Auteur Topic: Chinese Piraten Jonk (1:100) ---> Voltooid  (gelezen 14962 keer)

Online wim500

• Kapitein
  • Geslacht: Man
    • Modelbouwenzo
Re:Chinese Piraten Jonk (1:100)
« Reactie #45 Gepost op: februari 26, 2010, 20:40:39 pm »
hebben die klemmen ook plastic bekjes? of is het echt hard dat het insnijd?
ik moet wat meer klemmen hebben namelijk en die zien er wel goed uit als ik dat zo zie.

Ronald, deze klemmen heb ik eens meegenomen uit zo'n euroshop (1 euro per stuk), ze hebben inderdaad plastic bekjes over het ijzer geschoven.
Het voordeel van deze is dat ze lekker groot zijn, maar niet gelijk zo'n klemmende kracht hebben dat je romp in één keer doormidden gaat  :o
Even een fotootje van de klem en het dek waar de klemmen zaten - geen insnijdingen te zien  ;)

Groeten
Wim

Offline Ronald

• Bootsman
  • Door omstandigheden even afwezig
« Reactie #46 Gepost op: februari 26, 2010, 22:54:17 pm »
hebben die klemmen ook plastic bekjes? of is het echt hard dat het insnijd?
ik moet wat meer klemmen hebben namelijk en die zien er wel goed uit als ik dat zo zie.

Ronald, deze klemmen heb ik eens meegenomen uit zo'n euroshop (1 euro per stuk), ze hebben inderdaad plastic bekjes over het ijzer geschoven.
Het voordeel van deze is dat ze lekker groot zijn, maar niet gelijk zo'n klemmende kracht hebben dat je romp in één keer doormidden gaat  :o
Even een fotootje van de klem en het dek waar de klemmen zaten - geen insnijdingen te zien  ;)

ah oke, ik durfde ze nooit te kopen omdat ik bang was dat ze te sterk zijn en insnijdingen veroorzaken, maar als ik ze zie liggen zal ik ze meenemen.
bedankt voor de uitleg  :drink
Groeten Ronald

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #47 Gepost op: februari 26, 2010, 23:24:47 pm »
heb je bang voor insnijdingen door zulke klemmen.?
Wat denk je van een stukje karton tussen je hout en de klem.
Karton van 0,5 mm tot 1 mm dik mag je nooit weggooien.
je moet de keuken afschuimen of nu en dan een taartje kopen voor de partner.  :oops :laugh  Taartje laat je opeten en karton doosje hou je bij.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline SuperSylvester

• DEKSCHROBBER
  • Global Moderator
  • Kapitein
« Reactie #48 Gepost op: februari 27, 2010, 09:18:05 am »
Ik moet nu Erik toch even corrigeren: Trakteren op taart voor de scheepsmodelbouwers  :laugh :laugh  :drink

Elke keer als ik bij een bouwmarkt ben struim ik de klemmen afdeling af op zoek naar die ene... (of liefst een dozijn)

Jack

Offline Arjan68

• Gevorderd Kitprutser
  • Kapitein
« Reactie #49 Gepost op: februari 27, 2010, 11:49:09 am »
Nog een correctie: Je hebt trek in taart, maar je geeft je partner het idee dat het voor hem/haar is. Ondertussen zorg je dat er genoeg is voor twee. Zo sla je twee vliegen in een klap: jij hebt je taart en je hebt punten gescoord bij de partner. Dat maakt de drempel weer wat lager om de volgende kit of tool het huis in te smokkelen  :green 8) :angel  :ship:
Als het niet buigt dan breekt het

Offline the--Mouse

• Bootsman
« Reactie #50 Gepost op: februari 27, 2010, 16:53:32 pm »
Het kan nog beter 8)

Ik werk in een bakkerij ;)

Fred
Houtbouw:Oseberg Vikingskipet
Papierbouw: de sleepboot  Pieter

We can not do great things in this world.
We can only do smal things with great love.
(Mother Theresa)

Online wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #51 Gepost op: februari 27, 2010, 16:55:14 pm »
Van de klemmen en de taart weer naar de Chinees  :lol:

Volgens de BB mocht ik van Amati het 1 mm dunne roer gaan bevestigen, dan houden ze geen rekening met modelbouwers zoals ik, die dit roer tijdens het aanbrengen van de huidplanken er 100 keer gaat afstoten  :cry. Dat roer kan er gelukkig ook later op, dus daar kies ik dan maar voor.

Verder de beplanking van de romp aan het voorbereiden, deze moet eerst vanaf de deklijn naar de kiel worden gelegd met 3 mm brede en 1 mm dikke plankjes. Die plankjes buigen zeer makkelijk, dus dat zal het probleem niet worden.

Allereerst de spanten opgemeten van achter naar voor:

1.  40 mm  2,105 mm (2,1)
2.  40 mm  2,105 mm (2,1)
3.  45 mm  2,370 mm (2,4)
4.  50 mm  2,630 mm (2.6)
5.  55 mm  2,895 mm (2,9)
6.  57 mm  3,000 mm (3,0)
7.  53 mm  2,789 mm (2,8)
8.  48 mm  2,526 mm (2,5)
9.  42 mm  2,210 mm (2,2)
10. 38 mm  2,000 mm (2,0)
11. 27 mm  1,421 mm (1,4)

Spant 6 is met zijn 57 mm het grootst en dat gedeeld door 3 mm = 19 plankjes aan één zijde.
De overige spanten ook gedeeld door 19 en de resultaten heb ik er al bij gezet + de evt afronding tussen ().
Nu had ik al gelezen dat je bij verjongen dit nooit minder dan de helft mag doen, dan zou ik alleen bij spant 11 een probleempje hebben.

Bij de diverse howto's zag ik mooie bakjes om te verjongen, maar dan moet je zo'n ding wel kunnen frezen. Een frees heb ik (nog) niet helaas.
Het ziet er naar uit dat ik van alle plankjes de bovenzijde moet gaan schuren of zijn er nog andere methoden die ik mogelijk niet ontdekt heb?
Als het plankje voor plankje moet ben ik er niet bang voor, maar als het handiger kan waarom dan niet  :D
Groeten
Wim

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #52 Gepost op: februari 27, 2010, 17:03:25 pm »
hoi wim ik gebruik ook een andere metode van verjongen  en die heb ik  nog nergens tegen gekomen  :green

zal straks wat  foto s proberen te zetten  met uitleg.  :ship:
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Online wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #53 Gepost op: februari 27, 2010, 17:10:21 pm »
Ben razend nieuwsgierig Dirk..  :D
Groeten
Wim

Offline jean

• Bootsman
« Reactie #54 Gepost op: februari 27, 2010, 17:54:55 pm »
Een bakje kun je ook maken zonder frees. Je neemt gewoon een stuk multiplex van bijvoorbeeld 10 mm. Lengte zo groot als de lengte van je latjes en breed zo'n 10 tot 20 cm. Daarop lijm je in de lengte twee latjes van bijvoorbeeld 2 mm dikte. De afstand tussen beide bepaal je door er een aantal (bijvoorbeeld 6) latjes tussen te zetten. Je lijmt eerst de ene vast en daarna met de latjes er tegen de andere en je hebt een prima bakje. Aan de voorzijde lijm je nog een latje als buffer bij het schaven. Het geheel zet je met een lijmklem vast op je werkbank en schaven heen. Op die manier kun je heel gemakkelijk je latjes verjongen.
Jan

