Auteur Topic: Prins Willem, Corel 1:100 (die van jan/amateur)  (gelezen 8281 keer)

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
Re: Prins Willem, Corel 1:100 (die van jan/amateur)
« Reactie #255 Gepost op: december 19, 2011, 12:51:44 pm »
Al de wanten klaar, neen, dat is een misverstand.
Alleen dat ding op de foto is klaar :)

Jan

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #256 Gepost op: december 19, 2011, 13:45:56 pm »
welke moet je dan nog ????
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #257 Gepost op: december 19, 2011, 14:48:27 pm »
De rest :)

Jan

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #258 Gepost op: december 19, 2011, 14:55:54 pm »
wil je zeggen dat dit maar het eerste want is dat je hebt geweven.
Dus heel de grote mast, de besaanmast al de marsen en al de stengen moet je nog.  en dat tegen einde jaar ??
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #259 Gepost op: december 19, 2011, 16:53:17 pm »
Ik heb evenb terug zitten lezen, maar ik weet niet precies waar dat misverstand vandaan komt.
Het enige dat ik gisteren schreef was dat ik die knoopjes van dat fokkewant dit jaar wel klaar zou krijgen.
Dick heeft zelfs nog uitgerekend dat dat 63 knoopjes waren.
Ik heb geen idee hoeveel ik er rond de kerst gelegd krijg. Het gaat steeds sneller, maar aan e andere kant wordt ik ook steeds kritischer, dus er gaat ook nog wel eens een rijtje los. Bovendien: kerst, familie, nieuwjaar. Heel veel tijd hou ik niet over.
Ik deed twee maanden over de stuurboordkant van de fokkemast, reken nou eens hetzelfde voor die andere masten. Kom ik toch op zo'n 5*2 maand. Heb je het toch al snel over volgend jaar kerst  :mrgreen:

Jan

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #260 Gepost op: december 19, 2011, 17:07:19 pm »
Citaat
Ik heb even terug zitten lezen, maar ik weet niet precies waar dat misverstand vandaan komt.
:lol: :lol: :lol: :lol: Neen  :?: :?: :?: :?: :?:

wat dacht je van "je een beetje onder druk zetten"   is .... bij wijze van grap...

Dat heb je nu met dit forum
Dirk moeten we afremmen met een molensteen aan zijn handen, anders is het klaar voor wij goed en wel zijn epistel hebben gelezen.
Bij jou moeten we bijna een  Atlas raket gebruiken om je verder te zien doen.  :lol: :lol: :lol:

Nu even terug ernstig; ik weet ook niet waar je staat, zeker niet als je schrijft de rest. dus de ernstige vraag,  hoeveel masten heb je nu al gedaan?

Citaat
Heel veel tijd hou ik niet over.
natuurlijk niet als je hele avonden die forums zit af te schuinen . :lol: :mrgreen:

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Global Moderator
  • Kapitein
« Reactie #261 Gepost op: december 19, 2011, 19:56:52 pm »
Ik zou zeggen, maak even een totaalplaatje dan is het duidelijk voor iedereen  :D

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #262 Gepost op: december 19, 2011, 20:07:26 pm »
Ik zou zeggen, maak even een totaalplaatje dan is het duidelijk voor iedereen  :D

U vraagt, wij draaien:

Jan

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #263 Gepost op: december 19, 2011, 20:23:31 pm »
ja ik zie het al dit is met nieuwjaar wel af  :mrgreen: het jaartal durf ik er niet bij zetten jan dat zal aan jou liggen  :wink:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Dick

• Kapitein
  • Harderwijk
« Reactie #264 Gepost op: december 20, 2011, 18:35:46 pm »
Zier er heel goed uit Jan, nu de laatste paar touwtjes nog. :D
Groeten, Dick

Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Afgebouwd: Norske Lowe van Billing boats
               San Juan Nepocumeno van   Artesania.
In aanbouw: H.M.S. Bounty van Artesania 1:48

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #265 Gepost op: december 23, 2011, 17:40:18 pm »
Vanmiddag heb ik mezelf overtroffen (maar niet met de fotokwaliteit  :oops:)

Jan

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #266 Gepost op: december 23, 2011, 17:49:30 pm »
de kwalitijt van de foto doed er niet to jan het is het werk dat je gadaan hebt en dat ziet er heel goed uit .

volgens mij  zit je in een zen mode en  gaan de knoopjes vanzelf  8)
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #267 Gepost op: februari 12, 2012, 16:56:10 pm »
Na een maandje wilde ik vrolijk verder knopen, maar dat ging dus niet.
Erik wijst ons keer op keer op de noodzaak om met het op spanning brengen zo lang mogelijk te wachten.
Dit weekeinde heb ik de harde les dus geleerd: mijn stagen hingen zielig doorgezakt, compleet ontspannen (wou dat ik me zo kon ontspannen :) ). Dus het hele zootje losgemaakt (bij de Fok was het lengteverschil zo enorm dat ik het hele bovenste blok los heb moeten maken, omdat bij aanspannen van de talie de twee blokken tegen elkaar aan zaten, zonder dat ik de spanning weer te pakken had.
Ik heb van deze zielige vertoning maar geen foto's gemaakt.
Het enige waar ik nu bang voor ben: als straks de vorst en de kou uit de lucht is, of de stagen als gevolg van toegenomen vochtigheid weer wat samentrekken. Dan loopt de spanning weer op, en wat dat dan weer voor gevolg heeft, daar wil ik nu nog even niet aan denken...

Tja.....heb je eindelijk een beetje tijd, kun je oude fouten herstellen in plaats van voortgang te maken :( :(

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #268 Gepost op: februari 12, 2012, 17:25:51 pm »
Jan
Tja  ik zeg dat niet voor niets, dat je moet wachten met opspannen.  :lol: Heb het ook met scha en scande moeten leren...

en tweede les; het heeft ook geen zin om absoluut je  weeflijnen perfect horizontaal te willen maken.  bij het opspannen  zullen ze toch veranderen van een mooie rechte lijn tot .. een beurslijn. met up en Down's.

Maar wat nog veel belangrijker is  ; het materiaal van je touwwerk .... Er is katoen en katoen  en vlas en vlas  en dan ook nog de manier waarop het gesponnen is.

maar kan dus best je frustratie begrijpen.... :neutral :wink:

PS denk er ook aan dat de afstand tussen de juffers gewoonlijk 2 à 3 maal de diameter van je juffers is.
Ik maak gewoonlijk dat tooltje voor het inrijgen van de juffer op een afstand Van 3,5 x de diameter. dan heb ik meestal op het eind , als alle  touwen zijn geplaatst zijn ongeveer 2  à 2,5 x de jufferdiameter.
Citaat
Het enige waar ik nu bang voor ben: als straks de vorst en de kou uit de lucht is, of de stagen als gevolg van toegenomen vochtigheid weer wat samentrekken. Dan loopt de spanning weer op, en wat dat dan weer voor gevolg heeft, daar wil ik nu nog even niet aan denken...
je schip staat toch ,hopelijk, niet in een onverwarmde schuur, buiten, maar toch wel ergens in de woni ng, mag ik veronderstellen.
Waar je meer problemen mee kan hebben is de luchtvochtigheid in een woning met CV verwarming. meestal is dat te droge lucht.

Grtz Erik

Offline luc

• Kapitein
« Reactie #269 Gepost op: februari 14, 2012, 12:21:42 pm »
Citaat
Na een maandje wilde ik vrolijk verder knopen, maar dat ging dus niet.
Erik wijst ons keer op keer op de noodzaak om met het op spanning brengen zo lang mogelijk te wachten.
Dit weekeinde heb ik de harde les dus geleerd: mijn stagen hingen zielig doorgezakt, compleet ontspannen (wou dat ik me zo kon ontspannen :) ). Dus het hele zootje losgemaakt (bij de Fok was het lengteverschil zo enorm dat ik het hele bovenste blok los heb moeten maken, omdat bij aanspannen van de talie de twee blokken tegen elkaar aan zaten, zonder dat ik de spanning weer te pakken had.
Ik heb van deze zielige vertoning maar geen foto's gemaakt.

Tja.....heb je eindelijk een beetje tijd, kun je oude fouten herstellen in plaats van voortgang te maken :( :(

Ben zelf nu een beetje bezig met touwtjes en nu pas begrijp ik goed hoe hard "balen"(de strot uithangen)  dat moet zijn, om alle touwtje/werk opnieuw te beginnen.

en inderdaad afwachten als er terug vochtigheid in de lucht komt. Bij mij is de lucht zo droog dat zelfs de secondenlijm niet meer wilt reageren.(SL = 1 dag oud)

Nu moet ik heel de tijd maar blazen zodat mijn vochtige adam de secondenlijm doet uitharden.

Ik heb wel niet dezelfde problemen als Eric dat mijn secondenlijm verdwijnt nadat hij een aantal gaatjes heeft gepasseerd.
mvg Luc

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C