Auteur Topic: Prins Willem, Corel 1:100 (die van jan/amateur)  (gelezen 8281 keer)

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
Re: Prins Willem
« Reactie #15 Gepost op: mei 31, 2010, 13:07:17 pm »
Jan  Ga eens een keer langs bij een kunstschilderhandel  of als je internet verkiest --> http://www.schleiper.com/   

Koop je een paar tuben Olieverf -  Neem b.v. de studentenversie " Van Gogh"  of iets gelijkaardig  en je bent van de zorgen over kleuren van touw voor jaren verlost en je moet dan ook niet wakker liggen dat je de volgende keer een ander kleurtje hebt.
Neem de kleuren --> "Gebrande Omber" of "Paynesgrijs"  en doe er wat van in je bijenwas….  en je hebt de ideale kleur voor je staande want en een Tube "Gele oker"  met een vleugje "Veronessegroen" erbij voor je lopende want.
en je kan dan gewoon wit katoen touw nemen van bv. DMC
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #16 Gepost op: mei 31, 2010, 14:12:15 pm »
Da's dus voor het volgende schip (want geen zin om voor deze te gaan knoeien aan wat er nu al vastgeknoopt zit)

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #17 Gepost op: juni 02, 2010, 11:49:49 am »
Kleine update: de "strop" voor de grote stag. Was nog een heel gedoe om hem zo te krijgen.
Het hekje boven op het schot moest een klein beetje geopereerd worden om de stag er op deze manier door heen te krijgen. (Nergens op de tekening kon ik vinden of Corel hem er overheen, of er onder door wil hebben.)

En het kleden van dat ding ging ook niet helemaal zonder probleempjes. Min oude speelgoedvoorraad kwam daarbij wonderwel van pas  :smiley::

Terzijde: Prins Willem doet het zonder schegknie. De stag zit dus gewoon onder de boegspriet door. Dat is 'tegen de regels van Nicolaes en Cornelis', maar wel in overeenstemming met het originele model zoals Herman (Ketting) het laat zien. :huh:

Jan

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #18 Gepost op: juni 02, 2010, 22:19:27 pm »
Naar mijn mening ziet het er zo heel natuurlijk uit en valt het ook niet op dat je een operatie aan het hek hebt uitgevoerd.
Groeten
Wim

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #19 Gepost op: juni 03, 2010, 06:32:31 am »
ik moet wim bij treden het ziet er goed uit jan.  ik vind je touw er ook wel goed uitzien.

en als ik dit alemaal zie  kan ik me nog aan een hoop gepriegel verwachten  :grin:

en een indrukwekkend  machiene dat je daar gemaakt hebt maar als het werkt naar behoren  kan je er alleen maar deugt van hebben.  :drink:

doe lekker op uw gemakske voort met het touw werk
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #20 Gepost op: juni 03, 2010, 08:53:02 am »
mooi opgelost .

en ....  een van de weinige modelschepen die ik al gezien heb die hun stagen met "serving" hebben afgewerkt.   Goed gedaan
 Jan vertel me eens waarom je wel de stagen met " serving" afwerkt , maar dat  de hoofdtouwen van het zijwant niet hebt voorzien van serving....

als je het met het ene soort  touw doet, moet het ook met het andere !!!
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #21 Gepost op: juni 03, 2010, 09:10:01 am »
Erik, je bent voorspelbaar aan het worden: Die vraag zag ik aankomen. :green
Ik heb er zelf ook heel lang over gedacht om het inderdaad wel te doen.
Uiteindelijk heb ik besloten om de serving alleen bij de stagen toe te passen.
De belangrijkste reden daarvoor is dat de maatvoering van de masttoppen niet helemaal op orde is, waardoor er relatief weinig ruimte is om de stagen tussen de mast door de krijgen. (ook de doorvoer door de marsen is een beetje krap bemeten).
Serving op de stagen zou inderdaad heel mooi geweest zijn, maar het zou de dikte van de wantstagen zover vergroot hebben dat eea niet meer netjes zou passen. Heb er dus na lang aarzelen van afgezien.
(Ben overigens wel weer begonnen te twijfelen toen ik zag dat het bij de stag wel heel wat uitmaakt in het aanzien van eea....)

Wat betreft je opmerking: als je met het ene doet, moet je ook met het andere: als je op de batavia kijkt, zul je zien dat ze vrijwel alles, maar dan ook alles een extra laagje gegeven hebben: stagen, wanten (allemaal, en over de volle lengte), stroppen voor de blokken, oogsplitsen, zeg maar: alles.
Dat ga ik op 1:100 toch niet voor elkaar boksen. Dus beperking tot stagen (en dan niet eens over de volle lengte, maar alleen het bovendeel om de mast, tot ongeveer net voorbij waar de muis zit.