Offline amazone

• SCHEEPSBOUWMEESTER
  • Kapitein
« Reactie #55 Gepost op: februari 27, 2010, 18:00:08 pm »
ok hier komt ie wim.
zoals gewoonlijk bij mij zo simpel mogelijk gemaakt maar zeer makelijk in gebruik  ;)

je hebt nodig een spaanplaat  of multiplex of mdf plaat  dat maakt allemaal niet zoveel uit als het maar hout is en  een dikte heeft van 10//12//of 18 mm. kijk of je  mischien een stuk afval hebt staan .

hier een foto hoe je het moet maken.
1 /een grote plaat  afmeting +/- 20 cm breed lengte +/-1 meter
2/ een zelvde repel van 1 meter lang maar +/- 5/7 cm breed
3/ een blokje  5x5 of 7x7 cm ligt eraan hoe breed je repel gemaakt is

en dan hoe het er uit ziet bij mij

nu leg je uw huidlatje op plaat nr2  waar er af moet dat laat je oversteken op plaat nr 1  het blokje nr 3 dient als stopper  zodat je latje niet verschuift als je schaaft.

je legt je schaaf op zijn zijkant en schaaft alles er af wat oversteekt. dan draai je u latje om  en doet het zelvde aan de andere kant.

normaal zet ik 1 klein lijntje op de huidplank tot waar er  af moet geschaaft worden . maar ik denk dat het wel duidelijk is hoe het in zijn werk gaat

je hebt natuurlijk wel een schaaf nodig. je kan er heel presies mee werken en hebt altijt een haaks latje  geschaaft.
the end-product is not the model, but the knowledge of the building process itself

Online wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #56 Gepost op: februari 27, 2010, 20:11:17 pm »
Geweldig! bedankt Jan en Dirk voor jullie reacties, het is me helemaal duidelijk hoe jullie het aanpakken.
Ga eens kijken of ik iets in die geest kan maken wat ook 3mm bij 1mm huidlatjes aankan.
Als ik de latjes een beetje boos aankijk slaan ze al krom, dus stevig is anders.
Geeft gelijk aan dat het afschuinen van de spanten heel secuur moet gaan gebeuren,
elk foutje zal te zien zijn en veel speling om een 'trap' weg te schuren heb ik niet.
Groeten
Wim

Offline beagle

• De baas
  • Administrator
  • Kapitein
  • Antwerpen
    • Beagle modelshipwright
« Reactie #57 Gepost op: februari 27, 2010, 20:22:37 pm »
ik heb zoiets gemaakt als jean( uit plexiglas)  maar dan kan je daar maar een latje inklemmen.
het enige verschil is dat mijn verjonging soms een kromme is en geen rechte lijn. maar dan heb ik die kromming in de plexi gevijld.

ik verjong nooit meerder latjes tegelijk.  je moet toch steeds een klein beetje meer of minder schuren, schaven.  en voor het schaven gebruik ik zo'n schaafje met een scheermesje erin.  --> David schaaf.
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter ...

Grtz Erik

Offline ISOLA2

• Kapitein
« Reactie #58 Gepost op: februari 27, 2010, 20:35:32 pm »
David schaaf , :) is mijn eerste stuk gereegschap dat ik zo een 50 j geleden speciaal vaar modelbouw kocht, heb het nog altijd. Gebruik het nog , voor het fijne werk. Al de namaak die ik later kocht werkte nooit zo goed  :(
Groetjes

René

Online wim500

• Kapitein
    • Modelbouwenzo
« Reactie #59 Gepost op: februari 27, 2010, 21:34:06 pm »
Dat bakje of een soortgelijk bakje heb ik van je gezien Erik, in een howto-pdf.
Het principe is allemaal hetzelfde dus, alleen de uitvoering is anders.
René, mijn Davidschaaf zal ik morgen eens opzoeken, die moet inmiddels al zo'n 30 jaar oud zijn  :lol:, zal wel
een mesje in moeten.....het is een mooi klein schaafje dat z'n werk prima doet.
Groeten
Wim

Test-Sponsor-A Test-Sponsor-B Test-Sponsor-C