Auteur Topic: San Juan Nepomuceno van Artesania 1:90 --->Voltooid  (gelezen 91224 keer)

Dick

• Gast
San Juan Nepomuceno van Artesania 1:90 --->Voltooid
« Gepost op: juni 20, 2010, 07:04:23 am »
Hallo allemaal,

Hierbij ga ik toch proberen 'n bouwverslag bij te houden hoewel het niet echt wat voor mij is, ik weet nl.niet altijd wat ik vertellen wil
en om het juiste moment te kiezen voor de foto's.
Wellicht is het zo aldoende leert men dus wie weet?
Na 15 jaar niet gebouwd te hebben heb ik op 11 juni de SJN aangeschaft.
In de winkel de kit bekeken en we kwamen tot de conclusie dat er geen BB bij zat maar die is gelijk besteld en daar zit ik nog op te wachten.
Ben ondertussen alwel begonnen aan de hand van de verslagen van Peter en Mark, deze zijn zo duidelijk dat ik wel 'n heel eind durf vte gaan zolang ik de BB nog niet heb.
Ook heb ik op voorhand al 20 gewone noten latjes gekocht zodat ik niet het probleem van Peter heb met 'n te kort aan latten want ook ik wil de berghouten van dezelfde latten als de romp maken daar die fineer geen ponum is.
Deze latten zie je niet meer terug en ik hou 20 originele latten over.
Ik ben niet van plan om 'n zo historisch mogelijk schip te bouwen daar ik daar de kennis niet voor heb maar probeer de kit zo mooi mogelijk te maken.
Wel zal ik 'n paar dingen die ik niet mooi vind veranderen zoals de ijzerwaren op de spiegel.
Ik probeer al de hele week ontact met Double O Laser te krijgen maar dat is nog niet gelukt.
Nu zal ik proberen of ik 'n paar foto's mee kan sturen van mijn vorderingen van deze week.
Dit lukt dus niet, als iemand mij kan vertellen hoe dit werkt komen deze alsnog.

GR. Dick

Offline JanV

• Officier
  • Geslacht: Man
  • Roosendaal
Re: San Juan Nepomuceno van Artesania 1:90
« Reactie #1 Gepost op: juni 20, 2010, 07:22:17 am »
Dirk

kijk eens bij het topic foto's plaatsen
ik zelf maak gebruik van Photobucket
tip: maak wel gelijk een map aan per model (voor de toekomst)

verder zijn we benieuwd naar je bouwkunsten en vorderingen

mocht je met een bepaald onderdeel problemen hebben, plaats het hier en er komen gegarandeerd oplossingen
Jan
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic) Dwarsdoorsnede HMS Victory
In aanbouw: Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic) Golden Yacht (in fles)

Alle schepen zijn onzinkbaar, tot ze zinken (uitspraak uit film Michiel de Ruijter)

Offline Ronald

• Vol matroos
  • **
  • Door omstandigheden even afwezig
« Reactie #2 Gepost op: juni 20, 2010, 07:38:08 am »
veel succes met dit model,
leuk dat je het bijhoudt op dit forum, als je gewoon wat fototjes schiet en plaatst zegt veel meer dan tekst.
foto's zeggen meer dan 1000 woorden zeggen ze toch  :green

veel plezier en we volgen je  :smiley:
Groeten Ronald

edwin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: juni 20, 2010, 07:42:30 am »
Ik wens je ook veel plezier en ga je zeker volgen.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: juni 20, 2010, 08:09:50 am »
Dit ga ik volgen met pen en notitieblok in de hand  :grin:
Ik heb de nepomuceno zelf ook in de kast liggen, en dan is alle voorkennis welkom. Ik weet ook al dat ik wat dingen ga aanpassen. Het dek is bijvoorbeeld van het zelfde donkere notenhout als de romp. Dat ga ik vervangen door een lichte houtsoort.

Succes !!  :drink:
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #5 Gepost op: juni 20, 2010, 08:18:05 am »
veel suc6 met de bouw dick  en recht uit de  kid  bouwen is niets mis mee hoor  :cool:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #6 Gepost op: juni 20, 2010, 08:35:40 am »
Nou Dick, je laat er gelukkig geen gras over groeien  :grin:
De SJN is toch 1 van de mooiere schepen en een leuke uitdaging.

Veel suc6, gaandeweg zul je vanzelf zien wat je wel en niet op de foto moet laten zien.
(eigenlijk gewoon alles dus  :smiley:)

Een kleine waarschuwing: op de foto zie je veel meer details dan in het echt, laat je daar
niet door ontmoedigen, hebben we allemaal last van.

Dus kom maar op.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline wim500

• Officier
« Reactie #7 Gepost op: juni 20, 2010, 08:44:59 am »
Succes Dick met dit mooie schip  :drink:
Als je laat weten op welke wijze (Photobucket, Picasa, etc) je de foto's gaat plaatsen is er altijd wel iemand die je kan helpen.
En foto's zijn belangrijker dan tekst  :wink: en zeker de macrofoto's  :green

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #8 Gepost op: juni 20, 2010, 09:38:17 am »
suc6 met je schip Dick

Zoals al de anderen al hebben gezegd.  vraag het liever op voorhand  en plaats er desnoods een foto bij. De houtsnuivers hier zullen je dan wel helpen met raad . Soms meer raad dan je lief zal zijn. :grin: :grin:

Niet Historisch bouwen.... je zal wel merken dat je soms kommentaar krijgt dat de BB helemaal fout is. ( Komt bij veel kits voor  en ook ondervinden veel bouwers dat de BB niet korrect is)
Denk dat die BB er voor gemaakt is om een totale leek een modelschip te laten maken en zich heel weinig aantrekken of dit wel mogelijk was. vaar en zeil technisch gesproken.  dus we zullen je soms wel  wijzen dat wij dat zo niet gewoon zijn van te bouwen.

