Auteur Topic: Dwarsdoorsnede HMS Victory --->Voltooid  (gelezen 13948 keer)

Offline Mr. Mark

• Officier
  • Geslacht: Man
Re:Dwarsdoorsnede HMS Victory
« Reactie #15 Gepost op: februari 19, 2010, 21:37:04 pm »
ziet er al goed uit mark.
tog een vraagje over de spanten  hoe zijn die gemaakt ?  zijn het alemaal  lossespanten die je tegen elkaar moet  lijmen  of hoe is het juist gemaakt. want dat is van hier moeilijk uit te maken.

dat er een  dik latje moet gebruikt worden voor de zandstrook kan ik wel in komen . als je dat schuin schaaft naar de  beplanking toe  lijkt het of er een zandstrook  in zit  langs  opzij  bekeken  dus dit zou ik zeker doen.

Over die zandstrook ga ik nog wel even nadenken. Sowieso moeten het geen blanke latjes zijn dan, denk ik.

Over de romp. Deze kwam in 2 gelijke delen. alle lagen die je ziet was al gedaan.
Ik hoefde ze alleen tegen elkaar te lijmen

Offline luc

• Officier
« Reactie #16 Gepost op: februari 20, 2010, 12:30:54 pm »
Het begin is gemaakt zo te zien.  :drink

Ik zie dat je UHU-lijm gebruikt. Ik gebruik liever de gewone houtlijm.Lijpt niet,gemakkelijk afwasbaar en als je de turbo neemt zeer snel droog.

mvg Luc

Offline Mr. Mark

• Officier
« Reactie #17 Gepost op: februari 20, 2010, 13:36:05 pm »
Het begin is gemaakt zo te zien.  :drink

Ik zie dat je UHU-lijm gebruikt. Ik gebruik liever de gewone houtlijm.Lijpt niet,gemakkelijk afwasbaar en als je de turbo neemt zeer snel droog.

Ik lees er al meer over ja, misschien eens proberen hoewel ik dit ook wel prima vind werken. De beplanking op mijn san juan is echt niet meer los te krijgen. ik heb wel eens geprobeerd een verkeerd latje los te halen, maar je breekt eerder het latje dan dat ie mooi los komt.

Verder: ik heb even de tekening ingescand:

daar zie je dus de kieldelen 4 en 5 die ik al geplaatst heb. beplanking 6 zit ook al vast en 7 vormt ook geen probleem.
Dan waar we het gister over hadden:

aan de onderzijde willen ze dus ook plankje 6 hebben en dan vervolgens doorplanken met 24
dat zou resulteren in zoiets:

Volgens mij is de tekening correct wat betreft de hoogte, de bouwbeschrijving zit er naast lijkt me. De zandstrook mag dan altijd breder zijn, maar niet hoger

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #18 Gepost op: februari 20, 2010, 16:05:54 pm »
hoi mark  daar had ik het gisteren over  met schuin schaven  ik heb het ff op je doorsnede gezet.

ik zou dus wel de  hogere plank gebruiken en ze schuin aan schaven dan heb je het idee  dat er een zandstrook in zit. als deze nu  breder of smaller is  dan je huidlatjes heeft wijnig belang. ze moet natuurlijk geen 2 keer breder zijn want dat is veel te breed natuurlijk.

the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Offline Mr. Mark

• Officier
Re: Dwarsdoorsnede HMS Victory
« Reactie #19 Gepost op: maart 15, 2010, 19:23:00 pm »
Heren, ik heb even wat meningen nodig,
ik ben begonnen met de beplanking aan de binnenkant. snel gaat het niet, maar het was een drukke periode
Ik heb voor deze beplanking hout in 2 kleuren. ongeveer 85%/15% licht/donker. Met de 85% van 1 kleur zou ik niet uitkomen voor de gehele beplanking dus ik dacht, ik meng de 2 kleuren. Nu er wat latjes opzitten begin ik toch te twijfelen

Ik bedoel dus niet de 2 blanke latjes direct naast de kiel, dat hoort

zie hier het verschil

Nou kan ik een aantal dingen doen:

-Nieuw hout halen, maar ik denk dat dat in deze maat en kleur lastig wordt.

