Jan
Tja ik zeg dat niet voor niets, dat je moet wachten met opspannen.

Heb het ook met scha en scande moeten leren...
en tweede les; het heeft ook geen zin om absoluut je weeflijnen perfect horizontaal te willen maken. bij het opspannen zullen ze toch veranderen van een mooie rechte lijn tot .. een beurslijn. met up en Down's.
Maar wat nog veel belangrijker is ; het materiaal van je touwwerk .... Er is katoen en katoen en vlas en vlas en dan ook nog de manier waarop het gesponnen is.
maar kan dus best je frustratie begrijpen....

PS denk er ook aan dat de afstand tussen de juffers gewoonlijk 2 à 3 maal de diameter van je juffers is.
Ik maak gewoonlijk dat tooltje voor het inrijgen van de juffer op een afstand Van 3,5 x de diameter. dan heb ik meestal op het eind , als alle touwen zijn geplaatst zijn ongeveer 2 à 2,5 x de jufferdiameter.
Het enige waar ik nu bang voor ben: als straks de vorst en de kou uit de lucht is, of de stagen als gevolg van toegenomen vochtigheid weer wat samentrekken. Dan loopt de spanning weer op, en wat dat dan weer voor gevolg heeft, daar wil ik nu nog even niet aan denken...
je schip staat toch ,hopelijk, niet in een onverwarmde schuur, buiten, maar toch wel ergens in de woni ng, mag ik veronderstellen.
Waar je meer problemen mee kan hebben is de luchtvochtigheid in een woning met CV verwarming. meestal is dat te droge lucht.