Auteur Topic: San Juan Nepomuceno van Artesania 1:90 --->Voltooid  (gelezen 13007 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Global Moderator
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: San Juan Nepomuceno van Artesania 1:90
« Reactie #150 Gepost op: september 07, 2010, 09:37:17 am »
Dick, je zou ook kunnen overwegen om stealers toe te passen, daarmee moffel je een plankje weg zonder dat het teveel opvalt.

En Dirk, de beplanking hoort toch echt zo te lopen aan de achtersteven, de vergelijking met een Hollander kun je hier niet maken.

Jack

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #151 Gepost op: september 07, 2010, 10:43:23 am »
Als ik zo eens kijk naar de 'problemen' bij de achtersteven dan lijkt het er op dat je het achterste spant onderaan veel meer had moeten afschuinen richting het roer. Het lijkt me verstandig om daar ook een stukje beplanking af te breken en dit alsnog te doen. Je hebt maar een enkele beplanking dus dan moet het in een keer goed.

Arjan, ik heb even gekeken maar je hebt gelijk en het is geen probleem , 2 kleine stukjes plank eraf en het is weer opgelost.

Citaat
dick  nu ik dit zie twijfel ik zevs  dat je de  plankjes wel naar je achtersteven toe moet buigen.
moet dat niet gewoon als bij een holander gemaakt worden?
de huidlatten lopen tot het achterste spant  en  dat achterste spant moet je gewoon vlak beplanken zonder dat er een bocht geplooit word in de huidgangen.

ik ben echt geen kenner van dit  schip maar  elke keer een bocht van 90* plooien lijkt me ook niet hele maal juist
Mod-mode  even wat quotes gezet, om het leesbaar te houden.

Dirk, volgens de BB moet het echt zo komen en dat kan wel kloppen want de planken gaan net geen 90 graden de bocht om, ik zou eerder zeggen 80 of 85 en kijk maar naar de spiegel daar ga ik dan ook niet uitkomen.

Citaat
Dick, je zou ook kunnen overwegen om stealers toe te passen, daarmee moffel je een plankje weg zonder dat het teveel opvalt.

Jack, volgens mij zijn die stealers niet nodig want zoals ik het uitmeet moet ik precies uit gaan komen
Groeten, Dick

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Afgebouwd: Norske Lowe van Billing boats
               San Juan Nepocumeno van   Artesania.
In aanbouw: H.M.S. Bounty van Artesania 1:48

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #152 Gepost op: september 07, 2010, 12:41:35 pm »
Dirk   Nu niet alle schepen gaan vergelijken met de hollandse... Hé....

even een foto geleend van Ptèr
Die toont je hoe het zou moeten zijn.. ' 19° eeuwse scheepsbouw.

Ptèr heeft geen stealers gebruikt. hij ging er prat op dat Hij dit schip kon maken zonder gebruik ervan. enkel door het goed meten en berekenen van de verjonging.

wel zou ik ook de raad geven van de achtersteven ook te vullen met twee balsa blokken om daar ook meer steun te geven aan de huidlatten.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #153 Gepost op: september 07, 2010, 13:56:13 pm »
Erik, als ik wist hoe ik die quotes gebruiken moest zou ik dat zeer zeker doen.
Ik denk niet dat ik stealers nodig heb maar het model van mij is wel weer iets anders dan van Peter, als ik het zo zie loopt de achtersteven bij Peter veel ronder dan van mij.
Ook als je 'n bovenaanzicht neemt loopt bij Peter het achterdek in de midden naar binnen en bij mij loopt het gewoon rond met het schip mee, dit is ook volgens tekening zo.
Dus neem ik aan dat de fabrikant toch regelmatig 'n model veranderd.

Groeten, Dick
Groeten, Dick

Online Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Administrator
  • Kapitein
« Reactie #154 Gepost op: september 07, 2010, 14:42:36 pm »
Dick,
Een kitmaker zal inderdaad wel enkele wijzigingen in zijn model doorvoeren, maar ik denk toch niet dat dit in de basisvorm van kiel en spanten zal zijn. Ik zal vanavond eens bij mij kijken hoe het allemaal zit.

Het gebruik van quotes is erg simpel: Selecteer met je muis het stuk tekst dat je wilt quoten en klik dan op het icoontje.
Als het niet buigt dan breekt het

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #155 Gepost op: september 07, 2010, 18:43:05 pm »
Een kitmaker zal inderdaad wel enkele wijzigingen in zijn model doorvoeren, maar ik denk toch niet dat dit in de basisvorm van kiel en spanten zal zijn. Ik zal vanavond eens bij mij kijken hoe het allemaal zit.

Kijk Arjan, het lukt me nu wel.
Wat betreft het model, op pag. 8 foto 10 kun je aardig zien dat mijn spanten en romp ter hoogte van het achterdek rond lopen en dat kan ik niet veranderen.
Volgens mij liep het bij Peter in het midden van het achterdek naar binnen, wel weet ik dat Mark ook 'n SJN heeft maar daar weet ik het niet van.

Groeten, Dick
Groeten, Dick

Online Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Administrator
  • Kapitein
« Reactie #156 Gepost op: september 07, 2010, 19:21:53 pm »
Ik moet de spanten nog afschuinen, dus ik kan niet niet goed inschatten hoe de lijn in de romp bij mij loopt bij het achterdek.

Maar we dwalen af van het topic  :wink: Even samengevat: De beplanking hoort bij de achtersteven inderdaad een erg scherpe bocht omhoog te maken naar de spiegel, dus dat klopt. Maar ter hoogte van het roer zit er een te scherpe knik in volgens mij.

In het maritiem museum van Madrid staat een admiraliteitsmodel van de Nepomuceno. De AL kit is daarvan afgeleid. Ik heb er een tijdje terug wat goede foto's van gevonden op 't net, maar die kan ik helaas niet meer terugvinden  :sad: Daar was goed de vorm van de achtersteven op te zien.

Offline Mr. Mark

• Officier
« Reactie #157 Gepost op: september 07, 2010, 21:53:16 pm »
ik heb een aantal fotos gemaakt voor jullie, niet helemaal scherp, maar het geeft een aardig beeld
onder de spiegel heb je inderdaad een erg scherpe knip. ik weet van peter dat hij daar zijn spant iets meer wilde afschuinen, dus bij hem is de knik misschien iets beter zichtbaar
volgens mijn plannen moet ik ook goed uitkomen zonder stealers. goed meten en uitreken hoe ver je moet verjongen

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #158 Gepost op: september 08, 2010, 20:29:41 pm »

Even samengevat: De beplanking hoort bij de achtersteven inderdaad een erg scherpe bocht omhoog te maken naar de spiegel, dus dat klopt. Maar ter hoogte van het roer zit er een te scherpe knik in volgens mij.

Arjan, ik heb alles nog eens nagemeten en nagekeken maar volgens mij moet het aan de foto liggen want zoals het er hier uitziet moet ik toch goed uit kunnen komen maar ik blijf het in de gaten houden.
Groeten, Dick

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #159 Gepost op: september 18, 2010, 17:13:46 pm »
Het is alweer even geleden maar toch even 'n kleine up-date om te laten zien dat ik toch niet in slaap ben gevallen en van 'n houtdip is ook nog geen sprake.
De bende aan de boeg is inmiddels weer gerepareerd. :green:

'n fototje van de boeg zover zij er nu bij ligt.

Stuurboord

Bakboord

De achterkant en je ziet wel, klemmen, klemmen, klemmen en natuurlijk de onvermijdelijke punaises

Tot zover de werkzaamheden van de laatste tijd er is op dit moment wel niet zoveel te beleven maar dat is niet anders.
Als het 'n beetje meezit is het over 'n week schrapen en schuren maar dat is dan ook weer eens wat anders niewaar?
Daarna ga ik met de berghouten beginnen en pak gelijk de geschutspoorten mee, alleen komt dan het probleem waar ik die zal plaatsen.
Volgens de BB komen er verschillende in de berghouten en ik weet niet of ik dat wel wil maar zoals ik het nu zien kan komt het onderste berghout misschien wel 10 mm lager als op de BB als ik deze er tussen laat vallen want ik wil ze zeer zeker haaks op de waterlijn plaatsen, maarja het is nog niet zover.
Wat is het mooiste denken jullie??

En last but not last, ik heb de bijbel ( wel 2de Hands ) maar hij ziet er perfekt uit op dekop kunnen tikken.

De volgende up-date zal wel weer 'n weekje of zo duren want dan is de romp helemaal dicht en sommige van jullie zie ik morgen wel. :drink:
Groeten, Dick

Online Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Administrator
  • Kapitein
« Reactie #160 Gepost op: september 18, 2010, 17:22:32 pm »
Je schiet al lekker op, en de beplanking zit er toch best wel netjes op  :drink:

Die achtersteven gaat ook nog helemaal goed komen.

Offline luc

• Officier
« Reactie #161 Gepost op: september 18, 2010, 17:31:34 pm »
ben benieuwd naar de overgang aan de achterzijde. zie 2 verschillende bochten/hoehen van de beplanking van de onderste en bovenste beplanking.

hier ga je nog een beetje op zweten.

en de bijbel : is geen leesboek maar echt een boek om iets op te zoeken.
is de boek waar ik het eerste in ga kijken als ik iets niet weet.

mvg Luc

Offline Mr. Mark

• Officier
« Reactie #162 Gepost op: september 18, 2010, 18:42:56 pm »
jees wat een tempo. zit er ook netjes op hoor

hoeveel uur per dag/week werk je hieraan?

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #163 Gepost op: september 18, 2010, 19:17:36 pm »
ziet er bizonder goed uit dick  :cool:

en dat er veel klemmen op staan  kan ik best aannemen met al dat gevriemel en geplooi van het hout
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #164 Gepost op: september 18, 2010, 20:52:24 pm »
Kan ook alleen maar zeggen dat het er goed uit ziet!
En klemmen heb je nooit genoeg  :azn:.
Groeten
Wim

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C