Wees dus niet schroom  en vraag liever  voor je later moet vaststellen dat het verkeerd is en eventueel terug moet afbreken.
voor het tonen van foto's
 lees in deze topic http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php/topic,3.0.html heb je nog vragen plaats ze dan in het board Foto's  en we zullen je helpen .

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Mr. Mark

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: juni 20, 2010, 10:04:44 am »
Ha Dick,

Gaaf dat je deze ook gaat maken, ik zal uiteraard meespieken :)
voor bepaalde ijzeren dingen zijn er houten aftermarket spullen in amerika te koop. ik denk dat ik de link in mijn verslag heb staan

Als ik de BB moet inscannen (fotograferen) dat moet je even een gil geven, maar voorlopig spreekt het meeste voor zich

Als je met vragen zit: vooral vragen
Peter heeft van de historie een hoop verstand, ik iets minder, en wij kunnen je met de bouw helpen.

Voor het begin, als je de spanten gaat vastlijmen, zorg dat ze kaarsrecht staan ten opzichte van de kiel. gebruik bijvoorbeeld de legomethode

veel succes en plezier

Dick

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: juni 21, 2010, 18:30:24 pm »
Zoals beloofd heb ik hier wat foto's zover ik vorige week gekomen ben.
De valse kiel en de spanten zijn perfekt recht en gelaserd,eigenlijk heb ik daar heel weinig aan hoeven te doen behalve 'n paar spanten moeten verhogen. Het voorste spant moet ik nog recht zetten.
De latjes van de romp zijn mooi egaal van kleur en heerlijk hard, goed aan de maat en glad dus tot zover is de kid echt perfekt.

DEze blokjes heb ik nog over gehouden en ik vermoed dat dit steunen voor de masten zijn mar dat is geen probleem, als ik de BB heb kan ik er langs onder nog wel bij om ze erin te prutsen.

Hier ben ik maar alvast zonder BB begonnen met het eerste dek aan de hand van het wat ouder topic van Peter.

Zo, dat ligt dicht, nog even wat schuren en schrapen en dan is dat alvast klaar.

Nu ga ik eerst de voorste en achterste wand lijmen en dan is het hele dek zover klaar.
Er moet nog wel 'n gat in gehakt worden maar dat doe ik pas als ik de BB heb en ik heb nog 'n kettingzaag van Dremel besteld waar ik op wachten moet.

KIjk, dit is het resultaat van ,n week zwoegen.

Gr. Dick

Dick

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: juni 21, 2010, 18:50:43 pm »
Arjan, als ik jouw was zou ik het dek niet lichter gaan maken want tussen het berghout en ook het achterkasteel is al van heel licht fineer zodat je echt 'n mooi contrast krijgt.
Ik ben bang als je het dek ook licht gaat maken dat het geheel dan wat flets wordt.

Mark, bedankt voor je aanbod van het scannen van de BB maar ik verwacht de origenele BB deze week of zo wel thuis, wel hou ik me aanbevolen voor de link van de laserprint.

Gr. Dick

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #12 Gepost op: juni 21, 2010, 18:53:37 pm »
Je gaat met een enorm tempo Dick  :drink: Maar kijk uit dat je niet te vlug gaat, want fouten zijn snel gemaakt ! Maar tot nu toe ziet het er prima uit.

Die blokjes die je "over" hebt zijn inderdaad om de valse kiel te verbreden waar de masten komen (heb even bij mij in de BB gekeken) . Eigenlijk moet je die plaatsen VOOR je de dekken legt, want anders kom je er niet zo makkelijk meer bij. Maar met een beetje prutsen krijg je die er nog wel tussen  :wink:

Heb je de grote tekeningen er wel bij ? Daarop staan ook de exacte posities van de masten. Het is verstandig om die nu alvast af te meten en aankruisen op je dekken. En misschien zelfs een klein gaatje voorboren.

Ik hoop dat je kiel recht is gebleven tijdens het beplanken van het dek. Dat is iets wat snel gebeurt zo lang er nog weinig zijdelingse stijfheid in de romp zit. Zo'n kielklem geeft dan net te weinig steun (hij zou 3 klemmen noeten hebben). Je kunt voortaan beter een bouwplank maken voor de eerste bouwfase.

En wat betreft de kleur van het dek: Ik vind er nu juist te weinig contrast in zitten omdat alle wanden de zelfde kleur hebben als het dek. Maar het is duidelijk dat smaken verschillen  :grin: Ik ga het toch echt met licht hout doen.

Arjan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: juni 21, 2010, 18:56:14 pm »
Citaat
wel hou ik me aanbevolen voor de link van de laserprint.

http://www.laserservices.net/  :wink:

Oh, en op die "heerlijk harde" noten latjes kom je nog wel terug als je ze moet gaan buigen voor de romp  :tongue:

Offline luc

• Officier
« Reactie #14 Gepost op: juni 21, 2010, 19:09:15 pm »
ziet er al heel goed uit.

persoonlijk vind ik het een heel mooi dekje qua structuur en kleur.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen