Auteur Topic: H.M.A.V. Bounty van Constructo 1:50 voltooid  (gelezen 22464 keer)

cleon

• Gast
Re: H.M.A.V. Bounty van Constructo 1:50
« Reactie #75 Gepost op: december 11, 2011, 20:09:47 pm »
Het einde is in zicht....
Dit weekend weer eens lekker de "draad" opgepakt, met het volgende resultaat.
Enkel de topra van de grootmast en de bezaanmast nog.
Ik ben heel erg aan het twijfelen of ik de zeilen zal plaatsen??? Ik ben bang dat het resultaat van al het knoopwerk dan minder zichtbaar zal zijn.
Wat vinden jullie?

PS: wat een gefriemel... ik ben 1.98m met bijpassende handen...

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
  • Geslacht: Man
« Reactie #76 Gepost op: december 11, 2011, 20:51:54 pm »
Citaat
PS: wat een gefriemel... ik ben 1.98m met bijpassende handen...

Daar heeft Kees (shipbuilder) ook last van :mrgreen: maar jullie leveren beide prachtig werk op ! Zelfs in de close-up ziet het er netjes uit.

En als ik dan iets moet zeuren dan is het dat sommige touwen van het staande want te dun zijn, maar dat ligt aan Constructo en niet aan jou.

"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #77 Gepost op: december 11, 2011, 21:05:40 pm »
groot zijn heeft ook zijn voordelen; ik moet op een bankje gaan staan voor de masten te tuigen  en daar zul jij geen last van hebben  :lol:

ik vind het er erg mooi uitzien hoor. zeilen zijn mooi maar opgerolde zeilen vind ik nog veel mooier.  het zal enkel van jou afhangen wat je er mee wilt doen  maar zeilen  belemmeren het mooie zicht van de touwen wel een beetje , maar zeilen op zich zijn dan ook weer mooi.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

cleon

• Gast
« Reactie #78 Gepost op: december 11, 2011, 21:57:44 pm »
Tja... het touw van Constructo is inderdaad niet van de hoogste kwaliteit en juiste dikte.
Ik heb onlangs bij Muco in Amsterdam wat extra touw gekocht van Mantua. Dat zag er al veel beter uit.
Maar ja... te laat!!
Volgend weekend als ik de rest van de ra's ga maken weer een update.

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Officier
« Reactie #79 Gepost op: december 12, 2011, 05:40:31 am »
Een staaltje van perfectie! Het geheel oogt heel erg mooi ondanks de afwijkende touwdikte.

Jack
Don't only practice your art, but force your way into its secrets, for it and knowledge can raise men to the divine - Ludwig van Beethoven

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #80 Gepost op: december 12, 2011, 06:58:14 am »
Laat ons starten met te zeggen dat je een heel mooi resultaat hebt neergezet.
Proficiat.

Zeilen.  je schip is opgetuigd of het in de haven ligt  . dan is de enige goede oplossing opgerolde zeilen.

en om toch nog wat te zeuren te hebben. ( Goed voor een volgende schip)
en mogelijk komen deze punten helemaal niet voor in je BB .

1) de lijsprieten; staat nu bovenop de ra's. normaal waren die aan de voorkant en stonden op 45 °  , schuin naar voren dus. op de ra's. ( Als die lijspieren bovenop staan, kan men namelijk niet met de buik op de ra hangen om de touwtjes vast te knopen bij het ophalen van de zeilen. Die sprieten zaten, zoals jij het maakt in de weg)
2) Je marsen puttingwant staat loodrecht  en trekken de onderste wantrouwen naar buiten.  ( Ofwel heb je te weinig spanning op je wantrouw  of je bent zwichtingen vergeten aan te brengen, ofwel is je breedte van je mars te klein. Voor de grote mars zou  het ½ van de breedte van het schip moeten wezen. Voor de fokkenmast  +/_ 10% kleiner.)

3)  Het zal ook wel aan de kit liggen , Doch je  hanenpoot aan de mars  is veel te groot en te dicht bij de mars aangebracht..
4) Stagen werden rond de mast geslagen met een lus . aan het einde zat een klein oogje gesplitst en  op het touw van de stag, aan de andere kant zat een verdikking = de muis. Die ontbreken dus op al je stagen.
het einde van je hanenpoot moet komen na de muis. en dus ook beletten dat je zeilen kunnen klem komen te zitten  of schuren tegen die muis.

Maar lig nu a.u.b. niet wakker van deze foutjes.  Het is goed om weten en misschien let je er op het volgende schip op.
Dit is meer om de andere lezers op zekere punten te wijzen en dan zijn foto's zoals deze van onschatbare waarde.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

cleon

• Gast
« Reactie #81 Gepost op: december 12, 2011, 09:15:34 am »
Bedankt Heren...

Qua puttingwant moet ik zeggen dat ik die veel te laag op de onderste want heb bevestigd, dat in combinatie met wanttouwen die wel iets meer op spanning zouden mogen staan maakt het dat het geheel er zo uitziet.

De lijsprieten staan ongeveer 20 tot 30 graden naar voren. Ik heb geprobeerd het naar 45 graden te draaien, maar dan komt er teveel spanning te staan op de rest. Jammer, maar een wijze les bij een volgend schip.

De stagen heb ik exact gemaakt volgens de BB. Constructo neemt het niet zo nauw met de historische corectheid.
Het is mijn eerste boot en tevens leerschool... en geleerd heb ik, dus dat is alvast mooi meegenomen....

Volgende boot beter....

duivenboden

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: december 12, 2011, 12:37:53 pm »
hallo , mooi werk ,  :aplaus: :aplaus: :aplaus: :aplaus: :aplaus:
met groet Nico  :vlag: