Auteur Topic: Der Holländische Zweidecker schaal 1:50 [hist]  (gelezen 186251 keer)

Germt

• Gast
Re: Der Holländische Zweidecker schaal 1:50
« Reactie #840 Gepost op: december 27, 2011, 12:11:41 pm »
Hier wordt je helemaal stil van :!:
Heb het helemaal doorgelezen
Ik ga een pint inschenken, en stillekes in een hoekje zitten en van dit meesterwerk genieten.
Chapeau, petje af, resect :roll:
Groet, Germt

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #841 Gepost op: december 27, 2011, 16:10:06 pm »
Thanks mannen. Toch is het best te doen, ook voor jullie zolang je maar genoeg geduld kunt opbrengen  :wink:
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Germt

• Gast
« Reactie #842 Gepost op: december 27, 2011, 19:26:16 pm »
Kan er geen genoeg van krijgen, en wil je zeker niet ophouden, maar heb een vraagje;
Even terug naar pagina 41, daar behandel je het luizenplechtje, ik vindt het effect super, de vraag: wat voor hout gebruik je voor de luizenplecht, en dus ook de dekken?
Het verweren heb ik ook geprobeerd op een plaatje met daarop proeflatjes gelijmd, grenen en noten.
Maar mijn mengsel klopt waarschijnlijk niet.
Heb staalwol met natuurazijn gebruikt, best wel veel azijn denk ik maar krijg zeker niet de drab en viezigheid die jij in dat potje hebt.
Gewone staalwol en wat voor azijn?
Alvast dank en groet,
Germt

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #843 Gepost op: december 27, 2011, 19:52:22 pm »
Citaat
Heb staalwol met natuurazijn gebruikt, best wel veel azijn denk ik maar krijg zeker niet de drab en viezigheid die jij in dat potje hebt.

Bij mij bleef de oplossing ook helder, maar het effekt op het hout was er wel.
Ik neem een flinke pluk staawol in een bakje waar het net in past (een plastic beker of zo). Dan net genoeg azijn er bij om het helemaal onder te zetten. Vervolgens een nachtje zo laten staan.

Als je het er op smeert zie je nog niets, maar als het hout weer opdroogt slaat het langzaam grijs uit.

Ik gebruik extra fijne staalwol van de Gamma.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Germt

• Gast
« Reactie #844 Gepost op: december 27, 2011, 20:18:52 pm »
Oké, had net al een nieuw mengsel gemaakt, vermoedde al dat er teveel azijn in zat, heb het nu gevuld tot net boven de staalwol.
Ik probeer overmorgen weer een nieuw proefje

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #845 Gepost op: december 28, 2011, 06:28:19 am »
Hmm, vreemd. waarom krijg ik drab en jullie niet? ik heb hetzelfde gedaan, staalwol uit elkaar getrokken
in een potje en net genoeg azijn zodat het staal ondergedompeld is.

Ik gebruik voor de dekken lindenhout.

Als ik dat goedje op bv eikenhout smeer wordt het zwart.

Jack

Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
ls je nog een
« Reactie #846 Gepost op: december 28, 2011, 06:57:14 am »
Hmm, vreemd. waarom krijg ik drab en jullie niet? ik heb hetzelfde gedaan, staalwol uit elkaar getrokken
in een potje en net genoeg azijn zodat het staal ondergedompeld is.
Als ik dat goedje op bv eikenhout smeer wordt het zwart.

Jack

Doet me denken aan het verhaaltje :  terpentine  x White spirit  &   Bleek x Javel   & Biotex x Vanish   en azijn x azijn ??.
nml; dat ik al ondervonden heb dat sommige producten, verkocht in NL veel minder sterk zijn (ttz minder het milleu belasten) dan de Belgische of dat er gewoon andere producten inzitten of niet inzitten. Maar dat ze ook aan andere uitwerking hebben.  Zelfde verhaaltje met die ovencleaner om verf af te halen van plastic modellen. De Mr Proper van NL werkt heel goed maar werkt voor geen fluit in Belgie, onder de grens moet je "Bref" kopen.
Hier kan je ook geen Blauwe Biotex meer vinden. ( Fantastisch rijk aan enzymen en heel goed om schilderijen te reinigen ,als je weet hoe te gebruiken). maar is alles hier "Zuurstof rijk" geworden.