-Toch gewoon mixen (heb ik zo mijn twijfels over)

-Het donkere hout bij elkaar gebruiken, bijvoorbeeld tussen het 1e en 2e dek (ik noem maar wat)

ik hoor het graag

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #20 Gepost op: maart 15, 2010, 19:55:02 pm »
mark ik zie maar 2 donkere houtjes zitten.  mischien  is het nog niet zo slecht om tussen de  dekken  alle donkere of lichte te gebruiken. 

je  kan ongeveer wel  uit tellen wat je nodig hebt  per dek.

je  kan dan  licht  beginnen van onder  en dan  donkerder en donkerder naar  boven gaan. of juist anders om  dit zal er aan liggen van welke latjes  je het  meeste hebt  liggen .

dus als  je  het zo kunt  klaren zou ik het zeker doen  ;)

en ik denk dat het  noten hout is  en daar heb je zelvs  in 1 plank  dit  grote verschil hoor .  ik zou zeker  geen nieuwe plankjes  gaan halen want  dan heb je weer het zelvde  probleem
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Online beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #21 Gepost op: maart 15, 2010, 19:55:47 pm »

advies…

het klinkt misschien een beetje hard of crue… maar afbreken die boel….

1) je moet eens kijken naar je latjes…. die heb je waarschijnlijk met UHU-Hart gelijmd en de lijm ligt op de bovenkant van je latjes….. krijg je nooit meer met olie ingesmeerd, met vernis komt die lijm er ook steeds door. Zonder hbehandeling blijft het blinken op die bepaalde plaatsen
Gebruik gewone witte houtlijm die je met een paar druppels water aanlengt. Doe dat in een spuitje van 2 of 5 ml. en maak je naald bot door de scherpe kant even tegen een slijpsteentje te houden.    dan kan je heel fijn doseren en zelfs drupeltjes lijm aanbrengen zo klein als een potloodpunt. Heb je gemorst met lijm. ogenblikkelijk met een propere vochtige vod afvagen  en zorgen dat er geen lijm aan je vingers kleeft. ( Je hebt  gewone en snelle witte houtlijm. --> soorten lijm

2) kijk naar een doorsnede van de Victorie. dan zul je bemerken dat niet alle latjes even dik zijn alngs de binnenkant  en ook dat er op sommige plaatsen open ruimtes zijn tussen de beplanking.

3)Heb je bv. niet alle latjes van een zelfde soort= kleur, begin dan met de donkere onderaan . en gebruik de lichte juist onder de dekwegers en de Knieën. Wel ervoor zorgen dat er een symmetrie is tussen de SB en de BB kant.  dus bv. eerst 7 donkere latjes links en 7 donkere latjes rechts en dan eindigen met 3 lichte latjes links en 3 lichte matjes rechts.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Ronald

• Bootsman
  • Door omstandigheden even afwezig
« Reactie #22 Gepost op: maart 15, 2010, 20:04:33 pm »
bah beagle is me een stap voor, ik wou precies hetzelfde zeggen over de latjes.

er ligt volgens de foto's een laagje glanzend op dat krijg je er niet of heel slecht af. nu heb je de kans om het te
herstellen, mocht je niet uitkomen met de latjes zou ik toch opzoek gaan naar nieuwe latjes.

