Auteur Topic: Der Holländische Zweidecker schaal 1:50 [hist]  (gelezen 186249 keer)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
Re:Friesland 1663
« Reactie #30 Gepost op: december 21, 2009, 20:45:28 pm »
René, wie niet rijk is moet slim zijn.....hehe ;D ;D
Een freesmachine staat zeker op mijn verlanglijstje.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #31 Gepost op: december 28, 2009, 11:11:06 am »
Update.

Niet hoeven te werken en slecht weer buiten  ;D ;D ;D

Nu, de kiel is gelegd dus kan ik de dekken en geschutspoorten gaan uitzetten.
Eerst van binnenuit dunne spijkertjes door de huid 'geslagen', (tip van Beagle) dit is de hoogte van het valse overloopdek. Vervolgens met tesa tape het dek afgetekend op de buitenkant.
(de zwarte horizontale lijnen zijn niet juist, foutje  gemaakt in een vorig stadium  >:()

Voor het aftekenen van de geschutspoorten heb ik malletjes gemaakt van karton

De spiegel moet 6 graden uit het lood staan

En dan staat daar Tjerk Hiddes ineens voor de deur, wil z'n toekomstig schip inspecteren :o :o :o

O wee degene die hier fouten durft te maken.....  ::)

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #32 Gepost op: december 28, 2009, 12:02:02 pm »
 ;D mooi jack .
wat word er bedoeld met VALS DEK is dit  de boven kant van het dek  aan de spanten gemeten of hoe moet ik dit zien ?
die nageltjes vind ik wel erg knap gedaan en had ik ook nog niet gezien  ;D
en voor de geschuts poorten 16x15 en 20x18  , ik denk dat je dit gehaalt hebt  uit de  kanons lopen zoals beagle eens  beschreven heeft ?

ik vind het zelf een  mooi berekening maar kan je daar  samen met witsen  ;D niet in volgen  ;)

maar het ziet er zeker niet slecht uit en wil het ook niet aan de stok krijgen met Tjerk Hiddes want die ziet er wel erg gemeen uit  :o
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #33 Gepost op: december 28, 2009, 12:43:04 pm »
Thanks.
De blauwe lijn die je ziet is de bovenkant van de spanten. Hierop komt:
1. Het vals dek, dit is het dek van 2mm dik triplex.
2. De dekplanken 1,5 mm dik lindehout
Ik had in het begin deze 3,5 mm niet meegeteld. Fout dus.  :-[ vandaar dat ik het even
erbij geschreven heb (ben nogal eens vergeetachtig hehe)

Die nageltjes is idd erg gemakkelijk, goeie tip van Beagle  :D

De poort-maten heb ik uit de tekening van Mamoli gehaald, of dit
volgens Witsen goed is weet ik niet, maar Tjerk zei er niets over gelukkig ::) ::)
(Winter maakt de grote poorten vierkant 18x18 en de kleinere 14x15. Ik vind het niet erg om de poorten
wat groter te hebben, kun je beter naar binnen gluren  :D)

Jack

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #34 Gepost op: december 28, 2009, 13:48:45 pm »
denk eraan dat de onderkant, binnekant van je geschutspoort ongeveer 2 à 2,5 voet moet liggen gemeten vanaf jede dekplanken.
Ik had die fout gemaakt. wel de onderkant van de dekken op de romp getekend maar dan vergeten dat er idd nog een multiplex en dekplanken opkwamen. Resultaat de wieltjes van de loopwagens zijn verdwenen, heb ik er terug moete afdoen om de lopen goed te krijgen.

Dus meet nog eens goed na voor je gaten gaat maken. maak desnoods een valse loopwagen met een rondstokje om het kanon uit te beelden en  kijk dan nog eens.

let ook op. Ik weet niet wat  Witsen en Van ijk zeggen maar H.ketting  steld dat de hoogte van een poort  6x de geschutskaliber is en de breedte 5x de geschutskaliber.  De afstand tussen de vuurmonden komt dan op 20x het kaliber ( en hij beweert ook het uit witsen te halen.)   Dean verklaart ook het zelfde  !!!  wie kijkt hier cdus weer van wie af .

Maar ketting kan ik wel wat volgen. de spanten staan vertikaal op de waterlijn en de geschutspoort is steeds begrepen tussen spanten, de zijkanten staan dus  vertikaal op de waterlijn. De poorten zelf zijn steeds  rechthoekig, wat dus wil zeggen dat de onderkant altijd de zeeg volgt op 2 a 2,5 voet hoogte maar de dorpel zelf; het stuk tussenhout, staat dan weer haaks op de spanten en dus evenwijdig met de waterlijn.

zware materie; want de ene zegt het zo en de ander anders. Toch ga ik persoonlijk voor de theorie van ketting. want schuine scharnieren en schuine geschutspoorten. Dan moeten ze echt ter plaatse worden gemaakt, Maar als je dan de bestekken leest werden het maken van de poorten uitbesteed.  Dan heb ik zo een flauw vermoden dat de poorten dan volledig haaks werden gemaakt.

PS in het nieuwe boek van Modelshipwright spreekt men ook over Witsen en dat Van ijk de maten van Witsen heeft overgenomen  en Witsen zegt dat hij ze van de engelsen heeft genomen... maar dat er in de tabel van Witsen drukfouten staan; dit ivm.  het berekenen van hoofdtouwen.  dikte en aantal....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #35 Gepost op: december 28, 2009, 13:49:46 pm »
Mooi afgetekend Jack. Je maakt je poortjes geheel vierkant zie ik. Helemaal uitkomen doe je dan niet lijkt me, want je dek loopt toch iets in een zeeg. En dat betekent dat je poortjes iets moeten kantelen om de dorpels van de poorjes evenwijdig aan het dek te houden. Als je dat doet dan staan de stijlen iets uit het lood. Op de tekening bij het boek van Winter zie ik dat de poortjes daar ook iets gekanteld staan getekend. Het is maar een gedachte van me, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar zoals je merkt.   
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #36 Gepost op: december 28, 2009, 14:08:42 pm »
@Beagle, ik had die fout ook eerst gemaakt. Ik heb nu eerst de loopwagens getekend en ik hou
rekening met het dek + vals dek. Ik merk dat je in dit stadium erg goed moet checken of je wel
overal aan gedacht hebt. Ik heb al een aantal maal de boel opnieuw moeten uitzetten  :-\
(getuige het geklieder op de romp) voor dat ik ga zagen zal ik eerst een loopwagen maken.

@Jan, ik heb de discussie in jouw topic van de PW erbij gehad en heb uiteindelijk besloten
om de poorten vierkant te maken. Ze staan vervolgens niet helemaal evenwijdig met het dek en
ook niet haaks op de spanten maar een beetje ertussen in. Of dit correct is weet ik niet, maar
voor het oog ziet het er wel oke uit. Na het zagen zal ik de boel opnieuw bekijken.

Jack

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #37 Gepost op: december 28, 2009, 14:09:33 pm »
witsen is in geschuts poorten redelijk duidelijk en er zijn geen tover formules die hij maakt.

voor de  geschutspoorten deelt men het dek in 3 delen  1/3 boven en 1/3 onder de poort  en de poorten moeten even breed zijn als ze hoog zijn. vooraan de boeg een beetje breder.  volgens alias witsen  ;)  dit aan de hals gemeten dus op 1/3 van de lengte van het schip. en alle poorten worden op de zelvde hoogte van het dek gezet.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #38 Gepost op: december 28, 2009, 14:10:52 pm »
jack ik denk dat het dan wel corekt zal zijn zoals je hier boven zegt  ;)

pauwels

• Gast
« Reactie #39 Gepost op: december 28, 2009, 17:18:33 pm »
Jack even een stomme vraag, staan jouw bovenste geschutspoorten niet een lijntje te hoog? Ik kijk er vreemd tegenaan misschien, op de tekening 1:75 staan ze van onderdorpel tot onderdorpel 29 mm. boven elkaar, dan zou dat 1:50 toch ongeveer 40 mm. moeten zijn.  En ik weet niet of meneer Hiddes op schaal is, dan leggen de dekken aardig ver/hoog van elkaar. vriendelijke groet Seur henk :)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #40 Gepost op: december 28, 2009, 17:40:14 pm »
Hmm tja Henk, ik gebruik de tekeningen van Mamoli en Winter door elkaar, de dekken heb ik volgens Winter
getekend, ik ga het even controleren bedankt voor je kritische blik.

Jack

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #41 Gepost op: december 28, 2009, 18:19:20 pm »
Ik heb even Henk's opmerking gechecked.

Eerst een vakantiefoto van de familie De Vries:

Vader Tjerk (hier links) is in het echt 1.75m

Hier zien we hem op het pseusdo overloopdek staan:

De ruimte tussen de dekken bedraagt omgerekend 2.40m

En dan nog de tekening van winter in schaal 1:100

Ook hier 2.40m tussen de dekken.

Kan het zijn dat je op de tekening van Mamoli de verkeerde dekken bekijkt? Ik doe dat ook steeds namelijk ::) ::)
(let op: Mamoli heeft geen overloopdek)

Jack

pauwels

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: december 28, 2009, 18:29:22 pm »
Goed bezig Jack, excuus voor de verstoring, het ziet er heel goed uit met vader Tjerk erbij. :)

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: december 28, 2009, 18:32:43 pm »
Geen excuus hoor! Lekker door blijven seuren  :D

Jack

Offline Ronald

• Vol matroos
  • **
  • Door omstandigheden even afwezig
« Reactie #44 Gepost op: december 29, 2009, 13:03:05 pm »
die gastjes zijn wel tof....weet je toevallig nog waar je de bemanning weg hebt?

ik ben nog steeds geen piraten crew tegen gekomen...
Groeten Ronald