Auteur Topic: H.M.A.V. Bounty van Constructo 1:50 voltooid  (gelezen 22460 keer)

cleon

• Gast
Re:H.M.S. Bounty van Constructo
« Reactie #30 Gepost op: maart 06, 2010, 08:54:23 am »
Ik heb nog een beetje aan de bounty gewerkt en dat wilde ik jullie niet onthouden.

Ze heeft nu drie masten (en daar hou ik het bij :P)

Masten staan nog niet in de juiste positie!

En de beschermheilige!!

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
« Reactie #31 Gepost op: maart 08, 2010, 09:23:34 am »
even een vraagje.
op detweede en derde foto van je romp zie je die zo blinken...

Heb je dus  glanzende vernis gebruikt of komt het omdat de vernis nog nat is ....
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik

cleon

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: maart 08, 2010, 13:24:23 pm »
Ja, helaas!!

Ik ging vernis halen bij een bouwmarkt en op een van de blikjes stond "bootlak" dus ik dacht, dat moet 'm zijn.
Historisch verantwoord is het dan wel niet!! maar persoonlijk vind ik het niet storen. Ik heb alleen de onderkant van de romp (vanaf de berghouten)
gelakt. Al het andere zit in de porienvuller en komt niet in de lak!

cleon

• Gast
Re: H.M.S. Bounty van Constructo
« Reactie #33 Gepost op: maart 21, 2010, 16:44:39 pm »
Ik ben de afgelopen week bezig geweest met het tuigage. Wat een verschrikkelijk priegelwerk!!
Ik had er maanden tegenop gezien, maar ik moet er nu toch echt aan geloven.
Weet iemand toevallig hoe ik het beste de "ratlines" kan bevestigen? Het liefste doe ik het op de originele wijze met een "clove hitch" als verbindings/bevestigings methode. Nou zijn mijn vingers daar veel te dik voor om het mooi te doen. Dus tips zijn heel erg welkom.

Hier alvast een paar foto's van de staat waarin ze nu verkeerd.

Offline amazone

• Speedy
  • SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #34 Gepost op: maart 21, 2010, 17:07:10 pm »
ziet er goed uit  hoor . maar ik kan je geen hints geven  hoe je het  het beste aanpakt.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #35 Gepost op: maart 21, 2010, 17:48:34 pm »
1)  de weeflijnen.

Meet op je tekening de afstand af tussen de verschuilende weeflijnen. Teken dan op een blad papier een hele  Hoop horizontale lijnen.  Iets meer of minder dan het aantal weeflijnen dat je nodig hebt.
Teken op dat blad ook de  wandlijnen.. zeker en vast de eerste lijn en onder de juiste hoek t.o.v. je weeflijnen.
Knip het geheel uit, zodat je een smalle strook papier hebt. bevestig nu die strook papier met kleine klemmetjes aan je want.
Voor de kleine klemmetjes gebruik ik daarvoor die mini-wasspelden die ze verkopen in verschillende kleurtjes, om cocktails uit elkaar te houden. Je klemt ze normaal op je glas…

Ga in de naaidoos van je partner en neem een tamelijk grote naald, waardin je de weeflijn kan  opsteken. Weeflijnen zijn in werkelijkheid touw van 3/4 duim diameter, dus met gewoon zwart naaigaren kan je dat perfect op schaal nabootsen.  naai nu je weeflijn door de verschillende wandtouwen volgens je getekende evenwijdige lijntjes. Sluit af met een mastworp.

Opgelet.  men heeft steeds de neiging de weeflijnen aan te trekken en dan krijg je van die wandlijnen die inplaats van recht naar de juffers lopen dat doen met een bocht. Dit omdat de weeflijnen de wandtouwen samen trekken.

Wat je ook go niet mag doen is je juffers al opspannen en vooral al vastmaken…
Ik zou gje de raad geven van ze voorlopig op te spannen… en nog niet definitief bevestigen…  je dient een paar weken te wachten  omdat  je wandlijnen terug slap zullen worden en je na verloop van tijd je wand en de juffers terug dient aan te spannen.   persoonlijk span ik aan bij het maken van het wand.
Daarbij gebruik ik een stukje gereedschap op alle jufferblokken op één lijn te houden. Als het staande want klaar is, ga ik de jufferbliokken nog eens aanspannen en begin dan van de achterkant van het schip naar de voorkant.

Een 3-4 weken later   als ook al het lopende want en- of de zeilen zijn bevestigd en het schip bijna klaar is, dan pas zet ik de juffers nog eens onder spanning en beleg dan pas de spanlijn.

De bevestiging van een spanlijn dient op een speciale wijze te gebeuren. Niet op de manier die je nu met gewonen omwoeling hebt gedaan.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #36 Gepost op: maart 21, 2010, 17:57:30 pm »
nog een kleine tip.
Ik zie dat je touwtjes nogal rafelig zijn....
1) je kan ze door een oplossing van bijenwas halen  en ze dan met een stuk vod gelijk strijken...2) wat soms ook wil helpen is je touwtjes door een brandende kaarsvalm te halen.  dan weerr even met een vod afvagen... De kaarsvlam brand al de refelinge, het pluizige van touw weg  ;) :D

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #37 Gepost op: maart 21, 2010, 18:41:01 pm »
zie hoe het wandtouw rond de juffer zit en op zich zelf wordt vastgemaakt met  3 bindsels. Dit is een tekening van de jufferblok langs de buitenzijde gezien.
en hier, gezien lngs binnenboord hoe het spantouw steeds loopt tussen de jufferblok en het wandtouw en dan met een paar slagen rond het  en onder het oog wordt belegd met gewone halve steken.

Grtz Erik

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #38 Gepost op: maart 21, 2010, 18:43:08 pm »
hier klopt iets niet !!!!!! :Acap:
Jufferblokken worden niet gebruikt aan een boegspriet .....

Grtz Erik

Offline luc

• Officier
« Reactie #39 Gepost op: maart 21, 2010, 19:31:33 pm »
In een kit wel spijtig genoeg.
mvg Luc

Een gelukkige mens ,is een mens met goede gezondheid en een slecht geheugen

cleon

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: maart 21, 2010, 22:05:52 pm »
Ja inderdaad..

Volgens de BB moet het met jufferblokken! De BB van deze kit beschrijft volgens mij wel meer methodes die niet geheel historisch
correct zijn. Nu ik me wat meer in de materie ben gaan verdiepen kom ik steeds meer tot die conclusie.
De fabrikant wil uiteraard dat een ieder (ongeacht ervaringsniveau) het schip tot een goed einde kan brengen.

Dat is uiteraard geen excuus om "fouten" te maken, maar met mijn ervaring als bouwer speel ik het liever safe en volg de beschrijving van de kit! Als mijn niveau en kennis met de jaren zullen toenemen zal historische verantwoord bouwen een steeds grotere rol gaan spelen, maar tot die tijd blijft het trouw BB' tjes volgen.

Beagle: Bedankt voor de heldere uitleg! Ik zal je adviezen ter harte nemen en er mee aan de slag gaan.
(eerst even die mini knijpertjes aanschaffen).

cleon

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: maart 22, 2010, 01:49:27 am »
Even iets anders....

Ik ben al tijden op zoek naar een geschikte vitrine voor de bounty. Nou had Artisania Latina een model van ongeveer L 75 x B 25 x H 68 (weet de maten niet precies meer) te koop bij sjaaks hobbyshop. Maar die wordt door AL niet meer gemaakt. Weet iemand waar ik ze nog kan vinden of waar soortgelijke vitrines te koop zijn?

Ik heb me suf gegoogeld maar nul resultaat..........

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Antwerpen
« Reactie #42 Gepost op: maart 22, 2010, 04:58:19 am »
naar een aquarium winkel gaan en gaan kijken..... Aquarium kopen en omgekeerd op je boot zetten... :lol: :lol: :lol:

Grtz Erik

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #43 Gepost op: maart 22, 2010, 09:16:47 am »
Ik ben laatst ergens een howto tegengekomen voor het maken van vitrinekasten. Zal vanavond eens kijken of ik die kan teruvinden.
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving

Offline Arjan68

• VIP all-round prutser
  • Special Guest
  • Officier
« Reactie #44 Gepost op: maart 22, 2010, 09:33:47 am »
Als je zelfbouw overweegt voor je vitrine dan is dit misschien een nuttige link: http://www.majosoft.com/scale-models/html/het_maken_van_een_vitrine_kast.html
"Een schip is altijd een compromis" © Ab Hoving