Auteur Topic: San Juan Nepomuceno van Artesania 1:90 --->Voltooid  (gelezen 91132 keer)

Dick

• Gast
Re: San Juan Nepomuceno van Artesania 1:90
« Reactie #30 Gepost op: juni 27, 2010, 14:52:44 pm »
Ik heb wel een vraagje.Veel latjes komen natuurlijk niet op de spanten uit.Geeft dat geen problemen met de stevigheid van het dek?Lijkt mij ook best moeilijk om het mooi vlak te krijgen.

Het is zoals Mark het beschrijft, ook ik smeer lijm op de zijkanten en ook op de kopse kanten zo krijg je 'n heel stijf geheel waar niets mee gebeuren kan.
We lijm ik het dek in vierverbands naar voorbeeld van Beagle, dit houdt in dat naast de Koningsplankiedere vijfde plank met de kopse maat overéén komt met 5 planken verder. Je kunt hier 'n voorbeeld vinden onder vragen over dekbeplanking. Je moet wel goed opletten want je gaat zo in de fout.
Daar ik nog geen papierwaren heb ( deze zijn volgens de leverancier onderweg en komen in de loop van de week binnen) heb ik nog niet helemaal stilgezeten en ben vast begonnen met de reddingboot want hier is toch geen tekening van.
Hier volgen enkele foto's.
Eerst even iets uigetekend zodat ik ongeveer weet hoet het moet gaan worden.

Daarna de spanten uitgezaagd en op de kiel geplakt.

Wat resthout onder de voorplecht gedrukt waar zometeen de latjes tegenaan komen.

De hele boel even geplamuurd.

Natuurlijk moet het één en ander nog geschuurd worden maar het wordt mij te heet op de werf.
De latjes die ik ga gebruiken moet ik eerst in de lengte opsnijden omdat deze anders te breed worden naar mijn zin

Dit was het weer even want zoals ik net zei wordt het veel te warm.

Dick

[mod-mode]  even wat overtollige spaties verwijderen.  Het maakt de zaak wat meer overzichtelijk  :wink:

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
« Reactie #31 Gepost op: juni 27, 2010, 15:51:25 pm »
Dick  wat was er mis met de foto's????
De eerste posting was toch in orde.
waarom ze dan nu terug herhalen ???
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: juni 27, 2010, 16:31:31 pm »
kijk, dat is een leuke start
ziet er al goed en nauwkeurig uit, dus dat moet goed komen

je had vast mijn bouwverslagje van de reddingsboot al gevonden he  :wink: ?

Offline flash1397

• Scheepsjongen
  • *
« Reactie #33 Gepost op: juni 27, 2010, 17:08:17 pm »
Hoi Dick,

Ik blijf je verslag volgen voor m'n toekomstige bouw van de Nepomuceno, verre toekomst  :grin:
Mooi dat je aan de reddingsboot begint. In mijn kit zit zo'n zinken bakje waarvan je dan het volgende mag maken.

Ik neem aan dat je zelf een poging waagt om te scratchen  :drink:

succes,

Stef
Gebouwd: Blue Nose - BB + Mistral - AL + Cutty Sark - AL + La Gloire - Mamoli
Bounty Caldercraft
Surprise - AL

Magazijn:
Flying Cloud - Mamoli
SJ Nepomuceno - AL
HMS Victory - Caldercraft

Kan nog 10 jaar vooruit.....

Dick

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: juni 27, 2010, 17:13:09 pm »
@Erik, wat er mis was weet ik niet maar ik kreeg 'n berichtje da ze mislukt waren maar nu is het in orde.
@ Mark,ik kwam idd. je bouwverslagje tegen op brouwers om evn te checken maar ga het model toch iets anders maken en ik laat de accecoires wellicht vervallen omdat dit in verhouding niet te maken is.
'n Rol touw van 2 mm dik is dan in werkelijkheid 18 cm dik volgens mij.
Wat ik met de roeispanen ga doen weet ik nog niet maar ik kan mij voorstellen als deze 30 mm zijn , zijn ze in werkelijkheid 270 cm.
Roeispanen van 3 cm is geen gezicht dus misschien maak ik ze wel 'n cm of 5 á 6 en laat de werkelijkheid wat het is in dit geval.
Ik kijk nog wel even.

