Auteur Topic: San Juan Nepomuceno van Artesania 1:90 --->Voltooid  (gelezen 91301 keer)

Offline wim500

• Officier
  • Geslacht: Man
Re: San Juan Nepomuceno van Artesania 1:90
« Reactie #45 Gepost op: juli 03, 2010, 18:19:26 pm »
Wijs om de sloep opnieuw te maken, anders had men hier de druk nog wel iets opgevoerd  :green:

Offline Ronald

• Vol matroos
  • **
  • Door omstandigheden even afwezig
« Reactie #46 Gepost op: juli 05, 2010, 06:43:53 am »
Ik heb trouwens net je verslag van de San Fransisco gelezen Ronald, als de SJN van mij er net zo netjes uitkomt te zien ben ik dik tevreden.

bedankt voor het compliment  :drink: en wijs om het sloepje opnieuw te maken,.
veel succes ermee en we zien het resultaat vanzelf.

gr Ronald
Groeten Ronald

pauwels

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: juli 05, 2010, 18:13:38 pm »
Dick, waarom maak je geen plug voor je sloep/boot, daar kun je massa's spantjes op kwijt, en het is een keer leuk om te doen.  :cheesy:

Dick

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: juli 13, 2010, 17:02:03 pm »
Henk, ik zou niet weten hoe je zo'n plug maakt maar ik denk dat ik er al uit ben, ik heb trouwens tijd genoeg.
Ik wacht al 5 weken op de tekeningen en de BB van mijn SJN en na herhaalde contacten via de winkelier met Spanje is mij nu toegezegd dat ze er eind volgende week zijn, afwachten maar weer dit is al 2 keer eerder beloofd.
Als die lui daar al op vakantie zij kan het misschien nog wel 6 weken duren.
Vandaar dat de bouw nu even op 'n laag pitje staat maar zodra er tekeningen zijn komen er ook weer foto's.
Tot zo lang rommel ik maar wat met de reddingsboot en stuur wel weer wat foto's als deze klaar is, ik denk ergens volgende week.

Dick

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #49 Gepost op: juli 13, 2010, 17:44:23 pm »
Dick, Voor je plug  ...   kijk eens naar het bouwverslag van de Pinas van onze vriend amazone....
die maakt wel als beginneling een plug en bijhorend scheppje op één dag..

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Dick

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: juli 14, 2010, 19:03:25 pm »
Ik heb de plug van Amazone gezien Erik en het lijkt mij wel 'n goede manier maar ik ben nu al zover dat ik de mijne eerst volgende week afmaak, als het toch niks wordt probeer ik het op de andere manier.
Tenslotte heb ik nog tijd genoeg.

Dick

Offline Ronald

• Vol matroos
  • **
  • Door omstandigheden even afwezig
« Reactie #51 Gepost op: juli 14, 2010, 19:56:31 pm »
we wachten in spanning af op de foto's  :green:
Groeten Ronald

Dick

• Gast
« Reactie #52 Gepost op: juli 20, 2010, 16:08:55 pm »
Even 'n keine Up-date van mijn sloepje, het is wel niet veel maar bij nog steeds gebrek aan tekeningen en BB is het even niet anders.
Hij is met de hand gemaakt en ik ben begonnen met de spantjes, de kiel en het voorplechtje te maken van 2 mm triplex.
Het voorplechtje heb ik dichtgepropt met wat resthout en plamuur, ook het roer is al gemaakt.

Dit is het eindresultaat geworden, misschien zitten er voor sommige te weinig spanten in maar ik vind het prima zo en dacht dat het wel aardig gelukt was zo uit de hand.
De binnenkant.

De buitenkant.

Hij is zo lek als 'n zeef maar ik ga de binnenkant ook nog beplakken.

De binnenkant beplakt.

De buitenkant geschuurd en alles in de olie gezet.

De bankjes erin gemaakt en de roeispanen gemaakt, het roer volgt nog maar ik heb 'n Proxxon boormachine besteld en die is ook nog niet binnen, voor de bevestiging moet ik nl. gaten boren van 1.2 mm voor de bevestigings ogen, wanneer alles klaar is volgt er wel 'n complete foto.

Wel al binnen de laserkit van Double O

Uit veveling maar alvast 'n paar honderd planken voor de rest van het dek en wat voor de romp gezaagd.

Gr.Dick

edwin

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: juli 20, 2010, 16:48:30 pm »
Mooi gemaakt dat sloepje.Maar zitten de plankjes van de bodem niet te ver uit elkaar?Als je als poppetje daar je voeten op zet verdwijnen ze.
Of ben ik nu aan het muggenziften/mieren...en  :green:

Het laserkitje ziet er ook heel mooi uit.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #54 Gepost op: juli 20, 2010, 16:54:40 pm »
Mooi sloepie hoor !  :drink:

Ik ben momenteel bezig om nog iets van het metalen exemplaat te maken. Gewoon als uitdaging. Dat gaat niet zo snel omdat ik ook aan de snake werk, maar ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #55 Gepost op: juli 20, 2010, 17:10:07 pm »
Dick voor je roer van je sloepje...
even terug naar "Af" en maak het eens zonder die uitsparingen. ttz de voorkant gewoon recht.
De scharnieren op die schaal zijn normaal zo klein dat je ze gewoon niet kan uitbeelden en je veel beter  gewoon twee banden aan de achtersteven maakt en twere banden aan het roer.
De bevestiging aan de steven doe je gewoon met twee dunne stukjes messing of nog beter twee stukjes van een speld.
Je gaat er echt zo een veel beter resultaat mee bereiken.

Zal straks even een scherts maken van wat ik bedoel..

Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #56 Gepost op: juli 20, 2010, 17:32:10 pm »
of ik naar mn eigen verslag zit te kijken  :wink:

ziet er goed uit hoor

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #57 Gepost op: juli 20, 2010, 17:35:26 pm »
mocht je mijn gekrabbel niet kunnen lezen…

Lijm de helmstok ( uiteinde is dan vierkantig) tegen hde bovenkant van het roer  en zet het vast met een deel van een metalen kopspeld. Eventueel toch een gaatje boren van 0,8 mm.
De achterkant van de kiel  aan het roer is altijd een recht stuk, soms wel een beetje schuin, doch nooit afgerond zoals de voorsteven !!!!.

Bevestigen van het roerblad.

Zet het roerblad weer tegen de romp door middel van twee stukjes van een kopspeld. Eventueel ook weer boren met 0,8 mm.
voor de banden van de scharnieren. Gebruik geen metaal maar neem een stuk gewone afplakkend waarmee je in huis de schilderwerken afplakt.  SQchilder die band eerst zwart  en snij er dan dunne stukje s van +/- 1mm. breed van af? plak die stukjes tegen de kiel van je sloepje en ook tegen de en op je roer. zodanig dat ze zoals op de tekening, in elkaars verlengde liggen. ga nu op 1mm? breedte niet proberen de enen wat hoger of lager te plaatsen ,zoals in de werkelijkheid. je slaagt er toch niet in een scheven banden vallen direct weer op als Fout.

Grtz Erik

Dick

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: juli 20, 2010, 18:04:59 pm »
@Edwin, je zit niet te muggenziften er zijniunderdaad 2 openingen wat te groot en als ik dat rooster nog onder de bankjes vandaan kan krijgen verander ik dat nog even (ik heb nog tijd genoeg)
@ Arjan ik ben benieuwd naar je foto's of je daadwerkelijk nog wat van dat blik kan maken.
@ Erik, ik was al bang dat het e.e.a. te groot zou worden, bedankt voor je duidelijke uitleg zo gaat het worden.

Gr. Dick

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #59 Gepost op: juli 21, 2010, 06:38:22 am »
Toch een mooie geslaagde poging voor het scratchen van een sloepje  :drink:
Er zullen altijd wel puntjes van verbetering in zitten, neem die mee ter lering voor je volgende klus.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven