Auteur Topic: Der Holländische Zweidecker schaal 1:50 [hist]  (gelezen 186732 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
Der Holländische Zweidecker schaal 1:50 [hist]
« Gepost op: november 24, 2009, 13:38:48 pm »
Als beginnende houtbrouwer, zo zie ik mezelf nog steeds, wil ik toch ook hier het bouwverslag
van de Friesland gaan bijhouden. Dit zal een copy worden van de bekende brouwers-site.
(ik vind dat ik de morele verplichting heb om ook daar te blijven posten  ;))

Ik pak de draad op bij de laatste update:

Ik ben momenteel bezig om de tekeningen van Heinrich Winter te bestuderen en te kijken in hoeverre ik deze op mijn model kan toepassen.
Dat is een kwestie van veel meten, tekenen, gummen, opnieuw meten, tekenen enz. enz. m.a.w. veel werk en weinig zichtbaar resultaat  :-\ ::) :)

Zo heb ik al ontdekt dat de bak en het achterkasteel wat hoger moeten, en dankzij Erik weet ik dat ik bepaalde zaken goed moet
checken. Ik heb tevens al een foutje ontdekt, bij het bepalen van de hoogte van het overloopdek geen rekening gehouden met de dikte
van de dekplanken, dit dek zal dus 2mm hoger komen te liggen.

Groetjes,
Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline jean

• Bootsman
Re:Friesland 1663
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2009, 08:27:34 am »
Leuk dat je ook hier je laat zien. Je hebt aleen al wel de regels overtreden door meer dan 3 foto's per posting te plaatsen. Beagle ziet het zeker even door de vingers. Ik wil ook mijn verslag wel laten zien maar zie nog niet goed in hoe de foto's te plaatsen. Moet ik nog even op studeren.
Gr. Jan
Jan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2009, 08:53:47 am »
ik geloof dat ik het aantal foto's van 3 naar 5 had verhoogd .    De teksten waren nog niet aangepast.  Nu even kijken wat dat op termijn gaat geven met   ruimte op de server  en de traffic !!!!  Ik heb maar 300MB ruimte en 7GB traffic/maand.

terug on topic .

Nog even een raad. ik ben ook al ooit in de val getrapt.  Ik zie dat je aan de buitenkant de lijnen hebt getekend van de dekken. ? heb je er rekening mee gehouden dat meestal op tekeningen men daarmede de bovenkant van het dek  bedoelt en je dus nog dekplanken, ondergrond gaat hebben en je de binnen leggers dus x mm. lager moet plaatsen.
om te weten waar de leggers moeten komen had ik een waterpas op de ra-houten, gelegd en het schip even goed met steuntjes vastgemaakt zodat het niet kon bewegen. dan met naaispelden door de huid gestoken. de leggers dan tegen de romp gelijmd aan de binnenkant. Je hebt dan met die spelden een mooie leidraad. 
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2009, 08:59:12 am »
Ik wil ook mijn verslag wel laten zien maar zie nog niet goed in hoe de foto's te plaatsen. Moet ik nog even op studeren.
Gr. Jan

Even hier naar kijken misschien. Ik gebruik picasa  maar je kan ook foto's hier posten die op bouwers staan hoor. zelfde werkwijze .
Of hierboven op de icoonbalk boven je bericht ,tweede rij tweede icoontje klikken.  :D ;)

even een proefje :
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2009, 17:35:51 pm »
Leuk dat je ook hier je laat zien. Je hebt aleen al wel de regels overtreden door meer dan 3 foto's per posting te plaatsen. Beagle ziet het zeker even door de vingers. Ik wil ook mijn verslag wel laten zien maar zie nog niet goed in hoe de foto's te plaatsen. Moet ik nog even op studeren.
Gr. Jan

Oops  :-[ was de limiet even vergeten, maar ja, foto's zeggen vaak meer dan ...tig woorden  8)

ik geloof dat ik het aantal foto's van 3 naar 5 had verhoogd .    De teksten waren nog niet aangepast.  Nu even kijken wat dat op termijn gaat geven met   ruimte op de server  en de traffic !!!!  Ik heb maar 300MB ruimte en 7GB traffic/maand.

terug on topic .

Nog even een raad. ik ben ook al ooit in de val getrapt.  Ik zie dat je aan de buitenkant de lijnen hebt getekend van de dekken. ? heb je er rekening mee gehouden dat meestal op tekeningen men daarmede de bovenkant van het dek  bedoelt en je dus nog dekplanken, ondergrond gaat hebben en je de binnen leggers dus x mm. lager moet plaatsen.
om te weten waar de leggers moeten komen had ik een waterpas op de ra-houten, gelegd en het schip even goed met steuntjes vastgemaakt zodat het niet kon bewegen. dan met naaispelden door de huid gestoken. de leggers dan tegen de romp gelijmd aan de binnenkant. Je hebt dan met die spelden een mooie leidraad. 

Das een goeie tip met die naalden, Ik zat al te denken hoe ik die lijnen naar de andere kant moest krijgen.

Groetjes,
Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2009, 18:44:27 pm »
Bij het zien van al die zelfbouw projekten op de diverse forums gaan bij mij ook de vingers jeuken :)
Ik ben nu pas aan mijn tweede kit bezig, en de derde ligt nog op de plank. Maar daarna ga ik toch echt iets helemaal scratchen !
Ik overweeg om bij de Roter Lowe een soort tussenvorm te maken waarbij ik delen van de kit ga gebruiken, maar ook heel veel aanpassen.

Oh, en ik zou bijna vergeten je te complimenteren met je werk zo ver ! :D Die spanten staan er prachtig bij.

Arjan
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2009, 18:47:51 pm »
die scratch bouw, dat werkt aanstekelijk,  en er is ook nog een aadertje onder het gras ..... eens je het gedaan hebt... wil je niet meer terug naar kits.

onthou dus  een verwittigd man is er ..........
maar wel een goed idee om het te leren, je noorse leeuw gedeeltelijk met eigen bouw te vervolledigen of te veranderen.

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2009, 20:02:09 pm »
Thanks Arjan, als ik zie wat jij met je handen kunt zou je heel goed een scratch aankunnen  :)
Maar, zoals Erik zegt, er is dan geen weg meer terug....

Groetjes,
Jack

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2009, 20:09:39 pm »
Citaat
maar wel een goed idee om het te leren, je noorse leeuw gedeeltelijk met eigen bouw te vervolledigen of te veranderen.

Correctie: De Roter Lowe van Mamoli is een heel anders schip dan de Norske Love van BB ;-) Mijn kit is een in holland gebouwd schip van rond 1600 dat vervolgens aan duitsland is verkocht. Deze dus http://www.mamolimodel.com/eng/mv19.htm

@Jack/SuperSylvester: Ik ben in mijn leven al vaker een pad op gegaan waarvan geen weg terug is. Met zeer verschillende resultaten overigens  ;) ;D

Arjan

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #9 Gepost op: november 25, 2009, 20:23:28 pm »
Oeps verkeerd gelezen of verkeerd getypt.

Het was ......  Rode leeuw !!!!

Soryy mea culpa.....

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #10 Gepost op: november 29, 2009, 19:44:48 pm »
wel prachtig gedaan.

en de scratchbouw.zeer leuk maar duur.

Op een gegeven moment merk je dat je volop problemen hebt,omdat je niet het juiste materiaal hebt.
Draaibank + freestafel.
goed zaagmachientje.
schuurmachines.

maar voor de rest uitdagend.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #11 Gepost op: november 30, 2009, 06:54:39 am »
Thanks.

en de scratchbouw.zeer leuk maar duur.

Dat klopt maar ik had dat vantevoren ingecalculeert. Je bespaart iets op de kitkosten maar geeft dit 3 dubbel
weer uit aan gereedschap en materialen. Nu ja, die machientjes heb je dan voor altijd natuurlijk.  8)

Jack

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #12 Gepost op: november 30, 2009, 16:57:00 pm »
de machientjes en de tools mag je toch niet rekenen bij de kosten van eenscratch bouw.  je moet dat toch een beetje spreiden over verschillende modellen.  En zo veel machientjes moet je nu ook niet hebben, dat komt vanzelf met de loop der tijden.

Ik ben nu juist weer een hoop machientjes aan het wegdoen. wegens geen plaats meer in de kasten. Een vlakschuurmachine van Bosch en een lijm pistool  vliegen eruit.

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #13 Gepost op: december 06, 2009, 11:02:03 am »
Update.

Even een paar sfeer-foto's voor de goedheiligman, ben momenteel met de laatste loodjes van de 1e huidlatten bezig. Goed te zien waar aan de achtersteven stealers ingebouwd gaan worden. De latjes zitten nog los.

Tevens begonnen met het samenstellen van de kiel in mahonie-hout, hier ook nog in de droge pasvorm

Tja en de Sint was dit jaar al vroeg bij mij en bracht iets moois mee:

Jack

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #14 Gepost op: december 06, 2009, 11:05:59 am »
 ??? Jack, er zit een enorme bobbel op je romp vlak bij de kiel ! Het kan door de foto komen, maar ik zou er nog maar eens goed naar kijken.
Het lijkt me ook een andere houtsoort. Beetje oranje van kleur (Buxus ??)  ;D :tongue: