook in het boek van Ketting.

de onderste si idd. voor de besaanstag.

Betreffende de blokken van JB..  Ik heb nog nergens anders zulke mooi ronde en afgewerkte blokjes gezien. De meesten die in de handel zijn, vind ik nogal te vierkantig en sterk lijkende op de blokken van de verschillende kits.
JB tja het is duur  en als ze op voorraad zijn heb ik ze meestal binnen de 5 werkdagen, vanuit Oostenrijk.

Voor mij  geen ander blokken dan JB meer  :lol: :lol:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #438 Gepost op: december 14, 2012, 12:52:49 pm »
Bedankt Erik, ga eens bij JB kijken. Heb intussen een paar van die grote blokken gemaakt. Een aan de boegspriet vatsgezet.

Jan

Offline Andries

• Vol matroos
  • **
« Reactie #439 Gepost op: december 14, 2012, 19:15:00 pm »
Erik
Je had het over JB blokken, wel duur, maar ze schijnen volgens jou het neusje van de zalm te zijn.
Waar zijn ze te bestellen en zijn ze te betalen voor een AOW-er :?: :wink:
Plaatje? maaladres?
Groeten en alvast bedankt
Andries
Lid van de NVM. Gereed:  Hoogaars Hendrik (BB), Zeeschouw, ZZ-botter, Emma (Constructo), Clara May(Artesiana L.) Berlin 1:40(Movo),  Hoogaars(J.v.Beylen), Sperwer (BB), Statenjacht (BB)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #440 Gepost op: december 14, 2012, 19:18:04 pm »
JBmodels  blokken en jufferblokken  ....
http://www.jbmodel.eu/index.php?main_page=index&cPath=47_52&sort=20a&page=2
gewoonlijk per 10 of per 20 verpakt  voor een prijs van 6-12€ /pakje  afhankelijk van de groote .
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #441 Gepost op: december 15, 2012, 10:28:19 am »

Toch maar weer wat kleinere blokken gemaakt. Vond ze wat te groot voor mijn model. Volgens de Corel tekening zouden ze op 1: 100 10mm rond moeten zijn dat is op mijn schaal 13,3mm. Toch lijkt het voor het oog niet te kloppen dus maar wat aangepast. Ze zijn nu 10x8 mm en 5 mm dik. Lijkt me beter toch..
Jan

Dick

• Gast
« Reactie #442 Gepost op: december 15, 2012, 12:04:51 pm »
Het is wel moeilijk te beoordelen zo op de foto maar vooral de grotere lijken me nog aan de grote kant Jan, maar eigenlijk zou je er dan eerst 'n paar moeten plaatsen voor de zekerheid .

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #443 Gepost op: december 15, 2012, 12:58:37 pm »
nu dacht ik werkelijk dat ik eenfoto had van die blokken...
Blijkt dat mijn lijfspreuk wel echt werkelijkheid aan het worden is..

diet heb ik dus...

de voorkant van de grote stag.
ps  de diameter van ieder touwtke van de lus is ongeveer een handpalm dik ... vergist je dus niet op die foto.
de blokken zullen dan we,l navenant zijn zeker

©modelships-beagle - endeavour 2003

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #444 Gepost op: december 30, 2012, 10:19:14 am »

Even een update voordat de kapitein besluit de mottenballenvloot weer aan te spreken. Druk bezig met alle onderdelen van de masten te maken en intussen zijn de onderste masten geplaatst. Nog enkele marsen te maken en de achterste rusten voordat we kunnen beginnen aan het wandwerk. Het eerste touwwerk, de boegsprietsjorring, zit er intussen al op. Blokken besteld bij JB maar die moet ze eerst nog maken geloof ik. Maar er is geen haast bij want het project loopt al ruim 3 jaar en we zitten denk ik op de helft.
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #445 Gepost op: december 30, 2012, 12:34:00 pm »
Het is het wachten meer dan waard Jean, die blokjes zijn echt perfect.

Ik zit ook op ongeveer 3 jaar en dacht net als jij, op de helft zoiets... (pauzes niet meegerekend)

Marsdingesses zien er goed uit.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline luc

• Officier
« Reactie #446 Gepost op: december 31, 2012, 07:35:48 am »
yep, ziet er allemaal heel mooi uit
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #447 Gepost op: januari 18, 2013, 11:37:05 am »

Even een proefopstelling van een masttakel. Ik vind de blokken wat aan de grote kant. Het vioolblok is 7x11mm en het onderset blok 7mm rond. Ook de deadeyes, die ik een maand geleden bij JB heb besteld, worden 7 mm. Ik heb er eentje als voorbeeld naast gezet, al is het beeld wat licht. Wat vinden jullie er van?
Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #448 Gepost op: januari 18, 2013, 12:01:13 pm »
Dat is een lastige: op de Corel kit werken ze met vioolblokjes van een 7 mm. Dat is een beetje te klein,
maar die van jou zijn dus de helft groter. Da's dus een beetje te groot.....
Die juffers, dat klopt denk ik wel.

Jan

Dick

• Gast
« Reactie #449 Gepost op: januari 18, 2013, 16:03:58 pm »
De jufferblokken zullen wel gaan Jan. maar het vioolblok vind ik ook wel aan de grote kant.