Een bouwverslag mag dit niet meer heten, ik ben al een jaartje of wat (sinds december 2000, om precies te zijn) bezig met de Prins Willem van Corel (ter verdediging: het werk heeft een jaartje of twee stil gelegen tussentijds)

Inmiddels ben ik aanbeland bij de tuigage. Beagle schreef ergens: je bent na een dagje werken zo een eind verder, maar zo snel ben ik dus niet. Na een stuk of wat knoopjes heb ik het wel weer gehad, dus verwacht geen snelle ontwikkelingen

Ik kom ook voortdurend dingen tegen waarvan ik denk dat ik ze in een eerder stadium op had moeten lossen: zoals deze: de sjorringen van de boegspriet horen een veel kleinere touwdiameter te hebben dat Corel ze geeft: dus gaten te groot, dus gaten vullen.

Ik vond de marsen van Corel ook niet mooi, dus die heb ik ook maar aangepast:

En mijn knoopwerk van vandaag:

Nou ja, om eerlijk te zijn: het werk van gisteren. Vandaag stond het schip met de boeg de andere kant op, en deed ik dus de bakboordzijde. Ik wordt er een beetje ongeduldig van: het aantal knoopjes en touwtjes is onnoemelijk groot, en de touwtjes tamelijk klein (dun): per blok worden er drie bindsels om de wanttouwen gezet: een vertikaal in de kruising, en twee horzontaal daar boven en dat doe ik met een dun soort machinegaren (Gutermann, omdat die de passende kleur hadden. Beetje dikker zou lekkerder werken, maar dit is eigenlijk al te dik). Even voor de schaal: de jufferblokken zijn 3mm in doorsnee, de wanttouwen 0.5 mm, en de lanyards (oeps, hoe heten die dingen in het nederlands ook al weer....) 0.25 mm. Ik ben voorlopig dus nog niet klaar.
De kwaliteit van het touw (Amati) valt me een beetje tegen: de 0.5 mm versie pluist enorm. Niet zo van de rol, maar wel na kleuren (beits op waterbasis). Mijn was krijgt die pluizen wel even glad, maar nadat de terpentijn er helemaal uit verdampt is, begint het pluizen toch weer opnieuw.
Misschien andere was gaan gebuiken :-\ (of geen macro-foto's meer laten zien

)
Volgend weekeinde misschien weer een paar wanttouwen :azn:
Jan