Is dat hier niet hetzelfde verhaaltje met die azijn ??
Ik stel voor dat we in het vervolg misschien het "Merk" vermelden.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #847 Gepost op: december 28, 2011, 07:11:54 am »
Citaat
Is dat hier niet hetzelfde verhaaltje met die azijn ??
Ik stel voor dat we in het vervolg misschien het "Merk" vermelden.

Ik gebruik de Albert Heijn huis-azijn, kleurloos dus niet de bruine en staalwol idd van de Gamma.

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #848 Gepost op: december 28, 2011, 08:25:10 am »
Azijn van de 'eet-afdeling', of van de 'schoonmaakafdeling'?
En hoewel Jack op het randje woont, is het toch ook nederland waar hij woont, dus....
Jan

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #849 Gepost op: december 28, 2011, 08:31:14 am »
Natuurazijn, dus van de eet-afdeling.

Citaat
En hoewel Jack op het randje woont

Geestelijk zit hij daar ook  :mrgreen:

Offline amateur

• Betweter
  • Officier
« Reactie #850 Gepost op: december 28, 2011, 09:07:03 am »
he ja, gaan we lollig doen?  :police:
Jan

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #851 Gepost op: december 28, 2011, 16:12:32 pm »
Thanks guys, en jaja ik weet het, zo jong nog en dan toch al zo'n genie en die leven op het randje he,
net als mijn voorgangers (Da Vinci, Newton etc. en noem maar op)

Maar voor jullie hou ik me in en verplaats ik me naar een lager niveau  :mrgreen:

en het is inderdaad de consumptieve azijn

Jack

Offline Rob

• Bootsman
« Reactie #852 Gepost op: december 28, 2011, 19:52:17 pm »
Ik kreeg met schoonmaakazijn ook een helder mengsel. Kwam er alleen wel achter dat als je het een dag of 5 laat weken, het hout niet licht verweerd, maar puur grijs wordt.

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #853 Gepost op: december 28, 2011, 21:32:42 pm »
Citaat
Kwam er alleen wel achter dat als je het een dag of 5 laat weken, het hout niet licht verweerd, maar puur grijs wordt.

Het zelfde effekt krijg je als je het hout meerdere keren behandelt met een "lichtere" oplossing (een halve dag weken). Het handigste is dus om de oplossing niet te sterk te maken. Dan kun je de gewenste kleur bereiken door meerdere lagen er op te doen.

Nog even een paar waarschuwingen voor deze methode:

* De grijze verkleuring trekt diep in het hout ! Het is dus niet zo als verf een laagje aan de oppervlakte. Het is dus erg lastig om het weg te krijgen als je niet het gewenste effekt hebt.

* We weten niet wat de lange-termijn effekten zijn ! Je behandelt het hout met een zure oplossing met daarin een opgelost metaal. Het zou dus zo maar kunnen dat na enkele jaren het hout gaat verweren, of eventuele beits of vernis die je er overheen doet. En wat gebeurt er met metalen onderdelen die je in dit hout steekt (bijvoorbeeld oogjes) ???

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #854 Gepost op: december 31, 2011, 13:47:02 pm »
Dan nu de laatste update van dit jaar en ik heb lang getwijfeld of ik het wel/niet zou doen: verlichting (op de overloop)
Ik had een stuk of 10 elektronische theelichtjes die ik daarvoor wilde gebruiken, maar er zijn er al 2 van defect.

Aangezien je er naderhand niet meer bij kunt heb ik toch maar gewone (warmwitte) led's toegepast, ook omdat
ze puur bedoelt zijn om het binnenste te verlichten als er een geinteresseerde dit mocht willen zien.

De foto's spreken voor zich denk ik.

Op de laatste foto lijkt ze wel in de fik te staan  :lol:   :P

Iedereen een gelukkig 2012 en vooral doorgaan...

Jack