gr Ronald
Groeten Ronald

Offline Mr. Mark

• Officier
« Reactie #23 Gepost op: maart 15, 2010, 20:06:20 pm »
over die lijm beagle:
mijn ervaring is: geen probleem. de dikke klodders veeg ik altijd meteen weg. wat je nu ziet, (is ook minder erg dan op de foto trouwens) kan je opschuren. de lijm is dan weg en je kan het prima lakken. bij de swift ging dit prima, en bij de dekken van de san juan nepuceno ging dit ook prima. niks meer van te zien

ik zal binnenkort toch eens langs de modelbouwzaak stappen voor wat hout

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Administrator
  • Kapitein
« Reactie #24 Gepost op: maart 15, 2010, 20:09:17 pm »
Wat de lijm betreft moet ik Beagle helemaal gelijk geven. Dit ga je nooit helemaal schoon krijgen. Dat is ook een van de redenen waarom ik bijna nooit die hart lijm gebruik. Alleen voor hele harde houtsoorten kan het handig zijn omdat de gewone houtlijm dan minder goed werkt. Voor gewoon hout is de witte lijm zelfs beter omdat het "mee werkt" met het hout

Ik weet niet wat voor maat je latjes zijn, maar bij de meeste medelbouwwinkels kun je alle gangbare maten krijgen, vanaf 1,1mm. Voor zo'n korte doorsnede heb je er niet veel nodig, dus duur wordt het ook niet.

Nog een algemene lijmtip: Er wordt vaak veel te veel lijm gebruikt, terwijl je maar heel weinig nodig hebt. Alles wat er bij het aandrukken tussen uit puilt is in feite te veel. Ik breng zelf meestal een paar druppels aan op het kontaktvlak, en smeer die dan dun uit met vinger of een spateltje.

Oh, en je houtlijm niet bij de modelbouwer halen, maar gewoon bij de bouwmarkt. Is veel voordeliger.

Arjan
Als het niet buigt dan breekt het

Offline Ronald

• Bootsman
  • Door omstandigheden even afwezig
« Reactie #25 Gepost op: maart 15, 2010, 20:11:19 pm »
Ik weet niet wat voor maat je latjes zijn, maar bij de meeste medelbouwwinkels kun je alle gangbare maten krijgen, vanaf 1,1mm. Voor zo'n korte doorsnede heb je er niet veel nodig, dus duur wordt het ook niet.
in Groningen valt dat anders zwaar tegen, snuffel weleens bij krikken maar het is minimaal.
Groeten Ronald

Online beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #26 Gepost op: maart 15, 2010, 20:20:03 pm »
Dit bedoel ik met die lijm verdeler:

Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Global Moderator
  • Kapitein
« Reactie #27 Gepost op: maart 15, 2010, 20:57:53 pm »
Ik heb hier ook wel eens hout besteld:

http://www.cap-maquettes-nl.com/enter.html

Kwaliteit was goed.

Anders bij een modelbouwboer waar ze Aeronaut producten verkopen, kun je terecht
voor peren, noten, linde etc. latjes en plankjes.

Jack

Offline Mr. Mark

• Officier
« Reactie #28 Gepost op: maart 15, 2010, 21:19:31 pm »
Bedankt, ik hou het in de gaten. Ik heb nog eens goed naar de tekeningen gekeken en ik zie dat ik 6 latjes te kort kom.
Ik denk dat ik voorlopig ga voor het plan om de donkere latjes in de hoeken 'weg te werken'. In elk geval het eerste deel in orde maken

Online JanV

• Officier
  • Roosendaal
    • Zuidwester Modelbouw Club
« Reactie #29 Gepost op: maart 16, 2010, 18:36:35 pm »
ik zal binnenkort eens nakijken hoe de verdeling van hout in mijn kit is, voordat ik ga beginnen
ik moet nog steeds de doos eens goed controleren, maar ben nu nog bezig met allerlei klusjes en daarna eerst de afbouw van het Statenjacht, maar ik zal hiervoor toch een avondje voor vrijmaken (onder het genot van een lekkere Duvel, ben per slot van rekening bijna een Belg :drink )

@Beagle, goede tip voor het lijmen, zal mn vrouw eens vragen wat spuiten mee te brengen van haar werk.
Jan

lid van: Zuidwester Modelbouw Club, zie voor meer info: www.zmcmodelbouw.nl
Gereed: Statenjacht, Aida (Plastic)
In aanbouw: Dwarsdoorsnede HMS Victory, Vasa (Wasa) Corel, Gorch Fock (plastic)

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C