Auteur Topic: Chinese Piraten Jonk (1:100) ---> Voltooid  (gelezen 14962 keer)

Offline wim500

• Kapitein
  • Geslacht: Man
    • Modelbouwenzo
Re:Chinese Piraten Jonk (1:100)
« Reactie #60 Gepost op: februari 28, 2010, 21:12:00 pm »
Nu had ik wel zo'n mooi tabelletje gemaakt met allemaal cijfertjes, maar eigenlijk zag ik daar nog geen huidplank in.
Vandaag gewoon eens uitgetekend hoe dat er uitziet op een huidplank van 31 cm lang, de benodigde lengte van de 1e huidplank.

En toen werd voor mij duidelijk dat het allemaal wel meevalt wat er van die huidplankjes af moet.
Het donkere is wat er af moet.

Omdat die plankjes behoorlijk klein zijn bezig een bakje te maken dat past bij deze planken.
Een aantal reststukjes triplex zo aan het lijmen dat de binnenruimte 4 mm is (dus 4 plankjes per keer) en de diepte oploopt van 3 mm naar 0 mm. Zo hoop ik de twee uiteindes van de plankjes te kunnen gaan verjongen en er verder een schuurpapiertje over te halen naar het midden toe (we hebben het dan over 0,2 of 0,3 mm.

Groeten
Wim

Offline Ronald

• Bootsman
  • Door omstandigheden even afwezig
« Reactie #61 Gepost op: februari 28, 2010, 21:17:19 pm »
hmm er staat mij iets bij dat het verjongen niet aan voor en achterzijde tegenovergesteld moet zijn.

in verband met de draaiing. nu weet ik niet of dat hier ook het geval zo moet zijn.

dan zou je net de achterkant aan de andere zijde moeten verjongen...maar ik laat hier de experts dan maar over oordelen.
want kans is groot dat ik het fout heb. (ik hoefde maar 1 kant te verjongen :oops)
Groeten Ronald

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #62 Gepost op: februari 28, 2010, 21:27:01 pm »
hmm er staat mij iets bij dat het verjongen niet aan voor en achterzijde tegenovergesteld moet zijn.

in verband met de draaiing. nu weet ik niet of dat hier ook het geval zo moet zijn.

dan zou je net de achterkant aan de andere zijde moeten verjongen...maar ik laat hier de experts dan maar over oordelen.
want kans is groot dat ik het fout heb. (ik hoefde maar 1 kant te verjongen :oops)

Ronald, je hebt het goed, dat staat inderdaad in een how-to/topic die ik gevonden heb op brouwers van de hand van beagle.
Dit is voor gevorderden. Om te beginnen dacht ik het standaard te houden, maar ik laat me graag overtuigen, de komende weken
staat het bouwen door in huis klussen toch op een lager pitje. Mooie tijd om zaken uit te denken en wat spullen voor de scratch Jonk
te gaan bestellen.
Groeten
Wim

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Global Moderator
  • Kapitein
« Reactie #63 Gepost op: februari 28, 2010, 21:37:38 pm »
Ik zou in ieder geval na een paar latjes de boel nog eens opnieuw meten, je moet ook rekening houden
met het afschuinen van de latjes in langsrichting om ze mooi op elkaar te laten aansluiten.

Veel klusplezier gewenst  :)

Jack

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #64 Gepost op: februari 28, 2010, 21:57:57 pm »
Dat was ik al van plan Jack, er passen straks maar 4 latjes per keer in het bakje, dat zijn er 2 per kant.
De verhouding gaat dan ook scheef lopen, want de lengte van het latje wordt steeds iets korter, die was
nu getekend op 31 cm.
Dat afschuinen heb ik ook nog nooit gedaan, weer een uitdaging  ;D
Een beetje snelheid in de bouw zal er zeker deze maand niet in zitten, maar het is wel een mooie gelegenheid in
de overblijvende uurtjes alles eens een beetje uit te zoeken en te proberen.
Groeten
Wim

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #65 Gepost op: februari 28, 2010, 23:29:23 pm »
voor het verjongen , 
http://www.modelships-beagle.eu/smf/index.php?topic=207.0

je moet een latje om en om verjongen.
 langs de voorkant moet de rechte kant van je latje naar de kiel wijzen. de ander kant van je latje is dan een lichte kromme. maar aan de achterkant van je schip moet juist de verjonging, de kromme kant zullen we zeggen nu naar je kiel wijzen en de rechte kant moet naar het dek gericht zijn.

Vergeet ook niet dat je steeds één kant moet afschuinen. neem de gewoonte aan dat je steeds de kant afschuind die tegen de reeds aangebrachte huidgang komt te liggen. Dat afschuinen moet je nu ook niet overdrijven. als je met  een 220 schuurpapier op een blokje gelijmd eenmaal van voor naar achter van de zijkant van je huidlat loopt met een iets  schuine hoek is al meer dan voldoende om een mooie aanpassing te bekomen.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #66 Gepost op: maart 01, 2010, 09:26:18 am »
Is er een reden waarom er voor en achter andersom verjongd moet worden ? Voor het eindresultaat zou het toch niet veel uit moeten maken. Tot nu toe heb ik steeds voor en achter aan de onderkant verjongd en dat ging eigenlijk prima.
Als het niet buigt dan breekt het

Offline luc

• Kapitein
« Reactie #67 Gepost op: maart 01, 2010, 10:18:32 am »

Citaat
Is er een reden waarom er voor en achter andersom verjongd moet worden ? Voor het eindresultaat zou het toch niet veel uit moeten maken. Tot nu toe heb ik steeds voor en achter aan de onderkant verjongd en dat ging eigenlijk prima

Citaat
verband met de draaiing

Ik vermoed dat als je een balvormig model hebt, en geen spits rank fregat, dat dit wel iets gaat maken.

Ik denk dat je hier juist het open staan aan de bovenkant van de latjes met sterke verdraaiing tegengaat.

Weeral iets bijgeleerd.  :drink

ps (misschien dit ook vermelden in de how-to ???)(want ik vond het nog niet in terug)
mvg Luc

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #68 Gepost op: maart 01, 2010, 21:34:28 pm »
Die link naar het draadje van Luc had ik al gevonden gelukkig.
Het van boven en onder verjongen kun je vinden op http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=75&t=10745
een topic van Peter (Pter) aangevuld door Erik (beagle).
Daar lees ik trouwens dat Peter het niet doet en dat is in mijn ogen toch een vakbekwame bouwer.
Groeten
Wim

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
Re: Chinese Piraten Jonk (1:100)
« Reactie #69 Gepost op: maart 19, 2010, 21:47:21 pm »
Zo, even een korte update (weer eens druk thuis geweest en werk).
Bezig geweest met het beplanken, de eerste 3 aan elke kant zitten er op, de bovenste gewoon even 3 mm breed gehouden, de twee daaronder met het malletje op maat geschuurd en geplaatst. Omdat ik vergeten was het plankje te draaien is de verjonging voor en achter aan dezelfde kant gebleven.
Omdat grote klemmen en krachten taboe zijn zocht ik naar andere mogelijkheden om de latjes een beetje op hun plaats te houden. Hiervoor gebruik ik punaises, kleine elastiekjes, schilderstape en ventielslang. Vooral die laatste heeft me prettig verbaasd en heb ik nog niet eerder voorbij zien komen. Zo'n stuk ventielslang van ong 50 cm is ideaal om latjes op hun plaats te houden. Gewoon om de romp slingeren en vastzetten aan een stuk spant. Even poseren op de foto.

Volgende update zal wel weer even duren ivm drukte op werk  :evil
Groeten
Wim

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #70 Gepost op: maart 19, 2010, 22:12:00 pm »
Die eerste plankjes liggen er mooi op Wim ! Zo te zien is dit de kit, en niet je scratch versie ?

Je gebruikt toch wel chinese ventielslang he ?  :green Wel een origineel idee trouwens. Maar wat zijn de voordelen t.o.v. elastiekjes ?
Als het niet buigt dan breekt het

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #71 Gepost op: maart 19, 2010, 22:24:44 pm »
Dit is de kit, de scratch staat in het andere gedeelte. Voor die laatste heb ik toevallig vandaag hout binnen gekregen.

De slang is inderdaad made in China  :lol:

De voordelen van de slang tov kleine elastiekjes:  is dikker en stroever, het heeft lekker grip op het hout en drukt het toch op de spanten zonder grote krachten over te brengen. Ik ga zelfs nog meer slang halen, het werkt ook heel prettig. Daarnaast kun je het door de lengte overal vastzetten.
Groeten
Wim

Offline Shipbuilder

• Master of Plasticdisaster
  • Global Moderator
  • Kapitein
  • Rotjeknorbewoner
« Reactie #72 Gepost op: maart 19, 2010, 22:36:16 pm »
Goeie Tip Wim, ik ga er ook mee experimenteren.

Als oud-fietsenmaker heb ik iig ervaring met dit materiaal :green :ship: ;)
Bij twijfel iets meer.....

grtz. Kees

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Global Moderator
  • Kapitein
« Reactie #73 Gepost op: maart 20, 2010, 12:35:48 pm »
Jij bent inventief bezig, een essentiele eigenschap voor scratchbouwers  :D

Maar waar haal ik zo'n slang vandaan? China is wat ver fietsen....

Jack

Offline wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #74 Gepost op: maart 20, 2010, 14:58:32 pm »
Kees, het werkt prima en zeker voor die kleine latjes !!
Jack, als je even geduld hebt mag je de Jonk wel gebruiken om naar China te zeilen. Heb je dat niet kun je altijd nog eens gaan snuffelen bij Halfords of een bouwmarkt  :laugh
Groeten
Wim

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C