Leuk tooltje heb je daar gebouwd, heb je toevallig geen filmpje van de werking?
Mooi gedaan.
Jack
Nee, ik vind mezelf al een hele pief dat ik een digitaal fototoestel heb en dat ik de foto's geupload krijg

Maar de werking is vrij simpel: het motortje staat in een heel lage versnelling, waardoor het asje van de motor (en het tegenoverliggende asje in een vrij laag tempo in dezelfde richting draaien.
Het te kleden touw wordt vastgezet op het asje (ik gebruikte gewoon een knijpertje)
het garen wordt met een knoopje op het touw vastgemaakt
motortje wordt gestart, en het garen wordt met de hand geleid zodat het mooi sluitend om het touw komt te liggen.
aan het eind wordt het garen met een knoopje vastgezet (en het eindje heb ik teruggestioken onder het garen om te voorkomen dat het knoopje los zou raken.
Machientje is alleen geschikt voor korte eindjes (want anders past het touw niet meer tussen de 'centers' ). Bij langere eindjes wordt ook de spanning een probleempje: de knijpertjes knijpen niet niet hard genoeg om het touw echt op een nette spanning te houden.
Laat maar zeggen: een beta-versie.
verbeterpunten: met knijpertjes ligt het touw net niet precies op de hartlijn van de as
touw blijft niet netjes op spanning
langere einden zijn niet echt makkelijk te realiseren.
Maar: ik gebruik het toch alleen maar voor de twee grote stagen, dus voor mij zou dit wel eens de definiteive versie kunnen blijven

Jan