Dick

Dick

• Gast
« Reactie #35 Gepost op: juni 27, 2010, 17:23:26 pm »
Stef, ja ik ga deze reddingsboot helemaal scratchen, zo moeilijk is dit niet en het resultaat is altijd vele malen mooier als zo'n metalen of zinken dingetje.
Het is wat priegelwerk maar dat is juist leuk.
Wanneer ik hem klaar heb volgen er meer foto's dit is 'n beetje afhankelijk van het weer want bij mij op de werf is het bloedheet zodat ik er echt geen uren kan zitten.
Dick

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: juni 27, 2010, 17:46:22 pm »
dick, wat je zegt over de verhoudingen klopt wel ja

ik vond het geheel er echter goed uit zien, dus daarom heb ik het zo gelaten.
als je het gaat narekenen zal het inderdaad vast niet helemaal kloppen, maar het ziet er niet raar uit ofzo

Dick

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: juni 27, 2010, 18:01:52 pm »
Mark, ik denk dat ik het toch ga proberen om te kijken hoe het eruit ziet.
Vind ik het niks kan het later altijd nog de kliko in.

Offline Ronald

• Vol matroos
  • **
  • Door omstandigheden even afwezig
« Reactie #38 Gepost op: juni 29, 2010, 15:16:13 pm »
het begin ziet er goed uit, persoonlijk zou ik wel meer spanten plaatsen,
dit helpt goed bij het priegel werk en is realistischer.

gr ronald
Groeten Ronald

Dick

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: juni 30, 2010, 19:12:49 pm »
Ronald, van de ene kant heb je gelijk en van de andere kant niet wat betreft meer spanten.
In werkelijkheid is dit bootje 9 meter lang en ik heb gekozen voor 4 spantvakken, dit houd in 2.25 per vak en idd.
dit had wat korter gekund maar op dit modelletje zit er maar 2.5 cm tussen de spantan en als ik er nog 1 tussen zou plaatsen krijg ik 5 vakken van 2 cm en in  mijn optiek vind ik dit als modelletje veel te kort bij elkaar.
Zoals ik al eerder gezegd heb over de roeispanen is zoiets eigenlijk te klein om het echt realistisch te maken want dan vallen er toch veel details weg en voor het priegelwerk maakt het niet zoveel uit
Uiteindelijk zullen de roeispannen misschien ook wel 5 of 6 cm worden wat eigenlijk te lang is maar voor het gezicht wel leuk.
Er komen nog wel 'n paar foto's als de tijd er rijp voor is oftewel als ik wat verder ben.

Dick

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: juni 30, 2010, 19:28:43 pm »
Dick,

Ik wil me toch even met de spanten discussie bemoeien  :grin:
Als je een realistisch sloepje op schaal wilt bouwen dan moeten er veel meer spanten in. Bij echte schepen (dus ook sloepen) lagen de spanten dicht op elkaar om voldoende stijfheid aan de romp te kunnen geven. Als ik jou was zou ik er nog drie bij plaatsen om de ruimte te halveren. Dan zijn het er nog steeds te weinig, maar hert begint er op te lijken  :wink:

Hier een paar foto's van de sloep van "De Delft". Dit is een schip uit de zelfde periode, dus kan goed als voorbeeld worden genomen. Daar zitten toch op z'n minst 10 spanten op dacht ik.......

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #41 Gepost op: juni 30, 2010, 19:59:05 pm »
de spanten die je in deze sloep ziet zijn maar bouwspanten  en worden later, eenmaal de rompbeplanking klaar is verwijderd. daarna worden er meestal wilgenhouten spoanten terug ingerplaatst die nat gestoomd en geplooid worden.   De afstand tussen deze definitieve spanten is ongev eer 10 a 15 cm. dus in een bootje steken massa's spanten.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #42 Gepost op: juni 30, 2010, 20:23:52 pm »
 :cool: mooie foto s arjan  :drink:

raar dat  bij een sloep ook de kiel  vooraan en achter aan hoger gestapelt word zoals bij een groot schip. dat wist ik ook niet  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

edwin

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: juli 01, 2010, 18:42:19 pm »
Die bovenste foto is ook heel duidelijk om het verjongen te zien.Zelfs ik als leek zijnde snap het nu in 1 keer  :green:

Dick

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: juli 03, 2010, 14:35:40 pm »
Eigenlijk hebben jullie gelijk wat het aantal spanten betreft dus ik ga ze om de 12 mm zetten wat inhoud dat de oude reddingsboot al in de kliko ligt en ik opnieuw ben begonnen.
Wanner ik weer even ver ben komen er wel weer wat foto's anders verval ik toch in herhaling.
Je hebt mooie foto's gestuurd Arjan.
Zoals Erik het uitlegt moet het allemaal spant worden en aangezien ik de rompook aan de binnenkant wil bekleden met fineer voor de stevigheid heb ik wel wat ruimte nodig.
Nu komt 'n spantvak op krap 'n meter in werkelijkheid en dat vind ik dan wel netjes.
Ik heb trouwens net je verslag van de San Fransisco gelezen Ronald, als de SJN van mij er net zo netjes uitkomt te zien ben ik dik tevreden.

Dick