Auteur Topic: Opsteker  (gelezen 2634 keer)

Offline Beagle

• Administrator
  • admiraal
  • Geslacht: Man
  • Antwerpen
Opsteker
« Gepost op: maart 09, 2011, 06:57:59 am »
Even een opsteker, zoals onze noorderburen dat zo mooi uitdrukken.
Als admin van een forum kan je natuurlijk wel wat meer. zo kan je b.v. al eens iemand laten meelezen zonder dat die geregistreerd hoeft te zijn en niemand dus kan zien wie of wanneer persoon X even over mijn schouder meekijkt.  Dat heeft soms zo zijn gevolgen. Ook in positieve zin. Daarmee hebben wij , (Jullie en ik ) ,  als forum, een opsteker gehad . Opsteker welke ik jullie niet wil weerhouden.

Ik heb met veel plezier kennis genomen van jullie bouwactiviteiten en ik moet zeggen dat ik  tegelijkertijd trots en jaloers ben. Toen ik in de jaren 80 worstelde met Witsens tekst bij de bouw van de pinas van 134 voet had je nog geen internet, laat staan dat je je kon spiegelen aan en inspireren door een kring van meedenkende collega scheepjesgekken. Daar ben ik best jaloers op.
Tegelijkertijd vervult het me met trots dat anderen vrijwillig dezelfde weg gaan die ik destijds heb afgelegd en ik herken er heel veel in. Vooral ook de frustratie die natuurlijk vroeg of laat de kop opsteekt als het weer eens niet mee blijkt te zitten. Ik zie ook dezelfde fouten, onzekerheden en wilde aannames waaraan ik mezelf destijds schuldig maakte.  Al die misvattingen over 'twaalf apostelen' (een onzin-term die is bedacht en uitgevonden door Willem Vos, die graag wilde verhalen mocht vertellen en over een ruime fantasie beschikte) en draaispanten ('bij de Engelsen was het ook zo, dus dan zal het bij ons ook wel zo zijn geweest'). Heel herkenbaar allemaal.

Maar ik zie ook de volharding en de koppige wil om toch door te zetten.' Als zij het konden, driehonderd jaar geleden, dan moet ik het ook kunnen.... ' Dat is de juiste mentaliteit en die leidt  uiteindelijk toch tot de diepste bevrediging.

Het is jammer dat mijn boek over Witsen is uitverkocht en slechts sporadisch op obscure sites wordt aangeboden, gewoonlijk ver boven de verkoopprijs. Ik sta nog steeds voor 100% achter dat boek en ik denk dat degenen die klagen dat ik niet genoeg uitleg over het rijzen van het vlak, het vallen van de stevens en meer van dat soort 'ins and  outs' daar precies aantreffen wat ze missen. Voor mij is het niet  doenlijk om keer op keer in mijn publicaties weer dezelfde dingen ellenlang uit te spinnen, dat komt de leesbaarheid niet ten goede. Ik 
dacht dat het toevoegen van de bouwtekeningen van Cor Emke dat gemis wel zouden ondervangen en compenseren, maar ik heb jullie kennelijk onderschat.  Zie dat als een compliment.
 :aplaus:
Je zult begrijpen dat ik me in jullie discussies niet ga mengen. Niet omdat ik te beroerd ben om mijn kennis ter beschikking te stellen van een stelletje wilde modelbouwers, maar omdat het de discussie totaal  dood zou slaan en een hoop van jullie plezier in de ontdekkingstocht naar de Hollandse scheepsbouwmethoden zou vernietigen. Ga vooral door  met het zoeken van wegen en begrijp dat terugkeren op een kennelijk  foutief ingeslagen weg veel meer bijdraagt aan kennis van het werk  dan een mooi ogend object op de schoorsteenmantel. Zelf heb ik, denk  ik, bijna evenveel afgebroken als ik heb gebouwd.
 :lol:
Hartelijke groet,
Ab

en dit ook nog.  Het is wel aan mij gericht doch het gaat over jullie activiteiten...
Ik denk dat je dat verkeerd ziet Erik, de opsteker en de eer komt geheel jou toe. Jij bent degene geweest met het lef, om een nieuw forum te starten en om de leden te inspireren, zelfs in die mate dat de modelbouwers hun eigen schip af  breken om toch een redelijk goed resultaat te behalen, en dat alles in goede harmonie.
Petje af.
Wij zijn in wezen met z'n allen het modelbouwproduct van elkaar, wat je op andere fora niet beleeft.
Hartelijke groeten
xxxx.

Ik maak deze topic een stikie en sluit hem tegelijk af.  Hierover gaan we niet uitgebreid over liggen L*l*n  :wink:
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...
Geen kennis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving

Grtz Erik