Jan

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #22 Gepost op: juni 03, 2010, 12:08:02 pm »
Het antwoord had ik ook verwacht... :grin:  :wink:

Niet enkel op de Batavia hoor. Bij zowel de "Mir" als de "Belem" is het volledige staande want "gewarteld"
(Was het vlaamse woord voor "serving" vergeten.)

jij bopuwt je schip zoals jij wil, ik stel enkel soms ,dus voorspelbare, vragen ... :wink:

je kan zoals je zegt enkel de stagen doen, maar dan het stukje dat rond de mast zit tot iets voorbij de marsen en dan het andere uiteinde ook.
Het vraagt veel werk en je moet er ook regeking mee houden zoals je zegt ,bij de constructie van de masten.
Dat is dus een van de reden waarom ik nooit de masten en ra's op voorhand maak en die altijd tegelijk met de touwen opbouw. dan kan ik gemakkelijk rekening houden met dat touwwerk.
Ps  verwacht nu niet dat ik op de 7P ook ga "wartelen"  Hoe rapper dat die nagel van mijn doodskist buiten is.

Grtz Erik

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #23 Gepost op: juni 03, 2010, 13:59:40 pm »
Ps  verwacht nu niet dat ik op de 7P ook ga "wartelen" 

En dat voorkomt dan weer een voorspelbare vraag van mij  :wink: :wink:
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Global Moderator
  • Kapitein
« Reactie #24 Gepost op: juni 04, 2010, 14:49:09 pm »
Leuk tooltje heb je daar gebouwd, heb je toevallig geen filmpje van de werking?

Mooi gedaan.

Jack

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #25 Gepost op: juni 04, 2010, 15:17:37 pm »
Leuk tooltje heb je daar gebouwd, heb je toevallig geen filmpje van de werking?

Mooi gedaan.

Jack

Nee, ik vind mezelf al een hele pief dat ik een digitaal fototoestel heb en dat ik de foto's geupload krijg :wink:
Maar de werking is vrij simpel: het motortje staat in een heel lage versnelling, waardoor het asje van de motor (en het tegenoverliggende asje in een vrij laag tempo in dezelfde richting draaien.
Het te kleden touw wordt vastgezet op het asje (ik gebruikte gewoon een knijpertje)
het garen wordt met een knoopje op het touw vastgemaakt
motortje wordt gestart, en het garen wordt met de hand geleid zodat het mooi sluitend om het touw komt te liggen.
aan het eind wordt het garen met een knoopje vastgezet (en het eindje heb ik teruggestioken onder het garen om te voorkomen dat het knoopje los zou raken.

Machientje is alleen geschikt voor korte eindjes (want anders past het touw niet meer tussen de 'centers' ). Bij langere eindjes wordt ook de spanning een probleempje: de knijpertjes knijpen niet niet hard genoeg om het touw echt op een nette spanning te houden.

Laat maar zeggen: een beta-versie.
verbeterpunten: met knijpertjes ligt het touw net niet precies op de hartlijn van de as
touw blijft niet netjes op spanning
langere einden zijn niet echt makkelijk te realiseren.

Maar: ik gebruik het toch alleen maar voor de twee grote stagen, dus voor mij zou dit wel eens de definiteive versie kunnen blijven  :wink:

Jan

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #26 Gepost op: augustus 18, 2010, 11:21:39 am »
In de tijd dat ik eenknoopje leg, bouwt dirk een heel schip, maar goed....
Om te laten zien dat ik ook nog wel eens wat doe een paar fotootjes van mijn gebrek aan voortgang.

Allereerst de muis op de fokkestag:

Beetje lastig om je de maat voor te stellen mnisschien: geweven met een 0.25 mm draad, totale lengte ca 8mm.

Die is dus bedoeld om de stag mee vast te zetten aan de bovenzijde:

De onderzijde wordt op spanning gezet met een paar flinke blokken:

En ja, het feit dat de stag er o[p zit, betekent ook dat alle wantstagen er op staan (maar daar had ik even geen fraai fotootje van. Op deze foto zie je alleen de 'drukte' om de masttop heen.

En voordat er iemand roept dat de stengereep dubbel uitgevoerd moet worden: ja dat weet ik, maar daar was echt geen ruimte voor: ik vond het al heel wat dat ik een enkele reep van het ezelshoofd door de steng heen kreeg en weer omhoog. Corels maatvoering is niet echt ingesteld op een nederlandse manier van tuigen  :sad:

En nu dus hetzelfde spelletje (in hetzelfde tempo) voor de grote mast.

Jan

Offline luc

• Kapitein
« Reactie #27 Gepost op: augustus 18, 2010, 18:33:58 pm »
ziet er goed uit.

opm ivm Dirk geld voor mij ook   :cry: :cry: :cry:

ps :waarom heb je de messing rond de juffers niet gezwartd.
mvg Luc

Offline amateur

• Betweter
  • Kapitein
« Reactie #28 Gepost op: augustus 18, 2010, 19:43:25 pm »
Ze waren van een keurig laagje zwarte verf voorzien, maar als gevolg van veel gepeuter met die dikke vingers van me, is de verf er gewoon weer afgevallen. Ofwel: daar gaat nog een klein 'reparatielaagje' overheen voordat de wanten van de steng vastgemaakt worden.

Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Global Moderator
  • Kapitein
« Reactie #29 Gepost op: augustus 18, 2010, 19:50:45 pm »
Ik vind je touwwerk er schitterend uitzien. Geen pluisje te zien en de kleur is geweldig mooi.
Een lust om naar te kijken.

Jack

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C